Jump to content

Er jeg litt "gal"?


vikers

Recommended Posts

"Herregud! Det er bare båt i hode på deg"; sier min kjære lille fugl.

 

Og.....ja, jeg kan jo være enig i dette akkurat nå for tiden.

 

Jeg kjøpte meg en gammel nedslitt Dorry 32 som min aller første båt i våres, og pusset, reparerte, oljet, malte og lakket i time etter time. Båten så ut som et St. Hansbål da jeg kjøpte, og ingen i marinaen hadde tro på at denne skulle noensinne på vannet igjen. 300 timer brukte jeg sånn cirka, og da så den ut som min avatar - flyter og ga meg mange fine båtturer i våres. Båten ble ikke strøken, men jeg lærte jo masse mens jeg holdt på med denne, ikke minst fra kunnskapen til mange her på BP, så nå skal den pusses ned til våren igjen. Ny motor er innkjøpt, slik at de 5,5 tonn båt skal ha noe å bremse med.

 

Så langt var alt bra, men så fikk jeg muligheten til å ta over en Furuholmen 30 fot, som også var tilnærmet vrak. Av en eller annen grunn ser jeg ikke båtene i den stand de ligger nå, men jeg ser dem slik de kan bli med mye målrettet arbeid - og da var dette en perle. Båten ble anskaffet, og ligger nå ved siden av Dorry - litt som to døtre som venter på at far skal komme til våren og hjelpe dem på med klærne. :sailing:

 

Kontoret jeg drev for et dansk selskap ble lagt ned i oktober, og jeg har avtale om 1 år med etterlønn, minus eventuell ny lønn i ny jobb - om jeg tar det. Derfor ser jeg ingen grunn til å stresse med å ta ny jobb - jeg har jo båtene mine. Har laget snekkerbu i kjelleren, og har tatt hjem "alt løst" for totalrenovering. Soverommet nede er nå "lakkrommet" - stuen er snekkerverksted, og badet er "pusserommet".

 

Etter kun et drøyt halvår som båteier sitter jeg nå med totalt 62 fot trebåt - i underkant av 10 tonn tre, 1 albin O411, 2 OM 636 og en Perkins 6 354. :eek:

Jeg sitter i godstolen foran TV om kvelden, og er litt småirritert på at jeg ikke kan sitte og finpusse detaljer fra båten samtidig, men pussestøv i stuen ville nok ikke fuglen akseptere.

 

Jeg tenker båt, jobber fra 08 - 16 i kjelleren og har mest lyst til å bruke kvelder der også, men litt tid med familien er jo også lurt... :rolleyes:

 

Poenget mitt her er - er jeg "litt gal", eller er dette helt normalt for båtgal.....eehhh .... båtglade?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du er helt normalt gal! :blush: Kona sier det samme om meg. Og hun hadde nok helt rett den gang hun kom hjem og jeg og naboen sto bøyd over salongbordet og diskuterte, og hun skrek at det fikk være grenser! Hvorfor? Jo, på salongbordet lå dopumpen i sine enkeltdeler (oppå en avis riktignok)! men ellers godtar hun min "galskap".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Do pumpa på salong bordet :eek: Sånt er ekstremsport det Lars.

Ja, men, det var jo fullt på spisebordet, der lå kokeapparatet i sine enkeltdeler! :eek:

 

Lars H.

(gal, galere - båtmann!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Maritim galskap er sunn galskap!

 

La nå for gusskyld ikke "fuglen" din bli vanskjøttet, og bli oversett til fordel for trevirket!

Hold øye med fjærprakten, og gi henne den anerkjennelse hun fortjener.

 

Hun viser jo ett storsinn av guds nåde, slik som du råder grunnen i alle rom,til trebåtens beste.

 

DEN fella er det mange som har gått i! :yesnod:

 

Men det er kanskje en "sjøfugl" det er snakk om?

Link to post
Share on other sites

Av de bedre båt tåbber i umiddelbar nærhet av Ørneredets lune arne står nok pumping av 120 liter septik i hagen i en særstilling i Ørnhilds minnebok. Hva skal en stakkar gjøre når båten er på land med full tank da ? Det medførte øyeblikkelig forvisning til sofaen for hele vinteren sammen med den lett korpulente skipshunden og dagelige botsøvelser fra november til midten av april :cryin: Middag ble servert Kafteinen under stor tvil og isnende pinlig taushet. :blush: Iht Ørnhild var Kafteinen så syk i hodet at for innleggelse var det ikke nødvendig med rekvisisjon fra lege :sad:

Men plenen ble veldig grønn og fin og grodde som fytte pyton i flere år etterpå :cool:

Link to post
Share on other sites

Av de bedre båt tåbber i umiddelbar nærhet av Ørneredets lune arne står nok pumping av 120 liter septik i hagen i en særstilling i Ørnhilds minnebok. Hva skal en stakkar gjøre når båten er på land med full tank da ? Det medførte øyeblikkelig forvisning til sofaen for hele vinteren sammen med den lett korpulente skipshunden og dagelige botsøvelser fra november til midten av april :cryin: Middag ble servert Kafteinen under stor tvil og isnende pinlig taushet. :blush: Iht Ørnhild var Kafteinen så syk i hodet at for innleggelse var det ikke nødvendig med rekvisisjon fra lege :sad:

Men plenen ble veldig grønn og fin og grodde som fytte pyton i flere år etterpå :cool:

 

:lol::lol::lol::puke:

 

Blomster, yndlingssjokolade og en bedre middag i ny og ned holder fuglen min rimelig rolig. Det er når plenen ikke klippes før vinteren, vinterdekk ikke blir lagt på, støvsuge sagflis er morsomt (men ikke støv i huset forøvrig), og når alle olabukser er blitt arbeidsbukser - det er da hun hakker "unødig" hard med nebbet! :cryin:

 

Hadde jeg spredt ut 120 liter septik på plenen hadde hun nok tatt til vingene og blitt trekkfugl. :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

...Poenget mitt her er - er jeg "litt gal", eller er dette helt normalt for båtgal.....eehhh .... båtglade?

Dette er helt normalt i mine øine. Som deg, "lider" også jeg av en egen evne til å se ting slik de kan bli. Og det medfører fort at man blir sittende med en del prosjekter. Nei, det eneste unormale jeg kan se i ditt tilfelle, er at du nå har mulighet til å jobbe så mye du overhodet makter med båtene det neste året, og enda er du lønnet slik at du har råd til innkjøp av nødvendige ting til oppussingen. Bedre enn dette kan det ikke bli :cool:.
Link to post
Share on other sites

Synes det virker som om mange her har usedvanlig tålmodige koner

 

For min del, må jeg pent holde meg til snekkerboden som jeg har i uthuset, og lakkboden i kjelleren. (sistnevnte er helt glimrende forøvrig. Hus fra 1815 med enda eldre kjeller som har halvannen meter tykke murer. Helt tørt, og holder finfin temperatur selv uten oppvarming)

 

Men jeg gruer meg til snekringi uthuset til vinteren. Brrrr. uisolert og kaldt, og den vesle strømmen jeg har der må gå til maskinene. :sad: Og ettersom jeg alltid driver og lakkerer et eller annet, så kan jeg nesten ikke trekke ned i kjelleren. Ja ja. Får ta på varmedress og koke mengder med kaffe så løser det seg vel.

 

Brynjar

Link to post
Share on other sites

Synes det virker som om mange her har usedvanlig tålmodige koner

 

For min del, må jeg pent holde meg til snekkerboden som jeg har i uthuset, og lakkboden i kjelleren. (sistnevnte er helt glimrende forøvrig. Hus fra 1815 med enda eldre kjeller som har halvannen meter tykke murer. Helt tørt, og holder finfin temperatur selv uten oppvarming)

 

Men jeg gruer meg til snekringi uthuset til vinteren. Brrrr. uisolert og kaldt, og den vesle strømmen jeg har der må gå til maskinene. :sad: Og ettersom jeg alltid driver og lakkerer et eller annet, så kan jeg nesten ikke trekke ned i kjelleren. Ja ja. Får ta på varmedress og koke mengder med kaffe så løser det seg vel.

 

Brynjar

Få tak i en brukt diesel/parafin varmer, den gjør nytten!

Jeg har fått tak i en Wallas luftvarmer som skal brukes som midlertidig varme i båten i vinter ,men neste vinter vil den bli montert i garasjen :yesnod:

 

Ps. kjøp deg en Aladdinn ovn, de finns brukt for en rimelig penge (400-600,-)

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du ække Gærnære enn de fleste av oss.

 

PS. Tror kanskje Tor ligger ett lite stykke forann oss andre sånn henseende.

Gjørselslamming direkte fra tanken? tror jeg hadde vært ett kamikaze projekt hjemme i heimen hos meg iallefall.

 

Har endel mose på plenen, tror du en tank hadde tatt rotta på'n Tor??

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Av de bedre båt tåbber i umiddelbar nærhet av Ørneredets lune arne står nok pumping av 120 liter septik i hagen i en særstilling i Ørnhilds minnebok. Hva skal en stakkar gjøre når båten er på land med full tank da ?

Minner litt om da jeg hadde Viksunden hjemme i hagen i vår. Foretok en grundig motorvask, og lenset ut vannet etterpå. Det måtte jo ut av båten :blush: ... Dette resulterte i en stor død flekk i plenen! Fordelen var jo at det ble mindre gress å klippe.. Men alt ordner seg, nå har det stort sett grodd til igjen. Men det luktet nok litt mer hos deg da... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har jo også lurt litt på om vi (jeg og mannen i huset) er blitt litt galne, men har bestemt meg for at dette er normalt! Da kan en lykkelig gå videre med å vurdere de forskjellige lakk/olje typer og andre funderinger som er aktuelt for trebåt uten å stoppe opp for å tenke på hvor det er blitt av alle de andre interessene en tidligere hadde :wink:

 

Har hatt skøyten i ca et år nå og interessen er absolutt ikke dalende slik mange spådde da vi kjøpte den. Akkurat nå holder vi på å skifte en del av øverste bordgang på skroget og jeg tupper rundt som en hønemor i frykt for at resultatet ikke skal bli bra. Har vondt i magen fordi inventar er demontert for å komme til på innsiden og alt ser "ødelagt" ut. Men gal?, Nehei!!!

