Jump to content

Motor og gir problem


Sentralfyr

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Fjord 19 fra 1981, men det er visstnok noe problem med motor og gir.

sitter her med null erfaring når det gjelder båt, men er meget nevenyttig, og den tekniske forståelsen er meget høy😄

Trenger litt hjelp med noen som har litt erfaring.

Her er et utdrag fra Finn annonsen:

Legges ut på nytt, men som prosjekt nå. Startet da den ble satt på land etter sesongen 2029, men går ujevnt og trenger noen med mer tid enn meg. Antar bensinpumpe eller forgasser. 2018 - ny eksosmanifyl, pakninger, o-ring m.m 2019 - diverse motorservice + pakninger 2020 - ny propell, ny kalesj, omtrekk av puter bak, gulvteppe over teak, maling, bunnstoff, ny tilt sylynder. Trenger generelt litt vedlikehold. Kjente mangler: Power tilt må overhales. Tidvis utfordringer med å få den i reverse. Vindusvisker er koblet ut. Sikring eller pære for lanterne I forbindelse med at jeg så på controll boksen for å fikse revers og stilling av turtall på forgasseren startet utfordringene. Motor skal være en Volvo Penta AQ120B

Ser dette ut til å bære enorme kostnader på disse feil og mangler?

 

Takker på forhånd 

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet :sailing:

 

Høres ut som det er litt å gjøre på denne båten ja, men om man er flink til å skru så er det jo gode muligheter for å gjøre en god handel. Selvfølgelig forutsatt at prisen er lav nok, for er det noe som har røket her så blir det fort dyyyrt.. Har selv fått bakoversveis av prisene på deler til disse motorene :giggle:

 

At den er tung å få i gir kan være treg vaier, hvis ikke så kan det hende du må overhale drevet. Power tilt krever litt spesialverktøy mener jeg å huske, men det kan skaffes.

 

Er som sagt noe risiko, men disse motorene er solide, så om du er nevenyttig kan det kanskje lønne seg.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar, prisen på hele båten er ikke mere enn 20 000kr så det er nok en grei pris tror jeg da.

Var å kikket raskt på båten igår og utvendig så vår den godt brukt, men med noen timer med pussing og maling blir den nok fin.Men det er motor og drev jeg bekymrer meg mest for.

Men en slik båt Fjord 19 med den motoren som nevnt, gjør kanskje 20-25 knop, kan det være riktig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...