Jump to content

Erfaring av Koronatest ved sponvika.


MR Swe

Recommended Posts

Da har vi tatt innom grensekontrollen i sponvika før korona test. Forventade meg litt koas men makan til dålig opplegge var det lenge siden jeg vart borte i. Knappt plasser og legge til. Og når du vel kommet in til politi så får du beskjed om man må kjøre opp med en minibuss som tar 6 personer som går en gang var 20-30 min

 

Link to post
Share on other sites

Det gjelder vel ikke norske fullvaksinerte nordmenn med koronapass på mobilen? De slipper vel med å vise koronapasset på bryggen før de kan dra videre?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ha, ha :-) Du mener uvaksinerte svensker blir diskriminert? 

 

Det var i sannhet et elendig opplegg. Først vente på minibuss, tur/retur 1 time. Køe for test. Vente minst 1/2 time på resultatet. 

 

Som jeg sa til grensepolitiet: Det var lettere for meg som nordmann å komme inn i Østtyskland på 70-tallet enn det er for meg som nordmann å komme inn i Noge i dag. 

 

Jeg ble ikke møtt med humor, verken da eller nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette høres ut som et merkelig opplegg. I en tidligere tråd ble valget av Sponvika som lokasjon diskutert, og andre forslag luftet. Jeg mente da at Skibstadsand på Asmaløy måtte vært et bedre alternativ. Både pga strategisk beliggenhet for de som kommer over grensa, men også fordi de har en god kai (som strengt tatt ikke er i bruk etter at losen flyttet derfra), samt at det er god plass på land for nødvendige fasiliteter. Det kunne de f.eks plassert brakker for testing mm. Opplegget med å busse folk fra Sponvika for testing høres jo helt tragisk ut.

Link to post
Share on other sites

Vi har bare fått første dosen med vaksine og er både norske og svensker i båten som bor i Norge. De var flinke på testsentret sim lå oppe på grensestasjonen ved svinnesundbrua. Men nede i havnen var tragisk. Vi var ca 10-12 båter der samtidigt. Tog 2 1/2 timme. Så hurtigtest kan ta tid.

20210717_154504.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Som jeg sa til grensepolitiet: Det var lettere for meg som nordmann å komme inn i Østtyskland på 70-tallet enn det er for meg som nordmann å komme inn i Noge i dag. 

 

Jeg ble ikke møtt med humor, verken da eller nå.


Checkpoint Ærna……:lol::giggle:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 1 time siden:

Og holde pusten til du er fremme ved testsenteret. Fra spøk til alvor: hvorfor bare ikke teste seg ved nærmeste testsenter der man har hjemmehavn? 


Fordi det er i strid med reglementet? Jeg vet ikke hva konsekvensene er hvis man blir tatt på fersken når man dropper Sponvika/Oslo/Sandefjord, men regner med at det kan komme en eller annen reaksjon…

 

Eller misforstod jeg hva du mente?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 49 minutter siden:


Fordi det er i strid med reglementet? Jeg vet ikke hva konsekvensene er hvis man blir tatt på fersken når man dropper Sponvika/Oslo/Sandefjord, men regner med at det kan komme en eller annen reaksjon…

 

Eller misforstod jeg hva du mente?

Sist jeg leste noe var det snakk om bøter fra 10000 pr person å unnlate og melde seg for innreise kontroll.. 

 

Har vært innom der to ganger, ingen kø og rapportere om, men det var før fellesferien. Kan ikke skjønne at det å sitte sammen med inntil seks andre i en minibuss er noe særlig til smittevern? Måtte vært bedre å ha en liten teststasjon der hvor politibilene står parkert og sendt folk ut i båtene og sendt de videre, med beskjed om at man er i karantene frem til negativt resultat foreligger. Man blir jo uansett ringt opp og kontaktet ved smitte..

 

Link to post
Share on other sites

Synd at opplegget er blitt så dårlig for båtfolket. 

Ikke lett å motivere folk til å være lojale når det bare er kaos og som en skriver, trykke folk sammen i en minibuss for testing.

Er det en smitta der er det jo som å be om at alle blir smitta.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

Og det samme gjelder selv om man aldri setter ett bein på brygga i Strømstad ? 


Kan du i så fall dokumentere at du ikke satt din fot på svensk jord når du blir stoppet ved grensepassering på vei inn til Norge?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 12 minutter siden:


Kan du i så fall dokumentere at du ikke satt din fot på svensk jord når du blir stoppet ved grensepassering på vei inn til Norge?

 

Holder det med mobil film ? Bare filme når man nærmer seg, 1 person som setter fra seg propellene på brygga, bakker ut og legger seg på drift ett par meter unna når kjøper kommer, så kjører ut igjen. Med klokkeslett på filmen, så kan de jo se at det er noen minutter siden bare 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Eika said:

Hvis jeg kjører til Strømstad, legger fra meg 2 propeller på brygga uten å gå ut av båten, så kjører hjem igjen, må jeg da innom Sponvika, inn på en minibuss med mange andre for å bli kjørt til testing ? 

Å forutsette medgjørlighet fra grensepoliti nå om dagen virker kanskje i overkant optimistisk?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...