Jump to content

Bøyd propellblad. Kan båten brukes?


landkrabbe_

Recommended Posts

Jeg har en Suzuki 300hk som jeg gikk nedpå et skjær. Det var tilnærmet ingen fart. Motoren sto i revers når motoren traff skjæret.

 

Jeg fikk en bøy i det ene propellbladet.

 

Kan båten brukes normalt? Hva bør jeg sjekke? Hvordan kan jeg for eksempel sjekke kast i aksling på en utenbordsmotor?

 

20210718_200738.jpg.a76dba35f058033cc6d727dd60d90624.jpg

 

20210718_200732.jpg.7e20bb1ca36db3424e598d69340fd9ee.jpg

 

20210718_200729.jpg.f1bf93989c813f54ef2cab409143a928.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det lureste du gjør å er å få deg en ny propell først som sist.  Skaden vil antakeligvis gi såpass mye kast og belastning på propellaksel og lagre at disse vil ødelegges. Vibrasjoner kan sikkert forplante seg gjennom motor og båt også etterhvert, husk at propellen går med ganske mange RPM ved godt pådrag. 
 

 

Link to post
Share on other sites

landkrabbe_ skrev 51 minutter siden:

Jeg har en Suzuki 300hk som jeg gikk nedpå et skjær. Det var tilnærmet ingen fart. Motoren sto i revers når motoren traff skjæret.

 

Jeg fikk en bøy i det ene propellbladet.

 

Kan båten brukes normalt? Hva bør jeg sjekke? Hvordan kan jeg for eksempel sjekke kast i aksling på en utenbordsmotor?

 

Jeg er litt i samme situasjon som deg akkurat nå. Skulle flytte jolla for natta i går kveld, og presterte å bakke på en stein. Dette er en Mercury 100 med alu propell. 

 

Jeg kommer til å rette ut bulken med ei tang og file litt på skaden. Tenker da at jeg bruker båten mest i skrogfart til vi kommer hjem, da bytter jeg propell. 

 

For å sjekke aksel for kast må du ta av propell og klokke aksel med måleur. Stålpropellen er vesentlig hardere enn alupropellen, så muligheten for å bøye akselen er større. 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen vits i å kjøpe ny propell, hvis du har en skrustikke og en litt tung hammer så får du slått den rett, men hvis du har en verksted presse og oppretter settet fra Biltema så er propellen retta godt nok på 30sec. 

 

Og ang skeiv aksel, jeg hadde ikke bekymra meg for det, når skaden er såpass liten. Det kommer inn masse girhus på jobben og det er kun noen få som har skeiv aksel, men likheten mellom de med skeive aksler er at propellene er 10x mer knøvla enn den du har der 

Link to post
Share on other sites

Samtidig tenker jeg at det kan være greit å ha en reservepropell liggende klar. Nå var ikke skaden på Suzuki-propellen veldig stor, men om man tar nedi blir gjerne skaden større enn det. Selv om det er dumt med selve propellen, er kanskje tiden på sjøen man mister ved propellhavari vel så viktig. Hvis man må "nødhandle" propell kan det fort bli dyrt (hvis man ikke finner det man trenger på Finn) og/eller ventetid for å få det tilsendt.

Link to post
Share on other sites

Tig har ikke jeg heller med meg i båten:lol:men mapp gass brenner å sølvloddepinner er med, har ikke fått brukt for det i år. Oppbevarer pinnene i motorrommet da holder de seg fine. Det går veldig greit å sølvlodde med mapp gass, men autogen er jo selfølgelig bedre. 

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev 1 time siden:

Ikke feil med en propell eller 3 i reserve.

Reagerte mest på ishockey-kølla.

 

Den brukes hvis noen prøver å tafse på det som henger der :) 

 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Ja, det er klart, det betyr jo at den ytterste delen kan ramle av. Men det er dårlig med tilgang på TIG her ute. Reppen ble gjort fra badeplattformen på moderskipet 🤣

 

20210719_153207.jpg.b94725d965ccf67b08987c4d898054a2.jpg

 

Med tanke på verkstedet du har tilgjengeligt, så vil jeg si du har gjort en god jobb med den. Jeg hadde kjørt med den resten av ferien, bare å kjøre litt roligt det. 

 

Du skulle sett propellen på leppefiskebåten til tider, fiska jo helt inne på 30-50cm vann. 2200timer og sikkert 10 propeller på 2 sesonger, men akselen var like fin. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...