Jump to content

Yanmar 4lh te. Kommer ikke opp på maks turtall lengre.


Kalinkamaen

Recommended Posts

Heisan. Kommer ikke opp i maks fart lengre. Båten virker som den mangler turboen igjen. Tidligere har den hvert rusta fast  da føltes den lik. Men nå sviver propellen uten problem når jeg snurrer den for hånd. Hva annet kan gjøre at turboen ikke gir krefter? Har tidligere makset på 14 knopp. Ca 3000-3100 rpm. Nå klarer jeg maks 2500 rpm. 

 

Motoren sviver som en klokke ellers. 

 

Link to post
Share on other sites

Kalinkamaen skrev for 16 timer siden:

Har tidligere makset på 14 knopp. Ca 3000-3100 rpm.

Er ikke dette litt lavt turtall? Mener vår 4LHA-HTP skal ha 3450 rpm på full trottle. 

 

En veldig vanlig årsak er at båten er grodd. En annen årsak som kommer snikende med åra er at den lesses ned med utstyr og bagasje, og at vekta øker mer enn man tror. I tillegg kommer de mekaniske årsakene.

Link to post
Share on other sites

Vei om ein 4JH3-TE med tilsvarande symptom,diseltilførsel er sjekka,båten er rein under,ingen last utover fører,båten er i dagleg bruk heila året,manglar ca 500rpm,startar og går heilt normalt uten noko røyk,skal måle turbotrykk,kjem til bakers med resultat

Link to post
Share on other sites

Vei om ein 4JH3-TE med tilsvarande symptom,diseltilførsel er sjekka,båten er rein under,ingen last utover fører,båten er i dagleg bruk heila året,manglar ca 500rpm,startar og går heilt normalt uten noko røyk,skal måle turbotrykk,kjem til bakers med resultat.Då er turbotrykket målt 3,5 bar ved 3200rpm

Link to post
Share on other sites

Heisan. Maks turtall på denne er 3300. Jeg har ikke prøvd å ruse den nei, skal teste. Er på ferie nå, jeg tok litt feil av turtallet. Cruiset fra Sønner Vassøy til Hesteholmene idag. Klarer maks 2900 rpm. Maks 10 knop. Begynner å lure om det kan være last som gjør det. Har montert ankervinsj og har en del ekstra vekt med kjetting. 

 

Når det gjelder groe så sliter vi ikke med det i elva den står i. Den er maks ute i saltvann 3 uker om gangen. 

Link to post
Share on other sites

Rusing av motoren i fri gir lite eller ingen indikasjon, du får stort sett alltid fullt tutall på den måten, men det sier lite. Gå systematisk frem.  Er filtrene sjekket. Er luftfilter rent. Groe på propell og skrog. Når det er sjekket og utbedret uten forventet reultat, kommer turen til turbo event. tett intercooler. Men dessverre heller jeg mot defekt turbo. Har vært gjennom hele leksa selv, det var turboen. Måle turboboost ble gjort ved å mikse til et uttak i slangen som kopler intercooler til inntaket på turboen. Vanskelig å få god avlesning, men det var under 1 bar.

Link to post
Share on other sites

Heisan, takk for svar. Jeg mistenker turbo selv. Jeg har ikke intercooler. Har heller ikke luftfilter, bare netting som tar større rusk, ser ut som orginalt. Kanskje på tide å handle ny turbo da. Det er vel ikke trykkslange heller som kan ryke på disse? 

Link to post
Share on other sites

Når du får over 3300 i fri så er bør vel diesel tilførsel ok. Da kommer vel div ekstra utstyr om bord som er nevnt tidligere i tråden, eventuelt om propellen er riktig.. Har selv modell over med 135 hk på 3300 omdreininger, og ble anbefalt av Yanmar verksted og ligge på 3000/3100 omdreininger på marsj fart. Ved 3100 omdreininger er også forbruk lavere enn ved 28/2900. Har også for første gang i år brukt  diesel tilsetting og har fått en mye gjevner gange på motoren. Tidligere gikk den ned ca 50 omdreininger etter litt kjøring. 

Link to post
Share on other sites

Eg er sikker på at dieselen er luftet skikkelig. Har også luftet ut over alle dysene. Er ganske sikker på turbo krefter mangler her. Har ingen turbo plystring som tidligere. Men ja kunne tenkt meg å være 100 % sikker. Ikke mye jeg får gjort i ferien her. Men turbo skal av når jeg er tilbake. Er det andre ting enn vifte som kan ruste fast på turboen?. Denne turboen ble reddet med saltsyre for 2 år siden. Vet at dette kan fremprovosere rask rustning rundt om. 

Link to post
Share on other sites

Jepp. Eg kan ikke begynne å demontere turbo nå. Da eg ikke ønsker å ødelegge ferien for ungene, så det tar litt tid før eg får gjort noen store inngrep. Eg er 100 % sikker på at det ikke er groe. Båten står 97% av tida i ferskvann. Og jeg tar båten opp hver høst, og har aldri sett noe som helst gro under båten. Men kommer selfølgelig tilbake med løsning her. Men som sagt tar det tid. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...