Jump to content

Oljefilter - litt om ulike kvaliteter på filtere

Grand Banks jr

Recommended Posts

@rogeriDet foresvever meg at en gang i tiden ble en del oljefiltre levert med to pakninger. Den ene pakningen satt i gjengepartiet. Ta et speil og se om det sitter en pakning oppi der på motoren. Mulig dette kun var på dieselfiltre, men det hadde vært greit å sjekke for sikkerhets skyld. 

I løpet av alle mine år, har jeg kun vært borti noe slikt kun én gang. 

rogeri skrev On 18.4.2025 at 0.56:

Takker for godt og helhjertet innspill fra deg, Oberst1!

Jeg er vel foreløpig i den formening at det er filtertettingen eller O-ringen som er syndebukken i de hendelser jeg har beskrevet!

Om jeg nå senere skulle oppleve tilsvarende problem med Yanmarfilteret eller annen type filter, blir jeg nok nødt til å revurdere dette.

Jeg har skiftet så mange både diesel og oljefilter i mitt lange liv at jeg er sikker på at dette ikke er feilmontering.

Også det at jeg blir anbefalt et annet filter, med dobbel så tykk og kompakt og massiv tetningsring kan tyde på at problemet har vært flagget tidligere for Fleetguardfolket.

Ser at dine filter er produsert i USA og mine i Mexico

Oljetrykket er det ikke noe galt med, så hva annet kan det være?

Bare hyggelig! 

Om vi utelukker feilmontering som du sier og i tillegg fraskriver muligheten for høyt oljetrykk...da sitter jeg med en tanke og ett spørsmål:
Kan filterhuset med gjenger ha blitt skadet tidligere (før din tid)? Det er en grunn til at filterhus blir solgt løst og av og til må byttes, samtidig sier du det satt svært godt på :usikker:

Spørsmålet jeg tenkte på var ifht tetningsring på alternativet ditt, det originale fra Yanmar ligner vel på 33661 fra Lekang? Altså skal det ikke være behov for den ekstra tetningsflaten. Om det anbefales fra visse hold tilsier vel det en kjent feil eller uregelmessighet? Da ligger ikke feilen i filteret til å begynne med tenker jeg...(spec skal jo være riktig)

Er oljen du bruker innenfor spec? Det sies at Yanmar er kjent for å være sensitive til olje (og filterspesifikasjoner). Feil viskositet kan også føre til uregelmessig oljetrykk. Jeg slenger bare ut noen tanker her...

Prøv å følg opp via forhandleren, lever inn filteret og spør om de har fått det via Lekang. Da bør de få det levert inn og sjekket videre.

Håper du får klarhet og deler med oss etterhvert! Tvi-tvi

Har tatt av "orginalfilteret" kjøpt hos Yanmarforhandler i Bodø.

Dette kun for å sjekke gjenger på sentertapp og anleggsflate på filterholder.

Finner ikke noe mistenkelig noen steder, kvasse fine gjenger på sentertapp uten spor av tidl. skjevgjenging.

Anleggsflater for pakning med indre diam. 53mm/ytre 67mm iflg.mitt skyvlere. ser ok ut.

(Pakningsbredde på blow-out filtre kun 3mm- på anbefalt filter 7mm samme som anleggsflaten.

Sentertappen stikker 17mm ut fra anleggsflaten på filterholder og vil være godt innenfor bunnen på filteret når dette er tilskruet.

Kan heller ikke se noe unormalt på gjengene på "blow-out" filtrene, men ikke riktig så dype og kvasse som på orinalfilter.

Kan vanskelig se for meg at filtrene har "rapet" gjenger på filtertappen.

Så langt i dag!

FILTERHOLDER.jpg

Det blir spennende med et dypdykk i dette! Vi får håpe Lekang engasjerer seg!👍

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Andora skrev for 10 timer siden:

Du er helt sikker på at oljen blåses ut rundt filteret å ikke i banjoen med kobberpakning inn/ut av filterholderen?

Tanken er god den Andora! Men Iflg. min kompis som sto å fulgte med via speil på teleskopstang, så var det rundt filterpakningen det blåste ut. Vil likevel også ha fokus på disse banjokoplingene med kobberpakninger for lekkasje, selv om det nok er mest sannsynlig at en slik blowout kan komme via en mer fleksibel gummipakning som plutselig åpner seg (for så å lukke seg uten synlige spor), bare en teori fra min side.

Kan også nevne at mellom første og siste gang dette skjedde var jeg til stadighet med reint tørkepapir og tørket rundt både filter og selve filterholderen, uten at noe hadde lekket ut!

Kobberringer  kan for all del lekke de også, men da er lekkasjen mer konstant og permanent etter min erfaring. Har imidlertid god lyst til å åpne den overtrykksventilen, evnt. skifte det fjærbelastede stemplet som sørger for bypass av olje på oppnådd trykk. Hvis den periodisk sitter fast ,kan den forårsake mye trøbbel. En tannhjulspumpe som ikke har overtrykksventil eller bypass kan "flytte fjell" om forholdene er til stede.

Men mest vanlige feilsymtom  med overtrykksventil er jo at trykket blir for lavt ved at fjæra er for slapp, så da må den strammes opp noen ganger med skims eller ny fjær...... På den annen side er det jo rart at oljetrykket er helt "etter boka" 3,5-4,5 på kald motor) når jeg kontrollmåler oljetrykket etter hendelsen(e) med mekanisk oljetrykksmåler, HVIS det skulle være at bypassventilen som har vært så fast at trykket har gått til himmels.......? Hva har da evnt fått den til å løsne lie etterpå hendelsen...? To ganger har dette skjedd, helt på samme måte? Har jo også elektrisk oljetrykksmåler på instrumentbordet og ved siste blowout så jeg at pilen datt ned på rødfeltet like før alarmen slo inn, men da VAR det jo null oljetrykk siden oljen hadde havnet i kjølen.....

Ønsker fortsatt innspill og glupe forslag..!

La ved en zip fil på testing av oljetrykk, men ser ikke ut til at det lyktes...

Dagen i dag har stort sett gått med til å lage en "dummy filterholder" for å teste disse filtrene som har lekket olje. Planen er å fylle filteret med olje for så å sette lufttrykk på filteret, dette vil bli regulert med egnet ventil og avlest på manometer som går opp til 15 bar eller 217 psi

. Vi tror det vil skje ting lenge før trykket blir så høyt, men vi får se!

Skal forsøke å filme seansen for så å legge den ut på Youtube. med link her på forumet-

Problemet med filtrene ble aller vellvilligst formidlet til importøren (Lekang) av Chilli Solbris her på forumet. Han er selv forhandler av kvalitetsfilter og fattet interesse og tok umiddelbar kontakt med meg og benyttet seg av sitt nettverk og formidlet denne tråden på forumet inn mot importøren, pluss div info omkring dette fra min side. Dette syns jeg er enestående gjort og viser at dette er en seriøs og ansvarlig leverandør av filter (Holder til på Vestby) 

Legger ved bilde av test filterholder, kun montering av manometret gjenstår og testen vil bli utført i morgen!

Ettersom Lekang fremdelles påstår at jeg benytter feil type filter, har jeg nå satt på filteret som de anbefaler, LF3646 selv om hjemmesiden til Fleetguard selv henviser til LF3996 på kryssreferanse av Yanmar nummer 29150-35153 som er del filtrene jeg alltid har benyttet......

491141618_3878573892365878_2289410296244365149_n.jpg

491013442_1718542429081516_6784586081369934469_n.jpg

Når jeg søker ekvivalent på orgnalt Yanmarnummer blir jeg alltid anbefalt "blowout filteret" LF3996 fra Fleetguard!

Hvorfor de nå sier at det er feil filtertype kan man virkelig lure på???

i min verden går det ikke ann vise til dette filteret for siden å påstå at det er feil!!

Her håper jeg Lekang kommer inn med en god forklaring???

Skjermbilde 2025-04-23 171705.png

Ja @rogeri! Vi venter i spenning på en endelig forklaring her! Lekang er like interessert som oss rundt dette. Må si jeg er imponert av den prompte reaksjonen fra Lekang! Det blir en ny runde med dem i morgen! Nå er jeg veldig spent på testen dere skal gjennomføre!👍👍

Mvh

Chilli Solbris

rogeri skrev 8 minutter siden:

Legger ved bilde av test filterholder, kun montering av manometret gjenstår og testen vil bli utført i morgen!

Ugg, meg imponert :tommel_opp: :tommel_opp:

Artig å følge dette :ja:  håper du holder gassfase på et minimum volum... 

Da var vi et skritt videre i feilsøking på hendelsen med akutt blowout av all oljen på en Yanmar 4JH2-DTE fra 1995.

Dette med samme type filter som testes i videoen.

For å få litt utbytte av filmsnuttet, er det greit å lese gjennom alle innlegg lagt inn her i tråden i 2025.

