Jump to content

Yanmar (4jh3-te). Ekspansjonstank fylles og renner over, overtrykk i ferskvann - se video. Årsak?


Ronald

Recommended Posts

Jeg har satt inn "ny" (brukt) motor i snekka mi i våres, yanmar 4jh3-te. Pga manglende ferie og andre aktiviteter har jeg kommet i gang med bruken først nå. Motoren ble kjøpt privat av båtmekaniker (jobber i  anerkjent firma), og han gjorde full service på motoren, inkl. inspeksjon og trykktest av kjølevannssystemet. Han hadde selv kjøpt motoren brukt, men aldri montert den i båt slik opprinnelig plan visstnok var. Han sa han kjente (til?) tidligere eier, og at han også hadde vært med på prøvetur før motoren ble demontert. Ingen kjente feil. Motoren ble startet og kjørt på pall før jeg betalte og tok den med. Dette var tidlig på sommeren i fjor.

 

Jeg har hatt fire-fem korte turer, og i alle tilfeller fylles det opp mer og mer vann i ekspansjonstanken. Lengste tur var ca 1 time, og da måtte jeg tre ganger underveis tømme ekspansjonstanken for å unngå at det renner over. Hvis jeg starter med tom ekspansjonstank så går det ca 30 minutter før tanken er full ved turtall på ca 2.500. Motoren kjøler forøvrig helt fint, og ingen temp.alarm blir utløst. I alle fall ikke så lenge det er vann igjen i systemet, og det sørger jeg for ved å fylle tilbake på varmeveksler ved endt tur. Det har gått greit så langt pga. relativt korte turer.

 

Jeg har undersøkt mye, og prøvd mye. Jeg er mer og mer sikker på at overtrykk i ferksvannskretsen er årsaken. Når motor kjøres, og jeg har lokket på ekspansjonstanken fjernet, så bobler det jevnt og trutt der - se vedlagte bilde, men det vises enda bedre om dere klikker på videolinken jeg har lastet opp på youtube. Når trykklokket er montert på plass så oppstår overtrykk, og jevnlig slippes trykke og en slump vann ut til ekspansjonstanken. Jeg antar at det til slutt blir bortimot tomt, eller i alle fall alt for lite vann, dersom jeg bare kjører på og lar det renne over.

 

Hva tror dere? Jeg har håpet at problemet skyldes luftlommer i ferskvannskretsen, og har derfor luftet ved å kjøre motoren uten trykklokket (på varmeveksler) montert. Bildet og videoen er begge tatt etter ca 25 minutters kjøring og bobling på ca 1500 omdreininger ved brygga. Altså ingenting som tyder på at boblingen blir redusert over tid. Jeg synes det lukter mer og mer i retning av en toppakningslekkasje hvor lekkasjen skjer inn mot ferskvannskretsen. Andre forslag? Jeg er ganske oppgitt her nå etter å ha brukt hver eneste helg i tre måneder i vår til demontering, ombygging, og montering av motoren i båten.

 

Klikk her for å se videoen - merk at dett er filmet etter 25 min, og det har sett slik ut hele tiden fra start:

 

 

Noen tørre fakta som kan være greit å ha i mente før evt. forslag:

 

  • Motor kjøler altså bra, ingenting som tyder på at overtrykket/bobler skyldes koking eller for varmt vann.
  • Boblene ser ut til å komme ganske snart etter oppstart også av kald motor, altså (også) før normal driftstemperatur er oppnådd.
  • Det lukter ikke eksos av kjølevannet. Det er heller ikke oljefilm å se.
  • Motoroljen er like lys og fin, ingen spor etter vann. Ei heller ved påfyllingslokk.
  • Vann forsvinner ikke, og øker heller ikke, om jeg ser "systemet" under ett. Dersom jeg kjører til  ekspansjonstanken er nesten full, og lar det stå til dagen etter, for så å fylle tilbake, så er jeg på samme nivå som før. Ingenting som tilsier lekkasje i varmeveksler, altså. Den er forøvrig også trykktestet av selger, iflg han selv.
  • Jeg har byttet trykklokk til varmeveksler, kjøpt helt nytt originalt fra Yanmar.
  • Motor er 2005 modell med ca 2.100 timer.

IMG_20210722_130935.jpg

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter alle solemerker er det defekt toppakning eller "sprekt" topp du har med å gjøre.
Hvis du gir gass med lokket av vil kjølevæsken flomme over og når du slipper gassen trekker det seg tilbake.
 

Hvis du vil ha ett klart svar så har BT denne testeren
https://www.biltema.no/en-no/car---mc/car-tools/engine-tools/cylinder-tools/cylinder-leak-tester-2000020969
 

Tror nok jeg ville ha spart pengene og brukt gi gass testen som beskrevet over.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med ekspensjonsbeholder? Den skal nesten være tom ved kaldmotor og nesten full ved varm motor. Er slangen mellom varmeveksler og ekspensjonsbeholder helt åpen. Kan danne seg en del belegg på denne over tid og særlig den plastnippelen på lokk til ekspensjonsbeholder. Hvis denne har gått tett må jo kjølevæsken komme seg ut og da da går den gjennom toppa på varmeveksler. Kanskje et skudd i natten men ikke umulig. Lykke til. 

