spilli Startet 18.August.2021 Link til dette innlegget Startet 18.August.2021 (redigert) Holder på og planlegger å montere sjøvannspumpe som drives av hoveduttaket på veivakslingen. Pumpa på denne motoren sitter jo så håpløst til at det er nødvendig å løfte ut motoren for å skifte impeller. Hadde vert interessant å høre om noen har gjort noe tilsvarende. Hvis jeg finner en løsning på dette prosjektet skal jeg legge ut bilder og info her. Spilli Redigert 18.August.2021 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 spilli skrev 31 minutter siden: Pumpa på denne motoren sitter jo så håpløst til at det er nødvendig å løfte ut motoren for å skifte impeller. Det er iallefall nesten «umulig» å skifte impeller på den når sjøvannspumpa er montert på motor. Men på min forrige båt med samme motor (Marex 280 Holiday). Var det akkurat nok klaring mellom skott og motor til at jeg kom til skruene på selve sjøvannspumpa når jeg fjernet dynamo. Når sjøvannspumpa var ute, byttet jeg impleller og monterte pumpa tilbake. Skifteintervall for impeller på disse er jo ihht. Manual hver 1000 time, så det blir jo ikke hvert år som det må gjøres. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
spilli Svart 18.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Hadde vert mye lurere om oljepumpa og sjøvannspumpe hadde bytta plass. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Regner med du har en luke på siden av skottet eller er det muligheter for det. Samme motor men sagde på luke på skott, og da klarer jeg å bytte impeller på en grei måte. Men helt enig, båt produsenter burde tenkt på dette. Som tidligere nevnt her, er ikke noe vi gjør så ofte vel. Lønner seg å sette inn original impeller og ikke noe plagiatgreier... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Det der hadde jeg droppet. Ei reimdrevet pumpe får ikke den samme drifrsikkerheten som den originale. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Sett på ei elektrisk pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 (redigert) Her kan du lese om hvordan Hulda har sjøvannspumpen i dag. Dette er opplegg som blant annet Peninsular Motors laget for GM 6.2, 6.4 og Duramax motorer. Dette opplegget har kjørt problemfritt siden monteringen i 2018. Denne installasjonen har ikke gått mer enn omtrent 100 timer, men jeg forventer årevis med problemfri drift. Originalt utstyrte jeg Hulda sin motor med denne: Her ser du pumpen montert rett på veivakslingen, den fikk drøye 1200 gangtimer, fordelt på to pumper, mener jeg å huske. Den første hadde ikke sjøvannsfilter og tygde mye forurenset vann. Denne fremgangsmåten ble benyttet av en rekke USA-motorer og Volvo sine V8 og V6 motorer basert på Chevrolet og Buick. Grunnen til at jeg gikk bort fra denne driften, var at jeg flyttet motoren fremover i motorrommet, noe som hindret fornuftig adgang til pumpen og impellerbytte. Remdrift er ikke noe man behøver å bekymre seg over. Vanlige kileremmer har drevet pumper og dynamoer problemfritt i biler i mer enn 100 år. Så vidt jeg husker har jeg byttet dynamorem en- eller to ganger i Hulda på 20 år. Har alltid en rem, både til dynamo/vannpumpe og sjøvannspumpen i reservedelslageret. At motorfabrikanter og båtprodusenter lager, til dels i kombinasjon, lite servicevennlige løsninger er ikke noe nytt. En eller annen plastsnekke jeg var borti, der måtte vi heise opp motoren for å skifte oljefilter. Kunden ble en smule sjokkert da han fikk regningen. Han hadde hatt båten på årlig service hos en myyye rimeligere og mer seriøst foretak enn oss. Så etter den skyllebøtta parkerte vi filteret vi hadde plukket ut på disken. Et åtte år gammelt originalfilter. Med beskjed om at det var to muligheter, enten motor opp, eller sage hull i bunn av båten for å bytte filter. Ellers så må jeg jo legge til: Med 1000 timers serviceintervall, ville jeg plukket ut originalpumpen og gitt den en overhaling med nye tetninger/pakninger/ lokk/skruer og impeller. Jeg hadde ikke vurdert alternativer. Redigert 18.August.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Hulda skrev for 19 timer siden: Ellers så må jeg jo legge til: Med 1000 timers serviceintervall, ville jeg plukket ut originalpumpen og gitt den en overhaling med nye tetninger/pakninger/ lokk/skruer og impeller. Jeg hadde ikke vurdert alternativer. Intenst enig med Hulda her. Sitter nå sliten og smertefull etter å ha tatt denne jobben med å skru av pumpa, bytte alt av gummi og plast inni, og montere pumpa på motoren igjen. En Yanmar JH-TE. Grusom jobb. Helt pyton når du står midt i det. Lyn og torden i hodet og du forbanner alt og alle. Men det ble gjort. Og gudene skal vite at det måtte gjøres. Det blir lenge til neste gang. Og takke faen for det. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
spilli Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Takker til alle som har kommet med sine synspunkter på dette problemet, samt gode løsninger. Motoren er nu heist ut av båten. Dette med å montere direkte på veivakslingen virker jo fristende, men tåler impellee dette turtallet, eller er disse pumpene giret ned? Og hvor kjøpe ? Dette med elektrisk pumpe virker også interessant. Vet bare ikke hvor man får kjøpt disse. Må jo også ha sånn ca vannmengde også. Mvh soilli Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Jeg vet ikke turtallet på en bensin V8. Men konstant turtall på 4000 rpm går vel greit. Direkte drift. Pumpene kan kjøpes hos Volvo-forhandler. Eksempelvis. De er mer enn nok store til en Yanmar. Lurer på om jeg har den jeg byttet ut liggende et sted. Om det skulle være av interesse. I hvert fall for å se om den kan passe. Du bør ha en vurdering fra Yanmar at veiva tåler en slik montering. For det er ikke sikkert at den gjør. Bare for å legge til, en gang til, jeg hadde beholdt originalkonfigurasjonen. Redigert 20.August.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Takk for svar Hulda Jeg holder jo til i Son, så du er vel ikke så langt unna. Normalt skal jo impeller på disse motorene holde ca 1000 timerså om en må ta ut motoren hvert 7-8 år er jo det en mye billigere løsning en alt det mik maket som må til for å komme i mål. med pumpe på veivakslingen, men er jo fristende å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Du kan jo sende meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.