Jump to content

Må seilbåten stå på land en og annen vinter for å unngå plastpest?


Duppe

Recommended Posts

Går helt greit å ha båten på havet hele året. Jeg tar kun opp båten hvert annet eller tredje år for nødvendig arbeid på skroget og har den da sjeldent mer enn to uker på land.

 

Skulle du være så uheldig å få plastpest er det ikke spesielt vanskelig og behandle, det er heller ikke så farlig som navnet får det til å høres ut.

 

Jeg har aldri hørt om en båt som har sunket p.g.a. plastpest. Problemet er overdrevet.

Link to post

Støtter @Bårdp her. Meste "vannskader" i laminatet skjer når båten er på land. Er historier om båter som har vært på sjøen i årevis, med bare korte opptak, uten problemer. Men når de stod på land en vinter sprakk baugen. (Dette var selvfølgelig grunnet vanninntrengning, og er et problem som kunne utvidet seg, men problemet hadde ikke vært like stort om båten lå på sjøen)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Mouche skrev for 12 timer siden:

Er det ikke litt avhengig av saltgehalten i vannet der båten ligger?

... og temperaturen i sjøen. Jo varmere jo verre. Over 20° C visstnok. Det skulle vel bety at det er liten risiko for p.p her i nord? Så da er det vel dårlig håndtverk/dårlige materialer som er hovedårsaken ?

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)
Link to post
Bårdp skrev for 22 timer siden:

Det er vel heller de båtene som står på land i sprengfrost som får plastpest og andre skader som følge av frostsprengning.

 

Litt usikker på det. Min båt står på land minst 7 mnd i året. Har aldri vært behandlet med noe under, hverken primer eller bunnstoff. Like fin etter 10 år iallefall. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Roger jo skrev for 2 timer siden:

en mnd. eller to før frosten kommer er bra.

Nyere plastbåter (åttitallet) trenger 5-6 lag epoxy for å bli vanntette i følge Hempel

 

 

Ikke umulig at båter fra 70-80 tallet lettere får plastpest enn båter fra vårt årtusen. All kjemien er nødvendigvis ikke identisk.

Det har nok hendt at jeg har tatt den opp når frosten er på plass. Her i Troms kan det bli minusgrader i oktober. Mere regel enn unntak, om enn sjelden av varig karakter.

Men som regel får den veldig god tid til å tørke før vinteren setter inn for alvor.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Roger jo skrev for 12 timer siden:

Nyere plastbåter (åttitallet) trenger 5-6 lag epoxy for å bli vanntette i følge Hempel

 

Det er vel tykkelsen på det skiktet som er avgjørende, ikke antall strøk da det varierer fra produsent til produsent samt også en rekke andre faktorer som temperatur, redskap som brukes osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

I min isfrie hjemmehavn ligger de aller fleste båtene ute hele året, og er oppe for spyling og stoffing et par dager i året. Et par av båtene ha sågar vært her i over 30 år, men plastpest har ikke vært noe gjennomgående tema her, snarere tvert imot. Jeg kan ikke huske å ha hørt om at noen har måttet "kurere" båten sin. 

Link to post
Kallethekid skrev 20 minutter siden:

I de fleste deler av verden ligger vel båtene ute året rundt og det går jo stort sett bra. 

 

 Mange skrekkhistorier med båter fra 70-tallet da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De alvorligste skrekkhistoriene jeg har merket meg er av kosmetisk art, med betydelig arbeid og/eller store utgifter enkelte påtar seg, som ofte er helt unødvendig. Men bedre feste for bunnstoffet blir det nok, hvis det flasset av tidligere.

Det er også trolig noen byggemetoder som er mer utsatt en andre.

Mange har etterlyst eksempler her tidligere,  på alvorlige/farlige skader og havarier grunnet plastpest, men hvor er de?

Link to post
Honduras skrev for 2 timer siden:

Jeg tror «Plastpest» ble oppfunnet dagen etter at man fant opp «Epoxyprimer», og salgsavdelingen fikk jobben med å finne et marked og bruksområde. 

Ja det er rett, det var da de sluttet med å legge Gelcoat i forma og begynte å sprøyte Gelcoaten  på skroget etter støping

at en måtte etterbehandle under vannlinjen for å få  den  tett,

 

Mouche skrev for 7 timer siden:

Det er vel tykkelsen på det skiktet som er avgjørende, ikke antall strøk da det varierer

I følge Hempel når en brukte pensel/rulle måte en ha 5-6 strøk for å oppnå rett tykkelse.

Bruk Grå og Hvit an hver gang så ser en at det dekker og legg på et strøk bunnstoff etter 4 timer på sistestrøket av Epoxy

i en farge du ikke skal ha. så ser en hvor bunnstoffet slites,

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

De to første: Vet ikke.

Siste: Meget lang varighet. Jeg har så mange skader i primeren under vann på Hulda at jeg nå sliper ned og legger ny. Primeren ble malt på i august 2000. For det meste er primeren min OK. Legger flere strøk hele veien, uansett.

 

Hadde det vært en mer 'moderne' epoxyprimer den gangen, ville primeren på Hulda holdt minst 40 år. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...