Jump to content

Grensekontroll av lystbåter som ankommer Norge fra utlandet I sommer


Maika

Recommended Posts

Komodo skrev for 3 timer siden:

 

Ja, strategisk ligger Herføl, Skjærhalden og Viker mest naturlig til. Poenget mitt med Skibstadsand lenger opp her var at det kun er et steinkast unna, og her er det ikke noe trykk av folk på tur. Plenty med plass på land, og dypvannskai som ikke er i bruk etter at losen flyttet. 

 

Det finnes sikkert flere alternativer på østsiden men det er værre på vestsiden og sørover.

De har bare Sandefjord og neste stopp er Kristiansand. Hvis jeg kom fra Sverige og jeg ikke skulle helt til Oslo ville jeg antagelig valgt en vestlig kurs og gått til Horten eller Åagårstrand. Kan man gå i land i Norge uten å ha vært innom GK?

Link to post
Lars H. skrev for 3 timer siden:

He? Vi snakker om båt og hvordan stable båter til en kai mens en venter på å få en pinne i nesen og så resultatet av testen. Kontrolløren trenger vel ikke all verdens plass på land?

Dette kontrollapparatet trenger nok litt plass på land også vil jeg tro. Det skal sikkert en drøss med gubber til for å få gjennomført dette, og da trenger de adkomst med biler. Dessuten trenger de sikkert et lokale, og da er det kjekt med god plass på land slik at de kan sette opp en brakkerigg. Og som jeg sa, der er det også en ledig dypvannskai etter at losen flyttet. Masse plass der. Resten kan ligge på svai og vente. 

Link to post
bliss X skrev 6 minutter siden:

Dette skal jo være oppe hele døgnet

 

Og det tror du? Hørt om kontortid? Det er nok bare for oss med båt å legge seg på en lang linje ut fjorden i kulingen og vente noen timer som på Svinesund.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vi må rapportere, heise gult flagg og legge oss for anker ute på reden. Og så vente og håpe at de holder styr på køen. Det er ikke gjennomførlasegbart. Like godt å stenge grensen hermetisk. I praksis blir det fritt frem. De kan ikke håndtere denne situasjonen. De vil ikke en gang kunne greie 50 båter i døgnet. Selv ikke om de fordeler seg på Sponvika, Sandefjord og Oslo. Fergene Sandefjord/Strömstad planlegger oppstart 01.07.2021 i følge pressen. Sandefjord får mye å gjøre med alle som skal over på dagstur for å vedlikeholde et-eller-annet. 

Link to post

Det blir nok enklere for oss vestlendinger - når det gjelder kapasitet. Det er neppe mange båter som kommer sørfra og skal til Vestlandet.

 

Men det kan jo bli andre praktiske utfordringer: Kommer man fra Thyborøn eller Skagen i Danmark kan det jo skje mye rart at man må søke havn: Været blir verre en forventet, masse motvind at man ikke få seilt så mye som en trodde og gjør at man må fylle diesel. Man kan bli så trøtt etter en nattseilas at det er tryggest gå i land i Flekkefjord, etc. Det at man SKAL rekke Stavanger kan jo ikke gå på sikkerheten løs.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Kanskje vi overdriver dette med kø for kontroll? Nå har vi vært på båtferie i Sverige i to uker, og jeg kan telle på en hånd de norske båtene jeg har sett. Men greit nok, det er vel slutten av fellesferien som kan bli et problem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev 38 minutter siden:

Vi må rapportere, heise gult flagg og legge oss for anker ute på reden. Og så vente og håpe at de holder styr på køen. Det er ikke gjennomførlasegbart. Like godt å stenge grensen hermetisk. I praksis blir det fritt frem. De kan ikke håndtere denne situasjonen. De vil ikke en gang kunne greie 50 båter i døgnet. Selv ikke om de fordeler seg på Sponvika, Sandefjord og Oslo. Fergene Sandefjord/Strömstad planlegger oppstart 01.07.2021 i følge pressen. Sandefjord får mye å gjøre med alle som skal over på dagstur for å vedlikeholde et-eller-annet. 

 

Fanafjord skrev 28 minutter siden:

Det blir nok enklere for oss vestlendinger - når det gjelder kapasitet. Det er neppe mange båter som kommer sørfra og skal til Vestlandet.

 

Men det kan jo bli andre praktiske utfordringer: Kommer man fra Thyborøn eller Skagen i Danmark kan det jo skje mye rart at man må søke havn: Været blir verre en forventet, masse motvind at man ikke få seilt så mye som en trodde og gjør at man må fylle diesel. Man kan bli så trøtt etter en nattseilas at det er tryggest gå i land i Flekkefjord, etc. Det at man SKAL rekke Stavanger kan jo ikke gå på sikkerheten løs.

