Jump to content

Erfaring av Koronatest ved sponvika.


MR Swe

Recommended Posts

Eika skrev 34 minutter siden:

 

Og det samme gjelder selv om man aldri setter ett bein på brygga i Strømstad ? 

 

Eika skrev 16 minutter siden:

 

Holder det med mobil film ? Bare filme når man nærmer seg, 1 person som setter fra seg propellene på brygga, bakker ut og legger seg på drift ett par meter unna når kjøper kommer, så kjører ut igjen. Med klokkeslett på filmen, så kan de jo se at det er noen minutter siden bare 

 

Vel, om du blir stoppet er det et menneske som skal vurdere om du har gjort "noe galt". Det mennesket kan være sliten og grinete, en velvillig sjel, en som ikke kan reglene til punkt og prikke . . . . Dessuten er ikke reglene så detaljerte at det står noe om å slenge noen propeller på bryggen i de.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som de gjør det tydelig/ enkelt med test i Oslo heller ref info på sidene: https://www.oslohavn.no/no/aktuelt/grensekontroll-av-lystfartoyer-fra-utlandet/

 

Hvor de bla. Sier: . Reisende i lystfartøy som ankommer Oslo kommune skal legge til ved privat  bestilt plass i privat drevet småbåthavn innenfor Oslo kommunes grenser

 

Noen her som har gjort testen i Oslo?

 

 

Link to post
Share on other sites

De som skal til testing er potensielle bærere av viruset. Det er jo da direkte uintelligent og helt uforsvarlig å stue dem sammen i en minibuss. Jeg ville glatt ha nektet å bli plassert tett på femmede dersom jeg ikke allerede hadde vært vaksinert og fritatt for denslags overgrep . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

On 7/17/2021 at 11:44 PM, Popeye70 said:


Fordi det er i strid med reglementet? Jeg vet ikke hva konsekvensene er hvis man blir tatt på fersken når man dropper Sponvika/Oslo/Sandefjord, men regner med at det kan komme en eller annen reaksjon…

 

Eller misforstod jeg hva du mente?

Har hørt om flere som etter en telefon har fått lov til å ta testen i nærheten hjemmehavn for å slippe Sponvika eller Sandefjord. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 19.7.2021 at 16.37:

De som skal til testing er potensielle bærere av viruset. Det er jo da direkte uintelligent og helt uforsvarlig å stue dem sammen i en minibuss. Jeg ville glatt ha nektet å bli plassert tett på femmede dersom jeg ikke allerede hadde vært vaksinert og fritatt for denslags overgrep . .

Vel, det er å håpe de har oversikt over hvem som er på samme buss, tester en positivt er det vel karantene på alle sammen vil jeg tro. Da er fellesskapet beskyttet, men ikke nødvendig vis du og jeg ...

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 3 minutter siden:

Kjørte igjennom Svinesund. Ingen kontroll på mandag. Flere andre som har sagt det samme 

De er ikke ute og sjekker alle, du må selv svinge innom de, ligger innenfor den røde sirkelen. Kun sporadiske kontroller ute på sjøen..

 

Bukta vest i bildet under er det som kalles Sponvika, hvor bensin pumpene og puben er. 1829719063_Screenshot_20210721-233300_GuleSider.jpg.5332245e63fdd103f9db9b80b36b8000.jpg

 

Link to post
Share on other sites

On 7/17/2021 at 6:49 PM, skagenekspressen said:

bor oppover fjorden; Oslo er også godkjent teste-by.  Prøvd å ringe politiet, men de vet ikke og viser til nettsiden - ikke oppklarende. Tenker meg over neste uke, satser på test i Oslo. Må vel være ved vannet et sted?

Som jeg skrev i en annen tråd - fasit her viste seg å være epost til grense.oslo@politi.no.  Politibetjenter møter deg der du lander, og scanner QR-kode.  For testing blir man henvist til kommunens tilbud.

Link to post
Share on other sites

On 7/17/2021 at 11:44 PM, Popeye70 said:

Fordi det er i strid med reglementet? Jeg vet ikke hva konsekvensene er hvis man blir tatt på fersken når man dropper Sponvika/Oslo/Sandefjord, men regner med at det kan komme en eller annen reaksjon…

 

 

Worst case blir man anmeldt.  Da er det to sannsynlige opsjoner, det ene er at man godtar et forenklet forelegg, det andre er at saken blir henlagt.  Den tredje opsjonen er rettsak, veldig lite sannsynlig, og veldig uavklart utfall.  Det er ingen smittevernsfaglige grunner til at man må dra til en "godkjent havn" og scanne QR-koder.

Link to post
Share on other sites

Innom Sponvika i dag. Norske borgere blir bedt om å teste seg i hjemkommunen. Man må legitimere at man er norsk. Jeg som er fullvaksinert fikk scannet koronapasset mitt. 
Tidlig ute, 20 minutter venting utenfor brygga, fem minutters prat med hyggelig politimann. To timers omvei til Søndre Kirkøy. 
 

Ganske mange båter på vei inn mot Sponvika da vi var ferdige, virker som de fleste følger reglene. 