IMG_20210712_130308.jpg

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 5 timer siden:

Kanskje et skudd i natten men ikke umulig. Lykke til.

Det som taler i mot er en jevn strøm av luftbobler.
Tror nok denne mekanikeren har tatt noen snarveier når han har forklart hvor godt han har sjekket denne motoren.
Jeg ville gått på selger for å fått til en avtale.
Feks kan kjøper holde delene så kan mekanikeren gjøre jobben.

Link to post
Share on other sites

Haba skrev for 19 timer siden:

Beklager, men dette heller fælt mot gåen topp-pakning. 🤒

Ikke uenig. 

 

Martine29 skrev for 11 timer siden:

Hva med ekspensjonsbeholder? Den skal nesten være tom ved kaldmotor og nesten full ved varm motor. Er slangen mellom varmeveksler og ekspensjonsbeholder helt åpen.

Det var på en måte i dette området jeg startet å feilsøke. Men her er det fri passasje, og ingen hull i slange som skal gi falsk luft osv. Og som @pipeogså kommenterte i et svar, nå har jeg kommet dithen at problemet har sin start i jevnt tilsig med bobler allerede ved varmeveksleren sitt lokk. Altså konkluderer jeg at problemet oppstår før ekspansjonstank og denne sin slange. 

 

 

pipe skrev for 14 timer siden:

Etter alle solemerker er det defekt toppakning eller "sprekt" topp du har med å gjøre.
Hvis du gir gass med lokket av vil kjølevæsken flomme over og når du slipper gassen trekker det seg tilbake.
 

Vel, det oppfører seg ikke akkurat slik. De første sekundene etter pådrag synker det faktisk litt, før det kommer tilbake til der det var. Og motsatt ved reduksjon av turtall. Gjør jeg det for fort, så stiger det og nesten renner over, før det fortsetter med normal bobling. 

----

Her en sak som forvirrer meg litt dersom det er lekkasje i topp/toppakning: Etter nest siste tur ( ca en time) med lokket på, og full ekspansjonstank, så ble båten stående i 3 eller 4 dager. Før neste tur åpnet jeg lokket på varmeveksler for sjekk av nivå. Det kom da et tydelig "puff", som om trykket i tanken hadde holdt seg (lokket slipper ut luft dersom det overgår 0.9 bar). Ville det virkelig holdt på trykket i 3(+) dager dersom det var lekkasje "innover" mot toppen?

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 30 minutter siden:

Du har vel også slanger fra motor til varmtvannstank og defroster. Prøv å stenge ventiler fra motor og se hvordan det blir. Jeg føler på at du har luft i systemet... Lenge siden systemrens,? 

Jeg har (heldigvis?) ikke koblet inn sløyfa til varmtvannstank enda, tenkte å vente med det til jeg hadde sett at alt rundt den "nye" motoren var ok. Godt er det der jeg står nå, da slipper jeg i alle fall usikkerhet rundt akkurat det. Systemrens ble ikke kjørt av han som solgte til meg, han hadde visuelt inspisert + trykktestet. Hva som var status i eiersiden før der vet jeg ikke. Så ja, systemrens står på blokka for mulige videre tiltak/forsøk når jeg er tilbake ved båten om ca 14 dager. Jeg har vel ingenting å tape på det? Gjør vel ikke vondt som dette verre? 

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er eksos som bobler, har du MYE luft et sted i kjølekretsen.

Denne vil også virke som en restriksjon for sirkulasjonen.

Du skriver at du ikke har koblet til sløyfen for varmtvannstank enda. Er

den fysisk koblet fra, eller er ventilene stengt?

For meg ser det ut som den er kun avstengt, er full av luft og ventilene evn. lekker.

 

Kjølevannet ser forøvrig rustent ut og bør byttes.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema har sett for å sjekke om det er eksos i kjølevann.

Det kan jo være verdt pengene for å få klarhet i om boblene er eksos.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/sylinderlekkasjetester/sylinderlekkasjetester-2000020969

 

PS! Har ikke testet dette selv.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

paxo skrev 35 minutter siden:

Hvis det ikke er eksos som bobler, har du MYE luft et sted i kjølekretsen.

...Du skriver at du ikke har koblet til sløyfen for varmtvannstank enda. Erd en fysisk koblet fra, eller er ventilene stengt?

For meg ser det ut som den er kun avstengt, er full av luft og ventilene evn. lekker.

 

Kjølevannet ser forøvrig rustent ut og bør byttes. 

Jeg tror ikke det har vært varmtvann tilkoblet før jeg kjøpte den heller, men vet ikke sikkert. Jeg har trodd at blindpluggene som står der nå er originale fra Yanmar - se bildet under. Jeg er ikke ved båten nå, men fant bildet fra annonsen når jeg kjøpte. Men godt poeng, og helt klart et sjekkpunkt - kan det rett og slett være lekkasje som gjør at det suges (falsk) luft her? 

