Jump to content

Slark i lager vannpumpe KAD44, trenger sårt gode råd og erfaringer


Optimist1

Recommended Posts

Første dag i ferien og har allerede møtt på kvist...Har hatt en liten lekkasje fra vannpumpen (glykolpumpen, ikke sjøvannkr) på den ene motoren  (kun snakk om litt møkkete sprut, ingen ansamling av væske). Har trålet diverse forum og krysset fingre for at det var en pakning, slangeklemme eller oring som var lekk, men den gang ei..

 

Demonterte reimene etter å ha handlet digital momentnøkkel (egentlig bare et adapter) fra biltema slik at strammingen av reimene skulle bli så nøyaktige som mulig. Da remmene var av merket jeg at det var slark i lageret til vannpumpen. Jeg vet hvordan dette lageret skal kjennes ut når det ikke er slark, så ingen tvil om at det er slark. Gadd ikke bruke mer tid på å lete etter lekkasje, da jeg er rimelig sikker på at denne kommer fra lageret nå. Ingen ulyder når jeg roterer hjulet, og det roterer lett så tror ikke noe er gått i stykker der, enda...:worry: Monterte remmene igjen og strammet til med digitalt momentadapter (som forøvrig var en god del strammere enn jeg har gjort tidligere uten momentadapter ) Dette må selvsagt utbedres, og jeg har forstått det sånn at ny komplett vannpumpe må til. Så til spørsmålene:

 

  • Hva er konsekvensen(e) av at lageret ryker annet enn at motoren selvsagt ikke får kjøling? Noen som har erfaring med dette? 
  • Kan en mekanisk brekkasje her medføre at flere ting ryker, annet enn det som er i selve vannpumpen som uansett må byttes (antar at det også kan gå med noen reimer)?
  • Hvor lett/vanskelig er det å gjøre jobben selv? Er relativt nevenyttig, men vegrer meg litt for alt som må demonteres. Har forstått at det er noen oringer som er litt ugreie å få riktig montert.
  • Noen som har kjørt med slark i dette lageret over lengre tid og vært klar over det? Gikk det bra, evt hvor lenge gikk det bra for å si det sånn;)

 

Ligger på Steilene utenfor Nesodden i skrivende stund, og planen var å møte et vennepar på Hvaler i morgen. Det vil ta litt tid hvis jeg må gå med en motor for å si det sånn. Båten veier 9500 kg og vil ikke presse den andre motoren til noe mer enn rett under 1500 RPM, så ikke kompressoren slår inn å går kontinuerlig. Det betyr 6 knop i stedet for 24 i marsjfart...Fristelsen er derfor stor for å kjøre på begge maskiner, følge nøye med på temperaturen og be til høyere makter om at det holder:pray: . Jeg må selvsagt få båten på verksted, men har ikke lyst å bli flodd levende av Oslo verkstedene (som helt sikkert ikke har tid til å se på problemet før om 4 uker uansett), så tenkte å prøve lykken i Fredrikstadområdet. Hvis verkstedet må gjøre jobben frykter jeg at det kan være lang ventetid, men hvis jeg kan få bestilt delene å gjøre det selv trenger det ikke bli så ille, gitt at dette er en jobb for en middels motorkyndig/nevenyttig person. Tips, råd og erfaringer mottaks med stor takk!!

 

 

 

 

Redigert av Optimist1
Spesifisering av vannpumpe (see edit history)
Link to post

Er det sirkulasjonspumpa til glykolkretsen det er snakk om? Hvis du skal overhale den vil jeg i alle fall tro at du trenger bla hydraulisk presse. Hvis du kommer deg til Hvaler har jeg det meste av verktøy, bla presse. Er på sjøen nå, men skal hjem i morgen og blir nok hjemme noen dager. 

Link to post
Komodo skrev 45 minutter siden:

Er det sirkulasjonspumpa til glykolkretsen det er snakk om? Hvis du skal overhale den vil jeg i alle fall tro at du trenger bla hydraulisk presse. Hvis du kommer deg til Hvaler har jeg det meste av verktøy, bla presse. Er på sjøen nå, men skal hjem i morgen og blir nok hjemme noen dager. 

