Jump to content

Erfaring med hjelp fra Redningsskøyte på grunn av flatt batteri


o-yngve

Recommended Posts

Flate batterier.
Etter mange timer for anker, skulle vi dra fra Middagsbukta i går. Vred om tenningen, instrumentene kom på, vred til start, men starteren dra bare et sekund før den ga seg. Strømmen forsvant fra instrumentene også. Tyder på tomt startbatteri. Slo av all forbruk, ventet ti minutter, prøvde, men samme igjen. 

Så da ble vi raskt medlemmer i Redningsselskapet 😅 Etter ca en time var «Einar Staff» på stedet og hjalp oss med startstrøm og gode tips. Effektiv, nyttig og behagelig erfaring. 
 

Så. Er det noen her som har tips til hvordan man sjekker om batteriene bør byttes? 
 

1A9CB091-B6D6-4F79-B2BA-475736D911DD.jpeg

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

Link to post

Hadde vært kjekt med et fast instrument for batteritilstand og kanskje alarm når det reduseres under er nivå. 
 

Jeg tenker jeg får ta opp saken med noen som driver service på Yamaha og høre hva de tenker. 
 

Noen som har gode erfaringer og kan anbefale båtservice / båtverksteder i Oslo?

Redigert av o-yngve (see edit history)

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

Link to post
Wartsila skrev 28 minutter siden:

De fleste batterier har en liten "indikator" på toppen. Etter at batteriet er ladet opp så skal denne være grønn. Er den svart etter lading så bør den byttes. Er iallefall en slik indikator på mine batterier.

Indikatoren viser kun syrevekt status på en enkelt celle, en eller flere andre cellene kan være døde selv om den ene er OK. 

Link to post

Mange ting som kan påvirke dette. Som de skriver over. 2 batterier og skille med egen bryter. Brukes båt på solrike dager og man har med kjøleboks må man huske på å ALDRI bruke noe annet enn boks med kompressor. De med vifte er crap og trekker mye strøm uten å kjøle noe særlig. Forøvrig er et solpanel på 100- 150 W med skikkelig laderegulator gull verdt . Men som nevnt over. Sjekk at batteriet er i topp stand . 

Link to post

Flatt batteri i Middagsbukta i går. Der var du neppe alene. Ingen i nærheten som kunne hjelpe? Startkabler hører med til standardutstyret ombord.

 

Jeg var så heldig å kunne hjelpe en med flatt batteri i går. Men det var ikke på vannet, men på parkeringsplassen i marinaen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 8 timer siden:

Startkabler hører med til standardutstyret ombord.


Startkabler er gull. Har brukt det til å koble sammen forbruksbank og startbatteri et par ganger «noen» har glemt å skru av tenningen så den har stått på i et par dager og tappet ned startbatteriet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
forskern skrev 4 minutter siden:

Av nysgjerrighet: Hvordan brukes slike startkabler på sjøen? Er de kjempelange oggår faren båt til en annen eller flytter man et batteri over til den andre båten (hvilket batteri flytter man i så fall?)

Vanligvis er det for stor avstand til å bruke startkabler direkte. Da må du flytte et friskt batteri over til båten til den uheldige. Har gjort det. Jeg har også hjulpet med å koble sammen forbruk- og startbatteri når starbatteriet ha tatt kvelden, slik som Popeye beskriver.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Vestkystseiler skrev 9 minutter siden:

Det greieste er vel lange startkabler. Fås kjøpt i 7.5m lengde ihvertfall.

Lange startkabler

Enig. Alternativt to sett med vanlige startkabler.

 

Nå er det ikke ofte jeg har fått bruk for startkablene til å starte andre. Men de er svært hendige til mye annet ombord også. For eksempel kobling mot starter når startreleet streiker.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
bliss X skrev for 12 timer siden:

Det beste er nok å unngå flate batterier  og det får man til ved å sette seg inn i hvordan dette fungerer  samt måle spenningen på batteriet med et voltmeter

 

Det skal jeg huske på å si neste gang noen ber om starthjelp . . :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
On 7/26/2021 at 12:48 PM, o-yngve said:

Så. Er det noen her som har tips til hvordan man sjekker om batteriene bør byttes? 

 

Denne artikkelen i Båtmagasinet synes jeg var grei mht hva voltmeteret bør kunne fortelle deg.  Utdrag:

 

Quote

 

* Under lading (via 220 volt lader eller dynamo):

13,5 volt:Batteriet tar mye strøm (vanlig ved start av lading)
14,0 volt:Batteriet begynner å fylles opp
14,4 volt:Batteriet er fulladet

 

* Ved hvilespenning (uten lading og forbruk):

12,7 volt:Batteriet er fulladet.
12,3 volt:Batteriet har halv kapasitet.
12,0 volt:Ca en tredjedel igjen – kritisk, må lades umiddelbart.
11,7 volt:Ved denne spenning eller lavere er batteriet flatt eller ødelagt.

 

* Ved forbruk uten lading:

Ca 12 volt:Alt i orden, friske batterier.
11,5 volt:Lavt kapasitet, eller stort forbruk.
11,0 volt:Synker spenningen under 11 V ved jevnt forbruk må vi lade.
10,5 volt:Meget stort forbruk. Farlig lav spenning

 

 

Redigert av hnrk (see edit history)
Link to post
andersb skrev for 14 timer siden:

jeg var faktisk i middagsbukta i går, og i dag, med startkabler ;) 

 

fikk ikke med meg scenen dog 

 

Sikkert flere rundt der som kunne hjulpet. Jeg var såvidt innom tanken, men for meg er det litt terskel å begynne å rope eller svømme rundt til nabobåtene for å spørre om hjelp. Hadde jeg hatt en liten jolle så kanskje. Vi lå et lite stykke innenfor nordinngangen, på solsiden (mot Brønnøya).  

Blir spennende å se hvor mye RS beregner seg for jobben. 

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...