Jump to content

Svenskekysten i sommer?


Blueghost

Recommended Posts

Ja, så lenge man ikke går i land

§ 6a.Unntak fra innreisekarantene for reisende med kortvarig opphold i land eller områder med forhøyet smitte mv.

Følgende personer er unntatt innreisekarantene i både arbeidstiden og fritiden:

a. de som ankommer Norge gjennom et område med karanteneplikt etter vedlegg A uten å bruke offentlig transport, uten å overnatte der og uten å ha nærkontakt med andre enn dem de bor sammen med.
b. de som ankommer Norge etter å ha utført strengt nødvendig vedlikehold og tilsyn for å avverge store materielle skader på fast eiendom, båt, campingvogn og lignende i områder i Sverige eller Finland med karanteneplikt etter vedlegg A, uten å bruke offentlig transport, uten å overnatte der og uten å ha nærkontakt med andre enn dem de bor sammen med.
c. de som i Norge stiger på fartøy som krysser Norges territorialgrenser og kun oppholder seg i fartøyet til de ankommer Norge igjen, uten at passasjerer eller mannskap har gått om bord eller vært i land i utenlandsk havn. Unntaket gjelder selv om fartøyet tar om bord samfunnskritisk personell og personer som gjennomfører varetransport fra utenlandsk havn. Rederiet skal tilrettelegge og kunne fremlegge dokumentasjon for at de som går om bord holdes adskilt fra øvrige passasjerer og unngår nærkontakt med mannskapet. Rederiet skal kontrollere dokumentasjon fra de som går om bord i utenlandsk havn og fastsette et maksimalt antall passasjerer som kan være om bord for at det skal være smittevernfaglig forsvarlig.
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 52 minutter siden:

Ja, så lenge man ikke går i land

 

Er det punkt C du tenker på da?

Bitteliten skrev 52 minutter siden:

 

 

c. de som i Norge stiger på fartøy som krysser Norges territorialgrenser og kun oppholder seg i fartøyet til de ankommer Norge igjen, uten at passasjerer eller mannskap har gått om bord eller vært i land i utenlandsk havn. Unntaket gjelder selv om fartøyet tar om bord samfunnskritisk personell og personer som gjennomfører varetransport fra utenlandsk havn. Rederiet skal tilrettelegge og kunne fremlegge dokumentasjon for at de som går om bord holdes adskilt fra øvrige passasjerer og unngår nærkontakt med mannskapet. Rederiet skal kontrollere dokumentasjon fra de som går om bord i utenlandsk havn og fastsette et maksimalt antall passasjerer som kan være om bord for at det skal være smittevernfaglig forsvarlig.

Ingen tvil om at dette punktet er myntet på nyttetrafikk, men det kan kanskje brukes om en lystseilas på Bohuslenkysten også?

Link to post
Share on other sites

Det der betyr at du kan ta en dagstur med båten til Sverige, dvs. uten overnatting, uten å gå i land, uten at noen andre i båten har været i land og at du ikke har hatt besøk av noen i båten.

 

Teoretisk kan du da ta en dagstur til Strømstad med båten og bestille og betale varer som noen setter på brygga ved side av båten din, såpass nære at du kan ta det ombord selv uen å gå ut av båten . . Husk også at du må fotøye båten og kaste loss uten å gå ut på brygga.

 

Og så må du bli trodd på hele historien nå tollvesenet eller politiet praier deg på hjemveien.

God tur . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg dere snakker litt forbi hverandre?

 

Dette var vel ment på pkt. A:

NilsPils skrev 15 minutter siden:

Det der betyr at du kan ta en dagstur med båten til Sverige, dvs. uten overnatting, uten å gå i land,

 

 

Mens dette blir iht. pkt. B:

Hulda skrev 10 minutter siden:

Nei. Shopping er ikke regnet som 'nødvendig vedlikehold for å redde verdier'.

 

 

Og min gjetning i utgangspunktet var at begge disse blir irrelevante for Bohuslenseilas, og at @Bitteliten henviste til pkt. C. Vi får se om BL kommer på banen og klarer opp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Nei. Shopping er ikke regnet som 'nødvendig vedlikehold for å redde verdier'. Der går man i så fall på trynet. En 'bekjent' av meg gjorde akkurat dét. Full irettesettelse med karantene, test og hele pakka. 

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Følgende personer er unntatt innreisekarantene i både arbeidstiden og fritiden:

a. de som ankommer Norge gjennom et område med karanteneplikt etter vedlegg A uten å bruke offentlig transport, uten å overnatte der og uten å ha nærkontakt med andre enn dem de bor sammen med.

 

Har du vært på shopping i land er nok slaget tapt. Men du behøver ikke oppgi noen lovlig grunn dersom du ikke har overnattet eller vært i land . .

 

Men så var det å bli trodd på historien, da, særlig med båten full av svenskevarer . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 18 minutter siden:

Husk også at du må fotøye båten og kaste loss uten å gå ut på brygga.

