Jump to content

Plassering av septikpumpe ifht septiktank, svanehals og skroggjennomføring?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Driver og skifter ut en del septikutstyr om bord. Tidligere lå septikpumpa/macerator/tømmepumpe koblet rett ved tanken, og slange videre gikk rett til skroggjennomføring. Alt under vannlinja. Tenkte nå å legge opp med svanehals over vannlinja, men hvor bør pumpa monteres? 
Mellom septiktank og svanehals, eller mellom svanehals og skroggjennomføring? Er da snakk om en elektrisk run-dry impellerpumpe med macerator.

Har tidligere slitt med at tanken kan fylles av sjøvann hvis jeg glemmer å stenge krana til utløpet.

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Det som kompliserer litt er at jeg også vurderer å montere dekkstømming, og har en 25mm y som kan brukes til dette, men utløp septiktank er 38mm, og pumpe har 38mm inn og 25mm ut. Må vel da få tak i en y på 38mm i stedet, for y må vel stå før pumpe? 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 40 minutter siden:

Jeg laget et eget stigerør ned i tanken med slange opp til lokk på dollboardet for sugetømming for flere år siden pga. reglene her i Sverige. Men jeg aner ikke om det funker, -  he he.

 

Det gjør det garantert....det blir egentlig samme prinsipp...

En annen ting som er fint med utsuging til dollbord, er at det blir langt enklere å spyle rein septik tank...

Jeg fyller med jevn mellomrom septiken med ferskvann igjennom dekksuttaket...

Langt raskere en via toalettet...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! 


Oppfølgingsspørsmål: bør man også ha en svanehals med ventil på slangen mellom inntaket og toalettet? Det er snakk om elektrisk toalett som henter vann fra sjøen, og som er monternt under vannlinje. Eller vil pumpa da ha problemer med å dra inn vann til toalettet dersom lufteventilen "løser ut"?

Edit: ser ut som det i så fall kreves en magnetventil som aktiveres av bryter på toalettet? 
https://seatronic.no/jabsco-solenoid-valve-kit-37010-magnetventil

Frister særdeles lite, kjenner jeg. Tror jeg kommer til å legge inntaksslangen i en bøy godt over vannlinja og la det være med det. Eller har det ingen effekt uansett?

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som stemmer for pumpe før svanehalsen, men jeg har plassert den etter. Det gjør tilgangen til å åpne systemet for vedlikehold av pumpen (eller staking dersom propp) etc mer renslig. Ville i hvert fall plassert pumpen over tank topp så det er mulig å åpne selv med innhold i tanken. Er jo ikke alltid problemene oppstår på best gunstige tidspunkt :lipseal:.

Link to post
Share on other sites

Har pumpen før svanehalsen, men jeg har tilstrekkelig slange mellom tank og pumpe til at pumpen kan løftes over tanken. Var glad for det da pumpen tok kvelden mens tanken var full. Skrudde bare løs pumpen, løftet opp og skiftet pumpe med full tank. Ikke noe søl.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...