Jump to content

Hvor mye bør man betale en student for å bunnskrape en 17" båt?


xr4ti

Recommended Posts

Siden det er snakk om en som studerer så regner jeg med at han er student og derfor fullført videregående skole. Kanskje har han passert 20. Begge deler medfører økt lønn i varehandelen så feil å sammenligne med en mindreårig skoleelev. Varehandelen anses vel som et lavtlønnsyrke og skrape en båt som "litt" tyngre enn å stå/sitte bak en kasse og ta imot penger?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

SandAnker skrev for 7 timer siden:

Hva ville du blitt betalt selv? strengt tatt er vel ikke du faglært heller kanskje:)

 

Hva koster det å leie annen person til jobben, hva ville et firma tatt betalt for samme jobb, mange lag skal skrapes av?

Jeg sa min mening, og du kan selvfølgelig mene noe annet. Jeg leser dessverre ikke av ditt innlegg hva du mener er riktig lønn, eller svar på dine egne spørsmål.

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for mange gode svar. Han er i 20-åra og er flink til å jobbe så regner med han klarer jobben på 2 dager. Og ja, jeg lobotomere skrapen så den ikke lager dype riper. Dessverre så har jeg ikke mulighet til å bunnsnu båten, hadde jeg kunnet det så hadde jeg ikke trengt å sette vekk jobben. Vet ikke hva som er brukt av bunnstoff men den er meget hard og sitter delvis meget godt så en god dag til å skrape og en dag for sliping og klargjøring for primer tror jeg holder. 200  kr timen er nok i drøyeste laget men om han bruker 2,5 dag så raser lønna fort ned, men står han på og tar dette på 1,5 dag så blir lønna god.

Er det ufint å tilby 2500 kr da? Har liksom ikke lyst til å være den kjipeste duden på brygga heller :worry: Jeg går jo ikke konk av en 500-lapp.

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 3 timer siden:

Hei og takk for mange gode svar. Han er i 20-åra og er flink til å jobbe så regner med han klarer jobben på 2 dager. Og ja, jeg lobotomere skrapen så den ikke lager dype riper. Dessverre så har jeg ikke mulighet til å bunnsnu båten, hadde jeg kunnet det så hadde jeg ikke trengt å sette vekk jobben. Vet ikke hva som er brukt av bunnstoff men den er meget hard og sitter delvis meget godt så en god dag til å skrape og en dag for sliping og klargjøring for primer tror jeg holder. 200  kr timen er nok i drøyeste laget men om han bruker 2,5 dag så raser lønna fort ned, men står han på og tar dette på 1,5 dag så blir lønna god.

Er det ufint å tilby 2500 kr da? Har liksom ikke lyst til å være den kjipeste duden på brygga heller :worry: Jeg går jo ikke konk av en 500-lapp.

Hva med å avtale 2500. Hvis han gjør skikkelig arbeid kan du heller betale 3000 når jobben er gjort.

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev for 9 timer siden:

Jeg sa min mening, og du kan selvfølgelig mene noe annet. Jeg leser dessverre ikke av ditt innlegg hva du mener er riktig lønn, eller svar på dine egne spørsmål.

Ser din mening, stilte bare spørsmål ved din vurdering.

Her er Arbeidstilsynets definisjon av minstelønn i forhold til utenlandsk arbeidskraft...

nå skal det eventuelt arbeidsgiveravgift osv. på dette. men slik er takstene:)

 

Minstelønn (arbeidstilsynet.no)

 

Link to post
Share on other sites

Jentungen på 19 jobber etter skoletid og helger i handelsnæringen, på en bensinstasjon. Hun tjener kr 135,,- pr time, så skal det trekkes skatt.

Har også sommerjobb der hvor hun skal begynne som lærling i et håndverksfag, der er timelønnen hennes kr 250,- 😊

Store forskjeller altså...

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 9 minutter siden:

200 i timen skattefritt er ganske godt betalt, jf. tariffene for bruttolønn, men det er mulig det er ok med 3000 for hele jobben.

 

At beløpet er skattefritt har vel ikke noe med saken å gjøre siden loven er slik at dette er skattefritt. Eller sjekker du mulige arbeidstageres skattesituasjon og regner deg frem til "riktig" timepris deretter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 3 timer siden:

Jentungen på 19 jobber etter skoletid og helger i handelsnæringen, på en bensinstasjon. Hun tjener kr 135,,- pr time, så skal det trekkes skatt.

Har også sommerjobb der hvor hun skal begynne som lærling i et håndverksfag, der er timelønnen hennes kr 250,- 😊

Store forskjeller altså...

Da ville jeg tenkt at lønnen for å stå ute (forhåpentligvis i sola🌞) og gjøre skrapejobb ville ligge nærmere bensinstasjon enn håndverksfag. Med forbehold om at 135 er lovlig lønn. 

 

Forøvrig kunne du jo sjekket Kvinneguiden og sjekka hva man betaler for barnepass, tipper samme type diskusjon finnes der😉

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

willmasta skrev for 11 timer siden:

Hva med å avtale 2500. Hvis han gjør skikkelig arbeid kan du heller betale 3000 når jobben er gjort.

Som en slags bonus tenker du, jo det er jo en god ide :thumbsup:

Steihy skrev for 1 time siden:

200 i timen skattefritt er ganske godt betalt

Men, er det bare ditt ansvar å treffe riktig? Har du spurt hva han selv mener?

Nei og er han usikker selv. Han maler et hus i nærheten nå og skulle komme en dag nå i helga å se på båten og trolig begynne i løpet av neste uke/helg.

Martine29 skrev for 14 timer siden:

Går nok an å prøve tapetklister iblandet soda og vann. Deretter høytrykksspyler. Men da blir det vel snakk om risikotillegg. Igrunnen en spesiell tråd dette da.. 

Har prøv kjemi og funket ikke så veldig greit men det var noe jeg kjøpte på Fargerike, ikke hjemmebrygget, men hele tanken var at han skulle få tjene noen kroner og jeg slapp å utsette nakken for belastning og mange uker med nakkevondt. Grunnen til tråden var at jeg usikker på hva jeg burde betale og fant ikke noe her på forumet om temaet. Igrunn rart, dette forumet er jo et fantastisk oppslagsverk :clap:

Redigert av xr4ti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...