Duppe Startet 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2021 Vurderer stor seilbåt, men ikke mulig å få den på land i foreningen her. Kan jeg bare la den stå ute i boblehavn hver vinter, eller blir det plastpest hvis ikke den kan komme opp å få tørke litt en og annen vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Alle yrkesbåter i plast ligger ute hele året.. rask tur opp for rengjøring, så ut igjen... Sjarker, oppdretsbåter osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Går helt greit å ha båten på havet hele året. Jeg tar kun opp båten hvert annet eller tredje år for nødvendig arbeid på skroget og har den da sjeldent mer enn to uker på land. Skulle du være så uheldig å få plastpest er det ikke spesielt vanskelig og behandle, det er heller ikke så farlig som navnet får det til å høres ut. Jeg har aldri hørt om en båt som har sunket p.g.a. plastpest. Problemet er overdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Det er vel heller de båtene som står på land i sprengfrost som får plastpest og andre skader som følge av frostsprengning. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Støtter @Bårdp her. Meste "vannskader" i laminatet skjer når båten er på land. Er historier om båter som har vært på sjøen i årevis, med bare korte opptak, uten problemer. Men når de stod på land en vinter sprakk baugen. (Dette var selvfølgelig grunnet vanninntrengning, og er et problem som kunne utvidet seg, men problemet hadde ikke vært like stort om båten lå på sjøen) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Er det ikke litt avhengig av saltgehalten i vannet der båten ligger? Mener det har vært ofte hevdet at brakkvann er uheldig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Langs land Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 (redigert) Mouche skrev for 12 timer siden: Er det ikke litt avhengig av saltgehalten i vannet der båten ligger? ... og temperaturen i sjøen. Jo varmere jo verre. Over 20° C visstnok. Det skulle vel bety at det er liten risiko for p.p her i nord? Så da er det vel dårlig håndtverk/dårlige materialer som er hovedårsaken ? Redigert 16.Juli.2021 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 (redigert) Her en anbefaling om å la båten ligge på vannet (Are Wiig m.fl); https://www.seilmagasinet.no/leder-utkikken-vinter/bten-trives-best-i-vann/563051 Redigert 16.Juli.2021 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 16.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Er yrkesbåtene epoxybehandlet? Er alle nye båter det? Og hva menes med det egentlig? Er det primeren? Også interessent det fra Seilmagasinet med å spare båten fra å ligge på kjølen osv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Bårdp skrev for 22 timer siden: Det er vel heller de båtene som står på land i sprengfrost som får plastpest og andre skader som følge av frostsprengning. Litt usikker på det. Min båt står på land minst 7 mnd i året. Har aldri vært behandlet med noe under, hverken primer eller bunnstoff. Like fin etter 10 år iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Teerex skrev 3 minutter siden: Min båt står på land minst 7 mnd i året en mnd. eller to før frosten kommer er bra. Nyere plastbåter (åttitallet) trenger 5-6 lag epoxy for å bli vanntette i følge Hempel Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Roger jo skrev 17 minutter siden: en mnd. eller to før frosten kommer er bra. Da må en avslutte sesongen tidlig, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 (redigert) Roger jo skrev for 2 timer siden: en mnd. eller to før frosten kommer er bra. Nyere plastbåter (åttitallet) trenger 5-6 lag epoxy for å bli vanntette i følge Hempel Ikke umulig at båter fra 70-80 tallet lettere får plastpest enn båter fra vårt årtusen. All kjemien er nødvendigvis ikke identisk. Det har nok hendt at jeg har tatt den opp når frosten er på plass. Her i Troms kan det bli minusgrader i oktober. Mere regel enn unntak, om enn sjelden av varig karakter. Men som regel får den veldig god tid til å tørke før vinteren setter inn for alvor. Redigert 16.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 Roger jo skrev for 12 timer siden: Nyere plastbåter (åttitallet) trenger 5-6 lag epoxy for å bli vanntette i følge Hempel Det er vel tykkelsen på det skiktet som er avgjørende, ikke antall strøk da det varierer fra produsent til produsent samt også en rekke andre faktorer som temperatur, redskap som brukes osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 Tykkelsen er greia. Med håndpålegging blir det umulig med nok tykkelse med ett strøk. Proffene bruker høytrykk sprøyte. Den Swan'en som jeg refererte til under 'Hulda' har ligget året rundt i Middelhavet. Da den kom opp nå, hadde den ligget ute i 4 år ved Kalvö. Ikke en eneste blære å se noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 Min båt står i hagen hver tredje vinter, ellers er den oppe hvert år for spyling og smøring. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 Jeg tror «Plastpest» ble oppfunnet dagen etter at man fant opp «Epoxyprimer», og salgsavdelingen fikk jobben med å finne et marked og bruksområde. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kallethekid Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 I de fleste deler av verden ligger vel båtene ute året rundt og det går jo stort sett bra. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 I min isfrie hjemmehavn ligger de aller fleste båtene ute hele året, og er oppe for spyling og stoffing et par dager i året. Et par av båtene ha sågar vært her i over 30 år, men plastpest har ikke vært noe gjennomgående tema her, snarere tvert imot. Jeg kan ikke huske å ha hørt om at noen har måttet "kurere" båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 Kallethekid skrev 20 minutter siden: I de fleste deler av verden ligger vel båtene ute året rundt og det går jo stort sett bra. Mange skrekkhistorier med båter fra 70-tallet da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jonas Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 De alvorligste skrekkhistoriene jeg har merket meg er av kosmetisk art, med betydelig arbeid og/eller store utgifter enkelte påtar seg, som ofte er helt unødvendig. Men bedre feste for bunnstoffet blir det nok, hvis det flasset av tidligere. Det er også trolig noen byggemetoder som er mer utsatt en andre. Mange har etterlyst eksempler her tidligere, på alvorlige/farlige skader og havarier grunnet plastpest, men hvor er de? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 (redigert) Honduras skrev for 2 timer siden: Jeg tror «Plastpest» ble oppfunnet dagen etter at man fant opp «Epoxyprimer», og salgsavdelingen fikk jobben med å finne et marked og bruksområde. Ja det er rett, det var da de sluttet med å legge Gelcoat i forma og begynte å sprøyte Gelcoaten på skroget etter støping at en måtte etterbehandle under vannlinjen for å få den tett, Mouche skrev for 7 timer siden: Det er vel tykkelsen på det skiktet som er avgjørende, ikke antall strøk da det varierer I følge Hempel når en brukte pensel/rulle måte en ha 5-6 strøk for å oppnå rett tykkelse. Bruk Grå og Hvit an hver gang så ser en at det dekker og legg på et strøk bunnstoff etter 4 timer på sistestrøket av Epoxy i en farge du ikke skal ha. så ser en hvor bunnstoffet slites, Redigert 17.Juli.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 Jonas skrev for 1 time siden: Mange har etterlyst eksempler her tidligere, på alvorlige/farlige skader og havarier grunnet plastpest, men hvor er de? Tenker det samme ... Tror neppe noen kan vise til noen konkret dokumenterbar historie... Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 17.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 Men blir båter levert med epoxyprimer nå? Når begynte de med det i så fall? Og hvor lenge varer det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2021 De to første: Vet ikke. Siste: Meget lang varighet. Jeg har så mange skader i primeren under vann på Hulda at jeg nå sliper ned og legger ny. Primeren ble malt på i august 2000. For det meste er primeren min OK. Legger flere strøk hele veien, uansett. Hadde det vært en mer 'moderne' epoxyprimer den gangen, ville primeren på Hulda holdt minst 40 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.