Jump to content

Portabelt solcellepanel tilkoblet sigarettenner uttak?


Goddis77

Recommended Posts

Snuser på solcellepanel på sikt og lurer litt på hvor plassering og slikt kan være aktuell.

Kom til å tenke på at det kanskje kunne være like greit med et portabelt ett tilkoblet sigarettenner uttaket?

Har flybridge på båten, og tenkte da at en kanskje bare kunne legge det over rekken i front ved bruk?

Vil det fungere, eller må disse her kobles rett på batteri?

 

Noe ala dette her - https://www.maritim.no/solcellepanel-80w-semi-fleksibel

 

Solcellepanel 120W Sammenleggbar m/Kabel og Regulator

 

 

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei. En sigarett tenner kontakt er i utgangspunktet ikke laget for større mengder strøm over tid. På den andre siden leverer ikke enkle solcelle panel så mye strøm, så i teorien skal det gå bra uten å smelte noe. Det beste er imidlertid å koble det direkte til batteriet med en regulator. 

Redigert av Gladlaxen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte regulator mellom absolutt, men mener jeg leste ett eller annet sted om noen som er koblet på sigarettenner uttaket.

 

Hadde gjort det meget lett med montering ved bruk, da jeg har uttak for dette på flybridge allerede.

 

Alternativt strømuttak av mindre type.

Link to post
Share on other sites

Sigarettenner er vel sikret med 10 A og det tilsvarer 120 W på 12 volt. Selv et panel påstemplet 120 W vil aldri gi så mye så det mener jeg vil gå bra.

men selvfølgelig er det best å koble det til batteriet. Har du forbruksmåleren må det kobles slik at ladestrøm går via måleren. 

D5L

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Uten regulator? Da taper du MYE effekt.

 

Hvorfor det? 

Hvis batteribanken er under kontinuerlig belastning av kjøleskap, etc, og ikke er fulladet, kan du enkelt plugge panelet rett inn i en strømkontakt uten regulator.

Er det mye strøm på batteriene og du har et kraftig panel, må du imidlertid passe på at polspenningen aldri går over 14,4 volt (som regulatoren ellers har ansvar for å passe på). Ta panelet for sikkerhets skyld ut av kontakten om natten.

Link to post
Share on other sites

Planen var å koble noe ting permanent egentlig, men kom på at kanskje det hadde fristet mer med å kunne koble noe av og på enkelt.

 

Som jeg skrev over så tenker jeg regulator på systemet, og det trenger ikke å være koblet på sigarett uttak. Kan lage egen kurs rett mot batteriene med et uttak på veggen på fly for lettere tilkobling, men tenkte at sigarett uttak var lettest mtp at jeg allerede har dette i området.

Link to post
Share on other sites

Jeg går og grunner selv på hvordan jeg skal fange mest mulig sol for minst mulig innsats, og synes ideen din høres forlokkende ut. En ting er enkel installasjon, en annen er at det blir lettere til en hver tid å plassere panelet der det ikke er skygge - som på seilbåt er en utfordring. Jeg skjønner lite elektronikk, men sånn jeg forstår svarene over, vil dette funke bra dersom du (vi) legger i et par hundrelapper ekstra og bytter ut regulatoren med en MPPT regulator. Tar veldig gjerne kvalifisert korreks på dette.

 

Og så kom Seilerslask med svar i mellomtida.

Redigert av Steihy
Nytt svar mens jeg skrev. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. I ein ideel verden kan ein få maks ut av panelet ved å flytta på det etter kvart som sola og/eller båten dreier. Om ein gidd å flytta solcellepanel støtt og stadig er ei anna sak. 

 

Levetida på panela blir vel neppe lengre av at ein demonterar dei stadig vekk? 

 

Mitt råd er å montera så mange, og store, permanente panel som mogeleg. 

 

Eg har panel som er over tjue år gamle. Kjøleskapet har stått på sidan påsken, og i dag er det første dagen landstraumladaren på sidan 17. mai. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 11 minutter siden:

Mitt råd er å montera så mange, og store, permanente panel som mogeleg. 

 

Eg har panel som er over tjue år gamle. Kjøleskapet har stått på sidan påsken, og i dag er det første dagen landstraumladaren på sidan 17. mai. 

Hvor mye panel har du, Ask?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ask said:

Mitt råd er å montera så mange, og store, permanente panel som mogeleg. 

Støtter dette. Halvveisløsninger med fleksible paneler ender også opp med å koste en del kroner og ta litt tid, så en bør i alle fall vurdere om det er overkommelig å gjøre det skikkelig fra første stund.

 

Jeg hadde før en halvhjertet løsning med 100W fleksibelt panel og PWM-regulator. Har siden oppgradert, og nå er det over 5 år siden jeg har rørt landstrømkabelen. Ikke var det veldig dyrt heller.

