Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Søkemotoren her på baatplassen har blitt helt på trynet. Tar lenger tid å søke opp enn det tar å skrive en hel avhandling. Ellers så har Hulda mange likhetstrekk med Hulda over. Men fargen er helt feil.

 

Nå har det vært en del filtergreier på baatplassen. Jeg bestilte et slikt filter:

SAM_4726.JPG.075a4f8e6e1353e5193b27839fec71ac.JPG

Som etter en halvtimes utpakking materialiserte lufttett pakking nr. 3:

SAM_4729.JPG.96ea9bc0cc05dde3a1526e13117c2069.JPG

 Til denne:

SAM_4730.JPG.95aac69eb32e0577df9697fba37e9d8f.JPG

Hvor filteret lå pakket i bobleplast, enda en gang:

SAM_4732.JPG.0a1cdc1508d4c5f4964cb4fea407d789.JPG

Filteret ble montert på en rustfri plate. Grunnen er at det alltids blir litt søl, og dieselimpregnert treverk slutter aldri å lukte.

SAM_4741.JPG.77d0f2dfbaa19972e61e90e84d76f93f.JPG

 

Egentlig var meningen å plassere filteret i nedre venstre billedkant.

SAM_4755.JPG.74ba768a5a6ab37e61d1f691412e8cbd.JPG

Problemet her var at tappingen ville bli plundrete fordi filterets tappeplugg ville komme for nær toppen av kjøltanken til å kunne unngå søl. Slik det er nå er heller ikke ideelt fordi dørkbjelken der filteret henger er demonterbar og må plukkes av for å løfte av mannlokket til kjøltanken. Men det er bare to bolter, så kan filteret henges til siden. Her er filteret ferdig koblet opp. For ordens skyld, filteret jeg skriver om er det hvite midt i bildet. Og virker det ?

SAM_4764.JPG.3c5191629caee1cd3728204702d7865c.JPG

Joda, etter at sirkulasjonspumpen (Carter plunger, oppstrøms montert, bråker som et pukkverk) startet, svever det fragmenter rundt i bollen, i en evig runddans, og synker (etter en liten evighet) ned mot bunnen.  Slik det er nå, kan jeg sette en bolle under avtappingen og tømme ut dritten. Det er ikke noe vann på kjøltanken. Sist jeg fylte diesel fra et landanlegg nær Svinesund, syntes jeg dieselen var veldig mørk da jeg tappen den på kjøltanken. Jeg antar at mange av disse diesltankene leverer møkkete diesel. Dieselen som jeg kjøper i Son har en langt lysere grønnfarge. Dette filteret, som heter blant annet 500 FG, kan filtrere maks. 227 liter/time.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 12.7.2018 at 12.37:

 

Det er en svenske som bor i Holmestrand som har en lignende båt.

Og dem traff vi i sommer. Pensjonistpar, vi hadde en meget hyggelig prat. Båten er en Långedrag, 14 meter LOA, overdelen bygget etter prinsippet til HR med sentercockpit. Båten er vel litt nyere enn Hulda. De er ikke ferdig enda, de heller.

Link to post
Share on other sites

Tanken var at Kinafilteret kostet 380 kroner levert hos KIWI. Og poenget er at jeg skal ta ut tunge elementer før dieselen går gjennom pumpen. Så filtreringen har ikke den største betydningen. Separeringseffekten er hva jeg er ute etter. Og med 277 liter i timen maks for filter, så fungerer separasjonen når pumpen kjører 70 liter i timen. Planen er etter hvert muligens å kjøpe en Biltemapumpe som tar 150 liter/time. Så hovedhensikten er å beskytte transferpumpen. Dagtanken er i seg selv en utfellingsfelle.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Tanken var at Kinafilteret kostet 380 kroner levert hos KIWI.

