Sahara Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 1 hour ago, Cort Adeler said: Dette er jo som en trykkoker der lokket plutselig ryker. Så lenge det i realiteten er et reiseforbud for (nesten) alle, er det lett å praktisere kontroll. Men når alle full/halv-vaksinerte skal få anledning til å velge selv, og smittenivåene rundt oss varierer over og under grenseverdiene, og stadig flere reiser på kryss og tvers til lands og til vanns, vil jo kontrollsystemene simpelthen bryte sammen. At grensevakter skal kunne ha kontroll på 3-400 båter som svermer rundt i Sekken, er jo helt utenkelig. Enig. Tenker det er det samme med de generelle reiserådene. Regjeringen bremser så godt de kan, men realiteten tvinger frem endringer. Slik som med karantenehotell. Dette småbåtopplegget vil jo åpenbart kollapse hvis nok båter kommer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Det blir spennende å følge med på hvordan dette utvikler seg. Mitt tips (og håp) er at myndigheten mister kontrollen fullstendig, hvis man kan kalle det kontroll i det hele tatt. Personlig ville jeg gitt f. i hele Sponvika, men jeg ønsker ikke å oppfordre andre til ulovligheter. Så ta gjerne den omveien hjem og fortell oss andre om det. Ønsker alle som går i østerled en fin tur og håper på rapporter fra Sponvika og andre kontrollstasjoner etter hvert som dere kommer hjem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 (redigert) NilsPils skrev for 14 timer siden: Ingen kan reise fritt enda. Alle må testes ved ankomst Norge. Dette stemmer vel ikke Nils? I følge denne artikkelen i Fredrikstad Blad så slipper fullvaksinerte test ved grensa. Artikkelen henviser til denne saken hos regjeringen.no. Lagt til: Siden artikkelen er bak betalingsmur siterer jeg teksten: Er du fullvaksinert, skal du ikke lenger måtte registrere deg når du reiser inn i Norge. I stedet kan du fylle ut et skjema før du kommer til landet. For abonnenter I tillegg slipper personene dette gjelder, å teste seg når de reiser inn i Norge, skriver regjeringen i en pressemelding. Kunnskapsminister Guri Melby (V) kunngjorde den nye regelen på regjeringens gjenåpningspressekonferanse fredag. Regelen gjelder fra 24. juni. Regelen gjelder også for dem som kan dokumentere at de har hatt covid-19 en gang i løpet av de siste seks månedene. Redigert 19.Juni.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Fritidsbåter, eller lystfartøy, underlegges det samme test- og karanteneregelverket som reisende med bil og fly så da er det vel bare å settes seg inn i hvilke regler som gjelder generelt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Men i dag er det test. Jeg har nettopp fått det utført. 24. er det greit med grønt pass. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 (redigert) bliss X skrev 8 minutter siden: Fritidsbåter, eller lystfartøy, underlegges det samme test- og karanteneregelverket som reisende med bil og fly så da er det vel bare å settes seg inn i hvilke regler som gjelder generelt? Og bør man lese deg opp på dagens endringer. For det har gått fra scanning, til ikke scanning og tilbake igjen. Og det har vært scanning av reisereg. til ikke interessant. Og dette i løpet av en mnd. I dag var det null scanning, fremvise grønt bilde av av coronasert. og pinne i nesa med krav om å vente på resultat. Glemte gjeldende krav om digital reisereg. innenfor 72 timer. Redigert 19.Juni.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 (redigert) bliss X skrev 7 minutter siden: Fritidsbåter, eller lystfartøy, underlegges det samme test- og karanteneregelverket som reisende med bil og fly så da er det vel bare å settes seg inn i hvilke regler som gjelder generelt? Har du ikke fått med deg at det vil bli store praktiske problemer å gjennomføre disse reglene som endrer seg fra dag til dag? Redigert 19.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 De endrer seg neppe dag for dag etter 21. juni Følgende havner fastsettes som lovlige grensepasseringssteder for reisende med lystbåter: Hammerfest, Tromsø, Bodø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Sandefjord, Oslo Havn og Halden/Sponvika. Endringene trer i kraft mandag 21. juni og varer til 30. september 2021. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Lars H. skrev for 14 timer siden: Hvordan er det i Sponvka, hvordan er gjestehavnen, for det må det vel være for at systemet skal fungere? Sponvika har ingen gjestehavn såvidt jeg har forstått, men en liten brygge der man kan legge seg til hvis det er ledig. Sakset fra Havneguiden: Sitat Det er ingen faste gjesteplasser langs kaia, men det er bare å fortøye der det er ledig. Den ytterste delen av kaia er imidlertid forbeholdt båter som skal fylle drivstoff. Båter som blir over natta, tar kontakt med Sponvika Brygge eller legger seg i Korterødkilen rett nord for Sponvika. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Cort Adeler Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Denne lista over havner må jo bety at vi som sogner til Oslo kan vente med å registrere innreise til vi kommer hjem? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Cort Adeler skrev for 16 timer siden: Og hva er det regjeringen har tenkt når de vil sjekke folk i Sponvika? Har de bare kastet et tilfeldig blikk på kartet? Et raskt blikk på kartet vil si deg at Sponvika er fem minutter vekk fra teststasjonen på Svinesund. Sitér dette innlegget Link to post
