Kanalkapteinen Startet 11.Juni.2021 Del på Facebook Startet 11.Juni.2021 (redigert) Driver og skifter ut en del septikutstyr om bord. Tidligere lå septikpumpa/macerator/tømmepumpe koblet rett ved tanken, og slange videre gikk rett til skroggjennomføring. Alt under vannlinja. Tenkte nå å legge opp med svanehals over vannlinja, men hvor bør pumpa monteres? Mellom septiktank og svanehals, eller mellom svanehals og skroggjennomføring? Er da snakk om en elektrisk run-dry impellerpumpe med macerator. Har tidligere slitt med at tanken kan fylles av sjøvann hvis jeg glemmer å stenge krana til utløpet. Redigert 11.Juni.2021 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Ttopp Svart 11.Juni.2021 Del på Facebook Svart 11.Juni.2021 (redigert) Min vil stå under septiktanken og dermed før svanhalsen. Vet ikke om dette er det beste men det var slik min tidligere manuelle pumpe sto Holder på og montere slik pumpe og ny tank i disse dager:) Redigert 11.Juni.2021 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Juni.2021 Del på Facebook Svart 11.Juni.2021 (redigert) Min står mellom septik og svanehals...fabrikk montert.. Pumpen står høyere en havnivå... Jeg har også utløpet over vannflaten... Redigert 11.Juni.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Juni.2021 Del på Facebook Svart 11.Juni.2021 (redigert) Pumpa før svanehals. Så en antihevert ventil på toppen av svanehals å videre til gjennomføring om du vil unngå at du får saltvann tilbake i tanken. Om du lager en liten vannlås på slangen mellom tank og pumpe unngår du lukt ut fra antihevert ventilen. Redigert 11.Juni.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Familiesnekke Svart 12.Juni.2021 Del på Facebook Svart 12.Juni.2021 Dette er Jabsco sin manual: https://www.sv-zanshin.com/r/manuals/jabscotoilet.pdf Antihevert skal stå over vannlinjen, etter pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2021 Takk for svar. Det som kompliserer litt er at jeg også vurderer å montere dekkstømming, og har en 25mm y som kan brukes til dette, men utløp septiktank er 38mm, og pumpe har 38mm inn og 25mm ut. Må vel da få tak i en y på 38mm i stedet, for y må vel stå før pumpe? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juni.2021 Del på Facebook Svart 13.Juni.2021 Jeg har også dekkstømming... Fra septik kommer først T stykket deretter pumpen , deretter svanehalsen og videre overbord...utløpey er riktignok over vannlinjen... Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2021 Takk for bilde og forklaring @Ida Marie III👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2021 Del på Facebook Svart 13.Juni.2021 (redigert) Jeg laget et eget stigerør ned i tanken med slange opp til lokk på dollboardet for sugetømming for flere år siden pga. reglene her i Sverige. Men jeg aner ikke om det funker, - he he. Redigert 13.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juni.2021 Del på Facebook Svart 13.Juni.2021 (redigert) Lars H. skrev 40 minutter siden: Jeg laget et eget stigerør ned i tanken med slange opp til lokk på dollboardet for sugetømming for flere år siden pga. reglene her i Sverige. Men jeg aner ikke om det funker, - he he. Det gjør det garantert....det blir egentlig samme prinsipp... En annen ting som er fint med utsuging til dollbord, er at det blir langt enklere å spyle rein septik tank... Jeg fyller med jevn mellomrom septiken med ferskvann igjennom dekksuttaket... Langt raskere en via toalettet... Redigert 13.Juni.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 17.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 (redigert) Takk for gode svar! Oppfølgingsspørsmål: bør man også ha en svanehals med ventil på slangen mellom inntaket og toalettet? Det er snakk om elektrisk toalett som henter vann fra sjøen, og som er monternt under vannlinje. Eller vil pumpa da ha problemer med å dra inn vann til toalettet dersom lufteventilen "løser ut"? Edit: ser ut som det i så fall kreves en magnetventil som aktiveres av bryter på toalettet? https://seatronic.no/jabsco-solenoid-valve-kit-37010-magnetventil Frister særdeles lite, kjenner jeg. Tror jeg kommer til å legge inntaksslangen i en bøy godt over vannlinja og la det være med det. Eller har det ingen effekt uansett? Redigert 17.Juni.2021 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Erik Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Ser det er mange som stemmer for pumpe før svanehalsen, men jeg har plassert den etter. Det gjør tilgangen til å åpne systemet for vedlikehold av pumpen (eller staking dersom propp) etc mer renslig. Ville i hvert fall plassert pumpen over tank topp så det er mulig å åpne selv med innhold i tanken. Er jo ikke alltid problemene oppstår på best gunstige tidspunkt . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Frivakt Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Har pumpen før svanehalsen, men jeg har tilstrekkelig slange mellom tank og pumpe til at pumpen kan løftes over tanken. Var glad for det da pumpen tok kvelden mens tanken var full. Skrudde bare løs pumpen, løftet opp og skiftet pumpe med full tank. Ikke noe søl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.