Jump to content

Er jeg litt "gal"?


vikers

Recommended Posts

Tillater meg å legge inn en liste jeg har brukt som målestokk på dette temaet. Gjelder riktignok båtbygging, men er likefullt dekkende for restaurering eller båt generelt:

 

Når én båt er for mye, men 100 ikke er nok. Her er en rekke symptomer som viser om du har båtbygging på hjernen Skadevirkningene er mange, man klarer ikke lenger kontrollere sitt eget liv, langt mindre ta hensyn til sine omgivelser, familie, arbeidsplass eller venner. Dvs. venner er kanskje ikke et problem, siden vennene dine sannsynligvis også bygger båter.

 

 

 

Hvis du har 2 eller flere av symptomene listet under her, er det fare på ferde:

 

 

 

1: Har du bygd båt i stua, leiligheten eller på soverommet?

 

2: Samlet på bøker som omhandler bygging av spesifikke båter, men ikke bygget noen av dem?

 

3: Hatt et båtbyggeprosjekt stående over lang tid uten å arbeide med det?

 

4: Samlet på menger av trebiter av forskjellig slag, med tanke på at du en dag trenger nettopp den biten?

 

5: Har du plastret et kutt i fingeren med maskeringstape?

 

6: Har du begynt å tenke på et nytt prosjekt før det forrige var ferdig?

 

7: Totalt underestimert hver gang hvor lang tid det vil ta å bygge en båt?

 

8: Brukt 2 timer for å komme i gang for å gjøre 1 times arbeid?

 

9: Blitt stoppet av politiet fordi lengdene av trevirket på taket er mye lengre enn bilen du frakter det med?

 

10: Mistet samboer eller ektefelle fordi du konstant snakker om båtbygging, også i søvne?

 

11: Fortsatt å flikke på små detaljer istedet for å gjøre båten ferdig?

 

12: Gått på fylla fordi du har gjort en feil i byggingen?

 

13: Ødelagt nattesøvnen fordi du ikke klarer å stoppe byggingen før langt over midnatt?

 

14: Når du da legger deg, blir du liggende minst 2 timer og tenke på hva du har gjort og hva du skal gjøre?

 

15: Kommet for sent til, eller glemt barnas fødselsdager, bryllupsdagen og sosiale sammenkomster pga. båtbyggingen?

 

16: Gir råd til andre båtbyggere uten å bli spurt?

 

17: Finner det vanskelig å konversere om annet enn båter eller båtbygging?

 

18: Ser på andre båtbyggere som enten bedre eller dårligere enn deg selv, aldri likeverdig?

 

19: Gitt bort en båt som gave fordi du ikke hadde plass til den lenger, grunnet nytt prosjekt?

 

20: Står i minst en halv time etter at du er ferdig for dagen og studerer prosjektet, selv om du vet at kona og barna venter hjemme?

 

Pero :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å legge inn en liste jeg har brukt som målestokk på dette temaet. Gjelder riktignok båtbygging, men er likefullt dekkende for restaurering eller båt generelt:

Oooops!!! Er ja på 14 punkter ille?? Ok, du trenger ikke være gal for å ha trebåt, men dæven hvor det hjelper! :crazy:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Heisan !

Jeg ser vi er mange "i samme båten" , og det er hyggelig.

 

Likevel vil jeg nok være litt forsiktig , med "båt døgnet rundt-filosofien".

Idet dama/kona kan bli drittlei alt med båt.

 

Jeg skal ikke hevde at jeg selv har klart å begrense meg , men har fått advarsler fra det svake kjønn.

 

Tenk deg eksemplet, at hun var interessert i noe døgnet rundt , som du ikke hadde noe interesse av .

Ville blitt litt kjedelig ???

 

Det er forsåvidt vanskelig det der , med helst ha litt like interesser. Slik at man kan tilbringe mer fritid sammen.

 

Og er man et par , så er man nødt til ta hensyn til hverandre.

 

 

Tenker litt på den Peppes Pizza-reklamen ,

" Den beste tiden , er den du tilbringer med andre ".

 

For min del , forsøker jeg iallefall bruke tiden foran PC (baatplassen osv) , på jobben og ikke hjemme.

 

Og er det noe småtteri som skal gjøres på båten , tar jeg dama med , og påskuddet er at vi tar det som en piknik i tillegg.

