Jump to content

Er ikke uthavn populært lenger?


index

Recommended Posts

Popeye70 skrev for 20 timer siden:

Nå er vår Trapp 14 mnd, så han takler en jolletur frem og tilbake for å gå på do, men logistikken blir enklere hvis man ligger til en brygge. Og med en en tween og en femtenåring ombord får pappa flere  bonuspoeng hvis vi ligger på et sted med do, dusj og butikker.

Det er nok forskjell på både hunder og femtenåringer. Vi har to hunder ombord, en trettenåring, og en femtenåring. Men å ligge i gjestehavn er allikevel ikke et alternativ. Imidlertid har vi sett at hun på 15 setter mer pris på å ta en tur inn til havner for å handle, titte i butikker osv. enn før. Men det blir fort nok. Vi er på sjøen for å kose oss i naturen, ikke for å være i "byen". 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

[...]
Vi er på sjøen for å kose oss i naturen, ikke for å være i "byen". 

 

Vi dro en fin i helga, det ble litt av alt. Overnatta i gjestehavn fra fredag til lørdag. Ankomst fredag sen kveld og fikk en bytur med shopping og restaurantbesøk på lørdag. Lørdagskveld bar det ut i skjærgården utenfor Harstad og ei natt på svai og en søndag med morgenbad og sen frokost før vi dro hjem. Etappene var på henholdsvis 6,4, og 6 timer. Det er passe til at ingen blir for lei.

 

Men vi bor i huttiheita og langt fra folk, vi er sjeldent i byen og for oss blir et besøk i byen en slags avkobling. Hva man liker har vel med utgangspunkt å gjøre.

Vi trives best på svai, men ser helt klart at byen er fin av og til.

Link to post
Share on other sites

Vi veksler litt etter vær og vind og veien blir til underveis. Ikke mye som slår noen dager på en holme alene i fint vær. Men noen ganger er gjestehavn fint og det kan være koselig å rusle i en ny by. Liker nok best uthavn, men avveksling er fint synes vi.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Me trives også godt i uthavn sålenge det ikkje er for mykje folk og båter der. Men mest av alt liker me å ligge på svai. Mykje av det å ver, samt bo i båt for oss, handler om å ver meir i naturen. Og det er ingen ganger me slapper meir av en når me ligger til ankers......

Når det blir for mykje båter og folk, med tilhørende støy og natteliv, så finner me oss ein annen plass. Nokre av mine beste minner og stunder ombord er når ein ligger til anker i ei lita bukt for seg sjølv, tidlig opp på morgenkvisten, nytrekt kaffi i handa,  så sette seg ut på dekk, og nyte natur,dyreliv og stillhet. Kansje også hive ut ein sluk om fisken hopper rundt båten. 

Dette er også ein god grunn til at me kjøpt båt med 2000ltr diesel tank samt 2000liter ferskvann og watermaker. Så kan ein ligge lenge ute før ein må til havn for vann eller bunkers. Alt annet kan me bruka gummibåt til å skaffa :) 

 

Men eg skjønner også godt dei som foretrekker å ligge saman med masse andre båter og folk, samt kose seg med noko godt i glasset til seint på natt. Kvar sin smak tenker eg.

Eg må jo også sei at eg synest det er rart når mangen folk ligger i uthavn eller i vanlig havn, så klager nokon av dei på støy og bråk, spes da på kveld og natt, hehe. Slike folk burde prøve anker  :giggle:

 

Men som sagt, kvar sin smak :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg har et inntrykk av at det er mange flere tilrettelagte uthavner med brygger etc. på vestlandet enn her i Oslofjorden. Stemmer det?

 

Nja...usikker..

Tidevannet her vest er jo ofte en større utfordring når en skal legge seg inn til holmer å skjær...særlig når en kommer nordover et stykke...

Men mange tilrettelagte uthavner er det vel neppe snakk om...

 

Store kulefendere, og lang spring og brest løser tidevannsproblemene....eller et anker...

