Olevine Startet 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2021 Da ble det bråstopp på båtferien. Vi ville flytte på oss pga mye vind, og like før ankeret var oppe ble gearet satt i revers for å komme klar av grunna vi lå ved. Det var bare ca 1.5 m dypt der ankeret lå. Men så ble det stopp og før jeg skjønte hva som skjedde smalt det i propellen. Motoren stoppet og jeg så at det hang et ca 25 mm tykt tau i ankeret. Dette hadde så blitt dradd over propellen og lå oppå akselen. Etterpå får jeg ikke gearet i fri med kontrollspaken, men måtte ta tak i armen på gearkassa for å fri det. Forover er ikke mulig. Noen som har en ide om hvor stor jobb dette kan bli? Vi ble tauet vekk og fikk fortøyd et roligere sted, etter å først fått hjelp til å kutte tauet av en hyggelig mann. Sånn ligger vi og venter på at RS kommer og henter oss i morgen. Har snakket med forsikringsselskapet og regner med at det er en forsikringssak. Link to post
JonnyBoy Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Hvis tauet fortsatt ligger rundt akselen, kan du bare glemme å få den i gir. Motoren har blitt kvelt og alt står i spenn. Var gjennom akkurat samme greia i våres, og klarte ikke å rikke girhendelen før tauet var fjernet. Ingen problem med gir eller motor etterpå. Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Olevine Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Alt tau er fjernet og propellen går lett rundt når jeg får satt gearet i fri. Link to post
Fantino Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Dette har jeg langt fra greie på men kan det være verd et forsøk å sjekke om girarmen har forskjøvet seg på akslingen, slik løsningen ble i denne tråden (KBW20 Gear men tilsynelatende lik konstruksjon som 21?)? https://forums.sailboatowners.com/threads/kanzaki-kb20-gearbox-transmission-problem.162894/ Link to post
Olevine Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Har nå løsnet gearviren fra armen, og det ser ut som om gearet virker. Feilen er nok i kontrollboksen da armen fortsatt ikke kan beveges mer enn snaut halvdelen,og da bare bakover. Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Det kan jo være wiren også. Prøv å koble fra wiren i kontrollboksen også. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olevine Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Har lagt igjen båten hos Marex på Hasseltangen. RS slepte oss dit, og de skal se på det så fort de får tid hos Marex. Det bør gå nokså kjapt å få orden på det håper jeg, men de var helt fullbooket denne uka. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Følg opp tidsplan hos Marex det kan være lurt. Endelig ble det Bobåt Link to post
Olevine Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Ja, skal nok ringe og spørre om status. Første gang i morgen for å få greie på om de har fått bekreftet at det er kontrollboksen. Pleier de å love mer enn de kan holde? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Jeg har tilbrakt noen uker der.. Endelig ble det Bobåt Link to post
Olevine Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Så var vi i gang igjen. Det var så enkelt at det nesten er flaut, en løs skrue i kontrollboksen. Fiksa på under en time i går, og etter en kort testtur for å sjekke for vibrasjoner, og deretter to timers tur vestover ser alt ut til å være i orden. Mistet bare noen av de fine dagene på sjøen. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Ikke noe er bedre enn en enkel quick fiks. Flott det løste seg Endelig ble det Bobåt Link to post
Egor Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Et spm: jeg fikk samme problem, tau i propell, dykket ned kuttet og frigjort aksling og propell. Men jeg lurer på om sinkanoden som hang på akslingen er løsnet. Er det noe som må festes eller er det ok å dra videre? Det er flere anoder på flapser og jeg er usikker om jeg klarer å feste den ordentlig under vann. Marsjfart på båten er 14 kn. Link to post
J-Å Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Det er litt avhengig av hvordan anoden er plassert. Jeg hadde en anode som satt foran braketten. Den løsnet og "vandret" helt opp til den berørte skroget, hvor den laget mye støy. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Du bør feste den. Den kan også lage mye vibrasjon. Det er skadelig? Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn