Jump to content

Er dette en standard gjennomføring til bensintank?


Mastiff

Recommended Posts

Den faste tanken er aluminium, mens gjennomføringen der motoren trekker bensin, tydeligvis er av ikke veldig rustfritt stål... Er dette noe standardgreier som jeg kan få tak i her på berget, eller må jeg prøve å bestille den fra produsenten?  Jeg vil tippe at den er rundt 10 cm i diameter. Jeg har ikke prøvd å rote for mye med den ennå, jeg må få tømt tanken og skylt den med vann først.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det beste ville være å få sveiset den igjen og så sette inn noe sånt, sveisefri gjennomføring fra Kronobryggan? men det spørs om det er lurt til bensin, den er kanskje beregnet på diesel selv om det bare står "drivstoff".

 

Svetsfri tankgenomföring

 

 

Link to post
Share on other sites

Ta et lite steg tilbake. Rustfri plate i en aluminiumstank vil bruke tanken som anode for å opprettholde sitt eget oksidsjikt. Det er generelt farligere med rustfritt mot tanken en vanlig karbonstål. 

 

Så går vi til neste. Sveising av en aluminiumstank som har inneholdt bensin ville ikke jeg utført uten at den var ute av båten fylt med nitrogen/vann til gitt spec. Dette er sånt som smeller.

 

Så går vi til neste. Den gjennomføringen du har avbildet er helt sikkert grei. Kun et lite forbehold om at gummien er bensinbestandig, hvilket jeg ville sjekket, selv om det er 90 % sikkert at gummien er av brukbar kvalitet. Så ville jeg fått meg en aluminiumsplate, boret hull for gjennomføringen, montert gjennomføringen. Deretter ville jeg plukket ut det rustne greiene fra tanken. Parkert den nye platen over hullet, drillet gjennom med børsteløs drill. Rengjort tanktoppen. Fikset til en pakning og skrudd platen med den nye gjennomføringen fast. 

 

Så går vi til neste. Tut og kjør.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vel, syrefast stål funker jo greit sammen med aluminium, de bruker jo det på alt av båter. Men en gjennomføring av bensinbestandig plast ville selvsagt vært det aller beste.

 

Og det å fylle den med vann burde vel holde i massevis. Nitrogenfylling av en tank som er gjennomskylt med vann, har jeg lest i en god del tråder her at er å overdrive.

 

Men den løsningen med aluminiusmplata var fordømt lur! Gummimpakningen kan jeg vel lage av et gummiark, og så til slutt fuger jeg grundig med Tec7, bare for å være helt sikker. Takk!

 

Edit: Sikkert lurt å se hva slags gjenger det er i den aluminiumen, jeg bør kanskje gjenge opp noen ekstra hull.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med at rustfritt stål ligger likt med aluminium i spenningsrekkene, får stå for din regning. I de rekkene jeg kjenner til, ligger de omtrent i hver sin ende. Sveising i bensintanker av alu. like så. 

 

Bare lag en plate som går godt på utsiden av det gamle hullet. De gamle gjengen kan du uansett ikke gjøre deg bruk av. Vanlig firkantet plate. Kan for så vidt bruke selvgjengende skruer som går tvers gjennom pakningen. Eks. Biltema 87-817.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sagt noe om spenningsrekkene, for der er jeg totalt på feil jorde. Men det er jo syrefast som brukes til å skru sammen alle verdens påhengser og aluminiumsbåter (der noe er skrudd fast i dem, sier produsenten at det må være syrefast), så noe stort problem kan det vel ikke være. Det har antakeligvis noe med sinkanodene både på skroget og motorene å gjøre. Som jeg bytter akkurat nå. Merkelige greier, den på skroget var lite tæret, mens den på motorbraketten hadde fått kjørt seg skikkelig.

 

Og takk for tipset med selvgjengende og plata godt utenfor. Men er det ikke bedre å bruke syrefaste A4 selvgjengende enn A2?

