Jump to content

Yanmar (4jh3-te). Ekspansjonstank fylles og renner over, overtrykk i ferskvann - se video. Årsak?


Ronald

Recommended Posts

Ikke noen feil @Ronald, begge variantene av denne gassen tas lett opp i vann. Hvem av dem det er lettest å teste for, vet jeg ikke. Vi testet kjølevæsker offshore. Der var forebrenningsgasser ett av testpunktene. Jeg er ikke spesialist, var en av dem som tok med en testrapport inn til sjefen om lab'en påpekte feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kort oppdatering:

 

Ble kontaktet av selger (og reparatør) i dag. Jeg tok ut motoren i høst, og leverte til ham da. Han ga meg en grundig og ryddig forklaring på funn og utbedringer, inkl en masse bilder. 

 

Antatt årsak var altså ujevnhet(er) på toppen som man mener har gitt lekkasje mellom en av sylinderenes brennkammer og kjølekanal. Denne teorien bekreftes ytterligere ved at det var 'spor' etter vann i sylinderen, dog ikke i form av rust, men i form av hon som er borte ('glattet' ut). Reparasjon har vært å slipe (med fres) toppen slik at ujevnheter er borte. I samme slengen, dog antakelig ikke nødvendig, er sylinderen honet på nytt, og nye stempelringer er montert. Videre er, også det for sikkerhets skyld, alle ventiler og seter slipt, og ventiltettninger er byttet. Det er også inspisert og skiftet pakninger mot eksos og manifold. Også bunnpanne er tatt av og vasket, og montert på igjen - heller ikke det nødvendig, men i kategorien 'når man først er i gang'. 

 

Motoren er nå kjørt på pall over en time uten indikasjon på tidligere feil. 100% visshet får jeg nok ikke før motoren er tilbake i båten, og kjøres under belastning. Planen er montering i påsken, og så får jeg se hvor fort jeg får den på vannet etter det. 

 

Jeg har betalt deler (overraskende gunstig, skyldes nok priser til innkjøpspris siden selger jobber der), mens arbeidet (ca 15 timer) tar selger/reparatør på egen kappe. 

 

Eneste han, eller noen av hans kolleger, ikke kan svare på er hvorfor/hvordan skaden har oppstått. Men det tror jeg ikke jeg bruker tid på nå... 

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Da er motor montert og båten på vannet, og første prøvetur er tilbakelagt. Ca 1,5 time på rolig marsjfart, ikke over 2.200 omdreininger enda. Vil kjøre den litt inn, så første halvtimen var ikke over 1.800.

 

Men det viktigste: det er ingen spor etter tidligere problemer! 👍😊

 

Kanskje litt tidlig å konkludere for bombastisk, men dette ser lovende ut! 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...