Jump to content

Oljefilter - litt om ulike kvaliteter på filtere


Grand Banks jr

Recommended Posts

Fant denne videoen, og den var interessant.

 

Jeg bruker WIX filtere i båten, og jeg tror jeg kommer til å fortsette med det.
 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tenker at 9 av 10 filtermerker man kjøper et eller annet sted med en viss grad av godt omdømme ikke vil bety noe som helst problem. Evt. originalfilter hvis man vil være helt trygg naturligvis.

At bl.a. Fram ikke lager verdens mest påkostede filter er jo en kjent sak, men tror heller ikke de hadde vært så veldig lenge i business hvis filtrene ikke gjorde jobben sin i en motor med god helse der serviceintervaller blir fulgt til punkt og prikke. 

Noe annet blir det hvis filteret må ta seg av en unormalt skitten olje og sliten motor, der intervallene heller ikke blir fulgt.

Eller samme sak for f.eks. dieselfiltrene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når båtfolk, stort sett, benytter sine båter kun i ferier og med bare noen få kjøretimer, så tror nå jeg at det ikke behøves all verden til kvalitet på hverken oljefilter, bensin og dieselfilter. Særlig ikke når motor i tillegg gjennomgår sørvis årlig. Men for de av oss som fremdeles holder på med helårsbruk og fiskere så er det et must at filter er av god kvalitet. Så derfor skal vi være forsiktig med å generalisere. Hver og en må vurdere dette ut fra sitt båt bruk. Men selvsagt så er kvalitet det beste og da blir jo pris deretter. Fin video forresten, lærer litt hver dag. 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 5 timer siden:

 

At bl.a. Fram ikke lager verdens mest påkostede filter er jo en kjent sak, men tror heller ikke de hadde vært så veldig lenge i business hvis filtrene ikke gjorde jobben sin i en motor med god helse der serviceintervaller blir fulgt til punkt og prikke. 

 

De gjør jo jobben sin på et vis. Men Fram filtre har vært kjent i alle fall siden åttitallet som det simpleste du kan få tak i. Rart at de ikke har gjort grep her.

 

Jeg er ikke i tvil om at valg av filter påvirker levetiden til motoren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg ikke ser meg i stand til å kjøpe filtre fra den lokale motorsjappen eller nettbutikken til motorforhandleren, da selger jeg unna og setter meg i parken med en pose plommer.

I mitt tidligere yrke som dieselmekalniker opplevede vi noen ganger å ikke få de løs på vanlig måte. Filterhuset var så tynt filtertangen vi hadde brukt i åresvis deformerte huset..

Hva da som er inni boksen kan vi bare tenke oss. 

Det dreier seg om det viktigste ombord, driftssikkerhet under gange. 

Med et årlig bytte er ikke det noe som knekker øknomien.

 

"Stell pent med kompisen i kjelleren!" 

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

De gjør jo jobben sin på et vis. Men Fram filtre har vært kjent i alle fall siden åttitallet som det simpleste du kan få tak i. Rart at de ikke har gjort grep her.

Det som ligger bak er ett ønske om å selge flest mulig oljefilter.
I USA er det vanlig att kunden velger om man vil ha ett bra,bedre eller best oljefilter og Fram leverer i alle klassene.
Mens i Europa er det vanlig att filterprodusentene produserer bare i oem kvalitet.
Slik er man sikker på att hvis man har en bil som har longlife oljeservice er filtret av så god kvalitet att det er nok filter matriale i riktig kvalitet til å gjøre jobben.
Men hvis kunden i USA ikke ønsker å kjøre longlife intervaler kan man velge ett billigere filter som er bra nok til det.
Noen utsalgsteder har valgt å orientere seg mot att man kunden velger hvor mange mils han tenker å kjøre i mellom oljeskiftene.
Derfor er jeg skeptisk til noen av disse skjær filtret opp testene der ikke kvaliteten på filtrene man kjøper inn er ett teama.
Derfor kan man også finne Fram filtere som gjør det bra i Skjær filtret opp tester på tuben.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 25 minutter siden:

Interessant tema.

Noen som har erfaring med eller kjenner kvaliteten til Baldwin?

Har filtere for noen år framover til VP D2-40 både for olje og diesel av disse.

20210730_082836.jpg

Baldwin er gode greier. Har brukt Baldwin i yrkessammenheng i flere 10-talls tusen timer uten at jeg har vært ute for problemer som er knyttet opp mot filteret. Mange bunkersstasjoner rundt om i Norge lagerfører Baldwin. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:


Slik er man sikker på att hvis man har en bil som har longlife oljeservice er filtret av så god kvalitet att det er nok filter matriale i riktig kvalitet til å gjøre jobben.

 

Om du ser på videoen så er ikke problemet med Fram filteret at det har mindre filtermateriale. Men at det rett og slett er dårlig laget. Samme hvilken klasse man snakker om. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

omhI skrev 9 minutter siden:

Slik så mitt oljefilter, som var 2 år gammelt, ut. Originalt filter montert av Suzuki leverandør i Ålesund

 

Bare flaks at motor ikke gikk oljetørr pga rusthull i filter.

 

 

oljefilter.png

 

Men selv etter 2 år skal det ikke se slik ut...

Sjøvannslekkasje som har dryppet på..??

Link to post
Share on other sites

Baldwin er toppers.

Hvis det filterrt over er 2 år gammelt, må det ha vært nedsenket i syre. Vanlig korrosjonshastighet i sjøvann er max 0,2 mm/år. Etter at lakken har blitt rustet vekk. Denne saken har vært oppe tidligere. Konklusjonen er uendret, bløff fra verksted.

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 2 minutter siden:

skeptisk til 2 års påstanden

 

Det stemmer. Har faktura på jobben. Det imidlertid jeg er skeptisk til er at forhandler ikke viser vilje til å følge opp dette internt i sin organisasjon. De kan umulig være tjent med dette om flere har fått montert filter med samme kvalitet. Årsaken til dette, at filteret var gjennomrustet på 2 år, er ukjent.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 12 minutter siden:

Men selv etter 2 år skal det ikke se slik ut...

Sjøvannslekkasje som har dryppet på..??

 

Jeg har sjekket sjøvannlekkasje. Etter å ha sjøsatt båten la jeg inn et papirark rundt filteret og startet opp. Ingen tegn til fukt på papiret/lekkasje. 

Nå står det et WIX filter på motorer så får vi se hvordan det ser ut om 1 event 2 år.

Link to post
Share on other sites

jeg har sett flere faktura som tilsier filterbytte, uten at filterer byttet, hjalp kompis med lignende forberedelser før sak mot selger.

Der viste det seg til slutt at selger hadde betalt for oljefilterbytte, verkstedet hadde bare ikke giddet å gjøre det. de hadde etter eget utsagn "inspisert det istedenfor å bytte" 

 

så med mindre motoren er en 2019 modell, og det var sånn i år, skeeeeptisk ;) 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Baldwin er toppers.

Hvis det filterrt over er 2 år gammelt, må det ha vært nedsenket i syre. Vanlig korrosjonshastighet i sjøvann er max 0,2 mm/år. Etter at lakken har blitt rustet vekk. Denne saken har vært oppe tidligere. Konklusjonen er uendret, bløff fra verksted.

 

Jeg har liten tro på at det filteret er 1-2 år ja..  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

omhI skrev for 3 timer siden:

Slik så mitt oljefilter, som var 2 år gammelt, ut. Originalt filter montert av Suzuki leverandør i Ålesund

 

oljefilter.png

Hvis jeg husker riktig så hadde du en egen tråd om dette for en tid tilbake? Jeg nekter å tro at det filteret har vært byttet for 2 år siden. At det står på fakturaen betyr ikke at det faktisk ble byttet.

 

andersb skrev for 3 timer siden:

Der viste det seg til slutt at selger hadde betalt for oljefilterbytte, verkstedet hadde bare ikke giddet å gjøre det. de hadde etter eget utsagn "inspisert det istedenfor å bytte" 

Kunne vært interessant å visst hvordan det verkstedet sjekker at oljefilteret er ok.

Link to post
Share on other sites

Her i Norge har vi veldig lett for å stole på folk og bedrifter, og det er helt topp, man sparer seg for enormt mye tid og arbeid så lenge det fungerer.  Baksiden er at det er svært enkelt å drive med svindel eller korrupsjon - som i dette tilfellet, å ta seg betalt for bytte av olje og oljefilter (for de to henger jo ofte sammen), men uten å utføre jobben.

 

I enkelte andre land forventes det at kunden selv kjøper alt av deler, inspiserer verkstedet mens arbeidet utføres, samt selv får ansvar for å deponere alle utbyttede deler.  Da kan man være relativt sikker på at verkstedet ikke driver med svindel, men da ender man jo opp med å ha lagt ned mer arbeidsinnsats i å få jobben profesjonelt utført enn hva man hadde lagt ned om man hadde gjort jobben selv.  Jeg hadde tenkt å sette bort oljeskift og filterskifte fordi det er er for mye søl og griseri ... men kanskje jeg skal revurdere dét.

 

Alternativt må vi stå på for å kunne beholde troverdigheten til norsk næringsliv, ved å røkte ut de som driver med svindel.  I tillegg til reklamasjon må man sørge for at slikt kommer ut, minimum ved negativ omtale her på forumet, men gjerne ved å gå ut i media også når det er mulig.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor gjør jeg som så mange andre gjør nemlig å bytte filter og olje selv. Hvis man ikke har alt for mange tommelfinger så burde vi klare dette selv. Hva gjør man når dieselfilter går tett ute på sjøen, jo da ringes det til redningsskøyta og hvis den ikke er i nærheten så kan båt i værste fall drive på grunn. Så kommer forsikring inn i bildet og der blir det meste av skader godtatt. Dette er en vond sirkel. Uansett, bli kjent med båten er mitt motto. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...