Jump to content

Oljefilter - litt om ulike kvaliteter på filtere


Grand Banks jr

Recommended Posts

mawilu skrev for 3 timer siden:

Jeg har gjort det til vane å merke alle filter med tusjpenn dato ,timer og signatur raskt og enkelt umulig å jukse neste gang.Til de som setter bort service er det bare å merke før levering om høsten også greit å gjøre seg litt kjent i motorrommet

 

Lurt å merke filtre, og si i fra om at at alle gamle filtre og og alle gamle deler som er byttet ut skal ligge i båten når du henter den fra verkstedet.

Dette gjelder også bil.

Jeg gjør det alltid slik, etter et par meget dårlige opplevelser. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvis jeg husker riktig så hadde du en egen tråd om dette for en tid tilbake? Jeg nekter å tro at det filteret har vært byttet for 2 år siden. At det står på fakturaen betyr ikke at det faktisk ble byttet.

 

Kunne vært interessant å visst hvordan det verkstedet sjekker at oljefilteret er ok.

på samme måten de sjekka alt det andre, du skriver en faktura, og utfører 0

 

risere var ikke sjekka, og sprang lekk, drev hadde aldri bytte noe olje, lakken var på overalt, samme gjaldt fleste motordeler, båten var 7-8 år, ble sak mot selger ,som hosta opp noen hundre tusen, mistenker han igjen gikk mot verkstedet, han hadde jo kvitteringer på flere hundre k der, men ingen hadde rørt en skrue. motoroljen var sirup

Link to post
Share on other sites

Nå har også jeg begynt å skrive dato på oljefilteret, til tross for at jeg alltid har skiftet alle filter selv.

Men man jo ikke stole på noen, knapt nok seg selv engang :smiley:

Hukommelsen er ikke alltid hva den var.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 9 timer siden:

Men man jo ikke stole på noen, knapt nok seg selv engang :smiley:

 

Sant. Og veldig vanskelig å nå gjennom med en reklamasjon mot seg selv, er min erfaring. Blir bare krangling og ender opp med at jeg må engasjere to advokater, en for hver side. 😆😆😆

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I og for seg artig med sånne opp-kuttings "tester".

Gir en viss pekepinn om kvalitet og funksjon.

Men det som interesserer mer er evnen til å filtrere og levetid.

Et filter som går tett før tiden eller slipper gjennom ufiltrert olje er det jeg ikke vil ha.

Krever en vitenskapelig tilnærming med forurenset olje som kjøres gjennom filterene og måling av olje før og etter.

Mest krevende langtidstest for å finne levetid på et filter.

Å teste dette er jo en del mer omstendelig og krevende enn å gå løs med "boksåpner" og se hva som er inni.

Dessuten mangler en praktisk test wow-faktoren, og man samler ikke samme mengde likes og $ med det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Brigg said:

Sant. Og veldig vanskelig å nå gjennom med en reklamasjon mot seg selv, er min erfaring. Blir bare krangling og ender opp med at jeg må engasjere to advokater, en for hver side. 😆😆😆

 

Nå er jo heldigvis "jeg har glemt når jeg sist skiftet filter og olje" ikke helt sammenlignbart med "jeg tok visst i mot betaling for å skifte filter, men glemte å utføre jobben".  :-)

Link to post
Share on other sites

 

tobixen skrev 33 minutter siden:

Samfunnet slik vi kjenner den kommer til å bryte ned dersom bedrifter som driver med regelrett svindel ikke får andre reaksjoner enn at de kundene som finner ut at de er svindlet skifter til en konkurrent.

 

Forstår hva du skriver, men i mitt tilfelle er det sånn at servicebok til motor/samt leverandør sier at oljefilter skal byttes ÅRLIG. Mitt var 2 år (og jeg synes at det er passe å skifte for en motor som aldri går lengre enn 50 timer i året og brukes hele året med mye saktekjøring).

