Jump to content

Hvordan bruker man systemrens på påhengs?


Mastiff

Recommended Posts

Nyskjerrig på det samme, da jeg har en liten 8hk jeg skal rense. Sålangt har jeg tenkt å ta av undervannshus, og bruke en liten pentrypumpe fra biltema, og pumpe gjennom slangen fra impeller huset med motor stående på stativ. Vet ikke om det funker i praksis enda.

Link to post

@Fjordland Takk for svar! Mener du at motoren skal kjøres med systemrens i bøtta? Jeg ser at de anbefaler 10-20 %, så da må det jo handles inn noen liter av greia, for en stor nok dunk til at det går 10 cm over antikavitasjonsplata, som er det anbefalte på Suzukier iallfall, må da kreve minst 40 liter vann, kanskje 60. Hvor lenge bør den kjøres, etter din erfaring?

Link to post

Ikke meningen å drive reklame for garasjetid.no, men jeg kjøpte denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/100106/salty-mixer-for-gardena-tilkobling-blander-enkelt-salty-inn-i-htspyleren 

 

Og denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/156358/gloss-factory-salty-konsentrat-fjerner-salt-og-hemmer-korrosjon

 

Funker med spyleklokker eller gardenakobling om motoren har det. Fungerte veldig bra på min E-Tec, lot motor kjøre seg varm på tomgang (for å åpne tremostatee) før jeg åpnet for salty.

 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Det så veldig hendig ut, men de ligger så fordømt usentralt til... Jeg må få gjort dette i morgen eller senest tirsdag, for jeg må ha båten på vann igjen på onsdag for en avtalt tur. Hvis jeg bestiller der, så får jeg det vel neppe før tidligst på onsdag. Jeg ser at T.Hansen har noe tilsvarende, men dyrere, men den er bestillingsvare, og det tar alltid en uke der.

Link to post

Ja, da spørs det. Kan jo hende Bilxtra eller noen andre som ligger nærmere deg har noe lignende. 
 

For en liten motor så funker nok balje med vann tilsatt noe såpe eller lignende også bra.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg prøvde å få ut termostaten, og jeg så at det faktisk ikke trengs noe rens, det er ikke mer belegg inni kjølingen enn jeg har på tennene etter en litt fuktig helg... :lol:  Så da slipper jeg heldigvis det.

 

@Familiesnekke Jeg tror nesten helt sikkert den posen er for grunn for en påhengs, iallfall Suzuki. Antikavitasjonsplata skal ca. 10 cm under vann for å være sikker på å få nok vann, og det går neppe der.

 

Link to post

Systemsrens 10-20% i en drevpose på 64 liter, eller en stamp stor nok for en stor outboard, blir dyrt på sikt i forhold til å kjøpe en slik salty-mixer for Gardena som man også kan bruke på forskjellige motorer. Ser litt fristende ut i investere i en slik.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det skal jeg være enig i. Men vil det være like effektivt? Hvis man kjører det i tønna, vil det jo sirkulere om og om igjen, men hvis man bruker det i en mikser, vil det jo bare gå tvers igjennom og ut. Jeg klarte faktisk å finne en bruksanvisning til det, og der står det at den skal gå 5 minutter (eller noe sånt), og så stå i noen timer, gå fem minutter til, stå over natta og så gå enda mer. Det vil jo drikke noen flasker når det skal blandes 10-20 %. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å beregne så man ikke bare kaster bort stoffet på en for svak eller sterk blanding.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Stemmer, det var den jeg fant etter hvert. Så minimumm 15 minutter til sammen, helst 30. Da går det noen flasker hvis man bruker en sånn blandegreie! Jeg er ikke sikker på om det er billigere enn å blande fire flasker i en 40-liters dunk.

 

Link to post

Systemrens er forøvrig effektive greier. Kjørte en omgang på min varmeveksler Volvo penta D1-30 2015 modell. I fjor steg tempen til 93 grader på fullfaret. Nå har jeg 90 grader uansett belastning. På min store veksler gikk det med ca. 1 dl. systemrens så 1 liter holder nok hele motorens levetid. Forøvrig så er det sjelden man trenger å bruke systemrens så kostnaden blir ikke så stor. I tillegg "kurerer" det en rekke symtomer og reduserer skruing og skader.

 

Link to post
Mastiff skrev 57 minutter siden:

Det skal jeg være enig i. Men vil det være like effektivt? Hvis man kjører det i tønna, vil det jo sirkulere om og om igjen, men hvis man bruker det i en mikser, vil det jo bare gå tvers igjennom og ut. Jeg klarte faktisk å finne en bruksanvisning til det, og der står det at den skal gå 5 minutter (eller noe sånt), og så stå i noen timer, gå fem minutter til, stå over natta og så gå enda mer. Det vil jo drikke noen flasker når det skal blandes 10-20 %. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å beregne så man ikke bare kaster bort stoffet på en for svak eller sterk blanding.

Det kan du si, men så er det jo kanskje et poeng å få skylt ut dritten og ikke sirkulere den gjennom systemet flere ganger. Litt som å dusje kontra å bade i badekar... Jeg tror uansett at forskjellene her blir små. Jeg kjørte tre runder med salty gjennom min motor i våres og det tar litt tid før den har brukt opp alt i beholderen. Det kan jo tenkes at man kan kutte motoren og lar den stå en liten stund med salty også (det som ikke renner ut da). Vannet som kom ut etter første runde var synlig mer grumsete/hvitt en det som kom ut på siste runde.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Mastiff skrev Just now:

@HiWard Hvordan visste du at du kjørte riktig blandingsforhold?

Det kan jeg ikke vite, jeg bare åpnet mikseren på fullt. Jeg er ikke redd for at den ble mikset for sterk da det ikke er lang tid det er snakk om og jeg kjørte ferskvann etterpå.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...