Jump to content

Rustfri dieseltank viser tegn til korrosjon - Bør jeg bli bekymret?

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg har en eldre Hallberg-Rassy 94 Kutter fra 1982. Tank er original - sveist i rustfri. Har oppdaget at den blir brunlig i sveisekantene og til dels under. Jeg kan ikke se under tanken direkte men tok bilde "med utstrakt arm".  Se vedlagte bilder.

Spørsmål: Bør jeg foreta meg noe eller er det bare overfladig? Det skal sies at det blir en kjempeaksjon å få denne tanken ut av båten. (Sannsynligvis må motoren ut først.)

Takk for synspunkter og erfaringer. Skriv gjerne om du har konkrete erfaringer/kjennskap eller om du synser. Begge deler settes pris på - men hvis noen virkelig vet så er det ekstra verdifult :-)

Tank under.jpg

Tank framme.jpg

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Takk Hulda. Fant forresten også dette typeskilt. Kan du tyde det? Ser at det var en del drit men det står noe om material. Skal pusse det litt neste helg og ta nytt bilde. (Det er også på et sted som ikke kan avleses direkte men må tas bilde av.)

Tank typeskilt.jpg

OK. Hjertelig takk Hulda. Skal sjekke det nøye neste gang jeg er ved båten. Hvis det viser seg å være "kjøkkenbenkstål" må jeg vel tenke ny tank etterhvert...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Håper den holder denne sesongen så kan jeg meg mentalt forberede på et "vinterprosjekt"

Fanafjord skrev for 2 timer siden:

Fant forresten også dette typeskilt. Kan du tyde det? 

SIS har så vidt jeg husker kun firesifrede tall i sine rustfrie stål. Så vidt jeg klarer å lese av skiltet står det SIS 2333. Dette er en rustfri kvalitet som tilsvarer EN 1.4301, eller  ASTM 304. 

Den brune misfargingen i seg selv trenger du ikke bekymre deg for, uavhengig av hvilken rustfri kvalitet tanken din har. Men for å si noe sikkert om tilstanden til tanken din må den inspiseres grundig på nært hold både utvendig og innvendig. Det første du kan gjøre er å vaske av rødrusten på utsiden, og forsøke å ta noen skarpe nærbilder og legge inn her. Det neste du kan gjøre er å tappe tanken, ta av bunnpluggen, og forsøke å inspisere innsiden gjennom hullet. Da er det veldig fordel om du kan få lyst inn i tanken fra en annen åpning. Fordelen med å inspisere fra tappepluggen er at du kommer til på det dypeste punktet, det er der det er mest sannsynlig at det har lagt seg avleiringer opp gjennom årene. Har du avleiringer må disse vaskes vekk før inspeksjon. Klarer du det kan du avdekke om du har tildekkingskorrosjon i bunn av tanken. Innsiden av sveisene klarer du neppe å se derfra, muligens med et "slangekamera" til å koble til et nettbrett. Er tanken forskriftsmessig sveiset med god gjennomsveis er det ikke sikkert at sveisene er tæret. Korrosjon i bunn har du nok helt sikkert, det har de aller fleste med gamle tanker. Men det er ikke sikkert at det gjør noe, det kommer an på hvor mye du har igjen å tære på. Dette har uansett ingen sammenheng med den brune misfargingen du ser på utsiden. 

Takk for god innspill. Skal ta en undersøkelse neste helg - og kanskje tankrensing ut i høsten. (Klarer det ikke før sommeren nå.) Men må si at jeg har ikke sett antydning til drit eller vann på dieselfilteren.

Jeg hadde gitt blaffen. Magnet forteller om materialet er austenitt eller ikke, hvilket er fullstendig uinteressant. Om den hadde vært i sort stål, ville den holdt helt utmerket. Lekkasjen vil starte som svetting. Det kan man fint leve med en sesong. Tanken er datert 30.06.1981. Den ramler ikke fra hverandre i den nærmeste tiden. Mulig holder den 40 år til. Diesel er korrosjonshindrende. Det skjer ikke et plukk inne i den tanken om det ikke skulle plaske litervis med vann og gørr inni der. 

Trolig, om TS er over konfirmasjonsalderen, vil tanken overleve til neste generasjon. Når jeg tenker meg litt om. 

Hvis jeg skulle foretatt meg et eller annet, ville jeg montert en kulekran med plugg i enden i stedet for pluggen som sitter der i dag. Det hadde vært fornuftig. På Hulda har jeg satt inn en slangestuss i plugghullet, korrekt gummislange til laglig tappested, kran med plugg i enden. Da kan jeg i fred og ro tappe av en flaske for kontroll av hva som befinner seg i bunnen av tanken. 

