Jump to content

Sandwich skrog med balsatre på eldre båt.


slogmaaken

Recommended Posts

Thostr skrev for 16 timer siden:

Sailguide.com har konstruksjonsdetaljer om bl.a. bruk av distansemateriale for svært mange båter.

 

Da jeg kjøpte seilbåt for noen år siden gjorde jeg litt research for å finne ut hvilke båter jeg *ikke* skulle kjøpe, ett av kriteriene var balsa i skrog. Var overrasket over at flere velkjente båter var i denne kategorien. Av de jeg husker var Contrast 33, Sweden Yachts 38, Wasa 360. Båten som @alf-inge (og jeg) så på og oppdaget at hadde balsa i skroget var en Dehler 35. 

 

Veldig kjekt å ha skrog i solid laminat. Men å unngå sandwich-laminat i overbygg filtrerer nesten alle båter (Contessa 32 og A55 er de eneste to båtene jeg kjenner til som har solid laminat også i overbygg).

Er 99.99% sikker på at både Wasa 360 og Contrast 33 har massivt laminat i skrog. Begge har imidlertid balsa i dekk. Er og tvilende til at Sweeden yacht hadde bslsa i skrog. 

Link to post
Bitteliten skrev 29 minutter siden:

Vacuum støp kom for ca 10 år siden, og er vanlig i dag. Ikke minst fordi skrogene kan gjøres tynnere og lettere. Og dermed betydelig mer sårbare for større knusningskader ved grunnstøting. 

 

Det er fordeler og ulemper ved alt. 
 

 

vakuumstøp gir er mer homogent laminat, med mindre hulrom og feil fra selve støpeprosessen. Man kan jo likevel velge å ha mer materiale m.h.t knusningsskader. At det fyller slissene i kjernen er en bonus.  

Link to post
Bitteliten skrev 30 minutter siden:

Vacuum støp kom for ca 10 år siden, og er vanlig i dag. Ikke minst fordi skrogene kan gjøres tynnere og lettere. Og dermed betydelig mer sårbare for større knusningskader ved grunnstøting. 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Dersom et skrog legges opp med håndopplegg er det større sjans for at man enten får partier hvor glassfiberen ikke er helt mettet, eller at det er for mye polyester. Er det for mye polyester blir skroget mer utsatt for knusning. Er det for lite polyester blir laminatet utsatt for å trekke vann. Andre fordeler er at polyesteren blir fordelt homogent, at det blir full binding mellom alle lagene med fiber, og at det er full kontroll på væting av matter i forhold til gel- og herdetid.

 

Om det er vanlig å bygge laminatene tynnere ved vacuuminjisering enn ved håndopplegg vet jeg ikke, men jeg kan vel ikke helt umiddelbart se hvorfor. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Forsåvidt enig, ihvertfall for svingeren… Problemet er da tydeligvis at ikke alle forhandlere som utruster og leverer båtene er enige… ?

 

Når det er sagt, vil kanskje være litt skummelt å satse på at trimplan som da i praksis er limt fast vil sitte godt nok i fart? Blir vel kanskje et spørsmål om hvor stor plate man evt limer på.

 

Jeg velger uansett å satse på at det kun er glassfiber så langt nede på skroget. :wink:

 

Ser ellers at Beneteau fortsatt benytter balsa i skrog og dekk på stort sett alle sine motorbåter, er det noen som vet om disse båtene (som det jo finnes MANGE av) har dårlig historikk…?

Redigert av HTM (see edit history)
Link to post

Hva produsentene av seilbåt finner på har jeg lite peiling på ,  men i min verden så blir glass vekt den samme om det er håndopplegg eller vacuum støp. Vektbesparelsen ligger i en høyere glassprosent . Om det brukes divinycell der det skal gjennomføringer er det vanlig at det området er faset ned til enkeltlaminat i et område før støpe prosess.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

At en del produsenter bruker balsa i skroget, fikk jeg selv oppleve for en del år siden..

Jeg skulle slippsette en 40 foter, motorbåt...husker ikke merke...tror det var engelsk...

