Jump to content

Hvordan kan jeg finne ut om mitt MS3 gir slurer under fart?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Før motorbytte oppnådde jeg ca 14 knops fart med 3450 o/ minutt. Etter motorbytte må jeg opp i 3700 til 3900 for å oppnå samme fart. Det er ikke logisk da det er samme gir og samme propell. Tilnærmet samme vekt i båt.

Motorene er nesten identiske i vekt og vektfordeling. Båten er 26" og ca 4 tonn.

Hvis jeg hadde mistenkt flens kunne jeg jo satt på overett merke. Men hvordan kan jeg kontrollere giret?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nei @index, har ikke sjekket turteller på ny motor ennå. Men den høres rett ut. Det er det første som skal testes. Må bare få kjøpt meg en turtallsmåler først. 🙂

 

Nye motoren har oppgitt maks 3900 fra VP, og jeg oppnår ca 4000 på ny turteller og med alt for liten propell. Da antar jeg at motor begrenser seg selv, for den stopper der. Jeg har heller ikke prøvd å presse den mer opp da max 3900 er angitt av en god grunn fra VP tenker jeg...

 

"Ny" motor er altså en TAMD41B 200hk. Gammel var TMD40A 124 hk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Der er to muligheter for turteller: Gammel turteller på gammel motor viste for lite, så kanskje den makset på 3650 men viste 3450?

 

Kanskje ny viser 3700 mens riktig er 3400? 

 

Gammel turteller kan jeg ikke sjekke. Motoren er borte. Men ny kan jeg sjekke. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@Havlengt, den tanken har streifet meg ja.

 

Jeg må først gjøre meg kjent med utvekslingen på giret. Det merket er borte, men jeg tenker å tørne motoren 1 gang manuelt mens jeg teller antall ganger akslingen roterer. Ut fra det bør jeg finne ut hvilken av standardutvekslingene mitt gir har :smiley:

 

Hvordan måler jeg egentlig med en slik lasermåler på akslingen? Må jeg sette på en tapebit eller noe slikt som den kan telle?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Jeg må først gjøre meg kjent med utvekslingen på giret. Det merket er borte, men jeg tenker å tørne motoren 1 gang manuelt mens jeg teller antall ganger akslingen roterer. Ut fra det bør jeg finne ut hvilken av standardutvekslingene mitt gir har :smiley:

 

Hvordan måler jeg egentlig med en slik lasermåler på akslingen? Må jeg sette på en tapebit eller noe slikt som den kan telle?

Kjøp to sykkelcomputere, monter en på hver side av girkassa (bakerste kan jo være på propellen) og så kjører du og noterer hastighetskombinasjonene på de to og sjekker om det er samme forholdet mellom dem på rolig tomgang i gir hvor det er lite belastning (lite trolig at det slurer) og når du gir på så du mistenker sluring.

 

La oss si at det alltid er et forhold på 2 mellom dem, da er det ikke sluring, men hvis det er et forhold på 2 på tomgang og 1 på full gass så er det mye sluring. Noe små avvik kan jo komme.

 

Men ting må nok festes godt og på propellen kan det jo bli litt utfordring med manglet på denne og sensor like ved som spyles kraftig med vann mens det  snurrer rundt. Men det koster hvertfall lite å prøve og kan brukes under belastning.

 

Men husk at ubalanse pga magneten kan gi litt vibrasjoner, så det er neppe noe man bør kjøre rundt med i timesvis før det plukkes av.

 

Det kan være lurt å regne litt på det først at turtallet ditt passer til arbeidsområdet til speedometeret du vil kjøpe. En runde er jo ca 2 meter på en voksen-sykkel, så da vil 4000 o/min (på motor) være det samme som 8000 meter pr min, som er 480 km/t, og så langt går vel neppe sykkelspeedometer (vil anta de går til maks 100 km/t. Så det kan bli et problem. Men hvis du kan stile inn en mye mindre hjuldiameter (som er naturlig for at speedometeret skal passe til barnesykkel) å kan du jo få ned farta på displayet (så det viser tall som kan vises) selv om du har høyt turtall. Kunne du stille hjulomkretsen til 40 cm (som gir en diameter på ca 16 cm, som er utrolig lite) så vil du kunne holde deg innafor 100 km/t selv ved 4000 o/min (sånn grovt utregnet). Iblant er det begrensninger på sykkelcomputere, men jeg har sett noen så kan man stille inn helt ulogiske verdier (ekstremverdier som ikke finnes på sykkel), så det kan jo være håp.

 

Sykkelcomputer er jo en billig turteller, men du må regne litt. Men for deg er jo det viktigste ikke hva turtallet er, men om forholdet mellom to målere (før og etter girkasse) er likt hele tiden.

