Jump to content

Vanlige eller «Long Life» lanternepærer?

Kjellg

Recommended Posts

Jeg har sertifiserte LED om bord. Om man kan dytte vanlige hvite LED inn i en gammel Hella var ikke poenget med innlegget. Poenget, som tydeligvis glapp, er at spenning på 14,8 V knekker pærer og sealed beam. Om man holder spenningen <14,4 V så holder pærene. Jeg brukte pærer beregnet for aktuelle lanterner.

Redigert av Hulda (see edit history)

Den artikkelen mthoms, vet du om hvor gammel den er?

Edit. Ser nå at artikkelen er fra mars 2015, mye har skjedd på LED-fronten siden det.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har du noen link til dette, bortsett fra til det hollandske selskapet som selger lanterner? Du har sannsynligvis rett pga. fargespekteret i standard LED, men link til reglene hadde vært greit.

Selv har jeg ikke LED i lanternene, men da jeg måtte bytte en pære hadde ikke Best Marin slike sylindriske glødelamper, men runde glødelamper som skulle være godkjent. Litt billigere var de også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 36 minutter siden:

Har du noen link til dette, bortsett fra til det hollandske selskapet som selger lanterner? Du har sannsynligvis rett pga. fargespekteret i standard LED

I topp og akterlanterne går det helt greit å bytte til standard LED i gamle lanterner når det gjelder farge, men det påstås at

lysvinkelen blir feil.

I sidelanternene blir, som du sier, fargespekteret feil også.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

I topp og akterlanterne går det helt greit å bytte til standard LED i gamle lanterner når det gjelder farge, men det påstås at

lysvinkelen blir feil.

I sidelanternene blir, som du sier, fargespekteret feil også.

Fargespekteret blir ivaretatt av hhv røde og grønne LED.

Hovedproblemet er at sektoren på lyset blir noen grader feil, siden LEDene er montert i flere vertikale rekker, og danner en sylinder på ca 1cm i diameter, mens de gamle glødelampene kun har en veldig smal glødetråd i midten. Dermed lyser LED i en noe større sektor dersom de blir satt inn i en lanterne tilpasset glødetrådpære.

Jeg hadde sovet godt om natta likevel…

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Hadde en tid ladespenning på 14,8V men har nå 14,4V. Mener pærene ble satt inn etter at jeg gikk ned på spenningen så jeg fikk vel et dårlig merke.  LED pærer er ikke aktuelle da jeg ønsker varmen som pærene gir siden jeg bruker båten også om vinteren. Var så usikker på om long life pærene holder det de lover. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
17 hours ago, Lars H. said:

Har du noen link til dette, bortsett fra til det hollandske selskapet som selger lanterner? Du har sannsynligvis rett pga. fargespekteret i standard LED, men link til reglene hadde vært greit.

Det var tankevækkende ... der står ingen steder direkte, at LED pærer ikke er godkendt til brug i lanterner.
Det der står er, at de monterede lanterner skal kunne ses i mindst den krævede afstand for det pågældende fartøj, at vinklerne skal overholdes og at farven skal være korrekt (jeg har ikke linket til noget, det er kendte regler af alle, der har et bådbevis). Det må betyde i sidste ende, at det er producenten af lanternen (f.eks Hella), som skal sige god for (og dokumentere?), at de producerede lanterner overholder specifikationerne med andet end glødepærer.

mthoms skrev for 18 timer siden:

Helt enig ... i begge dele.

Jeg misforstod pointen i Huldas opdatering. Godkendte LED lanterner er selvfølgelig ikke noget problem, men LED erstatninger i "gamle" lanterner, er stadig ikke godkendt.

joda det finnes godkjente erstatnings led-pærer

jeg har det i Tricoloren og ankerlanterna

de er litt annerledes oppbygget, for att vinklene skall vare korrekte !

https://www.doctorled.com/dealers.htm#navigation-lights-LED-bulbs

S/Y Gunga Din

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Var så usikker på om long life pærene holder det de lover. 

Det ville jeg tro når pærene er levert av seriøse aktører.
Att kinesere kan finne på å trykke long life tekst på no name pærer bør ikke forundre noen men seriøse produsenter opptrer ikke slik.
De kjente produsentene har jo gjerne en serie med vanlig pærer og en serie med long life pærer.

Hadde en Toyota en gang eller det vil si kona.
Den spiste hovedpærer til middag og standard pærene holdt bare noen få måneder.
Toyota sa att det kom av høy spenning til pærene og anbefalte å få tak i Osram Long life pærer.
Disse var der 4 års garanti på og der sluttet problemene med spising av pærer.
Hadde riktig nok ikke bilen så lenge som 4 år men det sparte meg for noen pærer bytter.
Så ja jeg har troa 

God ide, om en ikke stadig går timesvis med lanterner stadig vekk. Om en slik lampe koster en del, er det mindre enn en dunk rødvin eller en natt i gjestehavn. Litt greit å sette ting i litt perspektiv? Det er et gammelt ordtak som sier: "Hvorfor spare på skillingen og la daleren gå?"