Ja, det er glykolkretsen. Hele pumpen må byttes, tror ikke det er så lett å få tak i overhalings-kit til denne, men skal sjekke. Tror det holder å skru av termostathuset for å komme til sirkulasjonspumpen, og den løsnes med noen bolter. Skal si fra hvis det blir aktuelt å låne presse👍

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Er det sirkulasjonspumpa til glykolkretsen det er snakk om? Hvis du skal overhale den vil jeg i alle fall tro at du trenger bla hydraulisk presse. Hvis du kommer deg til Hvaler har jeg det meste av verktøy, bla presse. Er på sjøen nå, men skal hjem i morgen og blir nok hjemme noen dager. 

 

Tommelen opp for Komodo!

Link to post

Ser det går an å få kjøpt repsett, kan bestilles på nett. Men finner bare en dårlig amerikansk video om hvordan man fikser pumpen. Den er i allefall for tynn for min del, så tør ikke begi meg ut på dette. Jeg er jo også avhengig av å få bestilt direkte i butikk, og tror ikke verkstedene selger repsett heller. Tror det tryggeste er å bite i det sure eplet og bestille ny pumpe. Det blir i Hvaler området, spørsmålet er om jeg skal tørre å kjøre dit på to maskiner, eller skal spare den med slark i lageret...

Link to post
Optimist1 skrev for 3 timer siden:

Ser det går an å få kjøpt repsett, kan bestilles på nett. Men finner bare en dårlig amerikansk video om hvordan man fikser pumpen. Den er i allefall for tynn for min del, så tør ikke begi meg ut på dette. Jeg er jo også avhengig av å få bestilt direkte i butikk, og tror ikke verkstedene selger repsett heller. Tror det tryggeste er å bite i det sure eplet og bestille ny pumpe.

Om verkstedene selger repset aner jeg ikke. Men å basere seg på overhaling av gammel pumpe mens man er på tur kan uansett fort bli risikabelt, særlig når man aldri har gjort det før, så det tryggeste er nok ny pumpe. Overhaling av slike ting passer bedre på høsten etter sesongen, eller mellom to turer. Men hvis du allikevel skulle bestemme deg for repsett har altså jeg presse og det meste av verktøy. 

 

Siden du skal nedover til disse trakter ville jeg tatt en telefon til Ragnar Ringstad, de har ord på seg for å være dyktige og seriøse. De ligger ved vannet i Fredrikstad, og du kan kjøre båt helt inn til butikkdøra. 

 

Optimist1 skrev for 3 timer siden:

Det blir i Hvaler området, spørsmålet er om jeg skal tørre å kjøre dit på to maskiner, eller skal spare den med slark i lageret...

Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde gått i 6 knop for en motor. 

 

 

Link to post
Komodo skrev for 14 timer siden:

Om verkstedene selger repset aner jeg ikke. Men å basere seg på overhaling av gammel pumpe mens man er på tur kan uansett fort bli risikabelt, særlig når man aldri har gjort det før, så det tryggeste er nok ny pumpe. Overhaling av slike ting passer bedre på høsten etter sesongen, eller mellom to turer. Men hvis du allikevel skulle bestemme deg for repsett har altså jeg presse og det meste av verktøy. 

 

Siden du skal nedover til disse trakter ville jeg tatt en telefon til Ragnar Ringstad, de har ord på seg for å være dyktige og seriøse. De ligger ved vannet i Fredrikstad, og du kan kjøre båt helt inn til butikkdøra. 

 

Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde gått i 6 knop for en motor. 

 

 

Tusen takk for at du tilbyr meg å låne verktøy, det er sannelig raust, men nå blir ikke det aktuelt uansett. Snakket med Lasa i Son og Ragnar som du nevnte. Stilte samme spørsmålene til de som i forumet. Begge mente det var risiko for tiltagende lekkasje, som i værste fall ville føre til varm motor, samt  risiko for at reimene kunne ryke. De hadde aldri vært borti at selve akslingen knakk. Som han på Ragnar sa: «mange kjører rundt med slark i dette lageret uten å være klar over det.»Med kone, to små barn og bikkje ombord bestemte jeg meg derfor for å kjøre med begge maskiner, rett over 2900 RPM så ikke kompressorene skulle gå. Ragnar R. hadde delene på lager så satte kursen til Fredrikstad. Fulgte svært nøye med på temperaturen,’og kjørte med en motorluke åpen for å høre etter ulyder. Gikk greit helt til vi skulle runde Strømtangen, da kom lyden av remmer som røk…De tok heldigvis ikke med seg den andre motoren, så vi fortsatte til Ragnar R på en motor i 5 knop for å få de sårt tiltrengte delene. Kjente på lageret, det var blitt større slark og en liten ulyd i tillegg når jeg roterte hjulet. Helt klart modent for utskifting! Monterte selv ny pumpe i kveld, for Ragnar hadde ikke tid. Tok endel tid, men egentlig ikke så vanskelig. Pakningene til termostathuset virket helt greie å få