 

Og du har ikke tilfeldigvis sett en gjennomføring til bensinslange i plast som jeg kunne brukt? Det ville vært flott å ha det, så slipper jeg å tenke på noe som helst av metall der. Med ei aluplate som jeg fester etterpå er det jo veldig lett å feste en gjennomføring med syrefaste gjennomgangsskruer og låsemuttere.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 9 timer siden:

Og det å fylle den med vann burde vel holde i massevis. Nitrogenfylling av en tank som er gjennomskylt med vann, har jeg lest i en god del tråder her at er å overdrive.

 

Jeg ser for meg at for å sveise i en bensintank av metall så må det vel holde å tømme den helt samt sette den på gjennomlufting med trykkluft eller en støvsuger på utblås i x antall timer/dager. Er det mannhull så er det jo relativ lett å sjekke at den er tom (nei ikke lyse nedi med lighteren! :giggle: ). Men får man ikke tatt ut tanken så kan det jo kanskje være vanskelig å verifisere at den er tom. Bensinrestene fordamper jo når det blir gjennomluftet lenge nok, helt til man ikke kan lukte bensin av lufta som kommer ut. Men sikkert greit å få tanken ut av båten uansett da, sånn for sikkerhets skyld.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 16 timer siden:

Ta et lite steg tilbake. Rustfri plate i en aluminiumstank vil bruke tanken som anode for å opprettholde sitt eget oksidsjikt. Det er generelt farligere med rustfritt mot tanken en vanlig karbonstål. 

 

Så går vi til neste. Sveising av en aluminiumstank som har inneholdt bensin ville ikke jeg utført uten at den var ute av båten fylt med nitrogen/vann til gitt spec. Dette er sånt som smeller.

 

Så går vi til neste. Den gjennomføringen du har avbildet er helt sikkert grei. Kun et lite forbehold om at gummien er bensinbestandig, hvilket jeg ville sjekket, selv om det er 90 % sikkert at gummien er av brukbar kvalitet. Så ville jeg fått meg en aluminiumsplate, boret hull for gjennomføringen, montert gjennomføringen. Deretter ville jeg plukket ut det rustne greiene fra tanken. Parkert den nye platen over hullet, drillet gjennom med børsteløs drill. Rengjort tanktoppen. Fikset til en pakning og skrudd platen med den nye gjennomføringen fast. 

 

Så går vi til neste. Tut og kjør.

 

Må ikkje gjennomføringa ha eit stigerøyr?

Link to post
Share on other sites

@Teerex Den skal ut av båten, ja. Jeg kjører den tom, og så kobler jeg over på en Scepter-tank jeg har kjøpt til det bruk, så jeg har noe i mellomtiden. Egentlig ikke så dumt å bruke luft, men jeg vet ikke om det trengs engang. Påfyllingsrøret i det ene hjørnet er på rundt 8-10 cm i diameter, og hvis jeg lar den stå med det oppe i et par dager, bør det ta seg av mye av det. Og så skrur jeg opp skruene på den gamle gjennomføringen og tar av den. Da blir det jo full gjennomlufting.

 

@Ask Det er en hul gjennomføring beregnet til å sette på et stigerør. Men som sagt, hvis noen vet om en komplett gjennomføring av bensinbestandig plast, ville jo det være det klart enkleste. Jeg vet ikke om jeg kanskje kunne tatt en ut av en bensintank av plast?

Link to post
Share on other sites

@Hulda Angående det: Hvor får jeg tak i passende kobberrør? Jeg så ikke det på den siden. Jeg ser jo at den har innvendig diameter på 20 mm, men kan jeg bare gå til en rørlegger og få loddet til et kobberrør med bend i passende lengde og tykkelse? Det blir jo i så fall altfor tjukt for bensinslangen, så jeg må også ha en overgang til riktig tykkelse. Ville kanskje det beste være å føre en slange ned gjennom gjennomføringen og fylle igjen rundt med pakningssement i hele lengden? Jeg har søkt litt og funnet ut at Tec7 ikke tåler bensin.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 9 timer siden:

 

Jeg ser for meg at for å sveise i en bensintank av metall så må det vel holde å tømme den helt samt sette den på gjennomlufting med trykkluft eller en støvsuger på utblås i x antall timer/dager. 

 

Trykkluft er greit. Men den støvsugeren kan skape en bombe. 