 

Gleder meg til alt er helt igjen og planlegger seilasen til neste sommer. Tenk om en hadde hatt 3 måneders ferie om sommeren slik at en kunne seilt helt til nord-norge og innom alle havner en fikk lyst til underveis med god tid og ingenting å haste etter. Burde vært lovbestemt!

 

Ha en fin båtvinter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Få tak i en brukt diesel/parafin varmer, den gjør nytten!

Jeg har fått tak i en Wallas luftvarmer som skal brukes som midlertidig varme i båten i vinter ,men neste vinter vil den bli montert i garasjen :yesnod:

 

Ps. kjøp deg en Aladdinn ovn, de finns brukt for en rimelig penge (400-600,-)

takker og bukker. Ikke dumt. Leiting er igangsatt

Link to post
Share on other sites

Det eksisterer tydeligvis mye herlig "galskap" innenfor hagegjerder og hekker rundt omkring... :lol::lol:

- men heldigvis finnes det også mange kloke rederfruer, som skjønner hva som skal til for at gubben skal trives og ha det bra, og som vet å sette grensene akkurat på riktig sted!

 

Ha ei god helg rundt om i snekkerboder og lakkeringsbokser!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Blir litt ampert i heimen når jeg overlater krabaten til fruen midt i en forprøve eller lignende (min bedre 9/8deler er student) for å gå ned i båten og kose med treverket...

Men hun vil også hå flytende skrog på sjøen til sommeren, og siden vi bor i bergen må man ta de dagene da morgenduggen ikke har klumpet seg så voldsomt til full utnyttelse... (kjekt med pappaperm)

Kan også hive på at de dagene som hun er opptatt med ting vekke fra heimen og det er "tørt" i været så blir det trasket noen runder i ren frusterasjon på stuegulvet mens tanker om alt en kunne fått gjort raser gjennom hodet...

 

Jeg kan vel påstå at jeg også er en som ser båten slik den kan (skal) bli... (selv om foreløpig er viljen bedre rustet en evnen, learning by doing...)

Link to post
Share on other sites

Kjære mine venner, jeg er på nippet til å felle ei tåre, du verden så mange artsfrender jeg har :smiley:

 

Og kjære Rita, når du leser denne tråd, se, det er mange andre som er like tålmodig som det du er, foruten dere tålmodige og altoppofrende koner, så hadde vi mannfolk hatt det kjedelig. I likhet med deg Rita samt mange andre hustruer så skaper dere masse rom for rekreasjon og det som positivt er.

 

Igjen en oppfordring, les gjennom tråd en gang igjen, så kanskje styrkes også håpet og troen på at tålmodigheten også bevares for all fremtid :smiley::smiley:

 

Og for dere som ikke har tatt pointet, min kjære kone er også nokså aktiv leser av trådene i dette forum, så derfor bør denne tråd ligge limt som en bibel øverst i emneregister for nåtid, og all framtid.

 

Det er fredag i dag, og vi løfter våre glass og skåler for de som må holde ut med oss splitter pine gale mannfolk :wink: (Dog vil jeg aldri, jeg gjentar ALDRI forsøke meg på doprodukter på salongbord, ei heller spre septiktankens innhold utover plenen, såååååå tøff blir jeg aldri !!!!!) Men alt det andre i denne tråd, ja det har jeg vel forsøkt. Rederinnen har kun stilt 1 ultimatum. Ingen oljing og lakking av båtprodukter innomhus i Desember måned, da er det julestria og vil helst da ikke ha båtprodukter i veien :smiley:

 

De gærne har det godt :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hmm har ikke pappaperm før i august, og båten skal på vannet før 1. juni. Tror det blir en liten båtpusseferie før sommerferien. Kveldene og helgene blir fort litt korte. Og ambisjonsnivået står selvfølgelig verken i stil med tid eller lommebok :lol:

 

Jeg fikk forøvrig en ny formaning forrige seilferie, og det var "Nyt ferien. Ikke gå rundt og kikk på alt som burde vært byttet, pusset, fikset eller lakkert" :rolleyes:

 

Egentlig et godt poen, men det er nå litt koselig å tusle rundt med en øl i handa og planlegge høstens pussejobb :cheers:

Redigert av Trebåtmagasinet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har endel mose på plenen, tror du en tank hadde tatt rotta på'n Tor??

 

Mariell

Det beste våpen mot mose, er at du skal la gresset gro HØYT et par tre ganger i løpet av sesongen, for da fortrenger du mosen.

 

Jeg har ca 3 mål med plen, og ingen mose. Har heller aldri brukt mosefjerner eller noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...