 

Med dette som utgangspunkt tror jeg ikke jeg ville vunnet fram med noe andre reaksjoner enn å "forlate firmaet"

Redigert av omhI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er originale filtere ? Det er vel ikke mange om noen av motorprodusentene som lager filter selv. De sourcer inn fra en produsent, som så setter på motorfabrikantens lakk, navn og logo. Som over alt ellers velger de det billigste de kan slippe unna med, ikke nødvendigvis dårlig kvalitet, men en gitt kvalitet eller spek som motorprodusenten setter og deretter velger billigste leverandør. Det betyr at vi er prisgitt hva motorprodusenten finner for oss, men også at motorprodusenten setter sitt gode navn og rykte (som i riktig gamle dager var kongelig hoffleverandør, for ISO etc kom med std. speks).

 

En produsert som f.eks. Fram som har vært i markedet siden 1934, eller en annen produsent som kun lager filtre og har sitt eget navn og rykte og som faktisk kan kontaktes om du vil reklamere. Har f.eks. VP kjøpt inn fra Kina uten tilstrekkelig kontroll og noe går skjeis kan du risikere å måtte henvende deg til en leverandør i Kina, firmaer er mesteere i ansvarsfraskrivelse (liten skrift på side 836 eller så i et dokument).  Så aller best er å kjøpe originale deler fra firma som faktisk lager varen og ikke stole på hva VP eller andre finner det for godt å klistre navnet sitt på.

 

Jeg har aldri skjønt dett med originale deler som kommer fra en helt annet produsent enn det som står på varen. Originale varer kommer vel fra selskapet som faktisk har produsert varen, og ikke rebrandet dem selv. Dessverre er det bare mer og mer rebranding, det du kjøper er sjelden det du faktisk tror du kjøper. Åpne datamaskinen og se etter deler med samme navn som det som står utenpå kabinettet, ikke så mange vil jeg tro. 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

olews skrev 47 minutter siden:

Hva er originale filtere ? Det er vel ikke mange om noen av motorprodusentene som lager filter selv. De sourcer inn fra en produsent, som så setter på motorfabrikantens lakk, navn og logo. Som over alt ellers velger de det billigste de kan slippe unna med, ikke nødvendigvis dårlig kvalitet, men en gitt kvalitet eller spek som motorprodusenten setter og deretter velger billigste leverandør.

Akkurat!

 

Det synes å være en oppfatning av at originaldeler holder høyeste kvalitet. Sannheten er vel at originaldeler normalt holder laveste kvalitet innenfor de spesifikasjonene og toleransene som settes, nettopp for å få ned prisen mest mulig. Motorprodusenten skal jo deretter legge på prisen flest mulig % før delene selges videre. @Hulda nevnte eksempel lengre opp med at Cat kjøpte filter fra Feetguard, og slik er det vel med det meste, inkludert oljer.

 

Men for de fleste av oss så er det vel slik at vi ikke er i stand til å skille ut hvilke alternativer til originaldeler som er like gode eller bedre, så da blir det jo en trygghet å kjøpe originaldeler. Det er heller ikke alltid så enkelt at man kan kjøpe deler fra den underleverandøren man finner ut at motorprodusenten har. Noen ganger kan en motorprodusent stille egne krav til kvalitet og toleranser før delene merkes med f.eks. Volvo eller Yanmar. 

Link to post
Share on other sites

olews skrev 39 minutter siden:

Hva er originale filtere ?

Bra innlegg.

 

Jeg kjøper ikke "originaldeler" til blodpris hvis jeg kan få en tilsvarende del fra en anerkjent produsent til en hyggeligere pris. En ting er å spare penger (jeg er "fattig" pensjonist som ikke har råd til båtholdet hvis jeg ikke gjør stort sett alt selv), men også fordi jeg ikke liker å bli lurt og fordi jeg stoler minst like mye på en anerkjent merkevare enn en såkalt "originaldel".

 

Eksempelet med det rustne filteret ser jeg som et typisk eksempel på verkstesdjuks. I min tid var ventiljustering på bilmotoren en tilsvarende gjenganger. Montøren lyttet på motoren, noterte OK og tok seg betalt for justering. Det gikk helt til jeg merket skruene på dekselet. Nå gjør jeg alt sånt enklere, og en del mindre enkelt, vidlikehold selv. Jeg har aldri hatt båtmekaniker og aldri en håndverker i huset.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om emnet, men drister meg til kommentere litt...

 

Filtre gjør en viktig jobb, DET må være inneforstått av den som tar stilling til servicer og vedlikehold.

Det finnes i dag en håndfull store og anerkjente produsenter; Bl.a Fleetguard, MANN, Donaldsson og Baldwin er de jeg trekker frem, alle er eller har vært OEM-leverandører til motorprodusentene. Billige "kina"-filtre mangler som regel en viktig ting i tillegg til kvalitet og medie etc...nemlig sertifiseringer og tester som gjør at du som kjøper det føler deg trygg på kvaliteten.

I tillegg har ikke utviklingen stått stille selv om motorprodusenten har gjort det; mange filtre kan leveres i dag med overlegen kvalitet (syntetiske fibre etc) av datidens krav (OEM).

 

For Lekang filter sine forhandlere er det betryggende at de tilbyr garanti på alle sine filtre (bl.a Fleetguard og MANN), det finnes dokumentasjon på ytelser og kvalitet. Imploderer f.eks filteret og du får motorhavari vil du som kunde få full erstatning... 

 

Skjønner at mange er veldig prisbevisste når det handles, men pris/ytelse står ofte ikke stil mener jeg...og da mener jeg at om det koster 40kr mer for et ordentlig filter så kjøp det :thumbsup:

 

 

Redigert av oberst1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev On 7/31/2021 at 9.58:

Et filter som går tett før tiden eller slipper gjennom ufiltrert olje er det jeg ikke vil ha.

Krever en vitenskapelig tilnærming med forurenset olje som kjøres gjennom filterene og måling av olje før og etter.

 

Om filteret går tett tror jeg vi alle ønsker at det slipper gjennom oljen urenset. Alternativet er å miste oljetrykk/flow, og det er et dårlig alternativ. 

 

En slik oppkutting viser deg hvor mye filterduk det er i filteret, og det sier også hvor mye urenheter det kan rense før det er tett. Like godt som din vitenskapelige tilnærming, og mye enklere. 

 

Filter er uansett ikke dyrt, og om du ikke kjører årevis på dem bør de ikke gå tette. Så jeg ville kjøpt kvalitetsfilter, skiftet iht boka og ikke tenkt stort mer på saken. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 18 minutter siden:

Ahh, kvalitetsmotoren til Hulda har ventil som ved gitt filtertrykk kjører bypass.

 

Det har skikkelige oljefiltre også. Så da er du dobbeltsikret;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Om filteret går tett tror jeg vi alle ønsker at det slipper gjennom oljen urenset.

Presisering:

Ønsker ikke et filter som går tett. Bypass-ventil vil i så fall slippe ufiltrert olje forbi filter.

Ønsker ikke et filter som ikke filtrerer eller filtrerer dårlig. Det vil si for grovt materiale i filteret eller intern lekkasje fra uren til ren side i filteret.

 

Edit: De fleste motorer har den samme bypass-ventilen som hos Hulda. Selv vi som kjører rundt med bare halv motor! :giggle:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si! Utviklingen har spredd seg ned til halvmotorer. 

 

Ellers kjøper jeg de filtrene som er på hylla. Pizzabilen har gått 140000 på Biltema. BMW 330 går stort sett på MANN og Bosch, 140000 km. Huldamotoren på VIX, Fleetg, Fram, Baldwin, Donald... Under 1300 timer på 20 år. Den kan gå på en rull dopapir. Godt nok.

Link to post
Share on other sites

Baldwin-filterne som jeg spurte om tidligere i tråden mener jeg kostet ca 1000-lappen for et par år siden, altså for 5 diesel- og 5 oljefilter, tilsammen 10 stk. Sånn i tilfelle jeg skulle beholde båten i 5 år. Filtere kjøper jeg aldri en og en av, men runder alltid opp noen år til nærmeste båtpenge. 

Siden Baldwin blant kjennerne her høster både smil og dype nikk, kan vi slutte at et kvalitetsfilter til VP D2-40 koster ca 100-lappen. Tar jeg meg en halvliter øl på terrassen for å gruble over billigere filtere har jeg antagelig allerede drukket opp besparelsen 🍻.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...