Link to post
Share on other sites

Amen til @Euklid og @Ask. Mange begynner med feil spørsmål: «Hvor stort panel trenger jeg - les: hvor lite kan jeg klare meg med». Rett spørsmål er ‘hvor mye solceller kan jeg montere uten at de er i veien/ser idiotisk ut/fyll inn selv’. Solceller i ramme er rimelige og holdbare. Har en nok så blir båten ‘autonom’ også i gråvær og regn og en kan sitte med en tynn en og knise over stakkarane som løper for å kapre den siste landstrømkontakten i gjestehavna eller ha alle bekvemmeligheter i uthavn. Med paneler flatt på taket ser jeg at i mørkt gråvær får jeg ca 1/6-1/3 av nominell effekt. I sol opp til i overkant av nominell effekt. Når det er på plass kan en kjøpe passende MPPT.

 

</misjoneringsmodus av>

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 17 timer siden:

Snuser på solcellepanel på sikt og lurer litt på hvor plassering og slikt kan være aktuell.

Kom til å tenke på at det kanskje kunne være like greit med et portabelt ett tilkoblet sigarettenner uttaket?

Har flybridge på båten, og tenkte da at en kanskje bare kunne legge det over rekken i front ved bruk?

Vil det fungere, eller må disse her kobles rett på batteri?

 

Noe ala dette her - https://www.maritim.no/solcellepanel-80w-semi-fleksibel

 

Solcellepanel 120W Sammenleggbar m/Kabel og Regulator

 

 

@Goddis77 har et tilnærmet likt panel (100w) som jeg kjører rett i sigarettenner. Fungerer fint det. Nå har ikke jeg allverdens med utstyr som trekker strøm, men duppeditter lades og kjøleskuffa surrer og går uten at jeg trenger å bekymre meg for flatt batteri. Mitt leverer rundt 4amp.

Pakker det ned og legges ute av veien når det ikke er i bruk. Enkel og grei løsning for mitt bruk. 

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev 7 minutter siden:

@Goddis77 har et tilnærmet likt panel (100w) som jeg kjører rett i sigarettenner. Fungerer fint det. Nå har ikke jeg allverdens med utstyr som trekker strøm, men duppeditter lades og kjøleskuffa surrer og går uten at jeg trenger å bekymre meg for flatt batteri. Mitt leverer rundt 4amp.

Pakker det ned og legges ute av veien når det ikke er i bruk. Enkel og grei løsning for mitt bruk. 


Takker for svar.

Heller egentlig for noe slikt. Da kan jeg flytte på det alt ettersom hvor solen er.

 

Men kan legge opp kabling med regulator og plugg i vegg på fly for å dra disse ned mot batteri. Da kan jeg fjerne det under transport, og ta det opp i uthavn.

Vi er nesten utelukkende i uthavn når vi er på tur.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 23 timer siden:


Takker for svar.

Heller egentlig for noe slikt. Da kan jeg flytte på det alt ettersom hvor solen er.

 

Men kan legge opp kabling med regulator og plugg i vegg på fly for å dra disse ned mot batteri. Da kan jeg fjerne det under transport, og ta det opp i uthavn.

Vi er nesten utelukkende i uthavn når vi er på tur.

 

Det at solen treffer rett på panelet er ganske undervurdert, og smart tenkt av deg...

Men du kan likevel ha det fast montert, koblet rett til batteri...

Jeg har også mitt panel festet akterut på flybridgen ..

Det er hengslet, og kan vippes mot solen i rett vinkel...

Vi legger oss alltid slik at hekken er mot sør...sol inn akter, fruen fornøyd, og panelet lager strøm så det suser...

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev On 13.7.2021 at 7.08:

@GVH1979 hvilken type er det du har?

 

Den som jeg har linket til over fra Sunwind kommer med egen regulator av PWM typen, men hadde vært ok å kunne heller byttet den ut med en MPPT.

@Goddis77 jeg har et rimelig Dokio panel med PWM regulator. 
Det kom godt ut på noen tester jeg fant. 
Her er en video: 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har og ett sett med de rimelige Dokio panelene. Mener det er 150 watt. Betalte 1700 kroner komplett med regulator ferdig levert med mva og alt. Har sett opp mot 140 watt på disse den korte tiden jeg har testet de. 

 

Jeg har kjøpt en plugg på ebay i tillegg som jeg har koblet mellom panel og regulator for å gjøre et enkelt å koble opp. Lik denne:

 

https://www.ebay.com/itm/500V-12V-24V-IP67-round-plug-socket-connector-plug-with-cover-waterproof-UBJ-/333672459748?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=710-127635-2958-0

 

Den er ratet til 20A. Virker til å være god kvalitet.

 

Krokodille klemmene til batteriet er kastet og byttet ut med fast installasjon på batteriet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...