Jump to content

Hvor høyt trykk er det om båtplasser?

Racccon

Recommended Posts

Hei, jeg flyttet til Son i fjor sommer. Og nå er steget tatt fra kajakk til en 19 fots snekke jeg har stående på en henger..  Det er ca 20 år siden jeg var i båtgamet nå?  Jeg har satt meg på ventelister her og der.. spørsmålet er nå hvor mange år jeg må vente ?  

Og et annet spørsmål: om jeg setter den på vannet, er det da vanskelig å finne gjesteparkering for den i to uker? 

Eller får jeg ikke brukt båten før til neste år?

@Racccon prøv å ta en telefon dit, kan jo være at de vet noe som ikke er lagt ut. Medlemsplass som blir stående tom fremover og slikt. Om det er greit å ta av og på båten på henger er det jo fin rampe der og gode parkeringsmuligheter for bil og henger. Litt mer tungvint, men en mulighet for å få brukt båten. Har du meldt deg inn har du jo tilgang til å bruke rampen. Trenger evt et nøkkelkort til bommen

• 3 år senere...
Scand 360 dc skrev for 8 timer siden:

Leser i Båtmagasinet om mange ledige plasser i Oslofjorden, også vi her i Vestfold opplever nå flere ledige plasser i havnene rundt om kring, noe som ikke har vært vanlig de siste 10 årene som jeg kan huske. Er det så mye båt som har gått til utlandet etter kollapsen av krona??

Er mye ledige plasser her i Kristiansand og omegn også , da særlig noe mindre plasser. Men det er lenge siden det har vært såpass mye ledig,  hvis man kikker inne på båthavns-kontorets sine lister.

" Før i tiden" sto man jo i årevis i påvente for å få en båtplass.

LM 605 skrev for 1 time siden:

Er mye ledige plasser her i Kristiansand og omegn også , da særlig noe mindre plasser. Men det er lenge siden det har vært såpass mye ledig,  hvis man kikker inne på båthavns-kontorets sine lister.

Det er riktig det.

Men fra 3,5m og oppover er det ikke allverdens å velge i.

TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Det er riktig det.

Men fra 3,5m og oppover er det ikke allverdens å velge i.

Stemmer nok det. Derfor er det jo rart at der ikke  kan gjøres en omprioritering i størrelsen på plassene. Er jo i drøssevis av f.eks 2,75 plasser ledig. Måtte jo gå an å utvide noen her til en mer etterspurt størrelse.

LM 605 skrev for 22 timer siden:

Stemmer nok det. Derfor er det jo rart at der ikke  kan gjøres en omprioritering i størrelsen på plassene. Er jo i drøssevis av f.eks 2,75 plasser ledig. Måtte jo gå an å utvide noen her til en mer etterspurt størrelse.

El barco de Sol skrev for 22 timer siden:

Det er åpenbart behov for større plasser. I perioder hvor det står ledige plasser så burde det være økonomisk gunstig å øke lysåpninger. 

Det hjelper lite å øke lysåpning om avstanden mellom flytebryggene er for liten og utliggerne er for korte. Så med mindre det er planlagt for utvidelse helt fra starten av så er ikke dette lett å gjøre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Det hjelper lite å øke lysåpning om avstanden mellom flytebryggene er for liten og utliggerne er for korte. Så med mindre det er planlagt for utvidelse helt fra starten av så er ikke dette lett å gjøre. 

Det er riktig som du sier her, index.  Kommer jo naturligvis mye an på hvordan selve båthavna er utformet. Hjelper jo lite å utvide åpningen i bredden hvis ikke det er muligheter for da større båter å komme noenlunde greit både inn og ut.....:forvirret:

LM 605 skrev On 5.6.2025 at 6.52:

Mye ledig små plasser ja, jeg har stått på venteliste i mange år på 4,5m og bredere plass. Siste 2-3 åra på 1.plass på listen uten at det hjelper...

Liten vilje av kommunene (som eier de fleste småbåthavnen i Kristiansand) til å bygge om til bredere plasser.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det samme forholdet i Strömstad. Plasser for landstedbåter er det ledig. For store båter er det lang kø.

Samme hos oss alle utliggerne er 8m, men havnen  er kommunal og driftet av båtforeningen å få kommunen til å forstå at det er dårlig butikk å ha 5 tomme små båser når en kunne lage de om til

3 som en kan leie bort.

Noen ungdommer fikk noen kroner for kreve inn havneavgiften, det gav et ok overskudd til komunen.

Til en falt på å la Gomarin  overta. nå er det ingen som betaler

for automaten virker ikke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...