Jump to content

Er ikke uthavn populært lenger?


index

Recommended Posts

Jeg og fruen er ute på båttur for første gang siden sommeren 2012. Eller, båten har kun blitt brukt til daglig transport siden dengang. Fyrte opp Wallas Safeflame for første gang  på 9 år, startet uten problem.  Samme med vannpumpe, fylte på vann og alt funket. Imponert. Men: For et par netter på tur så stod valget mellom tre uthavner med flytebrygge.  Valget stod mellom tre forskjellige.  Begynte med den lengst borte, sjekket de to andre på veien. Status: Alle tre havner tomme, på en lørdag midt i fellesferien. Har nå en hel øy for oss selv. Da vi forlot hjemmehavn var gjestehavna i sentrum overfylt med båter. Trives ikke folk i uthavn lenger? Er det bedre å ligge i byen med alle de andre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg trives kun i uthavn. Liker ikke gjestehavner til annet enn å bunkre på dagen, og normalt så slipper jeg bare av kona og de to eldste barna så de kan handle mat. I mellomtiden ligger jeg på driv og har yngstemann ombord. Så henter jeg de igjen når maten er kjøpt inn.

Det aller beste er uthavn med en liten strand så 5-åringen kan kose seg i vannkanten (med vest) og vi foreldre kan ha litt latere dager.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! Godt vi er flere  som liker sånt. Ser frem til morgenbadet fra brygga i morgen, helt alene. Bare litt forundret over at det ikke er noen andre her. Men tidene forandrer seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har aldri overnattet i gjestehavn selv. Trives best ute på skjæra, og som Gran banks jr over her sier, gjerne med en strand til barna. Respekterer at man er forskjellige her, så her må folk få lov til å gjøre som de selv vil. 

 

Opplever imidlertid at det er mye folk i skjærgården. Holder til samme sted som Grand Banks jr ser jeg.

 

I fasen vi er i nå med småbarn, så er det kun dersom vi må søke ly for vær at vi evt trekker inn til byen. Har imidlertid ikke vært aktuelt så langt.

Link to post
Share on other sites

Kanskje mange nye båteiere som foretrekker gjestehavn, strøm, vann .... for de har enda ikke oppdaget de store fordelene med å ligge i en uthavn ??   Det føles litt tyggt,

Hadde du sjekket i de mest populærende gjestehavnenene i nærområdet hadde de kanskje ligget 3-4 båter utenpå hverande - og alle syntes det var stor stas ???   

Heldigvis har vi forskjellig oppfatning av hva som er den fiiiine  med båtlivet ...........

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev 2 minutter siden:

Hadde du sjekket i de mest populære gjestehavnene i nærområdet hadde de kanskje ligget 3-4 båter utenpå hverande - og alle syntes det var stor stas ?

Ja, det var liksom litt av poenget her. De havnene vi måtte slite med å få plass i for ni år siden er tomme nå. Mens gjestehavna i sentrum er overfylt. Tidene forandrer seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er forskjeliig forskjellige steder i landet? Her i sør så har jeg bare opplevd full trøkk i skjærgården her i Grimstad og Arendal. Spesielt på de populære plassene.

 

Vel, i år kan jeg ikke si det sikkert ennå da, for vi har ikke vært på tur ennå :rolleyes: Men hadde jomfruturen på "nye" motoren i går, så nå reiser vi ut på mandag.

I fjor opplevde jeg å legge meg til på badeplassen vi alltid er på inne i Nidelva, og det lå en 14 foter rett bortenfor,og på land satt et eldre ektepar og deres sønn, svigerdatter og et par barn. Den eldre mannen gav tydelig uttrykk for at vi ikke var velkomne. De var der jo først. Noe jeg gav blaffen i, for man kan ikke ha en øy for seg selv på Sørlandet midt i fellesferien på en "smeigedag". Jeg tror egentlig han hadde Alzheimer, for han virket som uten filter og de andre forsøkte å hysje ham ned litt. (Min svigerfar som var kjempehyggelig før har blitt direkte ufin nå med Alzheimer.)

En halvtime etterpå kom 4 familebåter av ca 28-30 fot, og etter litt tid til reiste 14-foteren.

De siste årenes erfaring her hjemme er at spesielt på fine dager så må man utnytte hvert eneste sted for å få plass i uthavner.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hadde en liten tur i kveld gjennom Skippergata, forbi Stokken og Stokksundet øst i Kristiansand, og det ligger ganske mange båter der det er brygger. Var vel egentlig fullt. Mot fjellene var det plass til flere, så det har nok ikke gått helt av moten. Uthavn var også vår favoritt da vi var på båtferie. 

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev 27 minutter siden:

Hadde du sjekket i de mest populærende gjestehavnenene i nærområdet hadde de kanskje ligget 3-4 båter utenpå hverande - og alle syntes det var stor stas ??? 


Pga barn, bikkje og en bursdagsfeiring (med familiebesøk) har vi holdt oss til gjestehavner i år. Siste halvannen uke har

vi vært innom Oscarsborg, Son, Østre Bolæren, Stavern, Kragerø, Jomfruland og tilbake til Stavern. Alle steder har vi sklidd rett inn på ledige plasser. Har ikke trengt å sirkle ett eneste sted for å lete etter plass, og vi er ikke akkurat morgenfugler som ankommer havn kl 1000.

 

Så det er ikke bare i uthavene det er overraskende lite folk. Også i gjestehavnene hvor vi har vært har det vært overraskende lite folk. Men denne helgen startet vel fellesferien, så da kommer vel snart «flodbølgen» fra Oslo nedover kysten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har aldri vært her i "syden" før, men her på Furøya er det forholdsvis fullt og jeg antar opp mot 100 båter mot brygger og land.