T.o.m på vinteren har denne vrien fungert , hvis jeg f.eks vil titte på om presenningen/snø osv på båten.

 

Et annet tips, er selvfølgelig det gamle "ta en prat om det" ,

gjerne før hun er gått skikkelig lei.

 

Ellers så er det jo supert og ha en hobby igjen , som den gutten vi alle er ;)

 

God helg ! Hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

3: Hatt et båtbyggeprosjekt stående over lang tid uten å arbeide med det?

:yesnod: Tiden strekker ikke til.

5: Har du plastret et kutt i fingeren med maskeringstape?

:yesnod: Stadig vekk... Maskeringstape er jo som regel alltid innen rekkevidde. Og i mer ekstreme tilfeller har den blitt komplettert med masse papir rundt ekstremiteten først, etterfulgt av tape.

6: Har du begynt å tenke på et nytt prosjekt før det forrige var ferdig?

:yesnod: 37'n er vel tredje i rekken nå... :rolleyes:

7: Totalt underestimert hver gang hvor lang tid det vil ta å bygge en båt?

Heh - for å snu på det - har vel aldri truffet mht til tidsestimat av diverse prosjekter.

8: Brukt 2 timer for å komme i gang for å gjøre 1 times arbeid?

:yesnod: Skal bare... Må jo inneimellom titte litt på annet og planlegge andre ting også, mens man driver med det man egentlig skal drive med. Er jo mye av kosen det. :smiley:

11: Fortsatt å flikke på små detaljer istedet for å gjøre båten ferdig?

:yesnod: Detaljene er jo viktige de.

12: Gått på fylla fordi du har gjort en feil i byggingen?

Nei, men det hender nok det blir litt i overkant med :drink: fordi man er så høggende lei akkurat det man driver med der og da :rolleyes:. Pussejobber av omfang 5-6 helger o.l.

13: Ødelagt nattesøvnen fordi du ikke klarer å stoppe byggingen før langt over midnatt?

Nattesøvnen er som regel ikke noe problem da jeg holder på. Som regel helt skutt da arbeidet avsluttes. Da er det verre i uka når jeg ikke får jobbet på båten. Da går nettene altfor ofte med til å planlegge helgens aktiviteter på båten.

20: Står i minst en halv time etter at du er ferdig for dagen og studerer prosjektet, selv om du vet at kona og barna venter hjemme?

:yesnod: Uffda. Denne traff litt for godt. I tillegg gjentar punkt 8 seg ofte etter avsluttet arbeide. Titter på andre ting man skal gjøre senere og fabulerer rundt dette mens man egentlig burde vært i seng for lenge siden.

 

:blush: Men du verden så moro det er.

Link to post
Share on other sites

Perlen "Det beste våpen mot mose, er at du skal la gresset gro HØYT et par tre ganger i løpet av sesongen, for da fortrenger du mosen".

 

Fra St. Hans og frem til skolene begynner i August blir plenen klippet 1 kanskje 2 ganger.

Hakke tid til mer. Er jo på vannet eller jobb. Ser ikke ut som en plen, men ligner mer på en eng.

 

Like forbannet så blir det mer og mer mose i den skyggefulle delen av haven.

 

Nå står Balticen med akterenden vent mot det værste mosehullet. Hva med å starte opp kjøre gjennom masse frostveske. DET tar vel rotta på mosen. Men da går vel det som er av grass også.

 

Nei for vel la det være som det er. Har ikke tid til å balle med den mosan.

Er foresten deilig å gå på.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

For min del , forsøker jeg iallefall bruke tiden foran PC (baatplassen osv) , på jobben og ikke hjemme.

:lol::lol::lol:

 

Godt det er flere av oss. Jobben er et sted man går for å kunne surfe på internett, og ringe gratis!

 

Ellers kan jeg nok ikke skryte på meg å være båtgal hvis jeg skal følge lista til Pero. Fikk bare treff på plastring av fingre med tape (og skitne filler). Når man bor ombord, vil den minste lille reparasjon eller arbeid medføre fullstendig mayhem og snu opp ned på hele "kåken".

 

SÅ forståelsesfull kone har jeg ikke, selv om jeg prøver meg iblandt. Fikk for eksempel veto mot å bryte opp dørken klokka 2330 på tirsdag for å finne en lekkasje.

