Jump to content

KAD44 starter ikke


Optimist1

Recommended Posts

Jens_P skrev 9 minutter siden:

Prøv å dreie på den motoren som starter også (mens den står) for å sammenligne, de bør være like tunge å få rundt.

Har prøvd den andre også ja, sto bom stille den også. Skal se om jeg har stor nok pipe til senterbolten og prøve å dreie denne.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 7 minutter siden:

Hvis du kommer greit til kan du forsøke å bytte om startmotorene. Starter den "døde" KAD' en da, har du i alle fall funnet feilen.

Har du råflaks kan det være at den andre også starter som følge av bytteprosessen. 

Takk for tips, men det er så knotete å komme til at det gjør jeg ikke før alt annet er forsøkt:crazy:

 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 1 time siden:

Prøv å dreie på den motoren som starter også (mens den står) for å sammenligne, de bør være like tunge å få rundt.

 

bellen skrev 1 time siden:

Prøv å dreie motoren med ei pipe inn på bolten i senter av svingningsdemper, med forlenger og skralle.

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Det er vel snakk om hvor mye strøm? Tangamperemeter?

 

nomen skrev for 3 timer siden:

Har du forsøkt å turne motoren med håndmakt?

Du bør gjøre det for å forsikre deg om at det ikke er der feilen sitter.

 

Om den går rundt, er det antageig startmotoren som er feilkilden.

 

Om den "slår" inn, men ikke klarer å gå rundt, må du demontere den og evt. reparere/skifteden

 

Brukte 19mm pipe på senterbolt. Friske motoren turnet enkelt rundt med stor skralle. Den som ikke starter er helt stuck. Rikker seg ikke en mm. Med min begrensede motorkunnskap kan jeg ikke forstå annet enn at den har skjært seg? Men rart den skjærer seg etter stopp, og normal nedkjøling. Da må det vel være noe metaller som utvider, altså en temperaturøkning etter at motoren er stoppet i cylinderhodene for at dette skal være mulig? Motoren fungerte som normalt da jeg la til og stoppet den siste gangen. 

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev 35 minutter siden:

Brukte 19mm pipe på senterbolt. Friske motoren turnet enkelt rundt med stor skralle. Den som ikke starter er helt stuck. Rikker seg ikke en mm. Med min begrensede motorkunnskap kan jeg ikke forstå annet enn at den har skjært seg? Men rart den skjærer seg etter stopp, og normal nedkjøling.

Det kan jo skje men det er mer trolig att du har fått vann i en eller flere sylindere.
Da er det kritisk med å få dette ut så raskt som mulig hvis man ønsker å redde motoren.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 31 minutter siden:

Det kan jo skje men det er mer trolig att du har fått vann i en eller flere sylindere.
Da er det kritisk med å få dette ut så raskt som mulig hvis man ønsker å redde motoren.

Vann i sylindere, høres ikke særlig bra ut:worry: Burde ikke jeg ha sett det på oljefargen på dipstick i såfall? Hvor kan det komme fra? Det jeg ikke skjønner at at alt virket å være helt i orden da jeg stoppet motoren...

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 15 minutter siden:

Om eksosbend er tæret, kan det vel komme inn når du stopper. Vet ikke om ferskvannskrets kan lekke inn, men det synes kanskje at mangler. 

Mulig man kan ta ut dyser og tørne den for å få ut evt vann, og få inn olje.

Tæring innvendig i bendet da? Har ingen lekkasje på utsiden. Vet ikke hvordan bendet er bygget opp. Ferskvannskretsen er på minimum, så vanskelig å se om det har minket noe. Forstår jeg deg rett hvis jeg kan få vannlås i sylinderene uten at oljen blir grå? Videre, vil man alltid kunne dreie svinghjulet rundt med vannlås dersom man skrur ut dyser? Slik at dersom jeg ikke får dreiet svinghjulet med dysene ute, så er det vannlås? I såfall kan jeg ta en dyse ut av gangen, så ser jeg jo hvilken dyse som er problemet, gitt at det er vannlås. Kanskje naturlig at det er den/de bakerste, siden det er nærmere eksosen? Gitt vannlås, vil vannet kommet opp og ut av dysen(e) ved rotering av svinghjulet? Og hvordan får jeg olje inn igjen, bare ved å rotere på svinghjulet?

Redigert av Optimist1
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 42 minutter siden:

Om det har kommet vann i sylinderen og gitt vannlås, så burde du uansett kunne dreiet motoren ene veien. Det kan no være bendixdrevet i starteren som har kilt seg i svinghjulet. Jeg ville prøvd å tatt ut starteren og sjekket dette først.