 

Ellers var kjølevannet byttet når jeg handlet. Screenshot_20210724_225028.jpg.a629cea0c0e5ed81b3efbcffa530609f.jpg

Link to post
Share on other sites

Citat :

Her en sak som forvirrer meg litt dersom det er lekkasje i topp/toppakning: Etter nest siste tur ( ca en time) med lokket på, og full ekspansjonstank, så ble båten stående i 3 eller 4 dager. Før neste tur åpnet jeg lokket på varmeveksler for sjekk av nivå. Det kom da et tydelig "puff", som om trykket i tanken hadde holdt seg (lokket slipper ut luft dersom det overgår 0.9 bar). Ville det virkelig holdt på trykket i 3(+) dager dersom det var lekkasje "innover" mot toppen?

 

Ekspansionebeholderen burde udjævne det tryk. Tjek låget på varmeveksler og ekspansionsbeholder. Mulæigvis tæt der

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk lånt et instrument/verktøy hvor jeg pumpet trykk inn i kjøle kretsen, lot det stå med trykk i ett døgn for å verifisere at jeg hadde en tett kjølekrets. Min forrige motor var tett kald, men lakk ut kjølevann til eksos når dermed ble varm og fikk trykk i kjølesløyfa. 

Hvis du har kjørt motoren i mer enn 1time og det bobler like mye så burde det være tomt for luft.. 

Men lykke til med feilsøking. 😉 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 2021-7-24 at 11.32:

... Tror nok denne mekanikeren har tatt noen snarveier når han har forklart hvor godt han har sjekket denne motoren.
Jeg ville gått på selger for å fått til en avtale..... 

Jeg er i dialog med selger nå. La oss se hva det fører til, men jeg har et håp om at han reiser over for en titt/nærmere undersøkelser. Litt reiseavstand, jeg har sagt jeg betaler reiseutgifter hvis han går for et slikt første steg. 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Problemet her er fortsatt ikke løst. 

 

Det skal være vannkjølt turbo på denne. Det finnes ting (nyere bolter f.eks.) som kan tyde på at turbo er nyere enn motoren. 

 

Noen som har tro på at dårlig/feilmontert pakning ved turbo kan forårsake dette? 

 

Toppakningstest er foretatt, ingenting å finne der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering: motor blir tatt ut av båten når denne er løftet på land for vinteren. Jeg kjører den så til selger (som jobber som mekaniker på anerkjent båtverksted). Han setter motor på verkstedet sitt, og tar det som et vinterprosjekt å finne årsak og løse problemet. 

 

Håper å kunne komme tilbake med ny oppdatering her inne når våren melder seg igjen. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Ronald skrev On 22.9.2021 at 20.38:

Håper å kunne komme tilbake med ny oppdatering her inne når våren melder seg igjen. 

Foreløpig oppdatering: Toppen er tatt av, og mindre skade mellom brennkammer og kjølerør er observert. Dette virker å være en sannsynlig forklaring/årsak. Videre plan er å få utbedret dette, noe som da inkluderer sliping av topp - og ventiler. 

 

Fortsettelse følger....

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Et spørsmål: er dette en type skade man kan avdekke ved å ta en CO test på kjølevæska? 

Hulda skrev for 3 timer siden:

Ja.

 

Vel, i dette tilfellet lot det seg ikke avdekke. CO2-test ble gjort av selger (mekaniker) mens båten enda stod i båten (hos meg), og ingenting dukket opp der. Det er forøvrig det eneste som også uroer meg littegrann - jeg hadde vel i utgangspunktet tenkt at det burde vært synlig der.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke CO2, men CO, karbonmonoksid. Alt som forbrenner av organisk materiale må danne dette stoffet. Om eksos migrer inn i vann, må vannet ta opp CO, og for så vidt også CO2. Så kan man spørre seg om kriteriene for testen var korrekt, eller om testprosedyre ble fulgt. Sannsynligvis var det en feil der, et eller annet  sted. For dette er kjent kjemi. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 20 minutter siden:

Ikke CO2, men CO, karbonmonoksid. Alt som forbrenner av organisk materiale må danne dette stoffet. Om eksos migrer inn i vann, må vannet ta opp CO, og for så vidt også CO2. 

Sorry, sikkert skrivefeil fra min side da. Trodde det var CO2, siden det er betegnelsen f.eks. Wurth bruker i sin beskrivelse på ustyret han hadde med og brukte: CO2 lekkasjetester for bensin- og dieselmotorer (wuerth.no) Om testprosedyren ble korrekt fulgt tør jeg ikke si, dette er ikke mitt fagområde. Men han virket dreven, uten at det er noen garanti i så måte.

 

(Ikke at det er noe stort poeng, men også andre med denne type utstyr omtaler det som CO2-tester, f.eks. her: Cosda - Combustion Gas Leak Tester Kit. Sitat "Includes US-made CO2 tester fluid" og "Tester fluid changes from blue to green or yellow if CO2 is present in coolant")

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...