Optimist1 Startet 2.August.2021 Del på Facebook Startet 2.August.2021 Skulle gjerne hatt noen råd da den ene motoren i båten vår ikke starter. Har to stk KAD44, aldri tidligere vært noen form for startvansker tidligere. Motoren har vært startet flere ganger i dag uten problem. Etter å ha stoppet å tømt septik på stasjon i Risør så var SB motor dø. Alt virker normalt helt til jeg vrir på nøkkelen, hører det klikker i rele' men starteren snurrer ikke. Tenkte det kunne være et kalibreringsproblem, selv om det ikke er noen feilkoder på EDC panelet og det indikeres med grønt lys ved N knappen som sier at den står i fri. Prøvde allikevel kalibrering på problem motoren, uten hell. Når jeg kjenner på propellene bak så er det ingen tvil om at drevet er i fri. Ved enkelte startforsøk så har jeg hørt at starteren har slått inn, men ikke snurret. Det blir bråstopp. Men de fleste tilfellene så hører jeg bare et klikk og ser at voltmeteret stuper. Har sjekket automasikringer (to stk) i bakkant av den sorte boksen på motoren. Var også noen sikringer montert under boksen - 3 stk flatstiftsikringer. Disse var også OK (målt med multimeter og ohm). Så nå står jeg litt fast her. Noen gode tips til feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Batteri? Et startbatteri for hver motor? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 Lars H. skrev 8 minutter siden: Batteri? Et startbatteri for hver motor? Motorene starter fra samme bank, og jeg får jo startet BB motor, samt at jeg nå ligger på landstrøm, så tviler på at det er strøm som er problem. Skal prøve å rotere på veiva, kanskje tannhjulet står feil? Mener jeg har lest noe om dette en gang.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 (redigert) Jeg ville aller først brukt det eldste trikset i boka som er å banke på starteren mens en annen prøver å starte. Det er typisk att startmotoren først begynner å krangle på varm motor hvis børstene er utslitt eller går tregt i holderen. Noe sier meg att det er feilen siden motoren startet kald og problemet oppstod på varm motor Redigert 2.August.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 pipe skrev 3 minutter siden: Jeg ville aller først brukt det eldste trikset i boka som er å banke på starteren mens en annen prøver å starte. Det er typisk att startmotoren først begynner å krangle på varm motor hvis børstene er utslitt eller går tregt i holderen. Skader ikke å prøve, bare veldig vanskelig å komme til, men skal prøve. Klarer i å rotere veiva på motoren, det er for tungt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Optimist1 skrev 1 minutt siden: Skader ikke å prøve, bare veldig vanskelig å komme til, men skal prøve. Klarer i å rotere veiva på motoren, det er for tungt. Hvis ikke kommer det en dag i morgen da motoren er kald. Det kan være nok til att starteren igjen virker men banke på starteren trikset er mer effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 pipe skrev 7 minutter siden: Hvis ikke kommer det en dag i morgen da motoren er kald. Det kan være nok til att starteren igjen virker men banke på starteren trikset er mer effektivt. Er litt redd for å holde bryteren inne for lenge av gangen da den tydelig trekker masse strøm uten at noe skjer. Ser for meg at det kan bli varmgang i noen ledninger. Har en gummihammer jeg kan dunke med, kan prøve korte sekvenser evt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Ikke gummihammer. Det blir for liten effekt, bruk en vanlig snekkerhammer eller noe lignende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Har du forsøkt å turne motoren med håndmakt? Du bør gjøre det for å forsikre deg om at det ikke er der feilen sitter. Om den går rundt, er det antageig startmotoren som er feilkilden. Om den "slår" inn, men ikke klarer å gå rundt, må du demontere den og evt. reparere/skifteden Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pipe Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Optimist1 skrev 10 minutter siden: Er litt redd for å holde bryteren inne for lenge av gangen da den tydelig trekker masse strøm uten at noe skjer. Virker som ny starter er rett medisin Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Optimist1 skrev 11 minutter siden: Er litt redd for å holde bryteren inne for lenge av gangen da den tydelig trekker masse strøm uten at noe skjer. Ser for meg at det kan bli varmgang i noen ledninger. Har en gummihammer jeg kan dunke med, kan prøve korte sekvenser evt. Om startmotoren drar strøm uten å turne, kan du legge vekk hammeren, da er det noe annet feil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 nomen skrev 5 minutter siden: Har du forsøkt å turne motoren med håndmakt? Du bør gjøre det for å forsikre deg om at det ikke er der feilen sitter. Om den går rundt, er det antageig startmotoren som er feilkilden. Om den "slår" inn, men ikke klarer å gå rundt, må du demontere den og evt. reparere/skifteden Jeg klarer ikke turne motoren. Får ikke særlig mye kraft på svinghulet med bare nevene. Noen tips her? Starteren slår ikke inn, hører bare klikk i rele, og volten dropper markant. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Som flere nevner dunk med hammer på starter mens noen vrir nøkkel. Kan også teste start motor ved å kortslutte polene på innslaget med et skrujern. Da skal starter motor snurre men uten innslag. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 asunde skrev 11 minutter siden: Som flere nevner dunk med hammer på starter mens noen vrir nøkkel. Kan også teste start motor ved å kortslutte polene på innslaget med et skrujern. Da skal starter motor snurre men uten innslag. Ref innlegget til "nomen" lenger opp så mener han jeg kan glemme hammeren, når jeg ser at starteren trekker strøm. er dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Det er vel snakk om hvor mye strøm? Tangamperemeter? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 Lars H. skrev 4 minutter siden: Det er vel snakk om hvor mye strøm? Tangamperemeter? Volten går helt ned til 8 på Voltmeteret, da gir jeg meg. Tar ca 2 sek. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Jeg ville nå prøvd hammeren, uansett. Men det må være en hammer eller lignende med litt tyngde. Gummihammer nytter ikke. Alternativ 2 er å kortslutte over releet med en skrutrekker for å sjekke om det er mere fart da. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 (redigert) Optimist1 skrev 7 minutter siden: Volten går helt ned til 8 på Voltmeteret, da gir jeg meg. Tar ca 2 sek. Min erfaring er fra bil, men dette høres ut som en dårlig starter syns jeg. Har også hatt problem med at plusskabel til starter rett og slett var dårlig/korrodert på en 30 år gammel bil med antatt original kabel, som ga samme symptom. Hammertrikset og å vente til motor er kald, som du allerede har fått tips om, har fungert for meg med lignende symptomer som du har. Redigert 2.August.2021 av rundgren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 GeirFrode skrev 24 minutter siden: Jeg ville nå prøvd hammeren, uansett. Men det må være en hammer eller lignende med litt tyngde. Gummihammer nytter ikke. Alternativ 2 er å kortslutte over releet med en skrutrekker for å sjekke om det er mere fart da. Kortslutte mellom + og minus på selve starter, confirm? Skal prøve både det og se om jeg kommer til med en hammer Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 (redigert) NEI, NEI NEI. Da blir det Redigert 2.August.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Om innslagsreleet ikke kobler strøm til startmotor, skulle vel ikke spenningsfall et vært så stort? Kan det være at motor er fastlåst? Bør gå å turne motor med latmannsarm og pipe eller lignende. Å dreie den for hånd skal vel ikke gå. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 (redigert) Nei, IKKE mellom minus og pluss. mellom pluss kablene på rele. Den tynne som kommer fra tenning og den tykke ut fra rele som går inn på selve starteren. Tar dette fra husken nå. Og det begynner å bli lenge siden jeg drev med slike ting. Her må andre korrigere meg om jeg sier noe feil. Så dobbeltsjekk dette før du evt gjør noen forsøk. Uansett så må tenning stå på, og det kommer til å gnistre litt. En annen ting som jeg faktisk ble usikker på nå, er om dette går på motor med den elektronikken som KAD 44 har? Kanskje ikke så lurt å prøve før noen evt kan bekrefte dette? Jeg har gjort det på en 41 motor, men aldri på en KAD. Redigert 2.August.2021 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 Gullfisk skrev 31 minutter siden: Om innslagsreleet ikke kobler strøm til startmotor, skulle vel ikke spenningsfall et vært så stort? Kan det være at motor er fastlåst? Bør gå å turne motor med latmannsarm og pipe eller lignende. Å dreie den for hånd skal vel ikke gå. Prøvde å skru på boltene til reimhjelet, men ut og ikke inn. Da løsnet de bare uten at hjulet dreide noe som helst. Skal det gå an å turne motor via drev da? Kommer til propellene, prøvde litt i stad men klarte ikke rotere, også litt redd for å bruke for mye makt her. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Prøv å dreie motoren med ei pipe inn på bolten i senter av svingningsdemper, med forlenger og skralle. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Prøv å dreie på den motoren som starter også (mens den står) for å sammenligne, de bør være like tunge å få rundt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.