Jump to content

Sørlandstreffet 16-18.juni


LALUNA II

Recommended Posts

Balja tok kvelden i går. Stoppet momentant på en "kosetur". Motoren står dønn fast.

leit å høre.

trist start på sesongen det der.

 

uten noen som helst form for kritikk:

 

fikk du noe varsel på oljetrykk/overtemp el?

selv kikker jeg alltid på oljetrykk, kjøletemp og lading med minutters mellomrom.

stoler ikke på alarmer.

ikke noe som gamle gode analoge instrumenter.

sett gjerne tape piler og felter på normalområdene slik at avvik detekteres med et 1/2 øye.

 

en annen sak som kan låse motoren er feks havari i hovedlagret på feks vp 280 drev.

den ene gangen jeg hadde mitt på VP verkstedservice glemte de å sette pakning på dren pluggen til olja og etterhvert låste lagret seg totalt uten noe forvarsel.

da står motoren bom.

 

bare for å ha listet opp et annet alternativ.

 

i utgangspunktet kan det være rimeligere med et havarert lager i drevet en omfattende rep/bytte av motor.

 

det finnes flere muligheter for låsing uten at motoren har skåret seg på en del vp motorer men så langt blir jo alt bare spekulasjoner.

Link to post
Share on other sites

Takk for omtanken.

 

Jeg er "paranoid" når det gjelder å sjekke temp/olje/vann. Peiler olje og sjekker vann før hver eneste tur. Samt argusøyne på instrumentene.

 

Men!

 

Jeg har etter at jeg etterhvert tok mot til meg å sjekke hva som var skjedd, funnet ut at det var drevet som skar seg. (joda, nettopp fylt olje og byttet impeller :yesnod: ) .

 

Har nytt drev på gang i neste uke. :wink:

 

Balja blir klar til treffet. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er bra det ordner seg for deg Balja :smiley: Det var godt at det ikke var maskinen. Det blir Bp treff med gamle dama (båten).

Jeg har gått høyt ut, og sagt at jeg skal på treffet med det nye prosjektet, men det skjærer seg med en ukes tid :blush: , for tøff i trynet, men har rygg til å bære nederlaget :smash: , selv om jeg står på døgnet rundt så vil det bli for tøft, har ikke lyst å klabbe sammen noe halveis greier på slutten. Sankt Hans er målet nå... men vi sees på BP treffet uansett. :flag:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve meg iår, trenger dog ingen hytte. :flag:

Det er kanskje lurt å komme inn tidlig slik at man får manøvreringsplass. Har aldri vært der før.

De ordner nok plass slik at du kan ligge longside dersom du gir beskjed i tide, men tror ikke du kan forvente at ingen fortøyer på utsiden av deg. :rolleyes::smiley:

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

:flag:Er dere klare for treffet til helgen :flag:


Hallo folkens

Begynner det å krible i sommerværet for treff :confused:
Har vært et aldeles nydelig vær her sør denne helgen..men noe havdis langs kysten spesielt lørdag formiddag

Litt Info
Vi kommer til å være på Krossholmen fra ca 1200 og ta i mot de første som kommer :cheers:
Vi lytter på kanal 77 på VHF
og de som lurer på noe i forbindelse med hvor det er kan bare kalle opp LALUNA så skal vi hjelpe dere på vei
blir også tilgjennelig på mobil 41313850
:sailing: lurer dere på noe i forkant post det her ..eller send en IM

Husk å bestille godvær og godt humør til turen

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Fint hvis alle som skal på treffet kan sjekke at de er i "Sørlandstreffet" gruppen, dette ser man under avataren eller i profilen.

Da får dere tilgang til treff-forumet som åpner fredag.

 

(De som evnt. har meldt avbud sier fra til meg slik at de kan strykes fra gruppen.)

Link to post
Share on other sites

(plastbåteiere er sååååå trege !!!! :rolleyes::lol: )

Lå ikke du under burkaen når jeg pratet med deg på vår første overnatting i plastbåten vår :wink:

 

Mulig det kommen enda en seilbåt med oss. Hvordan ligger det ann med plassen Laluna ? Er det overflyllt, eller får vi plass til oss og evt noen andre ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi skal få plassert alle båtene
og om det blir for trangt så er det mulig å stable i høyden :lol: det er jo god takhøyde på treffene hos oss så det går seg nok til :rolleyes:
er jo mulig å legge noen båter rundt på andre siden av holmen og i nøden
men det får vi ta hvis problemet skulle komme :smash:
Litt informasjon i forbindelse med fortøyning lenger nede på siden her under bildene
så håper folket tenker på at det kommer mange båter så vi slipper å omorganisere så masse
Så da sier jeg bare god tur bort til Krossholmen og håper på at værgudane er med oss i år også
(hørte du den Gislefoss :confused: )

Bilde

LALUNA LIGGER PÅ BRYGGEN NÅ MEN VIL BLI FLYTTET FRA DENNE PLASSEN

Bilde
her kan vi ligge på fjellet til venstre i bildet og mot høyre

god dybde hele veien

Bilde
På bildet her var det en skoleklasse ca 30 elever som dere ser i bildet
Flåten til venstre i bildet vil bli flyttet så ikke fortøy til den
Her er det IKKE så dypt innerst mot båtene
så seilere etc, ikke gå inn her

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Mulig det kommen enda en seilbåt med oss. Hvordan ligger det ann med plassen Laluna ? Er det overflyllt, eller får vi plass til oss og evt noen andre ?

