Jump to content

Grensekontroll av lystbåter som ankommer Norge fra utlandet I sommer

Maika

Recommended Posts

Komodo skrev 2 minutter siden:

Ja, det hadde nok gått mye greiere hvis du hadde hatt en katamaran ?

Er du kjent i Sponvika? Jeg har aldri vært der med båt men var der for et par år siden uten båt. Mener jeg konkluderte med at Sponvika ikke var et et sted jeg kunne tenkt meg å fortøye. 

Oslo har hvertfall gitt et skikkelig svar:

Hei,

Viser til samtale vedrørende gjeninnført grensekontroll av personer som kommer til Norge med lystbåter.

Reisende i lystbåter må ringe 02800 før ankomst. I samråd med politiet blir det avklart om politiet møter opp på båthavnen eller om den reisende møter på politistasjonen for innreisekontroll . 

Mvh ...

Oslo Politidistrikt

FUF – Felles enhet for utlendning og forvaltning

Seksjon for utlendingskontroll

Avsnitt grensekontroll

Hvis jeg forstår riktig så kan man ta en båttur til Sverige og man behøver ikke oppsøke grensekontroll ved retur til Norge så lenge man ikke går i land eller ta folk ombord i Sverige. Hvem skal kontrollere det da? Dette åpner for en tur til systembolaget i Strømstad for å kjøpe inn proviant og så over til Koster for en skikkelig fyllefest....... så bare drar tilbake til Norge uten å gå innom Sponvika. Det hele er da basert på tillit nesten som i Kardemommeby? lol :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det er basert på tillit og skal man få tillit så må man også legge forholdene best mulig til rette noe jeg ikke tror de har gjort i distrikt øst/Sponvika. Correct me if I'm wrong.

Da jeg forsøkte å spørre om havneforholdene i Sponvika ble de rasende. Jeg fikk så hatten passet og så brøt de samtalen.

Det var noe helt annet i går. Han jeg snakket med da var veldig hyggelig..

Jeg har også snakket med sekretariatet i KNBF som heller ikke har noen tro på havna i Sponvika.

Nå legger jeg dette til side en stund så får vi se hvordan det utvikler seg.

Har i det minste fått oppklart hvordan det ligger an i Oslo.

Opplegget ble presentert på lokalnyhetene etter dagsrevyen. Det ligger en mindre flytebryggebit foran baugen på slepebåten. Vurdert fra kameraperspektivet er vel bryggen greit egnet for snekker/mindre båter. Det kan vel ligge en båt på hver side av brygga. Hvis det er opplegget man tenker seg.

Hvor dypt stikker båtene deres egentlig? Der hvor det nå er bestemt er det lagt ut flytebrygge for de to tollbåtene på ene siden og der er det vel, fritt etter husken, ca 20 meter dypt..

Noen uker siden jeg gikk forbi, men lå vel bare en los båt der sist inn mot kaia.

PS ingen som var innom der i dag i følge lokalpressen..

bliss X skrev for 1 time siden:

Er det denne brygga?

Grensehalden.jpg

Ja, det stemmer Bliss, er der hvor det lå slepebåter før.

Med 2,2 meter kan du gå inn til puben og slippe folk trygt i land Hulda. Litt usikker på hvor fort det blir dypt på utsiden av brygga om du kan ligge longside med nesa inn mot land eller om du må være longside ytterst.

OK. Det holder ikke å slippe folk i land. De som er om bord må alle i land og vise dokumentasjon. Med det antall timer det tar å gå inn i bukta, tror jeg at jeg tar risken på å snike meg over. Det blir en overnatting for å gå til Utgår for å fylle diesel. 

Lars H. skrev 23 minutter siden:

Det kan bli en "lang dags ferd mot natt" før vi er hjemme i Son med den omveien fra Strömstad, nærmere 2 timer bare fra Strömstad til Sponvika.

Sitat

Men vi har godt om tid, pensjonister og må bare være hjemme før isen legger seg i havnene.

:wink:

Jo da, men dagsturer på 8 - 10 timer er i det meste for oss. Heldigvis er det lenge før vi skal hjem, nå har vi jo kun vært ute i drøye 2 uker. Hadde det vært nå vi skulle hjem, tror jeg faktisk vi hadde gitt litt f . . i reglene og bare satt kursen mot Son. Skulle vi så ha blitt stoppet underveis, kunne vi bare påstå av vi var på vei til kontrollstasjonen i Oslo (hvor nå den er lokalisert).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter å ha kjørt svenskekysten opp og ned en hel sommer burde det vel gå an å ta en mellomlanding i Norge mellom Sponvika og Son også . . . 

Men jeg er enig med deg i at det hele sikkert roer seg ned til du kommer hjemover. Og så er jeg heller ikke uenig i Huldas kommentar : 4 stikk og rett til Son . . !

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvordan skal politiet kontrollere dette?

1) Man trenger ikke innom grensekontroll etter turen sørover når man ikke har vært i land i Sverige.

2) Man kan fritt velge mellom Sandefjord, Sponvika, Oslo havn, Kristiansand (eller Tromsø for den del). Er baugen vendt mot en av disse plassene kan man vel alltid påstå at man er på vei dit.

3) Justisministeren sier rett ut at Politiet ikke kommer å prioritere fritidsbåter

4) Alle båter har vel uansett lov å søke havn om det er nødvendig. (Dårlig vær, motortrøbbel, går tom for drivstoff, blir syk, etc.)

For meg virker det at man i rettferdighetens navn må kontrollere fritidsbåter når man er så streng ellers, men at man kommer neppe å jage fritidsbåter. Virker litt som en "Don't ask, don't tell" opplegg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Fanafjord skrev 27 minutter siden:

For meg virker det at man i rettferdighetens navn må kontrollere fritidsbåter når man er så streng ellers, men at man kommer neppe å jage fritidsbåter. Virker litt som en "Don't ask, don't tell" opplegg.

Helt enig.

En del av myndighetenes regler og råd rundt pandemien har vært basert på tillit. (Sett bort i fra interneringen av egne borgere på karantenehotell).

Med en prosedyre som dette og opplagt rutine for å håndtere lystbåtflåten hvor håndhevingen i stor grad er basert på tillit går ansvarlige myndigheter i stor grad fri for ansvar for kvaliteten på tiltaket. Og det er nok mer hovedmålet i denne saken heller enn å hanke inn en haug med båter til kontroll. Dette representerer ugjennomtenkt overfladisk symbolikk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...