o-yngve Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Wartsila skrev On 2021-7-26 at 12.55: De fleste batterier har en liten "indikator" på toppen. Etter at batteriet er ladet opp så skal denne være grønn. Er den svart etter lading så bør den byttes. Er iallefall en slik indikator på mine batterier. Ser at det er slike indikatorer på mine batterier også. De er grønne nå. Får følge litt med på dem, men jeg tror jeg skal ha inn noe som gir meg litt lettere tilgang til batteristatus. -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
o-yngve Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Sundiver skrev On 2021-7-26 at 13.33: Jeg gikk til innkjøp av en starthjelper som reserveløsning, og den har allerede hjulpet meg en gang det var kaldt, og startbatteriet begynte å knele. Anbefales! Takk for tips :) Slik skal jeg anskaffe, men disse Yamaha startmotorene krever heftig startstrøm. 711 cca / EN ifølge manualen. -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
lr-80 Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Kan man bruke startkabler fra eget forbruksbatteri? Vet ikke om slike batterier kan gi nok CCA, eller i mitt tilfelle med 2x100Ah LiFePO4 om BMS tåler/aksepterer mengden strøm? Et alternativ er naturligvis en liten AC-lader på inverteren. Link to post
Jonas Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Ha med et lett ekstra batteri med lite selvutlading og høy cca, f eks optima redtop, bluetop e.l. Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 o-yngve skrev for 4 timer siden: Ser at det er slike indikatorer på mine batterier også. De er grønne nå. Får følge litt med på dem, men jeg tror jeg skal ha inn noe som gir meg litt lettere tilgang til batteristatus. Du får installere en batterimonitor, da får du god kontroll ? NilsPils skrev for 19 timer siden: Enig. Alternativt to sett med vanlige startkabler. Jeg er som regel enig i det du skriver Nils, men ikke her. Vanlige startkabler har som regel veldig dårlig tverrsnitt, og om man skjøter to får man ytterligere spenningsfall i klypene. Jeg har laget meg et sett med lange, tykke kabler for å ha i båten. Ulempen er at de er så tunge at man knapt klarer å markløfte dem ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: Ulempen er at de er så tunge at man knapt klarer å markløfte dem ? Da blir det kanskje like lett å flytte over batteriet . . . Ellers selges det startkabler med forskjellige tverrsnitt . . . Met to sett kabler tenkte jeg meg at både jeg og den som trenger starthjelp har hvert vårt sett med kabler. Jeg har bare ett sett. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 NilsPils skrev 42 minutter siden: Da blir det kanskje like lett å flytte over batteriet . . . Ja, nesten NilsPils skrev 42 minutter siden: Ellers selges det startkabler med forskjellige tverrsnitt . . . Jepp, det gjør det Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hnrk Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 (redigert) Jeg shoppa nå denne jumpstarteren til under tusenlappen som påstår at "13,800 mAh gir ikke bare kraft til bensinmotorer på 5 liter og dieselmotorer på 3 liter, men selv motorbåter og større kommersielle kjøretøyer". Så da krysser jeg fingra for at den gjør jobben for min innenbords Mercruiser 5L 270hk (bensin) hvis batteriet er lei seg. Redigert 28.Juli.2021 av hnrk (see edit history) Link to post
bjorngb Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 o-yngve skrev for 22 timer siden: Blir spennende å se hvor mye RS beregner seg for jobben. Hvis du var medlem før du trengte hjelp skal det være inkludert i medlemskapet. Hvis ikke kan det fort ende med å koste 5-6000 Link to post
