Jump to content

KAD44 starter ikke


Optimist1

Recommended Posts

Optimist1 skrev for 14 timer siden:

Tæring innvendig i bendet da? Har ingen lekkasje på utsiden. Vet ikke hvordan bendet er bygget opp. Ferskvannskretsen er på minimum, så vanskelig å se om det har minket noe. Forstår jeg deg rett hvis jeg kan få vannlås i sylinderene uten at oljen blir grå? Videre, vil man alltid kunne dreie svinghjulet rundt med vannlås dersom man skrur ut dyser? Slik at dersom jeg ikke får dreiet svinghjulet med dysene ute, så er det vannlås? I såfall kan jeg ta en dyse ut av gangen, så ser jeg jo hvilken dyse som er problemet, gitt at det er vannlås. Kanskje naturlig at det er den/de bakerste, siden det er nærmere eksosen? Gitt vannlås, vil vannet kommet opp og ut av dysen(e) ved rotering av svinghjulet? Og hvordan får jeg olje inn igjen, bare ved å rotere på svinghjulet?

Beklager sent svar. Har ikke erfaring med dette selv, men ville trodd det burde syntes på pinnen, men det forutsetter at oljen i pinnen blir skiftet. Jeg hadde en Volvo hvor olja på pinnen så ny ut hele året, mens den jeg byttet var svart. Så er nok avhengig av hvor dypt peilerøret står også. Tenker nok alle dyser må ut i tilfelle vann, men greit å få ut starter og prøve å dreie motor først. 

Link to post
Share on other sites

asunde skrev for 2 timer siden:

Du kan teste startmotor ved å ta et skrujern mellom de 2 store polene på innlaget. Da vet du om den snurrer. Ikke kom borti gods/jord på starter.

Takk for tipset, kan jo prøve, men i og med at jeg ikke får rotert motor så tviler jeg sterkt på at dette er problemet. 
 

Til alle som har kommet med råd og tips: Hjertelig tusen takk!  Gull vært selv om problemet ikke er løst enda! Kommer en Volvo mekaniker til meg i morgen. Ligger i Stavern gjestehavn, gikk på en motor fra Risør i dag, gikk knirkefritt i godværet👍Skal komme med oppdateringer😃

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 47 minutter siden:

Jeg venter spent...

Mekaniker rakk ikke komme i dag, kommer i morgen tidlig. Jeg skrudde ut oljefilteret for å bedre komme til boltene. Kom til den innerste bolten med pipe, men fordi starteren er tykkere litt lengre ut en der bolten sitter, klarer jeg ikke få pipen rett på bolten, og da glipper det bare. Så med mindre mekaniker’n har noen triks i boka så må intercooler av for å komme til bolt med fastnøkkel.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være kjepphøy, men det var litt deilig å ha rett på den der. Tror jeg må begynde å ta betalt for tipsene mine :cool: :lol: 

Heldigvis for deg, så var mest sannsynlig dette den billigste feilen med tanke på symptomene. Men ser at drevet er ganske slitt, får håpe ikke startkransen på svinghjulet også er utslitt. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 9 timer siden:

Ikke for å være kjepphøy, men det var litt deilig å ha rett på den der. Tror jeg må begynde å ta betalt for tipsene mine :cool: :lol: 

Heldigvis for deg, så var mest sannsynlig dette den billigste feilen med tanke på symptomene. Men ser at drevet er ganske slitt, får håpe ikke startkransen på svinghjulet også er utslitt. 

Det tipset gjorde at jeg slapp en natt med panikk angst for vann i sylindere, selv om jeg ikke var helg sikker før starteren var av;) Håper andre kan dra nytte av denne tråden, fult av gode tips👍👍 Den minst sannsynlige er kanskje  vann i sylindre, så til fremtidige probleminnehavere: pust med magen, dret er nok ikke så galt som du tror;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...