Men Sverige er nok mer enn land og brygge. Vannet rundt er nok også svensk, - he he. Hold dere hjemme, så får vi trassige jæv . . . ha havnene her nede for oss selv.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Det der betyr at du kan ta en dagstur med båten til Sverige, dvs. uten overnatting, uten å gå i land, uten at noen andre i båten har været i land og at du ikke har hatt besøk av noen i båten.

 

Teoretisk kan du da ta en dagstur til Strømstad med båten og bestille og betale varer som noen setter på brygga ved side av båten din, såpass nære at du kan ta det ombord selv uen å gå ut av båten . . Husk også at du må fotøye båten og kaste loss uten å gå ut på brygga.

 

Og så må du bli trodd på hele historien nå tollvesenet eller politiet praier deg på hjemveien.

God tur . .

Det er jo tillatt for hytte eiere å dra for å gjøre vedlikehold. Kjenner fler som har kjørt ned med bil for dette, men aldri blitt kontrollert ved retur.

Link to post
Share on other sites

Blueghost skrev 14 minutter siden:

Det er jo tillatt for hytte eiere å dra for å gjøre vedlikehold. Kjenner fler som har kjørt ned med bil for dette, men aldri blitt kontrollert ved retur.

 

Alle blir kontrollert ved retur. Det er derfor køene blir kilometerlange og det kan ta timer å passere. Jeg har vært over Svinesund mange ganger for å sjekke hus og båt. Jeg blir kontrollert hver gang. Selv om jeg passerer grensen ved firetiden om morgenen midt i uken, eller på søndag. Dokumentasjon må vises og de kikker i bilen for å se om det har foregått shopping. Skal man komme over uten å bli kontrollert, må man kjøre gjennom skauen, flytte på sperringer ved ulovlige grenseoverganger. Og sjanse på at man ikke blir stoppet av en mobil patrulje. At noen kommer 'rett gjennom' er en myte. 

Link to post
Share on other sites

Jeg  har bolig i både Norge og Sverige. Har hoved bostedsadresse i Norge og hjemmekontor i Sverige. 

Jeg har vært fire turer i Norge i år og like mange i fjor av medisinske og andre grunner sammen med min svenske samboer.  Vi har aldr blitt heftet utover en kort samtale med politiet og etterhvert måttet ta Covid test i år. De har aldri sjekket bilen, så er litt overrasket over det jeg leser her. Det er jo selvfølgelig kjedelig med karantene, men om man får gjort sitt ærende raskt i Norge er det jo ikke karantene når man er tilbake i Sverige. 

Men forstår jo at det er kaos nå og det er selvfølgelig ikke bra.  Helt uholdbart at Norge holder på slik. Har forstått det slik at folk ikke fyller ut reiseskjema og at politiet må hjelpe til og derfor blir alle stående i kø.  Hva med å slippe de som registrert seg slippe igjennom, og la de som ikke har gjort dette sitte igjen, til  politiet har tid. Da kunne i det minste de som følger reglene slippe rett forbi

Link to post
Share on other sites

Når jeg skriver 'sjekke bil', er det at politiet titter gjennom vinduet i kassa på pizzabilen. I fjor måtte vi vise dokumentasjon for at vi hadde eiendom i Sverige, slik har det ikke vært i år. Politiet har ikke opptrådt som tollfunksjonærer. Sist jeg var over, ville jeg teste hvor byråkratisk 'pinne i nesa' var. Det tok, med søkke og snøre, en drøy halvtime. Og jeg var eneste kunde. Det var funksjonærene selv som betegnet situasjonen som 'kaotisk' i forbindelse med testregimet. Om jeg hadde sagt at jeg var over på dagstur ved siste passering, ville det virket urimelig med passering klokken fem om morgenen. Når jeg ankommer klokken 24:00, blir 'dagstur for nødvendig vedlikehold' akseptert etter en runde kontrollspørsmål. Får tombolalapp og kan kjøre rett hjem. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

JRK skrev 55 minutter siden:

Har forstått det slik at folk ikke fyller ut reiseskjema og at politiet må hjelpe til og derfor blir alle stående i kø.  Hva med å slippe de som registrert seg slippe igjennom, og la de som ikke har gjort dette sitte igjen, til  politiet har tid. Da kunne i det minste de som følger reglene slippe rett forbi

Det er slik de burde gjort det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Var det sånn i fjor at man kunne ta karantena i båten etter hjemkomst til Norge? Altså fortsette ferien i Norge, men i karantene? Mener å huske en fra tolletaten uttale det i pressen på forsommeren, men  aner ikke om det egentlig stemte ... Hva er det som evt utløser krav om karantenehotell i år?

Link to post
Share on other sites

Hva som var sist år er vel ikke så interessant. Men vi dro rett fra Strömstad til hjemmehavnen i Son og kjørte så hjem og tok 10 dager hjemmekarantene etter slik reglene var.