Da putene ble kjørt inn på siden, og som normalt bare tar en lav vekt, etter som båten er i balanse...seg putene inn i skroget som det var en svamp...

Værste jeg har sett noen gang....

Båteier viste om det, og var helt ubekymret....hadde vært sånn i mange år var hans kommentar...

 

Men at divinicell har vært i bruk i mange år som Knude sier, er nok riktig...

Jeg har selv divinicell i taket/dørken på flybridgen, og båten er fra tidlig 90 tallet...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
HTM skrev 15 minutter siden:

Når det er sagt, vil kanskje være litt skummelt å satse på at trimplan som da i praksis er limt fast vil sitte godt nok i fart? Blir vel kanskje et spørsmål om hvor stor plate man evt limer på.

Som du sier har dette med hvor store plater/klosser man limer på, hvilket lim man bruker, og om det utføres etter riktig prosedyre. Limer man med f.eks epoky blir det sterkt! Man kan f.eks. lime på plater av massiv glassfiberlaminat. Og en ting til, det er jo begrenset hvor stor kraft disse blir utsatt for. Tenk selv, de blir jo som regel kun skrudd med noen få karroseriskruer rett i laminatet...

 

Knude skrev 9 minutter siden:

i min verden så blir glass vekt den samme om det er håndopplegg eller vacuum støp. Vektbesparelsen ligger i en høyere glassprosent .

Da er vi i alle fall enige der :thumbsup:

Link to post

Tror ikke det hjelper med Divinycell:

(fra link i mitt forrige innlegg) med Google oversetter:

"Det du ser der er et bunnlaminat som var i ferd 
med å gå i oppløsning. Årsaken er at når vann kommer
 inn i en kjerne, skjer et fenomen som kalles 
hydraulisk erosjon. På grunn av smellen og dunkingen
 av skrogbunnen på sjøen overflate, vil vann 
inneholdt i et laminat eller en kjerne bli 
komprimert av den bøyende laminatstrukturen. 
Dermed blir bunnen bokstavelig talt en membranpumpe.

Når lagsseparasjon oppstår, skaper innvirkningene 
av skroget mot vann hundrevis av pounds av 
hydraulisk vanntrykk i laminatet. Trykket er så 
sterkt at det vil erodere plasten og makulere 
glassfibrene. Og det er akkurat det du ser på det 
bildet. Et skroglaminat som har blitt redusert 
til en oppslemming av plastpartikler, fliser av 
glassfibre, omtrent som måten Colorado-elven 
hugget ut Grand Canyon.
Link to post
Guest Thostr
5 hours ago, sunnmøre said:

Er 99.99% sikker på at både Wasa 360 og Contrast 33 har massivt laminat i skrog. Begge har imidlertid balsa i dekk. Er og tvilende til at Sweeden yacht hadde bslsa i skrog. 

 

Bra du har 0.01% tvil igjen. Her er kildene mine:

"Plast Skrov och däck i sandwichkonstruktion med balsa som distansmaterial. Från och med hösten 2002 HEREX® som distansmaterial."  - https://www.sailguide.com/batfakta/contrast-33 . Wikipedia sier det samme: https://no.wikipedia.org/wiki/Contrast_33

 

"Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial" - https://www.sailguide.com/batfakta/wasa-360 . Wasa skriver selv (https://wasayachts.eu/the-yachts/boat-models/wasa-atlantic/?lang=en): 

 

"Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts.


"Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial. " - 
https://www.sailguide.com/batfakta/sweden-yachts-38 . Spec'en til verftet bekrefter dette: https://www.swedenyachts.se/wp-content/uploads/2019/01/SY38-Specifications.pdf

 

Så med mindre det er snakk om en veldig ny Contrast 33 så er det nok slik. Dessverre vil kanskje mange si. Er jo veldig fine båter ellers. Men ikke noe jeg ville hatt, pga dette alene.

 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
paxo skrev 17 minutter siden:

Tror ikke det hjelper med Divinycell:

(fra link i mitt forrige innlegg) med Google oversetter:

"Det du ser der er et bunnlaminat som var i ferd 
med å gå i oppløsning. Årsaken er at når vann kommer
 inn i en kjerne, skjer et fenomen som kalles 
hydraulisk erosjon. På grunn av smellen og dunkingen
 av skrogbunnen på sjøen overflate, vil vann 
inneholdt i et laminat eller en kjerne bli 
komprimert av den bøyende laminatstrukturen. 
Dermed blir bunnen bokstavelig talt en membranpumpe.

Når lagsseparasjon oppstår, skaper innvirkningene 
av skroget mot vann hundrevis av pounds av 
hydraulisk vanntrykk i laminatet. Trykket er så 
sterkt at det vil erodere plasten og makulere 
glassfibrene. Og det er akkurat det du ser på det 
bildet. Et skroglaminat som har blitt redusert 
til en oppslemming av plastpartikler, fliser av 
glassfibre, omtrent som måten Colorado-elven 
hugget ut Grand Canyon.

 

Hmmm....tror de fleste Nimbus båter har sandwich skrog...

Link to post

De fleste båter har sandwich..  feks denne nye kontruksjonen

Hallberg-Rassy 57 Standard Specification
Hull and Deck
Hand lay-up GRP hull, insulated with Divinycell closed cell PVC-foam against heat and cold, except in the keel area and high load areas which have solid laminate. Integrated rubbing strake with stainless strip. White hull

Link to post
Guest Thostr
6 minutes ago, Bitteliten said:

De fleste båter har sandwich..  feks denne nye kontruksjonen

Hallberg-Rassy 57 Standard Specification
Hull and Deck
Hand lay-up GRP hull, insulated with Divinycell closed cell PVC-foam against heat and cold, except in the keel area and high load areas which have solid laminate. Integrated rubbing strake with stainless strip. White hull

 

Jepp, har ikke hørt om nyere båter med solid laminat i skroget. Det er jo mange fordeler med sandwich da: lettere, stivere, mindre plast, raskere båter osv. Men nei takk til balsa. Hvis man setter som krav at det skal være solid laminat i skroget så er det fort back to the 80s (og det kan jo være bra!).

 

Jeg har også sett hvordan delaminering ser ut på sandwich-skrog. Var en båt fra 2005, husker ikke fabrikat. Rett ved røstjernet og et område på 30-40cm var helt mykt på innsiden, kunne dytte fingeren inn. Fysj! Denne båten hadde Divinycell distansemateriale.

Link to post
Knude skrev for 4 timer siden:

Hva produsentene av seilbåt finner på har jeg lite peiling på ,  men i min verden så blir glass vekt den samme om det er håndopplegg eller vacuum støp. Vektbesparelsen ligger i en høyere glassprosent . Om det brukes divinycell der det skal gjennomføringer er det vanlig at det området er faset ned til enkeltlaminat i et område før støpe prosess.

 

 

Med vakuumstøp får man mer homogent støp, mindre hulrom/feil,  bedre binding mellom resin og fiber og dermed høyere styrke. Denne styrken kan man (om man vil) ta ut i slankere og lettere støp.

Link to post
Bitteliten skrev 49 minutter siden:

De fleste båter har sandwich..  feks denne nye kontruksjonen

Hallberg-Rassy 57 Standard Specification
Hull and Deck
Hand lay-up GRP hull, insulated with Divinycell

Hvorfor har de ikke gått over til vacuum tro?

 

Krimart skrev 39 minutter siden:

Med vakuumstøp får man mer homogent støp, mindre hulrom/feil,  bedre binding mellom resin og fiber og dermed høyere styrke. Denne styrken kan man (om man vil) ta ut i slankere og lettere støp.

Fordelene med vacuum er mange. Men når du sier at man kan gå ned på laminatet, har du noe støtte for det i en relevant byggestandard?

 

Link to post
Guest Thostr
1 hour ago, Komodo said:

Hvorfor har de ikke gått over til vacuum tro?

 

Fordelene med vacuum er mange. Men når du sier at man kan gå ned på laminatet, har du noe støtte for det i en relevant byggestandard?