Vittig Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Mener selv at manuell batteriveksler er gammeldags. Mye mer fornuftig med en batterikombinator ala. https://www.sparelys.no/victron-cyrix-li-ct-12-24v-120a-combiner. Der har du også mulighet til å montere en knapp som kobler batteribankene sammen i 30 sec slik at du kan bruke forbruksbatteri som starthjelp. Da trenger du heller aldri å passe på at begge batteribankene er koblet inn for at begge skal lades. Du trenger heller aldri å være redd for å gjøre en feil under fart som fks. å skru av bryteren slik at du brenner dynamo etc. Da vil du aldri få problemer med start heller så lenge startbatteri er i orden. Tør og påstå at det forlenger levetid på startbatteri da det mer eller mindre alltid vil være fullt. Link to post
bliss X Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Man kan også kjøpe en jump starter Link to post
Vittig Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 4 minutes ago, bliss X said: Man kan også kjøpe en jump starter Så lenge man passer på å lade den Link to post
o-yngve Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Gudrun skrev On 2021-7-26 at 14.04: Har hatt et par slike under her de siste årene. En på forbruk og en på start. Koble til pluss og minus på batteriet, hente en app og du er i gang. Kjøpte en til ene podens bil for 5-6 år siden og den er fortsatt fullt aktiv. Works for me: https://bilxtra.no/ctek-battery-sense Bra tips. Takk. -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
Sundiver Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 o-yngve skrev for 23 timer siden: Ser at det er slike indikatorer på mine batterier også. De er grønne nå. Får følge litt med på dem, men jeg tror jeg skal ha inn noe som gir meg litt lettere tilgang til batteristatus. En ting jeg gjorde var å installere en smartshunt, så får jeg forbrukt AH, % visning av gjenstående, samt spenning på både forbruksbatteri og startbatteri via blåtann på telefonen. (kjøpte den smarte uten skjerm) https://www.sparelys.no/victron-smartshunt-500a Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Vittig skrev for 11 timer siden: Mener selv at manuell batteriveksler er gammeldags. Mye mer fornuftig med en batterikombinator ala. https://www.sparelys.no/victron-cyrix-li-ct-12-24v-120a-combiner. Sikkert et fint rele, men i TS sitt tilfelle vil vel et konvensjonelt rele styrt av D+ gjøre jobben. Forutsetning er at han har et separat batteri til start. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vittig Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 17 minutes ago, Komodo said: Sikkert et fint rele, men i TS sitt tilfelle vil vel et konvensjonelt rele styrt av D+ gjøre jobben. Forutsetning er at han har et separat batteri til start. Trodde det jeg linket til var et konvensjonelt rele? Styres av ladespenning. Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Ok, da misforstod jeg. Trodde dette var et mer avansert rele Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
19 fot Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Buttnes skrev On 2021-7-26 at 14.03: Mange ting som kan påvirke dette. Som de skriver over. 2 batterier og skille med egen bryter. Brukes båt på solrike dager og man har med kjøleboks må man huske på å ALDRI bruke noe annet enn boks med kompressor. De med vifte er crap og trekker mye strøm uten å kjøle noe særlig. Forøvrig er et solpanel på 100- 150 W med skikkelig laderegulator gull verdt . Men som nevnt over. Sjekk at batteriet er i topp stand . Jeg bruker kjøleboks med vifte (ikke kompressor) i mine båter og synes det fungerer bra, hvertfall i den største båten med den største motoren. 100 hk Yamaha lader en del og med to batterier som fylles opp har jeg mye strøm. Når jeg stopper opp for kvelden kobler jeg over en bryter så forbruket går kun fra fremre batteri, og selv om jeg har hatt på en sånn Biltema-sak som kutter strømmen ved 11,2V eller noe sånt så har jeg fått start greit neste dag selv om jeg hadde glemt å slå over til bakre batteriet (som jeg normalt bruker til start og sørger for at er fullt). Men man kan jo glemme seg og tappe ned alt. Motoren er visst ifølge instruksjonsboka laget slik at man kan koble opp kabler mot startbatteri og forbruksbatteri så førstnevnte