Knude Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 (redigert) Tror mann må skille mellom forskjellige løsninger . En variant er distanse materiale i hele skroget å mindre avstivning innvendig. Så den med distanse over vannlinjen. Ofte er det da et støpt rammeverk som limes mot laminatet I hele skrogets lengde. Der vil det i min verden være ugunstig med distanse. En tanke som slår en gammel bårbygger : Er det sånn at konstruksjonen / bygge metode i seilbåt verdenen prioriterer andre egenskaper som lav vekt å stivhet på bekostning av båtens levealder. Er det basert på bruk å kast......å kjøp ny? Redigert 28.Juli.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Guest Thostr Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Knude skrev On 28.7.2021 at 7.46: En tanke som slår en gammel bårbygger : Er det sånn at konstruksjonen / bygge metode i seilbåt verdenen prioriterer andre egenskaper som lav vekt å stivhet på bekostning av båtens levealder. Er det basert på bruk å kast......å kjøp ny? Vis hele sitatet Det er jo ingen fordel for produsenten at produktene deres lever 'evig', særlig om det er vanskelig å få til innovasjon som gjør at folk vil ha nytt basert på at de nye har bedre egenskaper. "Planned obsolesence" eller "premature obsolescence" kalles det gjerne på nynorsk når produkter har et design som begrenser levetid eller reparasjonsmulighet. Mest kjent kanskje innenfor mobile produkter hvor det i senere tid benyttes svært mye lim for å holde sammen skjerm, batteri og øvrige deler som hovedkort og kabinett, og som i praksis gjør det svært vanskelig å bytte en av delene. Bruken av lim gjør det imidlertid billigere å produsere og med vanntette egenskaper. "Planned obsolescence" i betydningen "slutter å virke etter N timer" har det jo vært en del eksempler på (f.eks på printere), men det tror jeg det er vanskelig å bedrive over lang sikt og fortsatt ha troverdigheten i behold på. Jeg er ikke i tvil om at bruken av sandwich i seilbåt-skrog bidrar til til redusert levetid sammenliknet med båter som har enkeltlaminat. Men det gir så mange fordeler sammenliknet med enkeltlaminat både ift egenskaper og produksjonskostnader at det vel er vanskelig å se for seg at båter med enkeltlaminat skal komme på markedet igjen. Dette er vel neppe seilbåt-spesifikt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Thostr skrev On 28.7.2021 at 9.12: "Planned obsolesence" Vis hele sitatet Meget interessant tema! Du fikk kanskje med deg dokumentarprogrammet som gikk på NRK for en del år tilbake om dette? Thostr skrev On 28.7.2021 at 9.12: Jeg er ikke i tvil om at bruken av sandwich i seilbåt-skrog bidrar til til redusert levetid sammenliknet med båter som har enkeltlaminat. Men det gir så mange fordeler sammenliknet med enkeltlaminat både ift egenskaper og produksjonskostnader at det vel er vanskelig å se for seg at båter med enkeltlaminat skal komme på markedet igjen. Vis hele sitatet Er det billigere å produsere båter med sandwich skrog? Trodde det var motsatt. Men når det gjelder levetid så ville jeg ikke vært bekymret for en vacuumstøpt sandwichkonstruksjon med divinycellkjerne. Kjerne i treverk derimot... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Komodo skrev On 28.7.2021 at 10.29: Trodde det var motsatt. Men når det gjelder levetid så ville jeg ikke vært bekymret for en vacuumstøpt sandwichkonstruksjon med divinycellkjerne. Kjerne i treverk derimot... Vis hele sitatet Ble ikke også balsa levert ruteskåret? Med vacuumstøping blir hver rute forseglet, og da burde ikke risikoen for større skader på grunn av vanninntrengning være særlig stor? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Vacuum støp har fordeler å ulemper. Produksjonskostnadd er nogenlunde det samme totalt sett. Metoden gir mye bedre arbeidsmiljø for de som bygger. Mere avfall som må håndteres Normalt lavere vekt med samme styrke. Uansett noe dritt under vann da delaminering I forbindelse med grunnberøring er regelen. Skade i utvendig/ innvendig laminat får store konsekvenser. Men ja. Hadde vært lettere å drive båtbyggeri om produktet ble kastet etter 15 år. For å sitere en kjent båtbygger/konstruktør sitt utsagn : " Mi har bygga plastbåtene alt for gode, de varer jo nesten evig" Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Zodiac jolla vårer vakuum støpt. Vi kakka borti et godt merka skjær i kanskje 2 knop. Ble knusningsskade gjennom skroget i baugen. Sterkeste punktet på båten er trolig der. jeg la på 5 lag duk da jeg fiksa skaden. Keel guarden dekker hele baugen også nå… Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Komodo skrev On 27.7.2021 at 17.27: Hvorfor har de ikke gått over til vacuum tro? Fordelene med vacuum er mange. Men når du sier at man kan gå ned på laminatet, har du noe støtte for det i en relevant byggestandard? Vis hele sitatet Sorry, vet ikke om det er noe standarder på dette. Men har sett studier som viser at styrken, dvs. bruddspenning ved strekk, gjerne går opp 20-30%. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.