 

Link to post
Share on other sites

index skrev On 10.7.2021 at 22.28:

Jeg og fruen er ute på båttur for første gang siden sommeren 2012. Trives ikke folk i uthavn lenger? Er det bedre å ligge i byen med alle de andre?

Hysj!!!

ikke si noe, da kommer hele røkla og roter til for oss som liker å ligge ute. Bare fortell alle hvor jævli det er med dregg som slipper, mygg og faenskap.

 

Da har vi dette fortsatt for oss selv :-)

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det verste er at disse tre uthavnene hadde flytebrygger, så ikke en gang "ekte" uthavner. Men det kan være tilfeldig, og at det er fullt neste gang. Syntes bare det var rart, vi kom frem lørdag ettermiddag og regnet med å slite med å finne plass.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 10.7.2021 at 23.07:

Den eldre mannen gav tydelig uttrykk for at vi ikke var velkomne. De var der jo først. Noe jeg gav blaffen i, for man kan ikke ha en øy for seg selv på Sørlandet midt i fellesferien på en "smeigedag". 

 

Nei, det kan man egentlig ikke, men de siste par sesongene har jeg merket at holdningen til folk er i litt endring mht dette spørsmålet. Ser ut til at løsningen er å legge seg "long side" og derved sperre for andre båter. Å legge seg på utsiden av en båt som ligger "long side" til et skjær, er vel utelukket? Det ligges heller ikke ute fendere som en "velkomsthilsen", så hensikten er nok å ha øya/skjæret for seg selv. 

 

Tidligere så jeg dette oftest i forkant/etterkant av sesongen, når det var færre båter ute, men nå virker det som at dette er legitimt også midt i fellesferien?

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut i en vanligvis svært populær uthavn sør for Bergen. Kun oss, og et par båter til. Her er det vanligvis rift om de beste plassene. Men i fellesferien i år har det vært svært så god plass. Har vært her flere ganger de siste dagene.

20210716_183224.jpg

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 4 timer siden:

 

Nei, det kan man egentlig ikke, men de siste par sesongene har jeg merket at holdningen til folk er i litt endring mht dette spørsmålet. Ser ut til at løsningen er å legge seg "long side" og derved sperre for andre båter. Å legge seg på utsiden av en båt som ligger "long side" til et skjær, er vel utelukket? Det ligges heller ikke ute fendere som en "velkomsthilsen", så hensikten er nok å ha øya/skjæret for seg selv. 

 

Tidligere så jeg dette oftest i forkant/etterkant av sesongen, når det var færre båter ute, men nå virker det som at dette er legitimt også midt i fellesferien?

Det er vel ganske naturlig egentlig. Jeg mener, det ville jo være rart om ikke superegoismen skulle finne veien ut til den ytterste nakne ø. Den er jo overalt ellers.

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 4 timer siden:

 

Nei, det kan man egentlig ikke, men de siste par sesongene har jeg merket at holdningen til folk er i litt endring mht dette spørsmålet. Ser ut til at løsningen er å legge seg "long side" og derved sperre for andre båter. Å legge seg på utsiden av en båt som ligger "long side" til et skjær, er vel utelukket? Det ligges heller ikke ute fendere som en "velkomsthilsen", så hensikten er nok å ha øya/skjæret for seg selv. 

 

Tidligere så jeg dette oftest i forkant/etterkant av sesongen, når det var færre båter ute, men nå virker det som at dette er legitimt også midt i fellesferien?


Mener du at man ikke skal kunne legge seg longside mot fjellveggen eller misforstår jeg noe?