 

Mange har trodd de har luftet ut tanken godt nok, og fått seg en overraskelse ved sveising. Jeg ville gjort som Hulda foreslår, med vann og nitrogen. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 12 timer siden:

 

Trykkluft er greit. Men den støvsugeren kan skape en bombe. 

 

Mange har trodd de har luftet ut tanken godt nok, og fått seg en overraskelse ved sveising. Jeg ville gjort som Hulda foreslår, med vann og nitrogen. 

 

I gamle dager kunne man sette støvsugerslangen på utblåsing har jeg lest eller hørt, men har aldri hatt en sånn støvsuger selv tror jeg. Man må naturligvis ikke suge inn bensindamp i støvsugeren :giggle: Det kan bli litt for spennende....

Nå kom jeg på en annen lur idé, nemlig løvblåser. Det burde gjøre susen med en rimelig svær luftmengde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 minutt siden:

 

Nå kom jeg på en annen lur idé, nemlig løvblåser. Det burde gjøre susen med en rimelig svær luftmengde.

 

Tror du ikke slike motorer kan være i stand til å produsere gnister? Kjenner jeg er noe skeptisk til begge løsninger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

 

Tror du ikke slike motorer kan være i stand til å produsere gnister? Kjenner jeg er noe skeptisk til begge løsninger...

 

Vrient å si, men tviler litt på det. Men en litt lang luftslange kan vel løse den bekymringen. 

Trykkluft er vel det sikreste så man kan jo starte med det hvis man vil. Men det blir jo ikke like stor luftmengde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kan i prinsipp fylle tanken med bensin for den saks skyld. Det handler ikke om å vaske tanken, men om at den er så full som mulig, slik at det ikke dannes større gasslommer. Om det ikke dannes gasslommer er det heller ikke noe sted å fylle nitrogen. Bensin i flytende form er ikke eksplosivt, og prosessen krever uansett tilførsel av oksygen. Jeg er selvfølgelig kjent med at det er mulig å sette fyr på flytende bensin, men da er det nødvendigvis gassen (dampen) som brenner. Jeg har selv sveiset full bensintank (muligens dieseltank, det var 20år siden) under væskenivået med godt resultat, mest for show og fordi det var noen som mente det ikke ville fungere. Forøvrig ikke noe jeg vil anbefale som fast prosedyre.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hele tanken trengte overhaling, det var korrosjon som måtte stoppes og litt sånn. Så den ble levert til et lokalt verksted, og jeg syns resultatet ble veldig bra. Pusset og lakkert tank:

 

bilde.png.45824293397f44f09e76a4110f6e85cf.png

 

Nytt stigrør og gjennomføring i syrefast stål:

 

bilde.png.a46ee10a22d019d3e58c5de629012870.png bilde.png.832c3249e0e21226cd9c0fffa277409b.png

 

Ferdig montert, med jording mellom tank/gjennomføring/bensinmåler og kabel som skal til batteriet:

 

bilde.png.82714c66973105522ec49cb9d3972405.png

 

Så nå er det bare å montere tanken, så bør den holde 6-8 år, fram til elektriske påhengser kommer ned i et brukbart nivå. Det nåværende prisen på 800 000 med batterier er litt vel mandig for en 150-hester...

Link to post
Share on other sites

Litt sent for det nå, egentlig. Og uansett så har tanken stått der siden 2011 uten å trenge det. Da jeg kjørte den tom med motoren før jeg byttet til reservetanken, var den bokstavelig talt tom. Jeg tok den opp og skulle helle ut det som var til overs dagen etter, da påfyllingsrøret hadde stått åpent for utlufting, og det var ikke en dråpe igjen. I tillegg er den delt inn i skott, så for å komme til overalt ville det krevd fire lokk. Bruker man forresten avtappingspung på bensintanker? Jeg trodde det stort sett var for dieseltanker.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 29 minutter siden:

Bruker man forresten avtappingspung på bensintanker?

Ja. Det burde være standard.

På snekka mi fra 1967 med bensintank av messing er det jur med kran. Uhyre praktisk. Har funnet vann der ved et par anledninger. Veldig lite, men nok til å gi startproblemer . . .

 

På bensintank ser jeg imidlertid ikke det store behovet for mannlokk. Praktisk ved dieseldyr, men har enda ikke hørt om bensindyr . . .  :smiley:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...