o-yngve Startet 26.Juli.2021 Del på Facebook Startet 26.Juli.2021 Flate batterier. Etter mange timer for anker, skulle vi dra fra Middagsbukta i går. Vred om tenningen, instrumentene kom på, vred til start, men starteren dra bare et sekund før den ga seg. Strømmen forsvant fra instrumentene også. Tyder på tomt startbatteri. Slo av all forbruk, ventet ti minutter, prøvde, men samme igjen. Så da ble vi raskt medlemmer i Redningsselskapet 😅 Etter ca en time var «Einar Staff» på stedet og hjalp oss med startstrøm og gode tips. Effektiv, nyttig og behagelig erfaring. Så. Er det noen her som har tips til hvordan man sjekker om batteriene bør byttes? Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
Wartsila Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 De fleste batterier har en liten "indikator" på toppen. Etter at batteriet er ladet opp så skal denne være grønn. Er den svart etter lading så bør den byttes. Er iallefall en slik indikator på mine batterier. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Lucky Strike Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Ellers er det vel ganske vanlig å sjekke spenningen av og til. Måles under tilnærmede forhold for hvilespenniing. Dett gir en viss indikasjon på tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
o-yngve Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Hadde vært kjekt med et fast instrument for batteritilstand og kanskje alarm når det reduseres under er nivå. Jeg tenker jeg får ta opp saken med noen som driver service på Yamaha og høre hva de tenker. Noen som har gode erfaringer og kan anbefale båtservice / båtverksteder i Oslo? Redigert 26.Juli.2021 av o-yngve (see edit history) Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
Lazyjack Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Wartsila skrev 28 minutter siden: De fleste batterier har en liten "indikator" på toppen. Etter at batteriet er ladet opp så skal denne være grønn. Er den svart etter lading så bør den byttes. Er iallefall en slik indikator på mine batterier. Indikatoren viser kun syrevekt status på en enkelt celle, en eller flere andre cellene kan være døde selv om den ene er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Ser du skriver flate batterier, hvis du har separat startbatteri er det vanlig å ha et skille eller brytersystem for å kunne koble ut startbatteriet - nettopp for å unngå at diverse forbrukere tapper startbatteriet under "stilleligge". Vet ikke hvordan dette er lagt opp i din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Startbatteri. Mål spenning med voltmeter på polene fulladet batteri når du starter motoren. Volt under 10,5v er dødt batteri. har du 1 eller 2 batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Sundiver Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Jeg gikk til innkjøp av en starthjelper som reserveløsning, og den har allerede hjulpet meg en gang det var kaldt, og startbatteriet begynte å knele. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Har både skille så start er isolert, startbooster (i bilen om vinteren og i båten sommerstid), og seil. Sart booster er vel en billig og smart investering. Da kan man også hjelpe andre lett. Sitér dette innlegget Link to post
Sundiver Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 o-yngve skrev 1 time siden: Er det noen her som har tips til hvordan man sjekker om batteriene bør byttes? Du kan alltids gå til innkjøp av en slik Biltema batteritester for å sjekke CCA (cold cranking amp) startbatteriet yter: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744 Sitér dette innlegget Link to post
Buttnes Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Mange ting som kan påvirke dette. Som de skriver over. 2 batterier og skille med egen bryter. Brukes båt på solrike dager og man har med kjøleboks må man huske på å ALDRI bruke noe annet enn boks med kompressor. De med vifte er crap og trekker mye strøm uten å kjøle noe særlig. Forøvrig er et solpanel på 100- 150 W med skikkelig laderegulator gull verdt . Men som nevnt over. Sjekk at batteriet er i topp stand . Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Har hatt et par slike under her de siste årene. En på forbruk og en på start. Koble til pluss og minus på batteriet, hente en app og du er i gang. Kjøpte en til ene podens bil for 5-6 år siden og den er fortsatt fullt aktiv. Works for me: https://bilxtra.no/ctek-battery-sense Redigert 26.Juli.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Flatt batteri i Middagsbukta i går. Der var du neppe alene. Ingen i nærheten som kunne hjelpe? Startkabler hører med til standardutstyret ombord. Jeg var så heldig å kunne hjelpe en med flatt batteri i går. Men det var ikke på vannet, men på parkeringsplassen i marinaen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Popeye70 Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 NilsPils skrev for 8 timer siden: Startkabler hører med til standardutstyret ombord. Startkabler er gull. Har brukt det til å koble sammen forbruksbank og startbatteri et par ganger «noen» har glemt å skru av tenningen så den har stått på i et par dager og tappet ned startbatteriet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
