Kalinkamaen Startet 10.Juli.2021 Del på Facebook Startet 10.Juli.2021 Heisan. Kommer ikke opp i maks fart lengre. Båten virker som den mangler turboen igjen. Tidligere har den hvert rusta fast da føltes den lik. Men nå sviver propellen uten problem når jeg snurrer den for hånd. Hva annet kan gjøre at turboen ikke gir krefter? Har tidligere makset på 14 knopp. Ca 3000-3100 rpm. Nå klarer jeg maks 2500 rpm. Motoren sviver som en klokke ellers. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 Sjekk dieselfilter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalinkamaen Svart 10.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 Skiftet nettopp diesel filter. Har hatt full service på den. Gjorde alt selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Har båten vært brukt jevnlig eller har den ligget stille lenge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjarne R Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Hei. Max turtall på denne motoren er 3300. Får du 3300 når du ruser motor i fri? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Kalinkamaen skrev for 16 timer siden: Har tidligere makset på 14 knopp. Ca 3000-3100 rpm. Er ikke dette litt lavt turtall? Mener vår 4LHA-HTP skal ha 3450 rpm på full trottle. En veldig vanlig årsak er at båten er grodd. En annen årsak som kommer snikende med åra er at den lesses ned med utstyr og bagasje, og at vekta øker mer enn man tror. I tillegg kommer de mekaniske årsakene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Vei om ein 4JH3-TE med tilsvarande symptom,diseltilførsel er sjekka,båten er rein under,ingen last utover fører,båten er i dagleg bruk heila året,manglar ca 500rpm,startar og går heilt normalt uten noko røyk,skal måle turbotrykk,kjem til bakers med resultat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Vei om ein 4JH3-TE med tilsvarande symptom,diseltilførsel er sjekka,båten er rein under,ingen last utover fører,båten er i dagleg bruk heila året,manglar ca 500rpm,startar og går heilt normalt uten noko røyk,skal måle turbotrykk,kjem til bakers med resultat.Då er turbotrykket målt 3,5 bar ved 3200rpm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalinkamaen Svart 11.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Heisan. Maks turtall på denne er 3300. Jeg har ikke prøvd å ruse den nei, skal teste. Er på ferie nå, jeg tok litt feil av turtallet. Cruiset fra Sønner Vassøy til Hesteholmene idag. Klarer maks 2900 rpm. Maks 10 knop. Begynner å lure om det kan være last som gjør det. Har montert ankervinsj og har en del ekstra vekt med kjetting. Når det gjelder groe så sliter vi ikke med det i elva den står i. Den er maks ute i saltvann 3 uker om gangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 3,5bar skulle sefølgeleg vera 0,35 bar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalinkamaen Svart 12.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 (redigert) Kor montere dere turbo trykkmåler på disse? Hva skal trykket være? Ellers ruser den lett langt over 3.3K uten motstand. Prøvde en skikkelig lufting av diesel linjer uten at det hjalp noe. Redigert 12.Juli.2021 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Var ikkje med på målingen, da var ein plugg som dei kopla til eit manometer etter som eg forsto,måling vart gjort ved forskjellige turtall på fjorden ,ikke frikopla motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Rusing av motoren i fri gir lite eller ingen indikasjon, du får stort sett alltid fullt tutall på den måten, men det sier lite. Gå systematisk frem. Er filtrene sjekket. Er luftfilter rent. Groe på propell og skrog. Når det er sjekket og utbedret uten forventet reultat, kommer turen til turbo event. tett intercooler. Men dessverre heller jeg mot defekt turbo. Har vært gjennom hele leksa selv, det var turboen. Måle turboboost ble gjort ved å mikse til et uttak i slangen som kopler intercooler til inntaket på turboen. Vanskelig å få god avlesning, men det var under 1 bar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalinkamaen Svart 12.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Heisan, takk for svar. Jeg mistenker turbo selv. Jeg har ikke intercooler. Har heller ikke luftfilter, bare netting som tar større rusk, ser ut som orginalt. Kanskje på tide å handle ny turbo da. Det er vel ikke trykkslange heller som kan ryke på disse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Før du kjøper ny turbo så må du vera heilt sikker på at du får nokk disel fram til høytrykk pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjarne R Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Når du får over 3300 i fri så er bør vel diesel tilførsel ok. Da kommer vel div ekstra utstyr om bord som er nevnt tidligere i tråden, eventuelt om propellen er riktig.. Har selv modell over med 135 hk på 3300 omdreininger, og ble anbefalt av Yanmar verksted og ligge på 3000/3100 omdreininger på marsj fart. Ved 3100 omdreininger er også forbruk lavere enn ved 28/2900. Har også for første gang i år brukt diesel tilsetting og har fått en mye gjevner gange på motoren. Tidligere gikk den ned ca 50 omdreininger etter litt kjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 den motoren eg refererer til ka ha 3700-3800,og den går over 4000 på rusing Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalinkamaen Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Eg er sikker på at dieselen er luftet skikkelig. Har også luftet ut over alle dysene. Er ganske sikker på turbo krefter mangler her. Har ingen turbo plystring som tidligere. Men ja kunne tenkt meg å være 100 % sikker. Ikke mye jeg får gjort i ferien her. Men turbo skal av når jeg er tilbake. Er det andre ting enn vifte som kan ruste fast på turboen?. Denne turboen ble reddet med saltsyre for 2 år siden. Vet at dette kan fremprovosere rask rustning rundt om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 husky dane 85 skrev for 9 timer siden: den motoren eg refererer til ka ha 3700-3800,og den går over 4000 på rusing Si i fra hvis dere finner ut av det. Jeg sliter akkurat med det samme på en 4jh-dte. Har laget egen tråd på dette i kveld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalinkamaen Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Jepp. Eg kan ikke begynne å demontere turbo nå. Da eg ikke ønsker å ødelegge ferien for ungene, så det tar litt tid før eg får gjort noen store inngrep. Eg er 100 % sikker på at det ikke er groe. Båten står 97% av tida i ferskvann. Og jeg tar båten opp hver høst, og har aldri sett noe som helst gro under båten. Men kommer selfølgelig tilbake med løsning her. Men som sagt tar det tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Var eit lignende tilfelle men ikkje Yanmar her ,der fann dei feilen i matepumpa der ein sil var full av smuss,dei rensa opp og motoren virka heilt fint Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Greit nok. Men ikke kjør med turtall som gir skikkelig svart eksos da soter motoren ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Vert da svart eksos så er da formykje Disel eller for lite luft eller tar eg heilt feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Eneste er moderne dieselmotorer har røykbegrenser så da vil dieselpumpen kunne holde igjen. På gamle båter/motorer kan du ofte se svartrøyken etter båtene når de ferielastet steamer avgårde uten å snu seg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalinkamaen Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Ingen svart røyk her. Helt fin ut eksosen. Nabo båten her har defekt turbo i en scand baltic med Volvo. Han røyker bra. Men han har nok nyere motor og turbo med vakuum styring eller lignende. Det har ikke min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.