Cort Adeler Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Mulligan skrev 1 minutt siden: Et raskt blikk på kartet vil si deg at Sponvika er fem minutter vekk fra teststasjonen på Svinesund. Ja, det er nettopp det. Men det er jo virkelig ikke et egnet sted å ta inn båter i dusinvis for å kontrollere dem. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Komodo skrev 56 minutter siden: Dette stemmer vel ikke Nils? I følge denne artikkelen i Fredrikstad Blad så slipper fullvaksinerte test ved grensa. Artikkelen henviser til denne saken hos regjeringen.no. I den siterte teksten står det jo tydelig at det skal gjelde først fra 24. juni . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Ja. Til og med Hulda kan seile inn til Oslo og returnere til Son. For Sponvika sin del har man vel regnet med at om det slenger en båt innom, kan de bare stikke ned å sjekke den inn. Kommer det 40 båter av forskjellige nasjonaliteter, kompliseres bare greiene litt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Ser den. Sponvika er neppe et egnet sted. Jeg holder på å undersøke dette. Politivakta i Halden hadde ingen kjennskap til dette og hadde heller ingen opplysninger om hvem andre hos politi øst som kunne svare. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 NilsPils skrev 29 minutter siden: I den siterte teksten står det jo tydelig at det skal gjelde først fra 24. juni . . . Jepp, du har rett i det 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Skulle vi (fullvaksinerte) vært på veg hjem nå, tror jeg jeg hadde "fosset" inn Oslofjorden mot hjemmehavnen Son. Hadde jeg blitt stoppet, var det vel bare å si at jeg var på vei til Oslo. Da måtte jeg riktignok en tur innom Son for diesel for tur/ retur Son Oslo. Men uansett, vi koser oss her på svenskekysten og skal ikke hjem før om leeeenge! Enn så lenge, gir jeg blaffen i dagens innreiseregler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gammern Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 (redigert) Jeg bor i Halden og er godt kjent i området. I Sponviken er det en kai til drivstoffylling. På innsiden av pumpene er det i beste fall plass til to 18 fotere på hver side av kaia. den ytterste delen er altså forbeholdt drivstoffylling. Kan aldri huske å ha sett noe særlig større enn ca. 24/26 fots båter der inne. Det finnes ikke noen annen "gjestebrygge". Kaoset kommer til å bli fullstendig. Men nå står det i den nye forskriften : Halden/Sponviken. Da tolker jeg det slik at man kan velge, Halden havn eller (den ikke eksisterende i) Sponviken. Hadde det derimot stått :"Sponviken i Halden kommune" hadde det vært helt klart. Skjønt har ikke hørt noe om noe testsenter e.l. i Halden havn. Den 23. er det St.Hans og hele den delen av uka vil det være hundrevis av båter i Ringdalsfjorden, Singlefjorden og ute i Sekken. Skal bli interessant å se aktivitetene i Sponviken på søndag når alle skal hjem. Mengder av båter som skal til Halden, men også mengder av båter som skal videre innover i Oslofjorden og må ta en lang omvei. Det er også sånn at dette sundet er veldig trangt, med en merket grunne i midten. Ettersom også mange båter på vei innover befinner seg i svensk farvann pga en rettere linje å gå må jo alle ha en kartplotter for å forvisse seg om at de befinner seg i norsk farvann. Og hva med alle som bare fortsetter ferden mot Halden på svensk side av grensen, har norsk politi eller kystvakt myndighet til å stoppe dem i Sverige ? Eller alle svenske båter (uten flagg, AIS e.l.) som er på vei opp til svensk side av Iddefjorden og i svensk farvann passerer Sponviken og vil befinne seg i Sverige hele veien. Dårlig gjennomtenkt system. Redigert 19.Juni.2021 av Gammern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Gammern skrev 37 minutter siden: Skal bli interessant å se aktivitetene i Sponviken på søndag når alle skal hjem. Regner med at du gir rapport . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gammern Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Det skal jeg gjøre, kan nesten ikke vente. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Jeg har vært i kontakt med regjeringens koronatelefon (1 times ventetid) som bl.a skal kunne svare på spørsmål knyttet til grensepassering og kontroll. De prøvde seg først med å si at det ville stå en person der når man kom til grensepasseringen men det gikk etterhvert opp for dem at ingen kan stå på vannet. De hadde ikke kjennskap til dette men skal undersøke saken nærmere og ringe meg i morgen for samtale. Jeg tviler litt på om jeg blir så mye klokere men vil gi det en sjanse. Jeg kommer til å fokusere spesielt på Sponvika men hvis det er andre som har praktiske spørsmål knyttet til dette - altså hvordan kontrollen utføres i praksis når man ankommer med båt etter 21. juni så meld gjerne fra i denne tråden så skal jeg forsøke å få det med samtidig når jeg snakker med dem i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Med all denne skremselspropagandaen er det nok ikke mer enn en håndfull båter som skal hjem over helgen. Slik ser det ut i Strömstad nå. Hilsen Lars H. Pt. Kungshamn Sveirge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 bliss X skrev 4 minutter siden: Jeg har vært i kontakt med regjeringens koronatelefon Hva er telefonnummeret? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Hadde vært artig og forberedt dem på at det kommer en 'eskader' på 10 regattabåter fra Sverige, Tyskland, Holland og Danmark for innsjekk Sponvika. Men jeg er for feig :-) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Ja det er nettopp slike ting jeg kommer til å ta opp med dem og litt rart et hverken politiet i Oslo, politet i Halden eller de som sitter på regjeringens koronatelefon for grensepassering og kontroll aldri har hørt om disse nye reglene som trer i kraft om et par dager. Hvis dette ikke fører fram kan jeg ta det via "noen som kjenner noen" nettverket men vil helst slippe det. Det burde også være en sak for KNBF. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.