Jump to content

Fylle i treverk under vannlinje


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

 

er det noen som med stort hell har klart å spakle i små skader i treverket under vannlinja? Under spillet på sjarken har det spist seg relativt dype renner etter tau inn i treverket. For å sette en stopper for dette bøyde jeg til en aluminiumsplate og skrudde den fast over området, med 42 små skruer.

 

det ble nok dessverre litt for mye Møllers Tran, da plata er sikkert 5mm tykk, og faktisk ploger opp litt sjø når man kjører. At hjørnene er glad i garn gjør ikke fadesen noe mindre. 
 

lurer derfor nå på å bare skru av plata, og heller forsøke å spakkle i sårene etterhvert som dem oppstår. Tenker at kanskje epoxy vil hefte hvis man lar båten stå på land og tørke et par dager

først?

 

32436ED9-81F3-4503-B5DB-F98386FD6780.jpeg.be7e543621352d976998781428c97029.jpegF40C7638-9201-47C0-A064-16FC9F830E3F.jpeg.5694cd64240d48546e668816d9ca3d8b.jpeg

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva med å avrumde hjørnene på plata, samt legge en fuge med feks tec7 e.l  langs kanten ?

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har selv fylt sprekk/skade med Farm (alt. International Tät) og spikret en blyplate på utsiden. Det holdt båten tett, i tillegg til at det ikke blir alt for stivt mtb bevegelsene i treverket. Men kobberplate er kanskje et knepp mer solid?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 7.6.2021 at 20.41:

hva med å avrumde hjørnene på plata, samt legge en fuge med feks tec7 e.l  langs kanten ?

 

Jo det var vel gjerne Tec7 som ble brukt rundt. Holdt en stund, men er vekke igjen nå. Det er mulig at ikke underlaget var rent nok.

Link to post
Share on other sites

autohelm skrev On 13.6.2021 at 17.33:

Når jeg hadde vårpuss brukte jeg sement med vannglass under vannlinje. For å få dette problemet helt bort blir det å forme en dragerhud under vannline i alu eller stål som er isolert fra treverk

Sement med vannglass har jeg aldri hørt om! Er det gode greier?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...