 

Hvordan det blir i år får tiden vise. Nå har vi bare vært på farten i Sverige 3 uker, men skal ikke hjem på lenge. Håper vi ikke må sjekke inn ved en liten flytebrygge i Sponvika. Som fullvaksinerte slipper vi uansett karantene av noe slag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Hva som var sist år er vel ikke så interessant. Men vi dro rett fra Strömstad til hjemmehavnen i Son og kjørte så hjem og tok 10 dager hjemmekarantene etter slik reglene var.

 

Hvordan det blir i år får tiden vise. Nå har vi bare vært på farten i Sverige 3 uker, men skal ikke hjem på lenge. Håper vi ikke må sjekke inn ved en liten flytebrygge i Sponvika. Som fullvaksinerte slipper vi uansett karantene av noe slag.

Og hvordan er status der dere er Trudelutt? Vi er på vei sørover! 

 

I mangel på aktivitet i 'status på svenskekysten' - tråden kan jeg jo bidra med en ørliten rapport fra gjestehavna på nord-koster i kveld; noen nordmenn, noen svensker, en sveitser og en nederlender. Hyggelig stemning, vennlige svensker og plass i havna. 

 

God tur videre! 

Link to post
Share on other sites

Her var det jo midtsommer dagen igår, og da ble havnen her på Bohus Malmön temmelig full. Fiskehavnen ble stapp full. Nå har mange dradd så det er mye ledige plasser. På de 3 ukene vi har vært i Sverige nå har vi vel sett mellom 5 og 10 norske båter, noen få danske, tyske og en sveitser. Men ut fra webkameraene for en del havner er havnen på Käringön stapp full, likeså på Rörö. Men det gjelder helgene, på ukedagene er det godt med plasser selv på slike populære steder. Vi tenker å dra til Gullholmen på mandag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

De idyliske og trivelige havnene langs Bohus er i ferd med å forsvinne. Det første man møter på er EJ...EJ...EJ...FORBJUDET...FORBJUDET...FORBJUDET TILLEGNING..   KUN FOR ØBOARAR...PRIVAT BÅTPLATS...PRIVAT BRYGGA...KUN FOR HANDLANDE VED ICA...KUN FOR TAXI.. KUN FOR RESTUARANT BESØKANDE...RESERVERT DOCKSPOT. De røde skiltene lyser opp.

 

Gjesteplassene har blitt redusert og overført til private og  mange av bryggene tilhører nå de som som har kjøpt leilighet eller sjøbod . Utenfor ligger en 42 båt sidelangs. Ringte Dockspot i Gøteborg og spurte om et kortidsopphold på grønn plass. Svaret var NEJ. Kun døgnleie. På de få handleplassene ligger det 4 båter på 50 fot som breier seg. Skal man ha et brød må man vel ankre opp hvis det ikke er forbjudet da... og svømme inn.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 20.6.2021 at 15.47:

 

 At noen kommer 'rett gjennom' er en myte. 

 

Nei det er nok ingen myte! Jeg passerte grensa på Svinesund med bil på vei hjem fra Danmark lørdag 10 juli ca kl 19, jeg hadde forberedt meg etter alle regler og forventet framlegging av dokumentasjon samt gjennomføring av test da jeg ikke var ferdig vaksinert.

Overraskelsen var stor når politiet kun etterspurte legitimasjon for deretter å ønske meg god tur hjem, de så heller ikke inn i stasjonsvogna. Så forundra ble jeg over dette at når jeg kom fram til tollerne, som heller ikke viste noe som helst interesse, stoppa jeg å spurte disse om dette kunne være riktig fikk jeg til svar at dersom jeg ikke hadde fått en lapp av politiet kunne jeg bare kjøre hjem!

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 1 time siden:

....Det første man møter på er EJ...EJ...EJ...FORBJUDET...FORBJUDET...FORBJUDET TILLEGNING..   KUN FOR ØBOARAR...PRIVAT BÅTPLATS...PRIVAT BRYGGA...KUN FOR HANDLANDE VED ICA...KUN FOR TAXI.. KUN FOR RESTUARANT BESØKANDE...RESERVERT DOCKSPOT. De røde skiltene lyser opp.

 

Kan ikke du i stedet sende noen oppbyggende rapporter om gjestehavnene på Svalbard, Hr @Ugleseth ? Om havnepriser, gjestebrygger, hva som er lov og ikke, hva båtfolket gjør og ikke gjør, og ikke minst din mening om badetemperaturene i Longyearbyen, Barentsburg og Ny-Ålesund? 

Det er utenfor min fatteevne at du hele tiden klarer å være på på feil sted til feil tid. Jeg har vært på mange av de samme plassene du beskriver, og det er nesten imponerende hvor fort tingene endrer seg når du setter dine farger på omgivelsene.

Mitt oppriktige og velmenende råd er at du kommer deg hjem. Jeg ser fram til bilder og status fra gjestehavna i Hornsund. Og senk skuldrene. Det er det som normalt er hensikten med ferie. God sommer!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...