Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Krimart skrev 3 minutter siden: DIvinycell har lukkede celler ja, men hvis produsenten ikke metter slissene (som skummet gjerne kommer med for å ta krumme flater) med resin hjelper det lite. Der kommer fordelen med vacuum støp inn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) Vacuum støp kom for ca 10 år siden, og er vanlig i dag. Ikke minst fordi skrogene kan gjøres tynnere og lettere. Og dermed betydelig mer sårbare for større knusningskader ved grunnstøting. Det er fordeler og ulemper ved alt. Redigert 27.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Thostr skrev for 16 timer siden: Sailguide.com har konstruksjonsdetaljer om bl.a. bruk av distansemateriale for svært mange båter. Da jeg kjøpte seilbåt for noen år siden gjorde jeg litt research for å finne ut hvilke båter jeg *ikke* skulle kjøpe, ett av kriteriene var balsa i skrog. Var overrasket over at flere velkjente båter var i denne kategorien. Av de jeg husker var Contrast 33, Sweden Yachts 38, Wasa 360. Båten som @alf-inge (og jeg) så på og oppdaget at hadde balsa i skroget var en Dehler 35. Veldig kjekt å ha skrog i solid laminat. Men å unngå sandwich-laminat i overbygg filtrerer nesten alle båter (Contessa 32 og A55 er de eneste to båtene jeg kjenner til som har solid laminat også i overbygg). Er 99.99% sikker på at både Wasa 360 og Contrast 33 har massivt laminat i skrog. Begge har imidlertid balsa i dekk. Er og tvilende til at Sweeden yacht hadde bslsa i skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Bitteliten skrev 29 minutter siden: Vacuum støp kom for ca 10 år siden, og er vanlig i dag. Ikke minst fordi skrogene kan gjøres tynnere og lettere. Og dermed betydelig mer sårbare for større knusningskader ved grunnstøting. Det er fordeler og ulemper ved alt. vakuumstøp gir er mer homogent laminat, med mindre hulrom og feil fra selve støpeprosessen. Man kan jo likevel velge å ha mer materiale m.h.t knusningsskader. At det fyller slissene i kjernen er en bonus. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Bitteliten skrev 30 minutter siden: Vacuum støp kom for ca 10 år siden, og er vanlig i dag. Ikke minst fordi skrogene kan gjøres tynnere og lettere. Og dermed betydelig mer sårbare for større knusningskader ved grunnstøting. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Dersom et skrog legges opp med håndopplegg er det større sjans for at man enten får partier hvor glassfiberen ikke er helt mettet, eller at det er for mye polyester. Er det for mye polyester blir skroget mer utsatt for knusning. Er det for lite polyester blir laminatet utsatt for å trekke vann. Andre fordeler er at polyesteren blir fordelt homogent, at det blir full binding mellom alle lagene med fiber, og at det er full kontroll på væting av matter i forhold til gel- og herdetid. Om det er vanlig å bygge laminatene tynnere ved vacuuminjisering enn ved håndopplegg vet jeg ikke, men jeg kan vel ikke helt umiddelbart se hvorfor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HTM Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Forsåvidt enig, ihvertfall for svingeren… Problemet er da tydeligvis at ikke alle forhandlere som utruster og leverer båtene er enige… ? Når det er sagt, vil kanskje være litt skummelt å satse på at trimplan som da i praksis er limt fast vil sitte godt nok i fart? Blir vel kanskje et spørsmål om hvor stor plate man evt limer på. Jeg velger uansett å satse på at det kun er glassfiber så langt nede på skroget. Ser ellers at Beneteau fortsatt benytter balsa i skrog og dekk på stort sett alle sine motorbåter, er det noen som vet om disse båtene (som det jo finnes MANGE av) har dårlig historikk…? Redigert 27.Juli.2021 av HTM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Hva produsentene av seilbåt finner på har jeg lite peiling på , men i min verden så blir glass vekt den samme om det er håndopplegg eller vacuum støp. Vektbesparelsen ligger i en høyere glassprosent . Om det brukes divinycell der det skal gjennomføringer er det vanlig at det området er faset ned til enkeltlaminat i et område før støpe prosess. