Penta nidelv Startet 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2021 Hei. Jeg har en volvo penta md11c motor i min nidelv 24. Har litt problemer med lading av batteriene mine. Jeg har ampmåler i båten som på fredag det begynte å ryke ut av. Så var kjapp å fikk kobla av det. Jeg ødela da tydeligvis begge batteriene mine.så har nå kjøpt nye å satt inn. Men på voltmeter i båten så viser det i underkant a 12v. Sjekka batteriene her å da ligger de på 11.97v å dynamo kjører ut 14.4v. Så nå skjønner jeg ingenting om hvorfor det ikke lader mer på batteriene da dynamo kjører 14.4v. Er det noen der ute som vet noe om dette? Jeg har ikke tatt av ledninger til ampmåleren enda, da +kablen til det ble kaldt med engang. Må man ha amp måler for att den skal lade? Føler ikke det er nødvendig da jeg har voltmeter? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Om du ikke har koplet sammen ledningene til amperemeteret så får du ikke strøm til batteriene nei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Penta nidelv Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Oki for det gikk 2stk tykke kabler inn på amperet, skal de da kobles sammen. Trodde ratt det var +- jeg? Var i båten nå og tok av den ene kablen for den satt sammenkoblet på ei skinne under insrtumentene. Mens den andre gikk videre inn i ledningsnettet,regner da med att den er der ifra originalt av, den siste jeg skriver om. Får dilla?? Sitér dette innlegget Link to post
Penta nidelv Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Gikk ihvertfall en haug med ledninger inn på den skinna som den ledningen som ble varm. Som jeg fjernet idag.setter pris på all hjelp. Da jeg vil ut å kjøre trygt-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Ta bilder og post dem her. Da er det lettere for oss å svare konkret Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Penta nidelv Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Skal gjøre det i morgen?? Sitér dette innlegget Link to post
Penta nidelv Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Sender no bilder nå. Kvalitet er så som så? men den sorte kabel som ligger på gulvet der,er den som satt på den skinna inn under instrumentene. Å den blå går bare videre inn sammen med det orginale. Har smeltet godt både på + og -⁸ Sitér dette innlegget Link to post
Penta nidelv Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Koblet sammen de to grove ledningene idag å fikk lading? var ikke no varmgang da, eneste ble litt varmt når jeg slo over på batteri 1 og 2 sammen. Men det er vel normalt vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Penta nidelv skrev 2 minutter siden: Koblet sammen de to grove ledningene idag å fikk lading? var ikke no varmgang da, eneste ble litt varmt når jeg slo over på batteri 1 og 2 sammen. Men det er vel normalt vil jeg tro? Ble varmt hvor? I kabelskoene eller selve ledningene? Dersom kun kabelskoene ble varme tyder det på at de er dårlig presset. Dersom ledningene ble varme også har du for tynt tverrsnitt. Penta nidelv skrev On 13.7.2021 at 20.17: Må man ha amp måler for att den skal lade? Føler ikke det er nødvendig da jeg har voltmeter? Nei, det må du ikke, men det er jo selvsagt en fordel å ha oversikt over både ladestrøm og spenning. Det som imidlertid er litt mer tidmessig nå er å montere en batterimonitor, ikke et slikt konvensjonelt amperemeter. Penta nidelv skrev On 13.7.2021 at 23.32: Oki for det gikk 2stk tykke kabler inn på amperet, skal de da kobles sammen. Trodde ratt det var +- jeg? At ladingen ikke virket med instrumetet tilkoblet tyder på at du har brudd i instrumentet. Husk at strøm måles i serie, og spenning måles i parallell. Dvs. at strømmen fra dynamoen går gjennom instrumentet før det går til forbruker eller batteri. Hvis du har pluss og minus med tykke ledninger inn er det et tegn på at du har en stor forbruker. Det har du ikke i et amperemeter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Penta nidelv Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Komodo skrev 40 minutter siden: Ble varmt hvor? I kabelskoene eller selve ledningene? Dersom kun kabelskoene ble varme tyder det på at de er dårlig presset. Dersom ledningene ble varme også har du for tynt tverrsnitt. Nei, det må du ikke, men det er jo selvsagt en fordel å ha oversikt over både ladestrøm og spenning. Det som imidlertid er litt mer tidmessig nå er å montere en batterimonitor, ikke et slikt konvensjonelt amperemeter. At ladingen ikke virket med instrumetet tilkoblet tyder på at du har brudd i instrumentet. Husk at strøm måles i serie, og spenning måles i parallell. Dvs. at strømmen fra dynamoen går gjennom instrumentet før det går til forbruker eller batteri. Hvis du har pluss og minus med tykke ledninger inn er det et tegn på at du har en stor forbruker. Det har du ikke i et amperemeter. Oi her ble det jo en skikkelig forklaring da??? det ble litt varmt i skoen,kjente ikke no spes på kablen. Men har så tenkt å gå over alle kabelsko fra batteri å inn, for å væra sikker.å bytte noe av de, da det ser litt slik jalla ut for å si det mildt, merker att denna båten ikke er så godt tatt vare på, så er greit å gjøre når det er såpass med utstyr i den, som går på strøm. Hva mener du med tverrsnitt??Har bestilt meg ny digital amp måler med slik shaut på, fant ut att det er jo greit å ha alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.