Se her: Under vises bunnen av Huldas dag/sirkulasjonstank på 140 liter. Helt i bunnen stikker det ut en rørstump. Denne er det festet en slange til:

20180501_135659.jpg.90b7e2f0fbc1fb21791d254c99a35e12.jpg

Så kommer slangen ut til egnet plass, merket med rød pil:

Atank.jpg.7c8af8fc5390e7e03434b57ed931d507.jpg

I enden av slangen sitter en kulekran med plugg i enden. Nå kan jeg tappe en femliters kanne med diesel for å sjekke kvaliteten. 

Det står mer om dieselsystemet her.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det med tappekran var en veldig god ide! Som sagt jeg har ikke hatt utfordring med "gørr" eller "vann" inn mot dieselfilter i de 18 månder jeg har hatt båten - selv etter tur med ganske mye bølger. Da tror jeg ikke det er så allerverst innvendig. Få ha litt is i magen ellers. :-)

Fanafjord skrev for 3 timer siden:

Spørsmål: Bør jeg foreta meg noe eller er det bare overfladig?

For å svare konkret på spørsmålet ditt. Det du bør foreta deg er å tømme tanken og få inspisert den innvendig. Det bør alle som har dieseltank gjøre med jevne eller ujevne mellomrom. Avleiringer og dritt i tanken bør vaskes vekk. Du kan få to problemer av slik dritt. Det ene er at du kan få tettet dieselfilteret og få motorstopp, det andre er at avleiringer med tiden blir ganske fast, og under der kan det lett dannes tildekkingskorrosjon. Det er ikke unormalt at det ligger en skvett vann i bunn av tanken, da er det i gang. Ellers er det jo som Hulda påpeker slik at diesel er korrosjonshemmende. Det fine med tanken din er at du har en tappeplugg u bunn. Ulempen er at tappepluggen ikke sitter helt i bunn, så det kan bli liggende en liten vannskvett helt nederst.

Når det gjelder magnettesten er jo den som Hulda påpeker ganske uinteressant. Dersom jeg har tydet skiltet ditt riktig er tanken av 304 stål, som er en austenitt, og per definisjon umagnetisk. Hadde tanken vært i et magnetisk rustfritt materiale hadde du vel ikke blitt stort klokere av det. Som en sammenligning kan du jo teste magneten på innsatsen på en gammel varmtvannsbereder. 

Ja det med magnet er meningsløs på denne tanken. Jeg har et manhull i tanken på topp, men den kommer man ikke til uten å skjære hull i glassfiberen i cockpitdørken (noe som jeg har vurdert, siden det er dekket med en avtagbar treplate uansett. Jeg er uansett så pass beroliget at jeg ikke utsetter Danmarksturen :-)   Men jeg kommer nok å ta meg en ordentlig tankgjennomgang ut på høsten. Jeg legger ut litt flere bilder neste helg tenker jeg.

Fanafjord skrev 8 minutter siden:

Ja det med magnet er meningsløs på denne tanken. Jeg har et manhull i tanken på topp, men den kommer man ikke til uten å skjære hull i glassfiberen i cockpitdørken (noe som jeg har vurdert, siden det er dekket med en avtagbar treplate uansett. Jeg er uansett så pass beroliget at jeg ikke utsetter Danmarksturen :-)   Men jeg kommer nok å ta meg en ordentlig tankgjennomgang ut på høsten. Jeg legger ut litt flere bilder neste helg tenker jeg.

Jeg har redigert inn noen bilder og en link over. Hvis du i det hele tatt skal foreta deg noe nå, måtte det være å helle nedpå korrekt mengde dieseldyrdreper. 

Fanafjord skrev 14 minutter siden:

Jeg har et manhull i tanken på topp, men den kommer man ikke til uten å skjære hull i glassfiberen i cockpitdørken (noe som jeg har vurdert, siden det er dekket med en avtagbar treplate uansett.

Det ville nok jeg gjort, men ikke akkurat nå før sommersesongen. Dette er jo en typisk høstjobb når det ikke er vær til å ligge å duppe utpå. Men dette er jo i første rekke knyttet til drifsikkerhet og ren diesel. Når det gjelder tæring i tanken er det jo som Hulda sier ikke så veldig kritisk, det begynner først å svette eller dryppe, og det er jo ikke så farlig. Den går nok ikke plutselig i oppløsning. 

Takk Hulda for bildene. Jeg har nå sjekket tanken i helgen og materiale er SIS 2333 som er visst det samme som AISI 304. Så det er jo ganske ok. Videre har jeg tatt en bomulsklut og wipet overflaten til undersiden av tanken. Knusktørr og overhode ingen diesellukt - så da stryker jeg dieseltank fra bekymringslisten for i år. :-) Men takk for hjelpen. Alltid fint å sparre med folk fra Baatplassen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...