prioriteres ved lading. Men jeg har kun funnet to kabler fra motor til batteri, så da er det ikke lagt opp kabel for dette, alt går inn på en batteribryter av typen 1, 1+2, 2 og AV. Men skule jeg gå tom for strøm er det ingen katastrofe. Av med deksel og av med et lite deksel til så ser jeg svinghjulet med sine hakk i kanten. Så tar jeg frem startsnora og drar den en runde rundt og drar, da burde den starte (kanskje ikke på første forsøk, men innen kort tid). Har startet motoren slik i 6 plussgrader (ikke nødvendig, kun test), så da burde det gå fint også en varm sommerdag. Og tilbake til kjølekapasiteten på vifte-kjølebagen min så tok jeg med meg 3x1,5 liters Colaflasker (muligens bare 1,25) med is fra fryseren ut på tur sammen med diverse annet i kjøleskaptemperatur (ei pølsepakke var nok frossen). Kjølebagen fikk strøm fra båten (aldri landstrøm) mye av døgnet, men aldri når jeg sover (har hatt brann i 12V kjølebag før, men det var i bilen på E18, Biltema den gang). Men det ble satt ned varm drikke etterhvert som den kalde ble tom. Etter 4 døgn i kjølebagen ombord var det fortsatt noen små isbiter igjen i disse vannflaskene, og jeg hadde hele tiden kaldt drikke og kalde kjølevarer. Link to post
19 fot Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 willmasta skrev On 2021-7-26 at 13.47: Har både skille så start er isolert, startbooster (i bilen om vinteren og i båten sommerstid), og seil. Sart booster er vel en billig og smart investering. Da kan man også hjelpe andre lett. Skulle jeg hatt mer utstyr ombord for å hjelpe de strømtomme så ville jeg nok heller tatt med startkabler (med 2 batterier og startsnor så slipper jeg å hjelpe meg selv med slikt). En gang omtrent midtfjords i Holsfjorden (Sylling-armen av Tyrifjorden) for noen år siden var det en i ei snekke som viftet etter hjelp, så jeg kjørte bort og spurte om han trengte hjelp. Motoren ville ikke starte fordi han var tom for strøm og det nyttet ikke å sveive igang den motoren. Jeg hadde ikke startkabler så da ble løsningen å skru ut batteriene våre og lempe mitt batteri over i snekka så han kunne starte motoren sin, så koblet han den i gir på lavt turtall og den døde. Inn med batteriet mitt igjen og der startet den igjen og nå passet han på å holde litt høyt turtall hele tiden og da gikk det greit. Etter motoren var startet ble batteriene satt tilbake der de hørte hjemme og så kjørte vi avgårde. Møtte på en med strømtom påhengsmotor (50 hk Evinrude E-Tec) for ca et par uker siden. Antakelig litt vann i bensinen og deretter endel kinning som tappet batteriet. Jeg hadde ikke startkabler og nevnte at det gikk an å sette et av mine batterier i hans båt for starthjelp, eller jeg kunne slepe han dit han skulle. Han valgte slep til et sted han kunne bli møtt med bil for å få batteriet hjem til lading. Det var årets femte slep. Link to post
19 fot Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 bliss X skrev On 2021-7-26 at 23.54: Det beste er nok å unngå flate batterier og det får man til ved å sette seg inn i hvordan dette fungerer samt måle spenningen på batteriet med et voltmeter Noen ganger kan batterier ta kvelden veldig brått. Jeg startet en gang en bil og den startet kjapt og geit som vanlig. Så rygget jeg litt før jeg stoppet opp og motoren stor på tomgang mens jeg giret til førstegir og så stoppet motoren. Tenkte det kanskje var pga kald motor evt at jeg hadde kvelt den, så da ar det bare å vri om nøkkelen igjen, men da skjedde det ikke noe, batteriet gav ikke strøm. Prøvde å lade batteriet, men det tok ikke til seg lading, så da ble det nytt batteri og da fungerte alt. Hadde ikke målt noe på forhånd der, men tviler på om det ville hjulpet. For det må vel ha vært en kortslutning eller et brudd inni der som skjedde brått når det på få sekunder går fra å starte en bilmotor uten noen problemer til å være helt dødt. Så batteri som ikke fungerer kan nok skje hvem som helst. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn