Jump to content

Noen som har erfaring med plastsveising?


bjornas

Recommended Posts

Jeg har fått en ekkel sprekk i en av vanntankene ombord. Den er så stor at det ikke er mulig å få den ut av luka eller gjennom salongen, så den må plassrepareres. Jeg ser også at det er gjort forsøk på å reparere den tidligere.

 

Sprekken er ca 10 cm lang. Heldigvis i toppen, så det er iofs ikke noe problem om man bare ikke fyller tanken helt opp. Jeg ønsker likevel å reparere den, skikkelig.

 

Jeg tror jeg må til med plastsveising. Jeg har ikke gjort det før, men forstår det innebærer bruk av en varmepistol og en sveisetråd. Men er det ikke fare for at man smelter den eksisterende tanken? Jeg er takknemlig for alle innspill!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Mulig det er beste løsning å plastsveis, men selv reparerte eg en sprekk i en litt komplisert plastdel på motor med 2 komp epoxy med veldig bra resultat. Tror eg ville forsøkt å pusset / mattet ned rundt sprekken og gjerne borret i hver ende av sprekk slik at den stoppes. Deretter rengjort slik at det blir fettfritt. Deretter lagt epoxy. Gjerne med en remse glassfiber lagt i epoxyen. Billigt og holdbart. En hundrelapp👍

https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/epoxylim/epoksy-supersterk-2000028570

 

Alternativt erstatte epoxy med å lime en "tilsvarende plastlapp på 25x10cm med tec7.

Så lenge det er gullende rent så holder det nok fint. 😊

Redigert av tnlu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Jepp, har googlet en del, men mye bedre å få høre folk som har erfaring med jobben. Har lekt litt med varmepistol nå i kveld, og ser at jeg må bruke veldig mye varme for å få smeltet inn plasten, og da er det vel en risiko for at jeg ødelegger tanken like mye som jeg reparerer den?

 

Derfor har jeg sans for TNLU sitt forslag om epoxy, Men for å avklare: Driller man bare et hull gjennom tanken, i hver ende av sprekken? Det er altså trikset?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lekt meg litt med dette, men har ikke veldig mye erfaring. Har derimot en del erfaring med annen sveising/sammenføyning, og noen prinsipper gjelder uansett materiale. 

 

Jeg ville forsøkt å slipe eller skjære en V-fuge der sprekken er, slik at du kommer litt ned i materialet. Hele lengden på sprekken. Deretter ville jeg brukt en loddebolt og smeltet sammen materialet i sprekken, viktig å få smeltet helt gjennom, og helt i hver ende. Jeg ville ikke boret i endene av sprekken (slik man gjør i metall). Deretter ville jeg brukt loddebolten til å sveise opp fugen med plaststrimler av samme materiale. Tanken er nesten garantert av PE, så strimler kan du lage f.eks. av ei 10 liters plastkanne for vann. Spylervæskekanner er også laget av PE, men jeg mistenker at de er av en kvalitet som er dårligere stabilisert mot UV stråler. Spylervæskekanner blir sprøe etter en tid i sola, mens de gode plastkannene man får kjøpt til å ha vann på etc ser ut til å leve lenger.

 

Lagt til:

Liming med diverse remedier er som regel en lite sikker reparasjon på tanker av PE. PE er et vanskelig materiale å lime. Men noen rapporterer jo at det har funket, så det kommer vel an på belastningen. I vår Viksund er det vanntank av PE, og der har stussen for uttak blitt limt med en eller annen fugemasse før vi kjøpte båten. Tipper det er Sikaflex. Den limingen har faktisk holdt!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å styrke skjøten mellom de to delene kan du lage deg noen små ståltrådbiter (rustfri) med mothaker på som du smelter fast på tvers av sprekken. Da vil disse styrke skjøten slik at det ikke bare er plast som holder på plast, men også metall på tvers av sprekken. Har brukt det med hell på vanskelige plastskjøter der det er strekk i plasten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Denne funker kanskje, om ikke plasten er alt for fet.

Bor et hull i hver ende av sprekken for å unngå at den fortsetter.

skjer en V fuge og bor noen hull langs etter sprekken på begge sider. Fyll fugen og dekk over hullene med limet for bedre forsterking.

Du får dette limet i løst en Würth butikk med pistolen som må brukes.

 

 0893500-Plastreparasjonssett_thumb.jpg

 

Lars O

 

 

 

 

Redigert av Lars O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plast kan fint, og bør sveises. Viktig at man bruker rett tilsatstråd og rett varme. Noen plasttyper krever høyere varme enn andre. Har sveist mange plast støtfangere da jeg var biloppretter. Nå er det bare de blå utriggerpontongene jeg sveiser i sammen...

Hvor i landet holder du til?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Går fint å sveise for de som kan det,  f eks malere som legger gulvbelegg, bør la de prøve seg for å finne rett temperatur og hastighet først.

 

Utfordringen er å finne ut hva slags PE plast du har. Er forskjellige hardheter, f eks ordinære, hvite skjærefjøler er PE1000, mens sorte vannledninger er PE100. Spylervæske kanner husker jeg ikke hva "normalen" lå på i farta.

 

Nevner dette for å si at det er viktig å få rett type sveisetråd, fargen er underordnet, kan godt bruke klar tråd, som ser hvit ut, til å sveise sort PE, fargene er ofte brukt for å vise innhold og eller for å gi bedre motstand mot UV stråler..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...