Kanalkapteinen skrev On 2021-8-15 at 23.47:

Dermed lyser LED i en noe større sektor dersom de blir satt inn i en lanterne tilpasset glødetrådpære.

Det er sent på natten her, men jeg klarer ikke forstå den der. Mine røde og grønne Hella lanterner har vanlig rundtlysene pære med glødetråd. De pærene lyser med andre ord i en sektor på 360 grader. Den synlige sektoren lanterne lyser i er regulert av lysåpningen på lanternen. 

mvh Knut Erik

lippert skrev for 2 timer siden:

Det er sent på natten her, men jeg klarer ikke forstå den der. Mine røde og grønne Hella lanterner har vanlig rundtlysene pære med glødetråd. De pærene lyser med andre ord i en sektor på 360 grader. Den synlige sektoren lanterne lyser i er regulert av lysåpningen på lanternen. 

Ja her er det ennå senere, eller var det tidlig, men forklaringen er at dersom man tar utgangspunkt i en lanternepære med en enkel vertikal glødetråd, så er den tynn som en nål og den står en gitt avstand fra lysåpningen i lanternen. Hvis man erstatter den med en LED variant (typ festoon) hvor diodene står f-eks 10 mm fra hverandre, så vil det flytte sektoren. Akkurat det samme vil skje dersom man bytter ut orginal halogen med LED i et hovedlys til en bil eller motorsykkel.

1202636880_lanterne(2).png.d42dafbe1a8d570b4d0ab8695c2f0144.png

Redigert av PolarLi (see edit history)
lippert skrev for 3 timer siden:

Det er derfor en godkjent LED-pære for dine gamle Hella lanterner ser slik ut

image.jpeg.6ba7c1852fea49a0d3768f90d40a8262.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

PolarLi skrev for 3 timer siden:

Ja her er det ennå senere, eller var det tidlig, men forklaringen er at dersom man tar utgangspunkt i en lanternepære med en enkel vertikal glødetråd, så er den tynn som en nål og den står en gitt avstand fra lysåpningen i lanternen. Hvis man erstatter den med en LED variant (typ festoon) hvor diodene står f-eks 10 mm fra hverandre, så vil det flytte sektoren. Akkurat det samme vil skje dersom man bytter ut orginal halogen med LED i et hovedlys til en bil eller motorsykkel.

Ja, denne forklaringen/teorien stemmer så lenge det er kun pæra som står i lanterna, dvs. når lanterneglasset er tatt av.

Når lanterneglasset blir satt på er det lanterneglasset som lyser, og sektoren blir den samme uansett om lyskilden (glødetråden vs. dioder) blir forskjøvet 10 mm fram eller tilbake i forhold til lysåpningen.

Lanterne..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 6 timer siden:

Når lanterneglasset blir satt på er det lanterneglasset som lyser, og sektoren blir den samme uansett om lyskilden (glødetråden vs. dioder) blir forskjøvet 10 mm fram eller tilbake i forhold til lysåpningen.

Lanterne..JPG

Opp og ned ja, ikke til siden. Ringene på glasset er horisontale, ikke vertikale. Et gjennomsiktig glass kan aldri stoppe alt lys til sidene uansett hva man gjør med det, derfor er det bare en gitt lysåpning i huset (ellers kunne jo alle lanterner vært runde...) og den flyttes akkurat like mye med eller uten glass hvis lyskilden flyttes, enkel geometri. Det er jo nettopp derfor festoon type pærer i små lanterner ikke er godkjente til sidelanterner, selv ikke hos "dr led" men godt kan brukes i rundtlysende lanterner.

Redigert av PolarLi (see edit history)
PolarLi skrev 11 minutter siden:

Opp og ned ja, ikke til siden. Ringene på glasset er horisontale, ikke vertikale. Et gjennomsiktig glass kan aldri stoppe alt lys til sidene uansett hva man gjør med det, derfor er det bare en gitt lysåpning i huset (ellers kunne jo alle lanterner vært runde...) og den flyttes akkurat like mye med eller uten glass hvis lyskilden flyttes, enkel geometri. Det er jo nettopp derfor festoon type pærer i små lanterner ikke er godkjente til sidelanterner, selv ikke hos "dr led" men godt kan brukes i rundtlysende lanterner.

Det handler ikke om at glasset må stoppe lys til sidene.

Poenget er at hele det røde glasset blir opplyst av pæra som står i lanterna, og det er det opplyste røde glasset vi ser når lanterna er tent.

Pæra lyser opp hele det røde glasset, hverken mer eller mindre, uansett hvor pæra står plassert inne i lanterna.

lanterne.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...