Du måtte nok hevet investeringen med en hundrelapp eller to for en kina Separ. :lol:

Jeg måtte ut med hele 695 kroner, riktignok med 2 reserve innsatser, men dyrere ble det. :lol:

Opplegget ditt ser meget bra ut. Misunner deg den "dagtanken" din, jeg strever med å finne en egnet plass til en, men polering blir det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 8 timer siden:

Du måtte nok hevet investeringen med en hundrelapp eller to for en kina Separ. :lol:

Jeg måtte ut med hele 695 kroner, riktignok med 2 reserve innsatser, men dyrere ble det. :lol:

Opplegget ditt ser meget bra ut. Misunner deg den "dagtanken" din, jeg strever med å finne en egnet plass til en, men polering blir det.

Mulig bildet lyver litt også. Men et filter som kan kjøre 600 liter er mye større enn et filter som kun kan kjøre 277 liter. Jeg begynner å få et plassproblem nedi der. Hele installasjonen ligger i et rom under salongdørken. Separ-filtrene mine ligger litt høyt i landskapet, og bånner nesten. Dog må jeg medgi at funksjonaliteten til Separ ligger hakket over Racor, slik jeg vurderer det. I sum betyr det ikke noe for meg at jeg har to forskjellige filterfabrikater. Jeg ville uansett fått to forskjellige filterinnsatser.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering før jeg skal ut i skauen med svette og snørr. Prosjekt diesel er nå avsluttet og det funker. Neste motorprosjekt er køling og lekkasje(r). Motoren montert i Hulda, for å gjenta, er en GM 6,2 liter uten turbo, V8 konfigurasjon. Motoren er trimmet ned til 140 hk, og vi tar ut max. 80 hk. Vi kan ta ut mer om det kniper om vi skal gjennom brått og vanskelige forhold. Den gangen jeg mariniserte motoren fikk jeg kjøpt en fabrikkny varmeveksler som Peninsular Motors hadde som standard for motorer opp til rundt 350 hk. Varmeveksleren er diger. Den er produsert i kobber, blytung og gedigen. Her er et tidligbilde som viser plasseringen på tvers i forkant av motoren:

290303B.jpg.4cad6f7373bccbfe42f126a6f3ae31a6.jpg

Mye har blitt endret siden den gangen. Men søylene som veksleren står på og plasseringen har vært slik hele tiden. Det har kommet et skott på hitsiden av varmeveksleren med luke for tilgang til toppen av varmeveksleren etc. De siste 10 årene har varmeveksleren i stigende grad begynt å svette sjøvann. Helt til den for noen år siden begynte å dryppe sjøvann. I fjor tok jeg en inspeksjon og rens. Fant ut at 'loddingene' av de forskjellige komponentene slett ikke var lodding, men TIG-sveising av kobber, avansert slaglodding, med bindefeil.

SAM_4777.JPG.3e0e659267f5f69fcd3982e530ab4830.JPG

Lang fundering. Varmeveksleren er så diger at den hindrer adkomst til motoren i forkant. Jeg ville være nødt til å finne et verksted som ville kunne fikse TIG av dette materialet på en god måte. Jeg har ikke TIG, og har ikke TIG'et siden starten på 90-tallet. 1000 kroner timen for at en eller annen skal gjøre en jobb som kanskje er like lekk igjen om tre år. Nix. Begynte å sjekke Finn.no. En del varmevekslere, felles var at gammel dritt av ukjent opphav var etter min vurdering overpriset. Så en dag. I Moss, rett ved der jeg bor, Bowmann FH 200 type FH 21 (3-pass) til salgs for 4500 kroner, ubrukt. Så jeg heiv meg på. Sjekket tegningen av varmeveksleren på nettet. Laget en mal og sjekket i båten:

SAM_4775.JPG.462839bd612228444555d3a520f73f70.JPG

Litt vinkelsliperøvelse, og varmeveksleren ville passe. Tok med malen til Moss og sjekket at den som skulle selges var maken. Hadde en lang og hyggelig prat med selgeren, også en båtgal tulling som meg selv. Penger og Bowman skiftet eier. La ut min kobberveksler på Finn.no. I løpet av noen timer var min gamle solgt for 1 000 kroner. Naturligvis et gedigent tap, for i dag koster varmeveksleren ca. 18 000. Spist er spist, ferdig med det.