Hensikten med trykktesten var forsøk på å fremprovosere lekkasje ved å tilføre trykk inn i filterhuset og for å se at O-ringen og gjenger holdt stand.

Som det fremgår av testen, klarte vi ikke å finne noe feil på disse Fleetguard filterene, begge av type LF3996.

Jeg har fått råd fra Lekang filter som importerer disse om å bruke et annet filter med nummer LF3646. Dette vil jeg selvfølgelig etterkomme, da jeg stoler på at disse folka vet hva de holder på med og at jeg gjerne vil fortsette å bruke Fleetguard sine filter, slik jeg alltid har gjort.

Jeg vil helt klart komme med innspill og info om nye oppdagelser gjøres, eller andre hendelser relatert til emnet skulle oppstå.

Takker for innspill og interesse fra medlemmer på båtplassen. Ekstra takk til Chilli Solbris som har bidratt med innlegg og PM og som også har innvolvert folk fra importøren Lekang Filter som har fulgt med på denne tråden på Båtplassen.no

filmsnutten ligger her:     

En glimrende utførst test!👍👍

Jeg vil veldig gjerne at du sender filtrene til meg slik at jeg får tatt et møte med Lekang @rogeri!

Sender også videoen til dem!

Men uansett så gjenstår det jo å løse mysteriet med hvorfor det skjedde på din motor!

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

En glimrende utførst test!👍👍

Takk for det, både test og filmsnutt er i stor grad basert på Reodor Felgen teknologi, men den kan være bra likevel :ja: !

Jeg skal pakke filtrene på forsvarlig måte og sende de til deg ila av denne uken.

Ja det gjenstår fortsatt å finne årsak til disse hendelsene, men jeg vil bruke båten som før eneste forskjell er med annet oljefilter, det jeg ble anbefalt LF3646. Blir fortsatt å fokusere og følge med på dette og håper selvfølgelig ikke det oppstår uheldige eller kritiske situasjoner.

Fantastisk test @rogeri :tommel_opp:

Det gledes over @Chilli Solbris sitt engasjement, representerer selv autorisert forhandler og vet Lekang tar oss seriøst (tenkte du skulle få sjekket med forhandler du hadde handlet hos først). 

Er nok ikke like mange utsalgssteder som er like serviceminded som Lekang sine forhandlere, igjen; flott Chilli :klapper:

Komodo skrev 13 minutter siden:

men kanskje ikke helt stuerent å trykkteste med pressluft

Filteret var fyllt helt opp med olje, og trykket hva det enn består av vil være det samme uansett......tror vi! Å ja vi brukte værnebriller begge to :ja:!

oberst1 skrev 17 minutter siden:

Det gledes over @Chilli Solbris sitt engasjement.......

Ja absolutt, det kan ikke gjentas for ofte! Helt fantastisk og hadde jeg bodd i nærheten ville jeg aldri vært i tvil hvor jeg skulle handle filter for ettertiden!!

Hvis Chilli Solbris som forhandler, ønsker å formidle filtrene til Lekang filter er det helt ok for meg!

Takk for at du likte testen!

Ikke farlig å gjennomføre noe sånt når man også bar en båtkyndig og fingernem nabo og kompis med alt nødvendig verktøy, dreiebenk, gjengeutstyr osv. og kunnskap for å lage en sånn innretning på kort tid! Han har vært med hele veien og er fortsatt innstilt på at årsaken skal frem i lyset!

Takk, Kurt!!

rogeri skrev On 17.4.2025 at 11.56:

gikk så inn på "dataen" og etter en stund kom han frem til at jeg skulle egentlig ha et annet filter

@Chilli Solbris, du husker at Lekang også leverte "feil" Fleetguard filter til mine TAMD72P. 

Mindre filterhus enn originalt. Vi sammenlignet ikke tetningsflater og pakning, men....??

Kan Lekang//Fleetguard ha noen feil i sine konverteringslister? 

Du kan ha det "bak øret" når du snakker med dem om historien til @rogeri.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev 7 minutter siden:

@Chilli Solbris, du husker at Lekang også leverte "feil" Fleetguard filter til mine TAMD72P. 

Mindre filterhus enn originalt. Vi sammenlignet ikke tetningsflater og pakning, men....??

Kan Lekang//Fleetguard ha noen feil i sine konverteringslister? 

Du kan ha det "bak øret" når du snakker med dem om historien til @rogeri.

Definitivt! Og jeg vet at Lekang nå leser denne tråden. Min opplevelse av Lekang er at de tar det vi som kunder kommer med svært seriøst!

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...