på plass. Byttet også til nye strammehjul i samme slengen. Fikk uheldigvis feil remhjul til den nye pumpen, så må bytte det i morgen. Så krysser jeg fingre for at alt er tett når jeg starter opp🤞🤞🤞

 

Måtte forøvrig løsne servopumpen også, ellers får man ikke skrudd av pumpen. Kjøpte Volvo grønn frostvæske, så måtte tappe ut all kjølevæsken, ink VVB da den er av Biltema typen (grønn), men tør ikke blande. Biltemas grønne er visst nok ikke samme type som Volvo sin. 
 

Legger ved noen bilder:

F0B7E3CA-F98A-41BF-ACC4-083DADDE4F49.jpeg.1e65c06e2bde3f2f0a564c4c393db150.jpeg
Alt demontert

D3CC6EBA-AADA-4A59-8F09-A91867B827C4.jpeg.a07e20369c07a48862ccfb11b856c62c.jpegGammel pumpe

76426EE8-BE93-4977-B0E5-943F5DCE9D8C.jpeg.19f7e18a3b56d8fdd382bd6be1f73dd7.jpeg

Ny pumpe

6F78D7CC-80ED-4F93-B3B0-58127ACF17A2.jpeg.8845b1e2eeee014f541424e2e3356d76.jpeg

Ny pumpe montert

Link to post
SoBo skrev 1 time siden:

Nå må du være nøye når du monterer på plass termostathuset igjen.

Den sorte gummisaken til venstre  (inn på manifolden) og pakningen som vender nedover, har en tendens 

til å "krølle" seg litt når man monterer dette sammmen.

Klar over dette, men takk for tips. Monterte det i går, glemte bare å ta bilde. Pakningen mot sirk.pumpen fra termostat kan man sjekke med speil, og kjenne med en liten finger at sitter riktig. O-ringene på rørstubbem fra manifold til termostat er derimot umulig å vite om sitter det de skal etter at de er tredd i. Smøret alt inn med fett så det  skulle gli greit. Krysser fingre for at det er tett, skal prøve litt senere. Har fått tak i rett reimhjul nå.

Link to post

Da er jobben ferdig, og prøvetur er foretatt. Det er tett! Møtte selvsagt på litt kvist igjen da jeg skulle montere nytt strammehjul, tannhjulet i bakkant sprakk før jeg kom til 30 Nm😆 Ragnar R. hadde ikke på lager, men klarte etter endel telefonsamtaler å trylle frem et tannhjul. For en enestående service der! Kan sterkt anbefales!

 

1DA6DFBB-67BF-4A8F-816F-6A5C7A55860E.jpeg.4de2004fabc835c00c6657ed739efe13.jpeg

Pakning mellom pumpe og termostat, denne er ganske grei å få på plass

51C631C8-47C3-4705-A97E-BF0EE109EF1B.jpeg.b1ea8cc4088d113f79c02e4145ebc70f.jpeg

Pakning mellom termostathus og manifold, her har man ingen ide om O-ringene står riktig, men smurte godt inn med fett og gikk tydeligvis bra på første forsøk:)

Link to post
Optimist1 skrev for 15 timer siden:

Tusen takk for at du tilbyr meg å låne verktøy, det er sannelig raust, men nå blir ikke det aktuelt uansett. Snakket med Lasa i Son og Ragnar som du nevnte. Stilte samme spørsmålene til de som i forumet. Begge mente det var risiko for tiltagende lekkasje, som i værste fall ville føre til varm motor, samt  risiko for at reimene kunne ryke.

Bare hyggelig 👍 Godt å høre at dette løste seg for deg. Det høres ut som om det var i grevens tid :ghost:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...