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er at når det fylles opp i uthavner må man muligens tenke på at man ved å legge seg longside opptar kanskje to-tre plasser (av og til flere). Det finnes selvfølgelig steder der longside er en helt naturlig fortøyningsmetode uansett påtrykk, men når jeg ser populære holmer og skjær der det vanligvis er fortøyd 4-5 båter okkuperes av kun èn på longside, så er det kanskje ikke helt greit? Sist helg gikk jeg forbi tre slike på relativt kort tid, så det var derfor jeg lurte på om det kunne være en ny trend. Det var et mer sjeldent syn i tidligere år i alle fall, men det kan jo også hende det har noe med utviklingen av båtstørrelsen å gjøre, at flere har et behov for å ligge longside når det nå etter hvert har blitt mer vanlig at føttene kryper over 40 sånn cirka. Blir jo lang vei å gå fra akterende til baug. Ikke vet jeg:confused:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For egen del bruker vi helst uthavner, men hvis kona sin helse i perioder ikke spiller på lag med oss så finner vi et eller annet sted med en brygge. Tar også kontakt rundt om med eiere av brygger om å få ligge med deres brygge, bedre enn å ta seg til rette og får ofte gode relasjoner videre.

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 2 timer siden:

Det jeg mener er at når det fylles opp i uthavner må man muligens tenke på at man ved å legge seg longside opptar kanskje to-tre plasser (av og til flere). Det finnes selvfølgelig steder der longside er en helt naturlig fortøyningsmetode uansett påtrykk, men når jeg ser populære holmer og skjær der det vanligvis er fortøyd 4-5 båter okkuperes av kun èn på longside, så er det kanskje ikke helt greit? Sist helg gikk jeg forbi tre slike på relativt kort tid, så det var derfor jeg lurte på om det kunne være en ny trend. Det var et mer sjeldent syn i tidligere år i alle fall, men det kan jo også hende det har noe med utviklingen av båtstørrelsen å gjøre, at flere har et behov for å ligge longside når det nå etter hvert har blitt mer vanlig at føttene kryper over 40 sånn cirka. Blir jo lang vei å gå fra akterende til baug. Ikke vet jeg:confused:


Har alltid ligget longside helt fra vi hadde 24 fots snekke. 
At man ikke bør legge seg longside på en tilrettelagt brygge er helt greit, men at  jeg ligger longside langs fjellveggen skal ingen bry seg så mye med. 
Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet unngår overfylte steder. 
Så får heller de som ønsker å ligge fender mot fender gjøre det. 
Men å innføre "restriksjoner" for hvordan man skal fortøye i uthavn blir vel litt spesielt. 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 16 timer siden:

Slik ser det ut i en vanligvis svært populær uthavn sør for Bergen. Kun oss, og et par båter til. Her er det vanligvis rift om de beste plassene. Men i fellesferien i år har det vært svært så god plass. Har vært her flere ganger de siste dagene.


Har selv gått litt i området sør for Bergen og inntrykket fra våre "situasjonsbilder" er at det har vært forbausende lite folk ute på sjøen og på fine plasser. Da på finværsdager. Lå en uke i Hardangerfjorden og kan ikke si det var mye båter på sjøen. Veldig lite båter gjennom Lukksundet både sen fredag ettermiddag da fellesferien startet og da jeg dro tilbake til Samnanger forrige fredag. Forbausende mye båter som ligger i båthavner rundtom. 

Så de plassene vi har vært på dagsturer til har vært veldig stille. Det setter vi pris på, så ikke feil, men litt overraskende bare. 

Link to post
Share on other sites

Tror her er store geografiske forskjeller ute å går...

På Vestlandet er det helt utenkelig å legge seg innpå en annen båt som ligger i uthavn...med mindre det er kjente...

Båttettheten og skjærgården østpå gir mindre alternativer...

Husker det var helt vanlig å ligge fender mot fender i uthavn på Sørlandet i ferien...

Link to post
Share on other sites

Ja, glemte litt geografien her. Da er er jo fortsatt mulig å ta seg en normal båttur her på vestkysten og håpe at behovet for denne kritikk og kontrollmyndigheten aldri blir gjeldende. Ved behov og ønske bør vi også kunne spørre hverandre selv om fendrene ikke henger på utsiden.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...