Komodo Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Lars H. skrev for 3 timer siden: Det kan bli en "lang dags ferd mot natt" før vi er hjemme i Son med den omveien fra Strömstad, nærmere 2 timer bare fra Strömstad til Sponvika. Det var da voldsomt til krisemaksimering da. Hvis du kjører fra Strømstad til Son om Sponvika er det en omvei på 8 nautiske. Med en marsjfart på 8 knop er det en omvei på 1 time for dere. Hvis du ser på de to rutene jeg har tegnet i dette kartet mellom Strømstad og Skårakrakk utenfor Strømtangen ser du at differansen ikke er så stor. Forbi Hvaler er en omvei for dere uansett. En båtferie på flere uker nedover svenskelandet, og en omvei på en time er vel knapt som ei pølse i slaktetia. I tillegg får dere fordelen av å gå i lunt farvann dersom det tilfeldigvis blåser friskt fra sydvest den dagen. https://kart.gulesider.no/m/2X6Yh Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 JRK skrev for 4 timer siden: Hvor mange båter passerer grensen i løpet av en sommer? Som andre har skrevet, her blir det et logistikkproblem. Hva med utenlandske båter. Det er ikke sikkert. De fleste kommer vel bare til å gi beng og kjøre rett forbi de kontrollpostene tenker jeg. JRK skrev for 4 timer siden: Kan man forvente at de vet om dette? Neppe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Komodo skrev 10 minutter siden: Det var da voldsomt til krisemaksimering da Ja, når vi har fått "svenskepillen" til Max i Strömstad er ferien over og da vil vi hjem! Og med under 7 knop fart og en motor som durer på over 3000RPM blir timene slitsomt. Men noe må en ha å bry hodet med her vi ligger på Springet i en privat båthavn og bare nyter livet i vindstille og et par og tyve grader med solen tittende frem innimellom. Nå har Trude snakket om midddag, så om en times tid blir det biff med bernaisesaus og nypoteter. Imorgen forflytter vi oss en bit, 30 - 40 minutter til Bohus Malmön for midsommer før vi neste uke tusler oss videre sydover til Gullholmen eller Käringön. Det er skjelden vi drar mer enn 2 timer mellom hver havn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Mener sto at man skal anløpe den av de utvalgte havnene som ligger nærmest hjemmehavna og det betyr vel i praksis at Lars .H. må til Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Lars H. skrev 5 minutter siden: Det er skjelden vi drar mer enn 2 timer mellom hver havn. Vi pleier heller ikke å kjøre langt, av ulike grunner, men dette går fint Bare legg inn en ekstra overnatting på Hvaler på vei nordover. Hvis dere kjører fra Strømstad om Sponvika, så kan det jo være en mulighet å legge seg på Edholmen over natta, der passerer dere uansett. Poenget mitt over er at mange kanskje ikke har sjekket hvor lang omveien blir. For oss som holder til på Asmaløy blir omveien fra Strømstad om Sponvika og hjem vesentlig lenger enn for dere som skal nordover. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Jeg er heldigvis hverken på vei til hjemmehavnen i Son, Oslo eller Sponvika! Vi er på vei sørover i det koronabefengte landet Sverige. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Komodo skrev 2 minutter siden: Poenget mitt over er at mange kanskje ikke har sjekket hvor lang omveien blir. Men det er uansett, inkludert mye surr og venting på kontrollstasjonen i Sponvika for alle som skal inn Oslofjorden en omvei. Sekken opp mot Halden, hva en nå skulle der er dønn kjedelig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Sponvika er vel det værste stedet man kunne valgt men det har nok sammenheng med at det blir relativt kort reisevei for politiet som skal bemanne stasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Ja, skulle det komme inn en båt der kunne vel en eller annen rope opp til stajonen på veien slik at en med testapparat og pinner kunne ta seg en sykletur ned mens båten ligger og venter. Supert organisert! Men forresten, på veien er det vel hjemmevernet som gjør jobben? Da blir det vel sjøhjemmevernet som må scrambles for oss med båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Om man skal gi blaffen i å melde seg ved innreise til Norge så bør man huske å skru av AIS senderen. Ikke at jeg oppfordre til det da :-) MEN.. når myndigheten har først gitt deg tillit og stole på at du følger de reglene som gjelder så bør man faktisk viser at man er til å stole på. Må man innom Sponvika så kan man ta en stoppover ved "Ballen" på Singløya som er en fin og trygg uthavn og ikke så langt unna. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Å skru av AIS-senderen må være noe en gjør lenge før en nærmer seg norskegrensen. Det skal jeg sjekke litt. Kartplotteren min har tatt kvelden slik at jeg bruker PC'n som kartplotter. Den får AIS-data og egen GPS posisjon fra AIS'n. Om jeg slår av AIS'n mister jeg jo egen posisjon, men det skal være mulig å ha den på som ren mottaker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Lars H. skrev 13 minutter siden: Om jeg slår av AIS'n mister jeg jo egen posisjon, men det skal være mulig å ha den på som ren mottaker. Silent mode :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Silent mode, ja det heter det nok på fremmedlansk. Det er jo bare å forbinde orange og lys grønn ledning på kabelen til AIS'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Lars H. skrev 1 time siden: Silent mode, ja det heter det nok på fremmedlansk. Det er jo bare å forbinde orange og lys grønn ledning på kabelen til AIS'n. Den er på nå. Selv om dere ligge til kai med plotteren skrud av (antar jeg). Ser Trudelutt på Gulesider :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Ja, vi har AIS'n normalt på så lenge vi er ute med båten. Kartplotteren er pakket ned da den har streiket, viser kartene speilvendt. Så jeg bruker den minste laptop'n (en liten Asus) som kartplotter og den større laptop'n (ThinkPad) nede i salongen når jeg som her er på internett. Begge maskinene er satt opp med OpenCPN. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Jomes skrev On 21.6.2021 at 16.28: For det er nemlig ikke i alle tilfeller man plikter å oppsøke grensekontrollen, selv om man har vært om bord i en båt som har krysset territorialgrensen. – Dersom man går om bord i en båt i Norge som krysser territorialgrensen, men kun oppholder seg i fartøyet til man ankommer Norge igjen – og uten at andre passasjerer stiger på – eller man går i land i utenlandsk havn, faller man utenfor kravet om grensekontroll og testing, opplyser Øst politidistrikt i mandagens pressemelding. Her står det spesifisert at hvis man ikke går i land i utenlandsk havn, så slipper man å dra innom teststasjonen. Dette kan jo tolkes som om at man kan krysse grensen, fortøye på en holme i Kosterskjærgården, uten å besøke butikken på selve Koster eller andre steder med folk, og så seile hjem igjen uten å dra innom Sponvika eller andre teststasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Det er din tolking. Jeg er temmelig sikker på at myndighetenes tolking er at havn er det samme som land, holme, nes . . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
4l64tro55 Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Lars H. skrev for 4 timer siden: Da blir det vel sjøhjemmevernet som må scrambles for oss med båt. SHV ble vel deaktivert og mannskapet dratt på land i 2017, så ingen fare for det.😉 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Fra kardinalbøya w av N Hellesö til Sponvika måler kartet mitt 10,0 nm. Det blir to timer hver vei for Hulda. I tillegg kommer kontrolltid som vil kunne ta mellom 1- og noen timer. Det går an å krympe distansen med å gå 'innaskjærs' noe av distansen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Vet ikke om det er relevant info men i går sto det 2 store militær type ribber fortøyd ved en marina i Skjebergkilen. Vi ligger ved Singløya idag og en av båtene kjørte nettopp forbi på vei ut Singlfjord. Mulig de skal patruljere grenseovergang ved Sekken? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lysekil Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Har noen her vært innom Sponvika for Innsjekk ? Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan det fungerer med mulighet for fortøyning, ventetid osv. Jeg bruker å seile en tur til sørlandet hver sommer, men må vente på EU covid beviset som kommer 1.juli. siden vi har fått begge stikkene her i Lysekil. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 PiperBill skrev for 2 timer siden: Vet ikke om det er relevant info men i går sto det 2 store militær type ribber fortøyd ved en marina i Skjebergkilen. Vi ligger ved Singløya idag og en av båtene kjørte nettopp forbi på vei ut Singlfjord. Mulig de skal patruljere grenseovergang ved Sekken? Tenker de har radarovervåkning eller utkiksposter og at de går ut for å informere om at båten(e) må innom Sponvika for kontroll når det blir oppdaget trafikk fra Sverige. Det var vel på grunn av manglende kapasitet til å kontrollere alle på sjøen at denne ordningen ble innført. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Lysekil skrev 10 minutter siden: Har noen her vært innom Sponvika for Innsjekk ? Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan det fungerer med mulighet for fortøyning, ventetid osv. Jeg bruker å seile en tur til sørlandet hver sommer, men må vente på EU covid beviset som kommer 1.juli. siden vi har fått begge stikkene her i Lysekil. Ville først ringt politidistrikt øst 64 99 30 00 for nærmere informasjon og håpe på at du treffer på en som er litt mer serviceinnstilt enn ha siste jeg snakket med der. Grensekontrollen hadde ikke eget tlf nummer sist jeg undersøkte men det kan jo hende de har det nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gammern Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Passerte Sponvika mot Halden kl.1400 i dag. Mange båter, ingen som gikk innom. En tollbåt lå fortøyd ved flytebrygga til "Skip og Service" , en politibil sto parkert der. Så ingen personer og null aktivitet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Omtrent som forventet altså Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.