 

Nå måtte jeg lage nytt fundament og tilkoblinger. Hydroscand i Moss leverte noen slangenipler og diverse til 436 kroner. Så var det bare å rigge til Brygga Mek. og Sveis:

SAM_4793.JPG.7a17b06cfb4886753e4eedf0de003d32.JPG

Grønt vann inn på Bowman var en 10 mm plate som sikkert var ment at man skulle bore ut et 50 mm hull og så gjenge inn et eller annet. Jeg har ikke denslags utstyr. Men DeWalt drill og hullsag fra Biltema laget denne:

SAM_4790.JPG.e6c8dccc32dc88006cf260bf0851d572.JPG

Så var det en rustfri rørstump:

 

SAM_4795.JPG.8867d7d662cb829fbee922f9348e587f.JPG

Og det ble slik:

SAM_4796.JPG.180e9411e362f800cf5d9332527ccc95.JPG

Over er prøvemontering. Bowman er nå parkert på den ene fundamentsøylen der den ene enden av den gamle varmeveksleren hvilte. Jeg bare drillet fast en plate på toppen av dette ene fundamentet og shim'et Bowman opp til riktig høyde med grønt vann ut av motoren.

Fundamentet ser slik ut, laget i 10 mm plate:

SAM_4799.JPG.0009043a14383ecd7d35ce36d74078e0.JPG

De fire sekskantene er skruer for å holde shimen på plass mens maligen tørker. Nedi bunnen der skimten sjøvann sirkulasjonspumpe som blir neste prosjekt å fjerne for å sett inn en remdrevet pumpe (som jeg har på lager). Disse motorene har en svakhet i kanten på veivakslingen, og de liker dårlig vibrasjonen fra slike pumper. Dessuten ligger pumpen hos meg så nær dieseltanken i forkant, enden er mellom den sorte cap'en og ledningen, at det er et helvetes plunder å ha service på pumpen.

 

Såhh, i går var alt på plass og det kunne prøvekjøres. Alt var nesten tett. Bestandig et eller annet som spruter friskt. Men etter skifting av en klemme så det slik ut av eksosen:

SAM_4810.JPG.97ec326548198a33cb2dcd16fa16e7d2.JPG

Tittet ut bak for å se etter kjølevannet. Skummet vælva ut. Ned etter cameraet. Tok dette bildet. Nå er det nesten ikke skum. Nå er hele eksossystemet vaske med Zalo. Hadde rikelig med Zalo i pumpen for å smøre impelleren :-)

 

Etter en times prøvekjøring luktet det kun varme gummislanger. Fikset et eksoslekkasje i samme slengen, lekkasjen har gitt dårlig lukt i båten i mange år, men nå fant jeg den.

Redigert av Hulda
Nå crasha baatplassen, tar en runde til (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Hva tenker du om eventuelle årsaker til at varmeveksleren svettet? Du skrev noe om bindefeil som jeg ikke forsto helt

Bindefeil er en sveisefeil som innebærer at materialene ikke er tilfredsstillende smeltet sammen. Produksjonsfeil altså.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Hva tenker du om eventuelle årsaker til at varmeveksleren svettet? Du skrev noe om bindefeil som jeg ikke forsto helt

 

Komodo skrev 29 minutter siden:

Bindefeil er en sveisefeil som innebærer at materialene ikke er tilfredsstillende smeltet sammen. Produksjonsfeil altså.

 

alphaman skrev for 2 timer siden:

Har sveist endel kobber med puls mig og tig må varmes opp til over 200 grader da flyter det fint eller blir det kaldsveis

 

Korrekt for alle. Problemet med denslags sveising er at det bør gjøres i en sekvens. Dessuten kan man ved oppvarming få lekkasje i kjølerørene, som jeg ikke kjenner tilstanden til. Deretter kommer det kjedelige faktum at all den grønne guffa (korrosjonsprodukt) kommer fra oppløst kobber. Dermed vet jeg ikke hvor mye som er igjen under eksisterende sveis. Derfor vurderte jeg reparasjon til å være et prosjekt jeg ikke ville begi meg inn på. Og i tillegg var varmeveksleren tre ganger så stor som jeg har behov for.

 

Men dere skulle sett skumbadet som veltet ut av eksosrørene. Leit jeg ikke fikk bilde av det :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...