Skrudde av luftemutter på alle seks sylindre (en og en) og prøvde å dreie motor. Bom fast begge veier. Ingen antydning til vann i toppen av dysene såvidt jeg kunne se og lukte. Er imidlertid usikker på om det holder å skru av luftingen. Har ikke lyst å tukle med å sku ut dyser. Håper det er et starter problem, ville vært en del enklere og sikkert billigere...Når det er sagt er det forb.. trangt mellom de motorene, så tror ikke det blir noen enkel jobb å skru ut starter...

 

 

Link to post
Share on other sites

Luftemutter på sylindere? Finnes ingen lufting av sylinderene. Er det rørene fra høytrykkspumpen du mener? Det er ikke åpen forbindelse igjennom dysene til sylinderene, så du vil ikke kunne få opp vann igjennom der om du har vann i sylinder, da må du ut med dysene. Men jeg tviler på at problemet er vann i sylinder, da skulle du ha klart å dreie motoren ene veien. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 6 timer siden:

Luftemutter på sylindere? Finnes ingen lufting av sylinderene. Er det rørene fra høytrykkspumpen du mener? Det er ikke åpen forbindelse igjennom dysene til sylinderene, så du vil ikke kunne få opp vann igjennom der om du har vann i sylinder, da må du ut med dysene. Men jeg tviler på at problemet er vann i sylinder, da skulle du ha klart å dreie motoren ene veien. 

 Lufting til dysene ja, der diesel rørene går inn i dyser. Gikk vist litt fort i svingene når jeg skrev dette 😬. Men det var altså ikke noe poeng skjønner jeg😆
Skal se hva jeg kan få gjort med starteren.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 8 timer siden:

Løsne eller slakk alle drivreimer og prøv igjen og bevege motor. Det kan være dynamo, kjølevannpumpe, kompressor osv som kan ha skjært seg. Lite trolig kanskje , men lett og sjekke før du går løs på selve motoren.

Støtter denne. Opplevde det samme på en bil, der hadde dynamoen skjært seg og det var ikke mulig å dreie motor.

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev 1 time siden:

Skal se hva jeg kan få gjort med starteren.

Den starteren må du få ut, det er ikke noe å lure på.

 

Har du flaks, har drevet på starteren låst seg i inngrep på startkransen.

 

Det kan forklare høyt strømtrekk når du forsøker å kinne, og låst motor.

 

Er motor låst i begge retninger?

 

Hvis ja, da er det neppe vann, men noe mekanisk.(f.eks slik som@hegra foreslår)

 

 

 

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Du må ut med dysene for å sjekke om det er vann i sylindre. Hjelper ikke med bare lufterørene.

 

Siden det er trangt rundt starter hadde jeg tatt av alle reimene å kjent på disse. Hvis alt her er løst så må nok starter ut før du går videre med andre ting. 

Link to post
Share on other sites

 

Mr_Stian skrev 19 minutter siden:

Du må ut med dysene for å sjekke om det er vann i sylindre. Hjelper ikke med bare lufterørene.

 

Siden det er trangt rundt starter hadde jeg tatt av alle reimene å kjent på disse. Hvis alt her er løst så må nok starter ut før du går videre med andre ting. 

Dysene tør jeg ikke tukle med.

 

Noen som vet hvor mange bolter starteren sitter med? Har løsnet to stk, se bilde. Men den rikker seg ikke. Kommer ikke til med spesielt mye kraft her helle da det er trangt. Er det en tredje bolt en plass?

 

Har løsnet alle reimer unntatt vannpumpen. Den ble satt inn ny på starten av ferien. Hadde det skjedd noe med denne ville jeg også fått indikasjon på temperatur. Men kan jo selvsagt sjekke denne også. 

Starter BB.jpg

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 18 minutter siden:

Et kjapt google-søk med ordene "KAD44" + "startmotor" viser en startmotor som tydeligvis sitter med 3 bolter:

 

image.png.54529aa465aa8d2f85a3f66f6104869b.png

Bolten innerst mot motor, altså det hullet du ser neders til høyre på bilde, er helt umulig å komme til. Da må jo ladeluftkjøleren av:headbang: Jeg får skru sammen det jeg har plukket av å gå for en motor til et verksted som kan hjelpe meg...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres veldig rart ut at du starter begge motorer fra samme batteribank. Er du sikker på dette? Har du kun en dynamo på den ene motoren eller et opplegg for å ta imot lade-strøm fra to dynamoer? Jeg vil anta at hver motor har sitt eget batteri. Jeg ville uansett brukt et tangamperemeter for å se om den faktisk trekker strøm i det hele tatt når det klikker. Om det er feil i starteren vil du se det fort ved mye strømtrekk - om den trekker lite er det flatt batteri eller dårlige koblinger på veien. Mål også evt spenningsfall (ved startforsøk) på begge sider av hovedstrømbryter - det er mange tilfeller der de er brent og dårlige. Det er ikke sikkert motoren sitter så hardt selv om du enkelt fikk den andre rundt. Begynn å utelukk det enkle før du skrur deg bort. Begynn med strøm.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...