Jump to content

Tenåringer om bord som trenger aktiviteter, tips til steder i området Halden, Sarpsborg, Hvaler


R.O

Recommended Posts

15åringen i huset er ikke veldig kin på å bli med på båttur nr 2 i sommer. Turen går til Hvalområdet, tenkte å legge inn litt "byferie" på turen, ettersom været ikke er meldt all verden, og kanskje finne noen aktiviteter som kan underholde en tenåring. Han er glad i å lange turer å utforske nye steder, men ikke like glad i uberørt natur som sine foreldre.  Tenkte en tur innom Fredrikstad, også kanskje Halden for å se på festningen mm, eller er Sarpsborg et bedre alternativ enn Halden? Andre alternativer i  rundt Hvaler som bør utforskes, fine turområder i nærheten av havner..? 

Link to post
Share on other sites

Fredrikstad:

Selve byen: Fredrikstad er en fin by, fra Gamlebyen via Isegran og sentrum. Nok av steder man kan rusle rundt på oppdagelsesferd. Isegran-området er flott for de som liker båt og kystkultur. Husk byfergene er gratis, så her kan man drive litt "byhopping". 

Kongstenbadet, rask gåtur fra gamlebyen. Utendørs svømme/badeanlegg med 10-meter osv. Da jeg var 15 husker jeg det var mye fint å se på der. Nå husker jeg ikke hva... :)

Escape rooms. Kan være artig for hele familien.

 

 

Sarpsborg: Bare å glemme. Bor i Sarpsborg selv, men som gammel Fredrikstad-gutt er det ikke mulig å komme på noe som er av særlig interesse for en 15-åring.. eller andre for den saks skyld... :giggle:

 

Halden: Det er i utgangspunktet to ting man kan gjøre i Halden.... 

1. Man kan stå nede i byen og se på festningen.

2. Man kan stå på festningen og se ned på byen. 

 

Det finnes en kystby til i Østfold, men kommer ikke på hva den heter. Noe på M....  

 

Ha en fin sommer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 4 timer siden:

Fredrikstad:

Selve byen: Fredrikstad er en fin by, fra Gamlebyen via Isegran og sentrum. Nok av steder man kan rusle rundt på oppdagelsesferd. Isegran-området er flott for de som liker båt og kystkultur. Husk byfergene er gratis, så her kan man drive litt "byhopping". 

Kongstenbadet, rask gåtur fra gamlebyen. Utendørs svømme/badeanlegg med 10-meter osv. Da jeg var 15 husker jeg det var mye fint å se på der. Nå husker jeg ikke hva... :)

Escape rooms. Kan være artig for hele familien.

 

 

Sarpsborg: Bare å glemme. Bor i Sarpsborg selv, men som gammel Fredrikstad-gutt er det ikke mulig å komme på noe som er av særlig interesse for en 15-åring.. eller andre for den saks skyld... :giggle:

 

Halden: Det er i utgangspunktet to ting man kan gjøre i Halden.... 

1. Man kan stå nede i byen og se på festningen.

2. Man kan stå på festningen og se ned på byen. 

 

Det finnes en kystby til i Østfold, men kommer ikke på hva den heter. Noe på M....  

 

Ha en fin sommer :thumbsup:

noe av det beste jeg har lest i dag!! 🤣🤣

i Fredrikstad er det vell også fortsatt idyll hagen som går, og i helgen nå er det månelanding med masse konserter osv 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 8 timer siden:

Fredrikstad:

Selve byen: Fredrikstad er en fin by, fra Gamlebyen via Isegran og sentrum. Nok av steder man kan rusle rundt på oppdagelsesferd. Isegran-området er flott for de som liker båt og kystkultur. Husk byfergene er gratis, så her kan man drive litt "byhopping". 

Kongstenbadet, rask gåtur fra gamlebyen. Utendørs svømme/badeanlegg med 10-meter osv. Da jeg var 15 husker jeg det var mye fint å se på der. Nå husker jeg ikke hva... :)

Escape rooms. Kan være artig for hele familien.

 

 

Sarpsborg: Bare å glemme. Bor i Sarpsborg selv, men som gammel Fredrikstad-gutt er det ikke mulig å komme på noe som er av særlig interesse for en 15-åring.. eller andre for den saks skyld... :giggle:

 

Halden: Det er i utgangspunktet to ting man kan gjøre i Halden.... 

1. Man kan stå nede i byen og se på festningen.

2. Man kan stå på festningen og se ned på byen. 

 

Det finnes en kystby til i Østfold, men kommer ikke på hva den heter. Noe på M....  

 

Ha en fin sommer :thumbsup:

 

Fantastisk svar, og gode tips…🙂
 

 

enslagsgjest skrev for 8 timer siden:

Har du en gummibåt så kjøp 10 liter bensin og la han utforske mye selv. 


Det var det jeg gjorde når jeg selv var på den alderen, jolle og fiskestang. Til min store frustrasjon ble ikke barna kopier av meg selv, med samme interesser. Kjøpte ny motor til jolla i sommer - Ingen interesse fra guttungen. Derimot verdsette han lange gåturer, museer og severdigheter, noe jeg hadde null interesse for i den alderen… 

Link to post
Share on other sites

 

R.O skrev for 1 time siden:

Til min store frustrasjon ble ikke barna kopier av meg selv, med samme interesser. Kjøpte ny motor til jolla i sommer - Ingen interesse fra guttungen.

Pussig greie. Kjøpte komplett dykkerutstyr til jentungen, brukte mye energi to sommre med dykkeropplæring, men allikevel vil hun helst ri. Pussige greier. Kjøpte også ny jolle med 9,9 sport, men heller ikke det ble helt innertier :crazy:

 

R.O skrev for 1 time siden:

Derimot verdsette han lange gåturer, museer og severdigheter, noe jeg hadde null interesse for i den alderen… 

Da er jo Gamlebyen i Fredrikstad obligatorisk. Foreslår å gå inn i Nøkledypet båtforening på Kråkerøy og spørre om det er en ledig gjesteplass. I motsetning til i gjestehavna i byen ligger dere helt stille. Like ved Nøkledypet er det gratis ferge over til sentrum og Gamlebyen. Som nevnt over ligger også Kongstenbadet i gangavstand like ved Gamlebyen. I sentrum har du hele bryggepromenadem med restauranter og puber. Anbefaler Havnelageret for litt utvalg i ølsorter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...