forskern Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Popeye70 skrev 24 minutter siden: Startkabler er gull. Av nysgjerrighet: Hvordan brukes slike startkabler på sjøen? Er de kjempelange oggår faren båt til en annen eller flytter man et batteri over til den andre båten (hvilket batteri flytter man i så fall?) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 forskern skrev 4 minutter siden: Av nysgjerrighet: Hvordan brukes slike startkabler på sjøen? Er de kjempelange oggår faren båt til en annen eller flytter man et batteri over til den andre båten (hvilket batteri flytter man i så fall?) Vanligvis er det for stor avstand til å bruke startkabler direkte. Da må du flytte et friskt batteri over til båten til den uheldige. Har gjort det. Jeg har også hjulpet med å koble sammen forbruk- og startbatteri når starbatteriet ha tatt kvelden, slik som Popeye beskriver. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vestkystseiler Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Det greieste er vel lange startkabler. Fås kjøpt i 7.5m lengde ihvertfall. Lange startkabler Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Vestkystseiler skrev 9 minutter siden: Det greieste er vel lange startkabler. Fås kjøpt i 7.5m lengde ihvertfall. Lange startkabler Enig. Alternativt to sett med vanlige startkabler. Nå er det ikke ofte jeg har fått bruk for startkablene til å starte andre. Men de er svært hendige til mye annet ombord også. For eksempel kobling mot starter når startreleet streiker. Redigert 26.Juli.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bliss X Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Det beste er nok å unngå flate batterier og det får man til ved å sette seg inn i hvordan dette fungerer samt måle spenningen på batteriet med et voltmeter Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 jeg var faktisk i middagsbukta i går, og i dag, med startkabler ;) fikk ikke med meg scenen dog Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 bliss X skrev for 12 timer siden: Det beste er nok å unngå flate batterier og det får man til ved å sette seg inn i hvordan dette fungerer samt måle spenningen på batteriet med et voltmeter Det skal jeg huske på å si neste gang noen ber om starthjelp . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Hva med å ha en nødlader heller enn startkabler slik at man er helt uavhengig av andre og også kan bruke denne til å lade f.eks mobiler, padder osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hnrk Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) On 7/26/2021 at 12:48 PM, o-yngve said: Så. Er det noen her som har tips til hvordan man sjekker om batteriene bør byttes? Denne artikkelen i Båtmagasinet synes jeg var grei mht hva voltmeteret bør kunne fortelle deg. Utdrag: Quote * Under lading (via 220 volt lader eller dynamo): 13,5 volt:Batteriet tar mye strøm (vanlig ved start av lading) 14,0 volt:Batteriet begynner å fylles opp 14,4 volt:Batteriet er fulladet * Ved hvilespenning (uten lading og forbruk): 12,7 volt:Batteriet er fulladet. 12,3 volt:Batteriet har halv kapasitet. 12,0 volt:Ca en tredjedel igjen – kritisk, må lades umiddelbart. 11,7 volt:Ved denne spenning eller lavere er batteriet flatt eller ødelagt. * Ved forbruk uten lading: Ca 12 volt:Alt i orden, friske batterier. 11,5 volt:Lavt kapasitet, eller stort forbruk. 11,0 volt:Synker spenningen under 11 V ved jevnt forbruk må vi lade. 10,5 volt:Meget stort forbruk. Farlig lav spenning Redigert 27.Juli.2021 av hnrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o-yngve Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 hnrk skrev 1 time siden: Denne artikkelen i Båtmagasinet synes jeg var grei mht hva voltmeteret bør kunne fortelle deg. Utdrag: Fine greier hnrk, greit å ha med seg at et voltmeter og litt kunnskap kan gi mye informasjon :) Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
o-yngve Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 andersb skrev for 14 timer siden: jeg var faktisk i middagsbukta i går, og i dag, med startkabler ;) fikk ikke med meg scenen dog Sikkert flere rundt der som kunne hjulpet. Jeg var såvidt innom tanken, men for meg er det litt terskel å begynne å rope eller svømme rundt til nabobåtene for å spørre om hjelp. Hadde jeg hatt en liten jolle så kanskje. Vi lå et lite stykke innenfor nordinngangen, på solsiden (mot Brønnøya). Blir spennende å se hvor mye RS beregner seg for jobben. Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.