Cort Adeler Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Men det kan vel ikke være mange norske båter som kommer over grensa ennå? Jeg følger webkameraet i Strømstad - der har det vært nesten helt tomt til de siste par dagene. Nå er det noen flere, men vanskelig å se om de faktisk er norske. Men om en uke blir Västra Götaland "grønt" om ikke trenden plutselig snur. Da er det en helt annen situasjon. Jeg er spent på om myndighetene da vil insistere på denne ordningen, eller om de kaster kortene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Det er vel en to, tre norske turistbåter i Strömstad nå i dag morges. Kanskje 20 totalt. Litt under det man er vant til her. Sitér dette innlegget Link to post
Bav33dag Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 For 2 timer siden sjekket vi inn i Sponvika. Kunne gå rett til siden på en stor politirib. Det kom en båt etter oss. Hyggelig folk tok i mot. Viste koronapass og legitimasjon. Og reiste videre. Det kunne nok vært noe bedre fasiliteter for fortøying men ok med lite båter. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 (redigert) Har myndigheter(Toll/Politi) noen radarovervåkning i Skagerak? Mener jeg leste for noe år siden at de ikke hadde radarovervåkning slik de har i nord.. Redigert 28.Juni.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Nordkoster og Tjønneberget på Hvasser har store radarer som sikkert ser det meste. På Læsø er det også en stor radar som sikkert ser alt i Skagerak og Kattegat. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Det virker ikke som om de er spesielt på hugget i Sponvika https://www.f-b.no/batforer-ole-75-fant-ikke-koronakontrollen-pa-grensen-da-jeg-ringte-politiet-fikk-jeg-bare-beskjed-om-a-dra-hjem/s/5-59-2287275 Limer inn deler av teksten siden det er en +artikkel: Båtfører Ole (75) fant ikke koronakontrollen på grensen: – Da jeg ringte politiet, fikk jeg bare beskjed om å dra hjem Etter båtferien langs svenskekysten lette Ole Alexandersen iherdig etter grensekontrollen i Sponvika i Halden. Han fant verken politi eller infoskilt og dro hjem til Engelsviken uten å bli kontrollert. – Dårlig opplegg, fastslår Ole Alexandersen (75) fra Engelsviken. – Vi så ikke noe politi der kontrollen skulle være. Vi så ikke noe skilt heller, det burde det jo ha vært. – Omvei på halvannen time I forrige uke var Alexandersen på båtferie med flere andre langs svenskekysten. Søndag overnattet de i Strömstad, før siste etappe hjem til Engelsviken mandag. – Da leste vi i Fredriksstad Blad at de som tar sjøveien over grensen, må innom Sponvika for kontroll, forteller 75-åringen. – Så vi dro jo dit. Det ble en omvei på halvannen time sammenlignet med å kjøre over Herføl, som man vanligvis gjør fra Sverige. Må ha koronasertifikat Både han og de andre i følget er fullvaksinerte I henhold til de gjeldende innreisereglene slipper man da både test og karantene. Men fullvaksinerte må vise frem gyldig koronasertifikat på grensen. Regjeringen bestemte nylig at Sponvika er en av elleve godkjente havner for slik kontroll. Alle som passerer grensen med fritidsbåt, må stoppe i en av disse havnene. – Vi fant ikke noe koronakontroll i Sponvika, sier Ole Alexandersen. – Vi spurte folk på land hvor politiet var stasjonert, men ingen visste noe. Vi fikk også høre om andre som hadde vært der i samme ærend, men som måtte snu igjen. Ifølge 75-åringen var det ikke tilrettelagt for fortøyning, de så bare private brygger. Siden de ikke ønsket å unnslippe kontroll, ringte han til slutt Øst politidistrikt. – Jeg fikk klar beskjed at der var det ingen kontroll. Jeg spurte om hun mente at vi bare kunne kjøre hjem, «ja» fikk jeg til svar, fremholder Ole Alexandersen. – Forbudt å krysse grensen uten kontroll FB har