Kan absolutt anbefale øya. Vi dumpet innom på nordøstsiden ved en tilfeldighet, men vil anbefale motsatt side hvor man kan få kveldssol.

Trives best på blå bøye norrafør, men tar gjerne en helg i Tønsberg, Oslo, Holmsbu og andre havner.

D5L

Link to post
Share on other sites

Vi overnatter stort sett bare i uthavn, fra Bergen og nordover mot Florø, det har vi gjort siden 70 tallet da jeg var liten.

Prøver å finne steder der vi er helt for oss selv, og det er ikke vanskelig hvis man unngå de mest populære badestedene.

Det er merkbart mindre båter i uthavnene nå.

Når dagsturbåtene har reist hjem en fin sommerhelg, så er det ikke mange båter igjen.

Når jeg ser på bilder fra 80 tallet så var det båter overalt, og snekker mellom 23 - 27 fot var dominerende.

Den gangen var det stort....

Sånn ønsker vi å ha det om morgenen !

IMG_20200530_082656.jpg.f7cdf76d9aa355827c6fb0664aa507ab.jpg

Link to post
Share on other sites

Foretrekker også uthavner og stusser litt over hvor god plass det er nå om dagen. Mange småbåter og DC'er som drar hjemover ute over kvelden. Men jeg tror det kommer til å ta seg opp med en gang vi får litt mer stabilt vær. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk enklere å få en stor tung hund inn og ut av båten når en ligger i gjestehavn. Her vi ligger på Klädesholmen nå spaserer Max bare iland fra den gangbare utriggeren. Og skipperen på snart 78 år slipper å hoppe ned på et glatt og gjerne vått svaberg. Men da vi var yngre brukte vi mye naturhavner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare herlig å komme til gjestekai da. Kople på landstrøm og ha full tilgang til havnens dusjer og sanitæranlegg og slippe å tenke på fulle septiktanker og tomme vanntanker. Og tusle en tur og ikke minst slå av en prat med trivelige folk på kaia. Men for all del, de som vil må jo bare finne seg en bøye eller en holme. Vi er jo alle forskjellige, god båt sommer. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Er det en fordel med gjestehavn når man har hund? Jeg trodde det var motsatt.


Nå er vår Trapp 14 mnd, så han takler en jolletur frem og tilbake for å gå på do, men logistikken blir enklere hvis man ligger til en brygge. Og med en en tween og en femtenåring ombord får pappa flere  bonuspoeng hvis vi ligger på et sted med do, dusj og butikker.

 

Men for all del, de voksne ombord sier ikke nei til en natt på svai.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Etter ca 4 uker har vi hatt 3 netter i havn, mest for å handle og en middag på byen. Ligger pt. på svai i en bukt og har det helt fint. Flere som lå langs fjellet på andre siden her har gått på grunn av vind. Vi ligger godt fast i ca 10-11 m/s og 14 m/s i kastene. Flere kunne med fordel lært seg å stole på baugankeret.

20210711_144932.jpg

20210711_145020.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg går for en kombinasjon. Nå på veien nordover er det nesten utelukkende gjestehavner ettersom jeg har en del arbeidsøkter. På returen fra august av har jeg bare en 4-5 vakter, resten er ferie og avspasering, så da blir det nok mange flere uthavner på meg.

 

Men jeg er som kjent amputert og bruker protese, så balansen er ikke så god - så når jeg snakker om uthavner er det de mest tilrettelagte jeg tenker på, som gjerne har en enkel brygge jeg kan fortøye til. Er ikke så aktuelt for meg å klatre på svaberg når jeg er alene om bord.

 

I fjor hadde jeg flere slike overnattinger, som for eksempel på Uvår - helt herlig!

 

Men så bør jeg vel ta med at jeg som hovedregel unngår å dra på båtferie i fellesferien - overfylte gjestehavner er det verste jeg vet, så når jeg ankommer en gjestehavn er det stort sett greit med plasser og ganske rolig før og etter fellesferien..

 

Ligger nå i Florø - og her har det vært masse plass gjennom hele helgen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Komodo said:

Er det en fordel med gjestehavn når man har hund? Jeg trodde det var motsatt.

Vi har en liten labbetuss på 42 kilo. I gjestehavn trekker jeg ut rampa hennes, legger den mellom dekk og brygge, så tusler hun ned selv. Skal hun oppi jolla har jeg bygget en trapp som settes i jolla, så brukes rampe fra akterdekk til trapp, så må trappa bort, så kan vi tøffe til land etter å ha løftet ombord junior og alt mulig annet skrammel. Hvis vi skal på land 3-4 ganger i løpet av en dag blir det unektelig litt kavete over tid. Men jeg liker meg best på svai, så det blir sjelden til at vi ligger i gjestehavn likevel. Hadde vi hatt en hund mer på størrelse med en katt enn en ponni ville det stilt seg annerledes.

 

Synes det har vært relativt mye folk de stedene vi har ligget i år, men mulig vi bare har hatt uflaks der.

Link to post
Share on other sites

Tror det er lurt at alle som er usikre forblir i havn. det er skummelt der ute og mye kan skje. Bli i gjestehavnene og kos dere i byene og på bryggene. Det er ikke noe og trakte etter der ute blant skjær og holmer. Skikkelig skummelt.

 

Jeg vet hvor jeg trives best og håper på lave bryggeleier slik at det er lite folk der ute hvor jeg er.

 

God sommer til alle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...