  • Først må jeg finne kjeledressen. Den ligger i luka ved kartbordet, og da må alt som står oppå den plasseres i salongen.
  • Piper og skralledeler ligger i forre benk på babord, da må madrassen av, og før det må to laptoper, noen puter og et pledd fjernes.
  • Hvis jeg trenger noe elektrodeler må midterste BB luke opp, da må i tillegg TVen fjernes.
  • For å kunne bruke pipene trenger jeg en skralle. Den ligger i benken på stb.
  • Skruer ligger i barskapet, under esken med bor og esken med kabelsko. Har jeg flaks, står det en flaske godt drikke foran som også må ut.
  • Manualer og bruksanvisninger ligger i permen bak CDene og radioen.
  • Da er det tid for å finne motoren. Først må lokket av, det plasseres i sofaen. Selve kassa passer fint i byssa.
  • Så kan selve jobben begynne. Full av olje og gris står jeg der, og nåde meg om jeg ytrer noe i nærheten av "kjære, kan du gi meg...?
Er det rart jeg ser mye på film?

 

Da er det godt med en øl, den ligger...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ser vi er mange "i samme båten" , og det er hyggelig. Likevel vil jeg nok være litt forsiktig , med "båt døgnet rundt-filosofien". Idet dama/kona kan bli drittlei alt med båt.

Du sier noe der. Jeg blir jo pensjonist om 19 dager, og når noen spør hva jeg skal bruke tiden til, svarer jeg at jeg jo får god tid til å bruke båten. Kanskje jeg skal tenke meg om? Det har gått greit med båtturer 2 av 3 helger fra og med april og til og med oktober pluss 4 uker i ferien, men kanskje det er nok for fruen? jeg har en mistanke om det. Takk for påminnelsen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har 2 eller flere av symptomene listet under her, er det fare på ferde:

Oooooopppssss!!!!

Er i faresonen jeg også, skjønner jeg. :lol:

Heldigvis er samboeren min like glad i båtlivet som meg, så det går bra. Får lov til å bruke den tiden som jeg trenger ombord for at båten skal være bra.

OG TAKK FOR DET!!! :cool:

Link to post
Share on other sites

Åååå, hvor godt denne tråden gjorde! Og attpåtil på en fredag. :cheers:

 

Jeg tror jeg må innvie lille fugl i BP, slik at hun kan lese denne tråden. Da ser hun også at det er mange som meg! Hun har jo selv sagt at hun vil på 3 ukers ferie med barna neste sommer i Furuholmen (grunnet akterkabin), og da må hun jo forstå at det tar tid å få alt ship-shape!

 

Det som gjorde utslaget for henne nå sist var når hun kom hjem sammen med minstefuglen (datter på 3), og minstefuglen sa: "Det lukter neglelakk her!" med en gang innenfor døren. Rett før hadde jeg forkrommet noen fenderlister på badet i kjelleren, men grunnet lengde lå disse oppover kjellertrappen og nesten inn i entreèn. Jeg lukter jo ikke noe lenger - etter mange dager med nesen i olje/lakk/beis og tynnere. :crazy:

 

Tror kanskje jeg lager noe god mat til konemor i dag, og åpner en rødvin av edlere årgang. Så får jeg heller jobbe videre med teaken i morgen.

 

God helg alle båtgale, admiralinner, quinder og tålmodighetens gudinner!

:seeya:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Rett før hadde jeg forkrommet noen fenderlister

Dette var interessant, har du noe mer "bruksanvisning" for hvordan gjøre dette?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg må innvie lille fugl i BP, slik at hun kan lese denne tråden

Det er nok mange tråder i samme tone, så hun vil ha ikelig til å ta for seg av når hun skal få bekreftet hvorledes en ekte Quinde bør te seg!! Eksempelvis tråden om Bitteliten IV eller for den del tråden om hvordan det gikk til at Gamle Worse ble Hangarskibskommandør.

 

Viktigst v alt er naturligvis å holde våre kjære livsledsagersker tilfredse til enhver tid. Det får man meget godt igjen for. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, har du noe mer "bruksanvisning" for hvordan gjøre dette?

 

Lars H.

Det jeg mente var at jeg hadde lakket listene med kromlakk.