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ida Marie III Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) At en del produsenter bruker balsa i skroget, fikk jeg selv oppleve for en del år siden.. Jeg skulle slippsette en 40 foter, motorbåt...husker ikke merke...tror det var engelsk... Da putene ble kjørt inn på siden, og som normalt bare tar en lav vekt, etter som båten er i balanse...seg putene inn i skroget som det var en svamp... Værste jeg har sett noen gang.... Båteier viste om det, og var helt ubekymret....hadde vært sånn i mange år var hans kommentar... Men at divinicell har vært i bruk i mange år som Knude sier, er nok riktig... Jeg har selv divinicell i taket/dørken på flybridgen, og båten er fra tidlig 90 tallet... Redigert 27.Juli.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 HTM skrev 15 minutter siden: Når det er sagt, vil kanskje være litt skummelt å satse på at trimplan som da i praksis er limt fast vil sitte godt nok i fart? Blir vel kanskje et spørsmål om hvor stor plate man evt limer på. Som du sier har dette med hvor store plater/klosser man limer på, hvilket lim man bruker, og om det utføres etter riktig prosedyre. Limer man med f.eks epoky blir det sterkt! Man kan f.eks. lime på plater av massiv glassfiberlaminat. Og en ting til, det er jo begrenset hvor stor kraft disse blir utsatt for. Tenk selv, de blir jo som regel kun skrudd med noen få karroseriskruer rett i laminatet... Knude skrev 9 minutter siden: i min verden så blir glass vekt den samme om det er håndopplegg eller vacuum støp. Vektbesparelsen ligger i en høyere glassprosent . Da er vi i alle fall enige der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
paxo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Tror ikke det hjelper med Divinycell: (fra link i mitt forrige innlegg) med Google oversetter: "Det du ser der er et bunnlaminat som var i ferd med å gå i oppløsning. Årsaken er at når vann kommer inn i en kjerne, skjer et fenomen som kalles hydraulisk erosjon. På grunn av smellen og dunkingen av skrogbunnen på sjøen overflate, vil vann inneholdt i et laminat eller en kjerne bli komprimert av den bøyende laminatstrukturen. Dermed blir bunnen bokstavelig talt en membranpumpe. Når lagsseparasjon oppstår, skaper innvirkningene av skroget mot vann hundrevis av pounds av hydraulisk vanntrykk i laminatet. Trykket er så sterkt at det vil erodere plasten og makulere glassfibrene. Og det er akkurat det du ser på det bildet. Et skroglaminat som har blitt redusert til en oppslemming av plastpartikler, fliser av glassfibre, omtrent som måten Colorado-elven hugget ut Grand Canyon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) 5 hours ago, sunnmøre said: Er 99.99% sikker på at både Wasa 360 og Contrast 33 har massivt laminat i skrog. Begge har imidlertid balsa i dekk. Er og tvilende til at Sweeden yacht hadde bslsa i skrog. Bra du har 0.01% tvil igjen. Her er kildene mine: "Plast Skrov och däck i sandwichkonstruktion med balsa som distansmaterial. Från och med hösten 2002 HEREX® som distansmaterial." - https://www.sailguide.com/batfakta/contrast-33 . Wikipedia sier det samme: https://no.wikipedia.org/wiki/Contrast_33 "Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial" - https://www.sailguide.com/batfakta/wasa-360 . Wasa skriver selv (https://wasayachts.eu/the-yachts/boat-models/wasa-atlantic/?lang=en): "Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts. "Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial. " - https://www.sailguide.com/batfakta/sweden-yachts-38 . Spec'en til verftet bekrefter dette: https://www.swedenyachts.se/wp-content/uploads/2019/01/SY38-Specifications.pdf Så med mindre det er snakk om en veldig ny Contrast 33 så er det nok slik. Dessverre vil kanskje mange si. Er jo veldig fine båter ellers. Men ikke noe jeg ville hatt, pga dette alene. Redigert 27.Juli.2021 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 paxo skrev 17 minutter siden: Tror ikke det hjelper med Divinycell: (fra link i mitt forrige innlegg) med Google oversetter: "Det du ser der er et bunnlaminat som var i ferd med å gå i oppløsning. Årsaken er at når vann kommer inn i en kjerne, skjer et fenomen som kalles hydraulisk erosjon. På grunn av smellen og dunkingen av skrogbunnen på sjøen overflate, vil vann inneholdt i et laminat eller en kjerne bli komprimert av den bøyende laminatstrukturen. Dermed blir bunnen bokstavelig talt en membranpumpe. Når lagsseparasjon oppstår, skaper innvirkningene av skroget mot vann hundrevis av pounds av hydraulisk vanntrykk i laminatet. Trykket er så sterkt at det vil erodere plasten og makulere glassfibrene. Og det er akkurat det du ser på det bildet. Et skroglaminat som har blitt redusert til en oppslemming av plastpartikler, fliser av glassfibre, omtrent som måten Colorado-elven hugget ut Grand Canyon. Hmmm....tror de fleste Nimbus båter har sandwich skrog... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 De fleste båter har sandwich.. feks denne nye kontruksjonen Hallberg-Rassy 57 Standard Specification Hull and Deck Hand lay-up GRP hull, insulated with Divinycell closed cell PVC-foam against heat and cold, except in the keel area and high load areas which have solid laminate. Integrated rubbing strake with stainless strip. White hull Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 6 minutes ago, Bitteliten said: De fleste båter har sandwich.. feks denne nye kontruksjonen Hallberg-Rassy 57 Standard Specification Hull and Deck Hand lay-up GRP hull, insulated with Divinycell closed cell PVC-foam against heat and cold, except in the keel area and high load areas which have solid laminate. Integrated rubbing strake with stainless strip. White hull Jepp, har ikke hørt om nyere båter med solid laminat i skroget. Det er jo mange fordeler med sandwich da: lettere, stivere, mindre plast, raskere båter osv. Men nei takk til balsa. Hvis man setter som krav at det skal være solid laminat i skroget så er det fort back to the 80s (og det kan jo være bra!). Jeg har også sett hvordan delaminering ser ut på sandwich-skrog. Var en båt fra 2005, husker ikke fabrikat. Rett ved røstjernet og et område på 30-40cm var helt mykt på innsiden, kunne dytte fingeren inn. Fysj! Denne båten hadde Divinycell distansemateriale. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Knude skrev for 4 timer siden: Hva produsentene av seilbåt finner på har jeg lite peiling på , men i min verden så blir glass vekt den samme om det er håndopplegg eller vacuum støp. Vektbesparelsen ligger i en høyere glassprosent . Om det brukes divinycell der det skal gjennomføringer er det vanlig at det området er faset ned til enkeltlaminat i et område før støpe prosess. Med vakuumstøp får man mer homogent støp, mindre hulrom/feil, bedre binding mellom resin og fiber og dermed høyere styrke. Denne styrken kan man (om man vil) ta ut i slankere og lettere støp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Bitteliten skrev 49 minutter siden: De fleste båter har sandwich.. feks denne nye kontruksjonen Hallberg-Rassy 57 Standard Specification Hull and Deck Hand lay-up GRP hull, insulated with Divinycell Hvorfor har de ikke gått over til vacuum tro? Krimart skrev 39 minutter siden: Med vakuumstøp får man mer homogent støp, mindre hulrom/feil, bedre binding mellom resin og fiber og dermed høyere styrke. Denne styrken kan man (om man vil) ta ut i slankere og lettere støp. Fordelene med vacuum er mange. Men når du sier at man kan gå ned på laminatet, har du noe støtte for det i en relevant byggestandard? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Thostr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 1 hour ago, Komodo said: Hvorfor har de ikke gått over til vacuum tro? Fordelene med vacuum er mange. Men når du sier at man kan gå ned på laminatet, har du noe støtte for det i en relevant byggestandard? Det finnes ihvertfall studier som underbygger at vakuum-infusjon gir sterkere laminat på flere vesentlige punkter: https://www.researchgate.net/publication/329273373_A_comparison_process_between_hand_lay-up_vacuum_infusion_and_vacuum_bagging_method_toward_e-glass_EW_185lycal_composites . Mener jeg har lest at infusjons-metoden er en av årsakene til at Boeing bruker langt mer laminat i sine nyere flytyper f.eks 787. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Thostr skrev for 3 timer siden: Bra du har 0.01% tvil igjen. Her er kildene mine: "Plast Skrov och däck i sandwichkonstruktion med balsa som distansmaterial. Från och med hösten 2002 HEREX® som distansmaterial." - https://www.sailguide.com/batfakta/contrast-33 . Wikipedia sier det samme: https://no.wikipedia.org/wiki/Contrast_33 "Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial" - https://www.sailguide.com/batfakta/wasa-360 . Wasa skriver selv (https://wasayachts.eu/the-yachts/boat-models/wasa-atlantic/?lang=en): "Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts. "Plast Skrov och däck i sandwichlaminat med balsa som distansmaterial. " - https://www.sailguide.com/batfakta/sweden-yachts-38 . Spec'en til verftet bekrefter dette: https://www.swedenyachts.se/wp-content/uploads/2019/01/SY38-Specifications.pdf Så med mindre det er snakk om en veldig ny Contrast 33 så er det nok slik. Dessverre vil kanskje mange si. Er jo veldig fine båter ellers. Men ikke noe jeg ville hatt, pga dette alene. Har vore med på å montere logg på ein Wasa 360, og der var det massivt laminat. I dekket var det derimot balsa. Skal aldri vere altfor skråsikker, men trudde eg var ganske sikker på at dette var riktig... NB! Som det står om Sweden Yacht - plast skrog og balsa i dekk... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) 16 minutes ago, sunnmøre said: Har vore med på å montere logg på ein Wasa 360, og der var det massivt laminat. I dekket var det derimot balsa. Skal aldri vere altfor skråsikker, men trudde eg var ganske sikker på at dette var riktig... NB! Som det står om Sweden Yacht - plast skrog og balsa i dekk... Sweden Yachts skriver jo selv at det er balsa i skroget hvis du følger lenken jeg la inn: Og Wasa skriver altså: "Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts" Tipper loggen ble montert rett foran kjølen? Er vel ingen båter som har balsa akkurat i kjølinnfestet og som Sweden Yachts skriver i 'high stress areas around keel' osv. Så det forklarer nok at dere ikke fant balsa ved loggmontering. Bra du reserverte litt usikkerhet, er alltid lurt. Redigert 27.Juli.2021 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Thostr skrev for 1 time siden: Det finnes ihvertfall studier som underbygger at vakuum-infusjon gir sterkere laminat på flere vesentlige punkter: https://www.researchgate.net/publication/329273373_A_comparison_process_between_hand_lay-up_vacuum_infusion_and_vacuum_bagging_method_toward_e-glass_EW_185lycal_composites . Mener jeg har lest at infusjons-metoden er en av årsakene til at Boeing bruker langt mer laminat i sine nyere flytyper f.eks 787. Nå ramlet jeg av. Vacuuminjisering blir sterkere, men det gjør at Boeing bruker tykkere laminat?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Thostr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 4 minutes ago, Komodo said: Nå ramlet jeg av. Vacuuminjisering blir sterkere, men det gjør at Boeing bruker tykkere laminat?? Mer laminat -> flere deler laget av laminat. 80% av volumet i en 787 er laminat. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Ahh, trodde du mente tykkere laminat ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Thostr Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 21 minutes ago, Komodo said: Ahh, trodde du mente tykkere laminat ? Ja skjønner det ut fra sammenhengen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Thostr skrev for 9 timer siden: Sweden Yachts skriver jo selv at det er balsa i skroget hvis du følger lenken jeg la inn: Og Wasa skriver altså: "Construction of hulls and deck is made according to Wasa’s common method of balsa as a spacer in the sandwich laminate. Along the keel area, the bottom of the hull is made of a homogeneous and extremely heavy GRP laminate with robust bottom struts" Tipper loggen ble montert rett foran kjølen? Er vel ingen båter som har balsa akkurat i kjølinnfestet og som Sweden Yachts skriver i 'high stress areas around keel' osv. Så det forklarer nok at dere ikke fant balsa ved loggmontering. Bra du reserverte litt usikkerhet, er alltid lurt. Jøsses. Må nok bite i det sure eplet her? Skrog med balsa er nok fint når det er nytt, men på ein 80-talsbåt er det nok greit å halde seg unna. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 (redigert) Hulda skrev On 2021-7-26 at 21.11: Det er vel nesten ikke en eldre svenske som ikke har balsa ett- eller flere steder Nei, Knugen er vel et godt eksempel på det. Redigert 28.Juli.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.