Redigert av Cort Adeler
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, baatsman said:

Vi tok bilen, og de ba oss bare kjøre videre. Det gjaldt de norske bilene vi så. Flere har fortalt om samme opplevelse. Da er det rart de håndhever praksis forskjellig nå det gjelder båt og bil. 

 

Nei, praksisen er det samme - og det er nettopp for å ha "lik praksis" at det nå er presisert at også fritidsbåter må gjennom obligatorisk grensekontroll (... for det gir omtrent null mening, dette er et ikke et smittevernsmessig tiltak per se, dette er et kontrolltiltak.  For at et kontrolltiltak skal være effektivt må det enten være praktisk vanskelig eller forbundet med risiko å unndra seg kontrolltiltaket.  Slik er det ikke når man ankommer landet med fritidsbåt, det er tilnærmet null risiko forbundet med å unndra seg kontrollen.  Dersom man kommer fra et "mørkerødt land" og ikke ønsker å gå i karantenehotell, så drar man neppe til Sponvika.  Mens den allminnelige båtturist fra Sverige neppe kommer fra et mørkerødt land skal man imidlertid ikke undervurdere lystbåttrafikken som et mulig smutthull for å unndra seg fra regler om karantenehotell eller innreiseforbud.  Dvs, det er null stress å drive med menneskesmugling i fritidsbåt i disse dager, Sponvikapåbud eller ikke)

 

Årsaken til at de vinker biler igjennom er en vurdering av at det ville innebære for mye kaos om de skulle fulgt opp forskriftene og sjekket samtlige biler.  Dersom det blir fullstendig kaos i Sponvika tipper jeg at de også vil begynne å "vinke båter unna" på ett eller annet vis.

 

Jeg antar at det er mange båter som unndrar seg grenseregistrering.  Turen til Sponvika er for mange en stor omvei, og det er svært lite nytteverdi i besøket (ettersom man uansett blir henvist til testing i hjemkommunen).  Jeg tror det hadde vært bedre om man hadde latt være å registrere innreisende, men hadde presisert at digital innreiseregistrering og kommunal testing var obligatorisk og at man risikerte bøter dersom man ble tatt i stikkontroll på dette.

 

For oss som skulle til Oslo var det ikke veldig vanskelig å følge forskriftene.  Vi tok som nevnt det formelle etter ankomst i Oslogryta og det innebar ikke stort mer enn ti minutters innsats fra vår side - betydelig mer innsats fra politiets side.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er med kø i Sponvika nå. Men jeg kan melde at vi ligger på Tisler (helt på Svenskegrensa). Har akkurat vært ute og dykket, lå da på svai på utsiden, og det kom en jevn strøm med båter fra Sverige/Koster som IKKE hadde kurs mot Sponvika...

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 18.7.2021 at 21.34:

 

 

Vel, om du blir stoppet er det et menneske som skal vurdere om du har gjort "noe galt". Det mennesket kan være sliten og grinete, en velvillig sjel, en som ikke kan reglene til punkt og prikke . . . . Dessuten er ikke reglene så detaljerte at det står noe om å slenge noen propeller på bryggen i de.

 

Løsninga blei å møtes ved ferder fyr 

Link to post
Share on other sites

De skal sikkert melde seg i Oslo. Om de blir tatt.

 

Ellers, for å divergere fra det tråden egnetlig handler om, tok Admiralen bussen fra Strömstad til Halden for litt siden. Da bussen kom på grensen, ble Admiralen bryskt informert om at bussen kun var for arbeidspendlere. Hun fikk aller nådigst lov til å være med videre, mot at hun ikke forsøkte seg på det trikset der én gang til. Om man ikke tar toget via Göteborg, går det pr. nå ikke offentlig kommunikasjon mellom Sverige og Norge over Svinesund.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

ble Admiralen bryskt informert

De holdt litt på med meg i dag også men fikk ingen forklaring hvorfor de ikke greide å skanne qr koden på korona passet.
Så bråket de om innreisepapir skjema noe jeg ikke hadde utfylt da jeg er full vaksinert.
Syntes tonen til politi dama var nedlatene og på kanten ril å være frekk.
Mener du var du som skrev att man måte logge seg live inn på Helse Norge og ikke bare ha ett bilde av korona passet på mobil.
Kanskje det var derfor hun ikke fikk det til?
Dette tror jeg hun ikke skjønte selv engang.

Uansett fikk jeg med ett skjema der det var krysset av att jeg måtte ha hjelp av HV med korona passet
Korona oasset mitt er fint og ikke vil jeg ha noe hjelp heller så jeg kjørte ut på E-6 igjen isteden for å finne HV på teststasjonen på andre siden av veien.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 25.7.2021 at 18.26:

Vet ikke hvordan det er med kø i Sponvika nå. Men jeg kan melde at vi ligger på Tisler (helt på Svenskegrensa). Har akkurat vært ute og dykket, lå da på svai på utsiden, og det kom en jevn strøm med båter fra Sverige/Koster som IKKE hadde kurs mot Sponvika...

Det er den informasjonen jeg også har fått. Det er nok veldig mange som gir blaffen.

Jeg satser på at det er litt mindre trykk når vi skal krysse grensen. Fellesferien er vel på hell nå?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...