Jump to content

Hvor mye bør man betale en student for å bunnskrape en 17" båt?


xr4ti

Recommended Posts

En bekjent har en sønn som studere og trenger litt penger så jeg tenkte han kunne bunnskrape gammel bunnsmøring og pusse ned og jamne ut gammel primer. Har en 17 fots daycrusier med V-bunn med steg. Båten kan stå på henger eller settes på bakken og jeg holder selvfølgelig alt av materiell og lunsj. Hva bør jeg betale personen for en slik jobb? Vil ikke betale for lite men heller ikke for mye?

Er 3000 kr for lite?

Hva betaler man generelt en student for en times privatarbeid? I dont know :confused:

Link to post
Share on other sites

Bruker en todeling på arbeid hjemme hos oss:

1 Når sønn assisterer meg, så er det timer. 
 

2 når han skal jobbe selvstendig, så blir vi enig om kvalitet og omfang. Setter en fastpris som er såpass fristende at han går inn i dette med liv og lyst. Kjapp nok i hode til å vite at om han er effektiv, så kan han nesten doble timelønna. 
 

Jeg bruker gjerne tabellene til arbeidsgiver/-takerorganisasjonene for timelønn/alder. 
 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Kattegatt skrev for 8 timer siden:

200 kr bør han ihvertfall få! 

3000/200=15 timer og det er hva jeg i utgangspunktet tenkte, ca 2 dagers arbeid.

Tor Arild skrev for 8 timer siden:

Bruker en todeling på arbeid hjemme hos oss:

1 Når sønn assisterer meg, så er det timer. 
 

2 når han skal jobbe selvstendig, så blir vi enig om kvalitet og omfang. Setter en fastpris som er såpass fristende at han går inn i dette med liv og lyst. Kjapp nok i hode til å vite at om han er effektiv, så kan han nesten doble timelønna. 

Tenkte meg en fast pris ja, så får han bruke så mye tid han vil for min del.

Faxen skrev for 5 timer siden:

Jeg fikk stoffet og polert en 29 fot cabincruiser, inkludert oljeskift for kr. 3000.

Det ble gjort helt perfekt av 4 syrere. En var bilmekaniker.:thumbsup:

Jeg spanderte en båttur på dem etter sjøsetting.

Dårlig med syrere i familen 

Link to post
Share on other sites

Fastpris: arbeidstager tar hele risikoen for feilberegning av omfanget og må ha marginer for det.

Timepris: arbeidsgiver tar risikoen og arbeidstager har lite incentiv for å være effektiv.

 

 

Kompromiss: Bli enig om et realistisk timetall og sett fastpris ut fra det og en generøs timelønn. Timer ut over beregningen betales med en mager timelønn.  I prinsippet skal det da være mulig å lage en avtale som balanserer risiko og incentiver optimalt.

 

Med forbehold om at jeg ikke har prøvd denne avtaleformen i praksis, bare lest om den i sammenheng med "agile IT contracting".

 

Kanskje litt spurv med kanoner i denne sammenheng også da :-)

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 8 timer siden:

Jeg fikk stoffet og polert en 29 fot cabincruiser, inkludert oljeskift for kr. 3000.

Det ble gjort helt perfekt av 4 syrere. En var bilmekaniker.:thumbsup:

Jeg spanderte en båttur på dem etter sjøsetting.

Var det du eller syrerne som satte prisen?

Hvor lang tid brukte de?

Hva ble timesbetalingen på hver?

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Her er det jo flere motivasjoner og faktorer. Du ønsker å gi et økonomisk tilskudd til en student, og å få gjort en litt kjedelig og tung jobb. Jeg synes 3000 høres ut som et hyggelig beløp å få, så om du er komfortabel med å gi det så go for it!

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 32 minutter siden:

Her er det jo flere motivasjoner og faktorer. Du ønsker å gi et økonomisk tilskudd til en student, og å få gjort en litt kjedelig og tung jobb. Jeg synes 3000 høres ut som et hyggelig beløp å få, så om du er komfortabel med å gi det så go for it!

Du har helt rett. Ikke at det er så kjedelig jobb men heller at jeg har en nakkeskade som gjør at den slags jobb ikke er det beste for meg. Det andre er at det er hyggelig å kunne bidra til at en hyggelig gutt får litt ekstra å rutte med før studiene begynner om en måneds tid. Vil jo ikke være kjip men samtidig så skal jobben heller ikke overbetales. Burde vel kunne gjøres på et par dager denne jobben, skrape og så pusse jamt?

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
14 minutes ago, xr4ti said:

Du har helt rett. Ikke at det er så kjedelig jobb men heller at jeg har en nakkeskade som gjør at den slags jobb ikke er det beste for meg. Det andre er at det er hyggelig å kunne bidra til at en hyggelig gutt får litt ekstra å rutte med før studiene begynner om en måneds tid. Vil jo ikke være kjip men samtidig så skal jobben heller ikke overbetales. Burde vel kunne gjøres på et par dager denne jobben, skrape og så pusse jamt?

 

Ja med ok tilgang og litt støtte/opplæring så tror jeg to dager burde holde greit.

Link to post
Share on other sites

Tipper du gir han penger uansett om han jobber eller ligger på ryggen til vanlig? 

 

Sørg nå for å gi han skikkelig betalt når han jobber. Med det så blir han kanskje en av de som skjønner det er mer lønnsomt å jobbe en å ligge på gutte-rommet å gjøre ingenting. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 38 minutter siden:

200kr/t og fri lunsj. Skal si det er lønnsomt å være ungdom i dag :wink:

Tenkte det samme. Det er faktisk svært få som er interessert i å betale meg 200/time hvis jeg hjelper noen i garasjen med sveising, dreiing, eller andre ting de ikke får til selv. Nå pleier jeg uansett ikke å ta betalt for det, men en flaske vin etter en eller to kvelder med jobbing er visst mer riktig... 

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 9 minutter siden:

200 skattefritt tilsvarer 300 før skatt. Syns det er vel høy timebetaling for en ufaglært ungdom som gjør en slik jobb.

Hva ville du blitt betalt selv? strengt tatt er vel ikke du faglært heller kanskje:)

 

Hva koster det å leie annen person til jobben, hva ville et firma tatt betalt for samme jobb, mange lag skal skrapes av?

Link to post
Share on other sites

Sønnen min fikk i fjor da han var 14-15, 150 kr for å gå en time med en nabohund. Det var alle vi snakket med enige om at var veldig godt betalt.

 

Synes det virker greit ned 3000 for jobben. Viktig å være enige om hvordan sluttresultatet skal være. Kjedelig å bruke en dag i etterkant for å få det slik en ønsker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...