Jump to content

Er baugpropell fy og bør kalles pysevisp? Del dine erfaringer med bruk eller ikke bruk av denne...


Kjetil1

Recommended Posts

Da jeg en gang for lenge siden kjøpte meg en Cranchi Zaffiro uten baugpropell følte jeg at det var en stor mangel. Kanskje det var fordi jeg gikk fra en Noblesse 650 til en meget romslig 34foter. Første vinter på land ble en stor Sleipner baugprop montert. Brukte den sjelden, men bare det å vite at den var der om den trengtes gav meg den tryggheten til at jeg kunne manøvrere uten den. Men jeg brukte den så snart jeg følte det var behov for den. Tror de som er mest imot baugprop er de som ikke har selv og som sårt ønsker seg en...

Noe som på godt stavangersk heter aven-syga, dvs misunnelses-syndrom. Er umulig å behandle, i motsetning til den også  kjente båtsyken, tre-fots syken, som lett behandles med større båt :giggle:...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Har ikke baugpropell på min 28-foter. Der er det singel installasjon med duoprop. 

Stort sett er dette helt topp, og jeg liker følelsen når man klarer å gjøre kompliserte snuoperasjoner i trange havner, eller legge elegant til ei brygge i dårlig vær ved å bruke vind og strøm riktig. Eller "lukeparkering" longside vha spring og fendere, fremfor thrustere både her og der. Det er stas! 

 

MEN, det er virkelig noen ganger jeg savner det! 

Båten har et visst vindfang, og fronten driver veldig lett av ved sidevind. 

Går jeg f.eks. inn i et havnebasseng for å leite etter plass mellom gjestebryggene med litt vind i ryggen, det er trangt mellom båtene, og jeg må komme meg ut igjen fordi det fullt, kan jeg få en skikkelig utfordring. 

Bakker jeg ut igjen, vil båten etter noen meter begynne å gå på skrå, slik er det bare. 

Normalt vil jeg heller legge helt over når jeg finner ut at jeg må snu, gi et litt kraftig støt med gassen, og slik snu båten nesten på en femøring, og gå ut igjen med vinden imot. Da går det bra. 

Dersom jeg derimot feilberegner vindstyrken eller det kommer et skikkelig kast, slik at jeg ikke får snudd HELT opp mot vinden med denne manøvren, får jeg vinden inn på skrå forfra, og da har jeg svært liten kontroll over forskipet. Eneste alternativ da er å slå bakut, og la vinden dreie båten tilbake, og forsøke å bakke ut mot vinden (igjen, med båten på skrå og lite elegant...). 

 

Et annet eksempel er nå man har ligget i uthavn med baug mot land og anker akter, gjerne mellom flere andre båter. Ved avreise har vinden snudd og kommer rett inn fra siden. Da kan det bli vel hektisk med å rekke å komme seg ut etter at tampen i land er sluppet, før man blir blåst inn i nabobåten eller dennes ankertau...

 

Gode tips mottas med takk!! 

Baugpropell hadde vært kjekt, men tror det blir ei stund til den realiseres. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Det er jo litt avhengi av type båt. Man bør jo kunne å klare å legge til med båt uten baupropell, men samtidig er det utrulig kjekt for å berge seg ut av en situasjon, eller korrigere en nesten perfekt tillegging.  

Selv har jeg lagt til med MTB uten baupropell 36m båt og 160tonn, men det var 3600HK på hver spak, og veldig direkte utveksling. Kunne ikke foreta vridning da!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Er jo egentlig litt utrolig at "pysevisp" fortsatt er ett tema, men hva skulle man diskutert om ikke slike ting ble tatt opp :wink:

Minner meg litt om diskusjon rundt automatgir for en del år tilbake...

 

Uansett, jeg har og har hatt baugtruster på mine båter, og veldig fornøyd med det. De to første var såkalte pilothouse båter som har stort vindfang, og stikker like dypt som en isoporkloss på vannet. Disse kan være krevende i vind synes jeg, og truster ble brukt flittig. Nå har vi seilbåt, som med aksling har sine egne meninger om fart og retning spesielt når man bakker. 

 

For meg er truster en del av fremdrift- og styresystemet på båten. Ja den kan svikte som alt annet også kan svikte, men den er der for å brukes som andre deler er det. Moro å legge til med å bruke lite motor, ikke ratte i alle retninger etc etc, men det viktigste for meg er å kunne kontrollere båten sikkert for meg og andre. På den andre siden er jo truster noe som skaper minst problem hvis den slutter å virke, i motsetning til motor og ror. Det er vel få av oss som trener på å legge til uten motor fordi den kanskje stopper? Man trengte ikke truster før er det som gjerne går ... nei man hadde ikke motor i båten heller om man går lenger tilbake. Det betyr ikke at alle trener på å legge til med seil eller årer i dag. 

 

Kunsten å bruke spring er vel og bra, men for meg handler ikke dette om at jeg skal være uten truster. I flere situasjoner er spring nødvendig fordi det man har, inkl truster, ikke løser oppgaven. Det være seg å gå i fra i pålandsvind, eller holde båten mot brygga. Når jeg er alene i båten er ikke alltid spring like lett å bruke, og en truster gir meg muligheten til å manøvrere trygt også da. 

 

For meg kunne alle hatt truster, og bruke den aktivt som en del av manøvreringen. Så må man både ta hensyn til at ting kan slutte å funke når det passer dårlig, og ha marginer deretter. I sommer har jeg faktisk ved flere anledninger sett at t.o.m Redningsskøytene bruke truster.. ganske så aktivt, og både i åpent farvann og inne i havn :eek::wink:

Link to post
Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Ha ha

Ikke fy. Men jeg vil oppfordre til å ikke gjøre seg avhengig av den. :wink:

 

Er litt enig med Grand Banks Jr. der...

Jeg fikk baugpropell først i år, har kjørt uten i alle år tidligere...

Glemmer fortsatt å bruke den...

Er blitt vant til dobbelt installasjon på aksling, og føler sjelden behov for ekstra støtte...

Men akkurat det å bakke inn i en trang bås, med ugunstig vind og strøm ...da er den god å ha...

Og selvfølgelig...langt bedre å bruke baugpropell, en å risikere noe annet...

Link to post

Baugthruster øker operasjonsområdet til båten betydelig ved trange manøvere der det er vind inne i bildet, spesielt for dagens hurtiggående helplanende båter som driver som en kork ved det minste vindpust og oppfører seg helt annerledes enn den gamle generasjonen snekker gjorde. Det er en grunn for at dette er standardmontasje i dag hos stort sett alle båtprodusenter som leverer båter av en viss størrelse.

 

Jeg blir langt mer bekymret når jeg hører lyd av økt av turtall på framdriftsmotor(er) på en fritidsbåt under havnemanuvrering enn lyden av bruk av baugthrustere.

 

Bruk av turtall over tomgang ved havnemanøvrering skal normalt ikke forekomme på en fritidsbåt som setter med 4-5 knop ved bare tilkopling av gearet forover. Hører jeg noe slikt anser jeg at det snart vil komme til å smelle da fører ikke har den nødvendige kontroll eller kjøreferdigheter.

 

Tillegging og avgang skal foregå nærmest lydløst og i tomgang ved et minst mulig antall koplinger og et lite antall thrusteroperasjoner. Blir vindforholdene vanskelige må kanskje særlig thrusterbruken økes. Og enkelte kan med fordel beregne litt bedre og holde betjeningsknappen for thruster lengre inne når behovet er der.

Hos noen høres det ut som de får støt i seg hver gang de tar i thrusterkontrolleren. Det er ingen skam å kjøre thruster i 10-15 sekunder kontinuerlig om behovet er der pga. vindforholdene og det bidrar til å avslutte manøveren raskt og effektivt.

 

Jeg har kjørt en hel sesong uten thruster på en båt som var beregnet for thruster pga. teknisk feil og det gjør at man må beregne på en helt annen måte, får langt større begrensninger  og ofte ikke har noen retrettmulighet ved vanskelige forhold om noe skulle skjære seg. Det er absolutt ikke å anbefale og heller ingen ting å skryte av.

Link to post

Eh...

 

Mulig jeg misforstod deg, for min tomgang er 3,3 knop... 

 

Men jeg er nødt til å ha mer en tomgang på motor for å få nok vannfart over roret til å styre. Skulle jeg ført min båt inn i trang havn på tomgang så hadde den vært umulig å styre på dager med vind. Det er simpelthen for treg respons uten å ha fart på vannet over ror.

 

Hvis den er i siget fremover på vei inn i havn så er det noe helt annet, og når jeg nærmer meg stedet jeg skal legge til så har jeg gir ofte i fri for å bare gå på siget. Så litt "inn og ut" med gir for å korrigere vinkel/ sig til side.

 

Man må ikke sette likhet mellom fart og turtall.

 

Når jeg skal ut av båsen min så bakker jeg ut, og jeg må gi på litt fremover for å både stoppe sig bakover og for å tvinge bakenden mer babord. Så i revers igjen for å stoppe sig forover, så i forover med litt kraft igjen. Dette er spesielt viktig fordi jeg vil vri baugen styrbord, men propellen padler akterenden styrbord når jeg reverserer.

 

Hadde jeg hatt drev hadde saken vært annerledes fordi da kommer styreeffekten umiddelbart.

 

Så når jeg ser båter som jeg vet har fast aksling og ror, og de bruker motoren aktivt og vrir sin egen båt fint og presist i havnebassenget så slapper jeg av, og synes det er gøy å se på.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jo det kunne vært presisert bedre at jeg her siktet til båter med høyere fartspotensiale. En konvensjonell snekke blir litt annerledes men har heller ikke den avdriften som en helplaner eller mange halvplanere.

 

Gjennom alle de årene jeg hadde tomotors kan jeg kun huske en gang jeg brukte turtall over tomgang for å komme meg ut fra kai. Det var da det sto frisk bris / liten kuling rett i sida og fendrene var halveis sammenpressede. Forsøk med thrusterne utgjorde absolutt ingen forskjell og det ble nødvendig å presse baugen ut med bruk av 50-60% maskinkraft for/akterover på BB/SB motorer kombinert med baugthruster samt kun en tamp igjen i kaia akter og ekstra fendring rundt plattformen. Med båter liggende rett foran og rett bak longside ved samme kai var det ingen armslag for feil. Men det gikk, og situasjonen var ekstraordinær.

 

Ut over det var all manøvrering en lek med tomotors og thrusterbruk ved tørning var helt bortkastet da tørnekraften fra momentet i tomotorsinstallasjonen er langt høyere kun i tomgang. Thustere utgjorde den siste "finishen" eller noen sekunder til ren sideforskyving ut fra longsideplass med andre båtere liggende rett foran/bak.

Ser også mye mer elegant ut enn å forsøke å være verdensmester med å kløne med gearene og utsette disse for tjue koplinger der ingen er nødvendige da man har transversmonterte propeller spesieltilpasset sike formål.

 

 

Link to post

 

Chiefengineer skrev 24 minutter siden:

Jeg blir langt mer bekymret når jeg hører lyd av økt av turtall på framdriftsmotor(er) på en fritidsbåt under havnemanuvrering enn lyden av bruk av baugthrustere.

 

Bruk av turtall over tomgang ved havnemanøvrering skal normalt ikke forekomme på en fritidsbåt ...

 

Tillegging og avgang skal foregå nærmest lydløst og i tomgang ved et minst mulig antall koplinger og et lite antall thrusteroperasjoner.

Mulig du snakker om båttyper jeg ikke kjenner til her, men regelen om at havnemanøvrering skal foregå på tomgang har jeg ikke hørt før. For vår del har vi en båtplass som er meget trang å komme inn i. Båten må nærmest vris 90 grader på femøringen mellom to flytebrygger for å unngå å komme borti andre båter. Det er ikke mange som misunner meg den plasseringen, men jeg tror ikke jeg har rykte på meg i båthavna for at jeg ikke kan kjøre båt. Nå er riktignok Viksunden takknemlig å manøvrere, til tross for at vi kun har en motor og ikke hekktruster. Men å gi gass for å få en ekstra krapp sving er en nødvendighet. 

 

Chiefengineer skrev 24 minutter siden:

 Og enkelte kan med fordel beregne litt bedre og holde betjeningsknappen for thruster lengre inne når behovet er der.

Hos noen høres det ut som de får støt i seg hver gang de tar i thrusterkontrolleren. Det er ingen skam å kjøre thruster i 10-15 sekunder kontinuerlig ...

Det der har jeg lagt merke til også. Tror det kommer av uvitenhet. Små "pulser" på trusteren, gjerne mange ganger etter hverandre. Tror ikke de folkene fulgte med i timen når det var startstrøm på elektromotorer som stod på timeplanen. 

 

PiperBill skrev 10 minutter siden:

 Hvorfor får jeg følelse av at det minne om en gjeng gutter som sammenligner penislengdene?

Ja, driver du ikke med det heller 🤣😅

 

Link to post
Thomas_h skrev 10 minutter siden:

Når du sier A, får du si B; hva er da Joystick-styring? :cool:

Det vet jeg ikke hva er for noe. Joystick på truster, eller på framdriftsmaskineriet?

 

R.O skrev 6 minutter siden:

På 80 tallet var lyden av baugpropeller i havna lyden av snobberi… 

På forsommeren gjorde jeg en liten jobb i båthavna på Skjærhalden. Mens jeg holdt på kom en gubbe bort og pratet litt. Han bodde i en av leilighetene over Spar, og var veldig klar på at JEG HATER BAUGPROPELLER!!! :lol: Kanskje ikke så vanskelig å forstå, for det er nok ikke bare sjarm og kos å sitte å se på båtlivet på Skjærhalden hele sommeren om man ikke har båt selv :smiley: 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...