Fenderlistene (i metall) var helt nedslitt og jeg skrudde dem av. Tok dem hjem, pusset dem med Mr. Muscle messingpuss og en slik "stålbørste" du bruker i oppvasken. Deretter vasket jeg alt veldig godt med såpevann og skylte av masse. Bruker Biltema sin kromlakk og lakker tynne-tynne strøk i lag på ca. 10 strøk. Resultatet ble skinnende, glatte fenderlister, som av Biltema er forsikret skal tåle sjøvann. Muligvis er det noen som har dårlig erfaring med denne fremgangsmåten? Men til våren er det i alle fall skinnende fendelister rundt hele båten. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Muligvis er det noen som har dårlig erfaring med denne fremgangsmåten?

Muligens det ja... Jeg brukte denne type lakk på en plastlist på støtfangeren på en bil en gang, og det så pent ut en liten ukes tid... Det ble slitt bort utrolig fort! Men kanskje du er heldigere enn meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...... er jeg "litt gal", eller er dette helt normalt for båtgal.....eehhh .... båtglade?

Definitivt IKKE GAL, men HØYST NORMAL, etter min målestokk! ;o)

 

4: Samlet på menger av trebiter av forskjellig slag, med tanke på at du en dag trenger nettopp den biten?

6: Har du begynt å tenke på et nytt prosjekt før det forrige var ferdig?

8: Brukt 2 timer for å komme i gang for å gjøre 1 times arbeid?

11: Fortsatt å flikke på små detaljer istedet for å gjøre båten ferdig?

15: Kommet for sent til, eller glemt barnas fødselsdager, bryllupsdagen og sosiale sammenkomster pga. båtbyggingen?

20: Står i minst en halv time etter at du er ferdig for dagen og studerer prosjektet, selv om du vet at kona og barna venter hjemme?

Pero! Når du først lister det opp på denne måten så må jeg bare erklære meg SKYLDIG på alle tiltalepunktene.......spesiellt når det gjelder punkt 6 ...... :blush:

 

Trodde i min enfold at ALLE var slik......... :blush:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje Tor ligger ett lite stykke forann oss andre sånn henseende.

Hva skal en stakkar gjøre da ? En må handle raskt og kontant når kulda har satt inn og Ørna ikke er i heimen. Med Ørnhild så operer jeg stort sett etter prinsippet at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse :lol::lol: Skulle hennes ordre fra beskjed følges slavisk så hadde det jaggu meg ikke foregått mye

artig her i huset. :sad:

 

 

Har endel mose på plenen, tror du en tank hadde tatt rotta på'n Tor??

Det er jo en kar i Sandefjord som har en tanks . Får du han til å brenne av litt fosrfor ammunisjon midt i hagen så kan du regne med at mosen er borte i din levetid :lol: Drit nå i om det er gress eller mose,det er grønt og ferdig med det.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du er helt normalt gal! :blush: Kona sier det samme om meg. Og hun hadde nok helt rett den gang hun kom hjem og jeg og naboen sto bøyd over salongbordet og diskuterte, og hun skrek at det fikk være grenser! Hvorfor? Jo, på salongbordet lå dopumpen i sine enkeltdeler (oppå en avis riktignok)! men ellers godtar hun min "galskap".

 

Lars H.

Hei

Helt enig:

Man er ikke normal hvis man ikke er litt

gal på enkelte områder.

Jeg har båten, andre har andre ting.

SO WHAT? :confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Muligens det ja... Jeg brukte denne type lakk på en plastlist på støtfangeren på en bil en gang, og det så pent ut en liten ukes tid... Det ble slitt bort utrolig fort! Men kanskje du er heldigere enn meg...

Håper at denne lakken oppfører seg anderledes på metall. Jeg har hatt på lakken nå i ca. 1 uke, men da bare innendørs....har flyttet litt rundt på disse, så bøy og tøy tåler den i alle fall.

 

La du lakken på samme måte som meg? 10 tynne lag?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er du gal ! Stein sprut hoppende gal men på en positiv måte,slik som de fleste andre som frekventerer dette utmerkede forum :lol::wink:

 

Hører stadig dette: Tenker du ikke annet enn båt?

 

Skjuler meg bak dette med at jeg sitter å jobber, mens virkeligheten er vel at jeg ligger inne på BP. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

La du lakken på samme måte som meg? 10 tynne lag?

Nei, det ble bare en 3-4 tror jeg... Du kan jo prøve å legge listen ut i hagen noen dager og se hva som skjer. Mulig lakken du har kjøpt er bedre enn den jeg hadde. Det er noen år siden jeg prøvde, så ting kan jo ha forandret seg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...