 

Hvis du er sikker på at turtelleren i ny motor stiger jevnt ved jevn turtallstigning (ikke nødvendigvis riktig, men samme feilrate hele tiden) så kan du jo bruke den og kun et sykkelspeedometer. Jeg har vel egentlig mest ro på at de to turtellerne dine har vist litt ulikt ved samme turtall når du får disse resultatene dine med ulik fart ved samme målte turtall med samme propell og samme vekt og vektfordeling. For du har vel ikke latt båten gro ned eller lignende i mellomtiden?

 

Er det tannhjulsgir så hadde det vel vært lett å høre om det slurer. Men er det en slags clutch så er det jo vanskeligere, men da kan du kanskje kjenne noe varme? For bevegelsesenergien som går tapt må jo gå over til annen energi, og det betyr jo varme.

 

 

Link to post

Jeg kalibrerte min turteller med sykkelcomputer. Den kunne stilles til rpm,  så null problem.  Eneste er at da jeg kom opp mot 3000 rpm så forsvant magneten. Dette er vel 12 år siden nå, og jeg har fortsatt ikke funnet den igjen😂.

 

Ps: De jeg har hørt som har hatt sluring har hatt det på lavt turtall, dvs de må ruse opp for at den skal kople skikkelig. Sluring på høyt turtall og belastning har jeg aldri hørt om. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ingen groe. Hverken på båt eller propell. 

 

Er en idé med to sykkelcomputere, men nok enklere med 1 stk digital turtallsteller. Måle reimskive og måle akselflens. Forholdet skal da stemme så sant det ikke slurer ved tomgang. 

 

@index, greit at du ikke fikk hull i bunnen da... 😅🤣

 

Tenk å stå og se på magneten når den løsner. Kan være rimelig farlig. 😮

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev Just now:

 

@index, greit at du ikke fikk hull i bunnen da... 😅

 

Tenk å stå og se på magneten når den løsner. Kan være rimelig farlig. 😮

 

Har gammel Viksund, de tåler alt.

 

Tror ikke den kunne truffet meg, tipper den er bak en av tankene eller langt inn i isolasjonen nå.

 

Jeg hadde nok bare kjøpt en sånn håndholdt nå ja. Men på den tiden var de dyre, og sykkelsaken kostet 79,90 eller noe sånn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kjenner til det å tåle alt. Min 41 år gamle båt har TYKK glassfiber helt opp til fenderlisten. Ikke rart den er tung...

 

Kanskje jeg får meg turtallsmåler i løpet av helgen... :wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Utifra det du skriver var gammel motor på 129hk i salg mellom 76 til 85.

"Ny" motor er ca 200 hk produsert mellom 98-99.

Gearet er flyttet rett over(?).

Tåler det gearet spåass mye mer krefter i den stand det er nå?

 

Ble det gearet og levert med moror du har idag?

 

Bare spør da vi mariniserte motorer for mange år siden som ble levert i forskjellige versjoner med tanke på effekt. Det var ikke bare å skru opp turtallet da de hadde forskjellig effektkurver.

Da vi fikk utregnet propellen første gang på en som skulle ha mer power skjønte vi lite, men det var spot on under prøvetur.

Link to post

@Gudrun, gammel motor var fra 79, sjøsatt i 80. Ny motor 93 modell mener jeg. Gir satt rett over av kompetent VP mekaniker. 

 

Giret er hakket for svakt for motoren, men med snill kjøring så burde det gå bra. Har fått høre fra andre som kjører det giret på samme motoren at det har fungert fint i lange tider. Giret ble levert org med opp til 165 hk (TAMD40B)

 

Jeg øker alltid turtallet forsiktig og ikke mye på én gang. 

 

Spørsmålet her er vel at med sakte økning fra 1200 til 3450 så gikk båten raskere med gammel motor versus ny motor. Forklaringen kan jo være at gammel turteller viste for liten og evt at ny viser for nye. 3450 på begge skulle gitt samme fart. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tenker to mulige årsaker, det ene er som nevt turteller. Om denne hentes fra w på dynamo kan de gi ulikt signal på forskjellige motor/dynamo oppsett. Kalibrerte selv med måler fra biltema. Turtelleren min hadde justeringsskrue.

 

Andre mulighet er forskjellig plassering av propell. Er aksing og gir beholdt fra gammel motor? Er flensen på giret plassert på samme plass, eller kan aksing være koblet på noen cm framover eller bakover, slik at plassering av propell ift. kjøl er endret?

Link to post

Alt er identisk @"LISE". Samme motorlabber og plassering da motorene har samme fotavtrykk. Propell på samme sted som før.

 

Så det er kun to variabler jeg ser for meg at det kan være: turteller eller sluring

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...