kontaktet Øst politidistrikt for å sjekke om dette stemmer. Seksjonssjef Merete Beck svarer i en e-post at hendelsen er ukjent for henne. Hun referer til regelverket som beskrevet over, om at alle som krysser grensen i fritidsbåt, må la seg kontrollere på ett av de godkjente stedene. – I vårt politidistrikt er dette i Sponvika. Dette grensepasseringsstedet er bemannet i tidsrommet 11 til 21. På stedet er det skilt som opplyser at man må ringe politiet på telefon 02800 utenfor åpningstiden, forklarer Beck. – Det er ikke tillatt å krysse inn i Norge uten å fremstille seg for innreisekontroll. Brudd på regelverket sanksjoneres med anmeldelse og bøter. Ikke skiltet ennå Men Ole Alexandersen og vennene så ikke noe skilt i Sponvika. De var der ved 10-tiden mandag, altså før havnen er bemannet av politi. Halden Arbeiderblad var på stedet tirsdag for å ta bilder. Journalist Trine Bakke Eidissen bekrefter at det ikke fantes skilting da, men hun traff to politibetjenter som hadde vakt for å kontrollere båtførere. – Eieren av kaia som leier ut til grensekontrollen, forteller at det jobbes med å få på plass skilt, sier Bakke Eidissen. – Beklager Onsdag får FB et nytt svar fra Merete Beck i Øst politidistrikt. Hun sier at det har vært utfordringer med skiltingen. – Vi må ha hjelp av entreprenør for å sørge for en skikkelig fundamentering. Vi burde selvsagt hatt på plass en midlertidig løsning, og vi beklager at det ikke har skjedd. Vi håper det permanente skiltet er på plass i dag, skriver Beck. Regjeringen innførte karantenefritak etter utenlandsreise for fullvaksinerte med norsk koronasertifikat 11. juni. Da var det ikke bestemt hvordan man skulle kontrollere grensen til sjøs. Ordningen med Sponvika og de ti andre havnene ble gyldig først mandag 21. juni. Men det hele endte jo opp med en beklagelse, så da er det vel greit... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Noen linjer fra en litt større sak i dag, som stort sett er gjentakelse av den ovenfor, har klippet ut det nye og fjernet det som sto i forrige sak: 99 båter har vært innom grensekontrollen i Halden Det opplyser Merete Beck, seksjonssjef for utlendingsseksjonen i Øst politidistrikt. – Siden grensekontroll på sjø ble innført, har det vært 99 båter med til sammen 172 personer som har framstilt seg til grensekontroll i Sponvika, sier hun. Om skiltet som manglet: Mandag 5. juli forteller politiet at skiltet er på plass. Det har ingen opplysninger om selve kontrollen og heller ikke noe om tid for bemanning: «Dersom grensekontrollen for fritidsbåter er ubetjent, ring politiet på telefon 02800». Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hankøsundet Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Fra Helsenorge.no Reiser inn i Norge Dersom du er fullvaksinert eller har hatt korona de siste seks månedene, og kan dokumentere dette gjennom et verifiserbart koronasertifikat som er koblet til EUs løsning, vil du kunne reise fritt inn i Norge uavhengig av hvilket land du kommer reisende fra. Du slipper karantene, test før ankomst, test på grensen og krav til å registrere deg ved innreise. Vi er fullvaksinerte og jeg tolker dette som at vi kan reise rett hjem fra Koster uten å kjøre innom Sponvika. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Nei, du må nok innom for at det kan sjekkes at du fyller de vilkårene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Snikende skeptik Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 I følge de to vi snakket med der var det nå vurdert å få mulighet for å teste seg der også, men som de sa "direktoratet bruker nok minst seks måneder på å bestemme seg".. Meget hyggelige betjenter som var der når vi var innom. Er en del strøm der, spesielt når tidevannet snur. Er en eldre lekter man legger seg inntil, de har noen tau for å fortøye seg i og et par fendere på siden av den.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Jeg prøvde så godt jeg kunne å gjøre research på hvordan man lovlig krysser grensen forrige gang - det var før de åpnet stasjon i Sponvika og presiserte i pressen at reglene også gjelder for lystbåter. Ting ble selvfølgelig ekstra komplisert ved at karantenehotellbestemmelsene ble endret minst to ganger fra hjemturen ble planlagt til faktisk grensepassering - men uansett, det forekom meg som veldig åpenbart at de som hadde forfattet forskriftene overhodet ikke har tenkt tanken på at noen kan komme til å krysse landegrensen til sjøs. Før innreise skal man ha en koronatest som er maksimalt 24 timer gammel. Dette mener jeg er en invitasjon til dokumentfalsk, det er praktisk vanskelig å få et slikt testresultat før innreise (særlig dersom det er en PCR-test). For reisende med fly - men kun reisende med fly - holder det at testen er tatt 24 timer før angitt avreisetidspunkt på første fly, uavhengig av hvor mange døgn turen måtte ta Når man er i (seil)båt kan det jo også ta flere døgn fra man forlater havn til man krysser grensa, så en slik test er i praksis umulig. Nå er det heldigvis en liten unntaksbestemmelse i paragrafen, så jeg regner med at båtreisende ikke nødvendigvis rammes av denne regelen. Ved kryssing av grensen skal man bli testet på ny. Hvordan er "grensepassering" definert til sjøs? Det er i allefall åpenbart at det ikke er mulig med noe testing akkurat når man krysser grenselinjen på kartet. Hvordan skal man telle karantenedager? Så lenge det er tillitsbasert, synes jeg det er rimelig å begynne å telle fra det tidspunktet jeg forlot siste utenlandske havn. Hvordan forholder man seg til karantenehotellplikten når man ankommer med båt? Båten trenger tross alt tilsyn, og man kan ikke forlate den hvor som helst. Jeg synes det er urimelig dersom man både skal betale havneavgift og i tillegg betale for karantenehotellopphold (og for alle praktiske formål, en båt for anker er et langt bedre karantenetilholdssted enn et hotellrom - i allefall dersom man har tilstrekkelig med proviant ombord). "Oslo havn" var en av de lovlige grensepasseringspunktene så jeg - men det fantes ikke noe som helst informasjon om hvordan man gikk frem for å fremstille seg for grensekontroll. Nå har det kommet litt informasjon her i tråden - man skal ringe politiet ifbm ankomst. Greit nok. Karantenehotellplikt og begrensninger på lovlige grensepasseringspunkter er i praksis et forsøk på å bryte med tillitsmodellen - men for oss til sjøs er løsningen for alle praktiske formål tillitsbasert. Pr i dag finnes det ingen praktiske muligheter til å avdekke at folk intenderer å unndra seg kontrollplikten til sjøs. Det eneste måtte være å innføre en melde/registreringsplikt. Det er problemer med det også, ettersom det ikke er noen plikt å ha med VHF-radio, mobiltelefon eller andre kommunikasjonsverktøy ved kryssing av svenskegrensen. Sjøen er stort sett godt radarovervåket, og på de tidspunktene jeg har krysset grensen har det vært teoretisk mulig å kontrollere alle båter som passerte grensen - men nå er det alt for mange båter der ute. Det virker ekstremt meningsløst å ta en stor omvei bare for å "registrere en QR-kode" dersom man hverken plikter å teste seg, registrere seg eller gå i karantene. Jeg tror retten til "innocent passage" trumfer innreisebegrensningene. Uansett nasjonalitet kan man f.eks. alltids seile Norgeskysten i transitt på vei til Island eller Russland. Jeg synes Finland har hatt en grei tilnærming, der sier de eksplisitt ut at lystbåttrafikken unndras fra koronarestriksjonene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.