 

 

Det finnes ihvertfall studier som underbygger at vakuum-infusjon gir sterkere laminat på flere vesentlige punkter: https://www.researchgate.net/publication/329273373_A_comparison_process_between_hand_lay-up_vacuum_infusion_and_vacuum_bagging_method_toward_e-glass_EW_185lycal_composites . Mener jeg har lest at infusjons-metoden er en av årsakene til at Boeing bruker langt mer laminat i sine nyere flytyper f.eks 787.

Link to post
Thostr skrev for 3 timer siden:

 

Bra du har 0.01% tvil igjen. Her er kildene mine:

"Plast Skrov och däck i sandwichkonstruktion med balsa som distansmaterial. Från och med hösten 2002 HEREX® som distansmaterial."  - https://www.sailguide.com/batfakta/contrast-33 . Wikipedia sier det samme: https://no.wikipedia.org/wiki/Contrast_33

 

"Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial" - https://www.sailguide.com/batfakta/wasa-360 . Wasa skriver selv (https://wasayachts.eu/the-yachts/boat-models/wasa-atlantic/?lang=en): 

 

"Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts.


"Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial. " - 
https://www.sailguide.com/batfakta/sweden-yachts-38 . Spec'en til verftet bekrefter dette: https://www.swedenyachts.se/wp-content/uploads/2019/01/SY38-Specifications.pdf

 

Så med mindre det er snakk om en veldig ny Contrast 33 så er det nok slik. Dessverre vil kanskje mange si. Er jo veldig fine båter ellers. Men ikke noe jeg ville hatt, pga dette alene.

 

 

 

Har vore med på å montere logg på ein Wasa 360, og der var det massivt laminat. I dekket var det derimot balsa. Skal aldri vere altfor skråsikker, men trudde eg var ganske sikker på at dette var riktig...  NB! Som det står om Sweden Yacht - plast skrog og balsa i dekk... 

 

Link to post
Guest Thostr
16 minutes ago, sunnmøre said:

 

 

Har vore med på å montere logg på ein Wasa 360, og der var det massivt laminat. I dekket var det derimot balsa. Skal aldri vere altfor skråsikker, men trudde eg var ganske sikker på at dette var riktig...  NB! Som det står om Sweden Yacht - plast skrog og balsa i dekk... 

 

 

Sweden Yachts skriver jo selv at det er balsa i skroget hvis du følger lenken jeg la inn:

 

image.png.dde6704c85a60e177a8e149f687af521.png

Og Wasa skriver altså:

 

"Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts"

 

Tipper loggen ble montert rett foran kjølen? Er vel ingen båter som har balsa akkurat i kjølinnfestet og som Sweden Yachts skriver i 'high stress areas around keel' osv. Så det forklarer nok at dere ikke fant balsa ved loggmontering.

 

Bra du reserverte litt usikkerhet, er alltid lurt.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Thostr skrev for 1 time siden:

 

Det finnes ihvertfall studier som underbygger at vakuum-infusjon gir sterkere laminat på flere vesentlige punkter: https://www.researchgate.net/publication/329273373_A_comparison_process_between_hand_lay-up_vacuum_infusion_and_vacuum_bagging_method_toward_e-glass_EW_185lycal_composites . Mener jeg har lest at infusjons-metoden er en av årsakene til at Boeing bruker langt mer laminat i sine nyere flytyper f.eks 787.

Nå ramlet jeg av. Vacuuminjisering blir sterkere, men det gjør at Boeing bruker tykkere laminat??

Link to post
Thostr skrev for 9 timer siden:

 

Sweden Yachts skriver jo selv at det er balsa i skroget hvis du følger lenken jeg la inn:

 

image.png.dde6704c85a60e177a8e149f687af521.png

Og Wasa skriver altså:

 

"Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts"

 

Tipper loggen ble montert rett foran kjølen? Er vel ingen båter som har balsa akkurat i kjølinnfestet og som Sweden Yachts skriver i 'high stress areas around keel' osv. Så det forklarer nok at dere ikke fant balsa ved loggmontering.

 

Bra du reserverte litt usikkerhet, er alltid lurt.

 

 

Jøsses. Må nok bite i det sure eplet her? Skrog med balsa er nok fint når det er nytt, men på ein 80-talsbåt er det nok greit å halde seg unna.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...