:headbang::headbang: de kan få plassen min :-( jeg får rett og slett ikke kabalen til å gå opp, og kan ikke delta i år. Håper å kunne delta til neste år. Om jeg ikke selger båten da - den blir alt for lite brukt... :nonod: Håper dere får en flott helg - været ligger jo ann til å bli helt max - er jeg misunnelig ? ja.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Litt mere info til de som lurer på hvor er så er det i Blindleia

Kart finner dere her

på treffsiden som kan finnes ved å trykke på linken i profilen min (nederst her )

 

Bilde

 

GPS POSISJON til Treffplassen på Store Krossholmen

 

58.10.6575 N

008.17.1365 E

Denne posisjonen skal være ca: på bryggen til Høyre(styrbord) når en kommer inn bukten (C-Map )

 

har du Goggle Earth klikk her og du kommer direkte til plassen

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

trøst fra en i samme situasjon hallaron; det er da det er så fint at båten ikke er alt for dyr. Hadde den kostet en mill, hadde du hatt ENDA dårligere samvittighet...

 

Suzuki

 

Felles skjebne, felles trøst sier de. Men det er sant, med båt i moderat prisklasse har man råd til å ikke bruke den så mye. Det legges jo ned en del timer i den da, og slik det var i fjor og. Vi får se, det er ikke lett å kvitte seg med båten heller... :confused:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er godt at man kan la båtene ligge i ro, uten å få dårlig samvittighet av den grunn :smiley:

Familiens 4 båter (10-13-17-18 fot) koster omtrent en halv skjærgårdsjeep av kjip type.

Men det er da artig å bruke dem, eh.. 2 forløpig, men bare foreløpig. Vi sees på BP treffet til lørdag! :flag:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

LaLuna! hvordan kjører man bil for å komme ut dit?

Klikk her så finner du veien skriv inn f.eks din adresse og Krossen Lillesand og den viser deg veien :wink:

 

Ellers så kjører du mot Kristiansand og svinger av på Vestre Vallesverd mot Høvåg følg veien 3,3 km så ser du et skilt Krossen 3 ta den inn til endes og du havner i sundet over til Krossholmen

Parkering av bil må gjøres på den store parkeringsplassen rett før du er nede dvs. i det du ser sjøen

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Felles skjebne, felles trøst sier de. Men det er sant, med båt i moderat prisklasse har man råd til å ikke bruke den så mye. Det legges jo ned en del timer i den da, og slik det var i fjor og. Vi får se, det er ikke lett å kvitte seg med båten heller... :confused:

 

Ja, men å mekke på ting, gruble over problemer, snekre litt, skru messingkoblinger, fikse elektrisk og alt det andre, er for meg en svært viktig del av båtlivet. Når man tilbringer tiden til daglig midt oppi en papirhaug, er det for meg veldig morro å gjøre noe praktisk når jeg har fri.

 

Kona sier vi SKAL beholde båten, selv om den ikke blir brukt så mye etpar sesonger. Aner jeg konturene av at det er deilig stille i heimen når jeg driver i båten å roter ? :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hallo Folkens :seeya:

Ja nå er det vel bare et døgn til folket begynner å innta treffplassen :flag:
For de av dere som gleder dere SÅÅÅ mye ........
at tia går såå seint kan dere jo øve litt på Baatplassen sangen Bilde
som vi har vert så heldige og fått fra bao.

Kos dere Bilde
Berit



baatplassen's sang


Melodi:Bjarne Amdhal Skomværsvalsen Tekst:bao


Vi kommer fra baatplassen dott n.o.

Start motor, heis seil, kast loss.

Det surfes på nettet og bøljan blå

Start motor, heis seil, kast loss.

På baatplassen n.o. der trives vi godt

Det skrives og snakkes om alt som er vått.

Der kan du få svar om alt stort og om smått

Der har vi det kjempeflott.


Hør motorens klang,

den er i gang.

Vi seiler av sted til den muntre sang,

verden blir liten når den er i gang.

syng baatplassen's glade sang.


Om vinter'n når båten er lagt på is,

Start motor, heis seil, kast loss.

Vi sitter og leser en masse stoff.

Start motor, heis seil, kast loss.

Vi drømmer om varme, om sol og litt bris,

Mens kulda gjør vannet om til hard stål-is

Da seiler vi rolig til baatplassen's havn,

for der er de godt i gang.


Hør motorens klang,

den er i gang.

Vi seiler av sted til den muntre sang,

verden blir liten når den er i gang.

syng baatplassen's glade sang.


Når sommeren kommer så legg i fra,

Start motor, heis seil, kast loss.

Vi seiler til holmer og skvulpeskjær

Start motor, heis seil, kast loss.

Da seiler vi båten, og kursen er syd,

det er bare herlig med skvulpende lyd,

og måkene skriker som måkene gjør

mens sola den gjør deg ør.


Hør motorens klang,

den er i gang.

Vi seiler av sted til den muntre sang,

verden blir liten når den er i gang.

syng baatplassen's glade sang.

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ja da er vi klare for treff og vi blir IKKE tilgjengelige på PC da vi reiser på treffet i morgen tidlig .

Er det noe dere vil/ må ordne så ta kontakt på mobiltelefon 41313850

Vi lytter på VHF kanal 77 etter klokken 1200 på treffstedet
NB!!!!!
Oppankring på treffstedet er ikke lovlig pga vannledninger i havnebassenget ..
så ta kontakt med oss på land om fortøyningsmuligheter

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...