Er vel bare og seile til Bømlo og ta ei helgetur til Bergen seinere og meldte inn. 🙃
Vi hadde vert nede nå

pga av disse forvirrede mld fra myndigheter så gav vi opp heile 🇩🇰

Vestlandsferie i år. Får satse på det blir århundres sommer. 
God sommer båtfolk. 👍
vimpel i masten så håper på og møte flere medlemer så vi kan løse slike problemer over kveldsbålet 

Link to post
Hulda skrev 56 minutter siden:

Vi må rapportere, heise gult flagg og legge oss for anker ute på reden. Og så vente og håpe at de holder styr på køen. Det er ikke gjennomførlasegbart. Like godt å stenge grensen hermetisk. I praksis blir det fritt frem. De kan ikke håndtere denne situasjonen. De vil ikke en gang kunne greie 50 båter i døgnet. Selv ikke om de fordeler seg på Sponvika, Sandefjord og Oslo. Fergene Sandefjord/Strömstad planlegger oppstart 01.07.2021 i følge pressen. Sandefjord får mye å gjøre med alle som skal over på dagstur for å vedlikeholde et-eller-annet. 

Slik som man gjør når man anløper Congo. Opp med gulflagg. Og håpe på det beste.

Link to post

Dagens nyheter i Sarpsborg Arbeiderblad. 

 For abonnenter

De siste ukene har det vært mye fokus på lange køer og at folk som har tatt turen over til Sverige via landeveien har måtte tåle å vente i timevis for å få komme tilbake til Norge igjen, på grunn av den omfattende grensekontrollen.

Plikter å framstille seg for kontroll

Nå har politiet også opprettet en grensekontrollstasjon for dem som reiser mellom Norge og Sverige sjøveien.

Mandag klokka 12.00 etablerte Øst politidistrikt grensekontroll for lystfartøy i Sponvika i Halden.

– Reisende om bord i lystfartøy som ankommer fra utlandet plikter å framstille seg for grensekontroll ved det grenseovergangsstedet som ligger nærmest der de planlegger å gå i havn/land. Dette gjelder også personer som er vaksinert eller har gjennomgått covid-sykdom, skriver politiet i en pressemelding mandag, der de henviser til oppdaterte innreiseregler på regjeringens nettsider.

Den fysiske grensekontrollen av passasjerer i lystfartøy skjer i Fjordveien 2 i Sponvika, opplyser politiet videre.

I tillegg til grensekontrollen i Sponvika, besluttet Justis- og beredskapsdepartementet sist fredag at det det skal etableres tilsvarende grensekontroller i Sandefjord, Oslo og Kristiansand, som er godkjente grenseovergangssteder for lystfartøy i denne delen av landet.

Politiet tror dette er godt nytt for båtfolket.

– Kan bli forandringer

– Vi vet at mange har ventet på dette, og vi er glade for at det nå er kommet en løsning, sier stabssjef Jan Eivind Myklatun i Øst politidistrikt, som oppfordrer alle som skal ut i båt i sommer om å gjøre seg godt kjent med oppdatert informasjon fra regjeringen om innreiseregler, registrering, karantene og hvilke unntak som nå gjelder for fullvaksinerte, uvaksinerte og andre.

For det er nemlig ikke i alle tilfeller man plikter å oppsøke grensekontrollen, selv om man har vært om bord i en båt som har krysset territorialgrensen.

– Dersom man går om bord i en båt i Norge som krysser territorialgrensen, men kun oppholder seg i fartøyet til man ankommer Norge igjen – og uten at andre passasjerer stiger på – eller man går i land i utenlandsk havn, faller man utenfor kravet om grensekontroll og testing, opplyser Øst politidistrikt i mandagens pressemelding.

– I første omgang legger vi opp til en åpningstid mellom klokken 11 til 21 alle dager. Det kan bli forandringer i dette når vi får bedre kunnskap om trafikken og behovet, sier stabssjef Jan Eivind Myklatun i Øst politidistrikt

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
bliss X skrev 12 minutter siden:

Politiet Øst mener de har gitt alle opplysninger og at det ikke er noe som helst problem å legge til utenfor kontrollstasjonen.

Noen som vet mer om forholdene i Sponvika?

 

 

Ikke annet enn at da jeg passerte over Svinesund for en uke siden, lå slepebåtene der. Så de må jo finne seg en annen kaiplass. De siste mange årene jeg har passert over, har det ligget slepebåter der.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...